Tatu Koiranen

Ilmailuliiton toiminta Part-M/huolto-ohjelma-asiassa

109 viestiä aiheessa

Perinteisesti näihin henkilökohtaisuuksiin mennään silloin kun faktat puuttuvat.

 

Auts. Osuiko omaan nilkkaan vai ei? Senhän voi tarkastaa viestejä aikajärjestyksessä lukemalla  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perinteisesti näihin henkilökohtaisuuksiin mennään silloin kun faktat puuttuvat.

 

Minä taas uskon, että eräs koittaa pitää aloittamansa ketjun pinnalla keinolla millä hyvänsä.

 

En tiedä, mitä tarkoitat "faktoilla", mutta tietoa sinulla ei ainakaan tunnu olevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auts. Osuiko omaan nilkkaan vai ei? Senhän voi tarkastaa viestejä aikajärjestyksessä lukemalla  :laugh:

Ei

Luin ja päätin lainata itseänä aikaisemmasta muusta kesksutelusta. Se tuntuu olevan ihan sopiva vieläkin. Eikä minua sattunut ollenkaan.

 

"Kyllä nämä tavat ovat ihan tavallisilla ilmailijoilla käytettävissä. Toki yleinen vittuilu ja paskanpuhuminen ovat myös. Syyllistyn itse niihin silloin tällöin mutta yritän tietoisesti välttää noita. Ei me pulmusia olla kukaan, mutta kannattaa pyrkiä parempaan."

 

Tatu, sittenhän me ollaan vihdoinkin samalla viivalla, ilman faktoja tavallisina harrastajina omien kerhojemme jonkinlaisissa tehtävissä. Jatketaan mieluummin niitä hommia ihan rauhassa. Toivottavasti kelpaa sinulle. Minä voisin jatkaa tuolta pohjalta.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perinteisesti näihin henkilökohtaisuuksiin mennään silloin kun faktat puuttuvat.

 

Tarjoa sitten niitä faktoja. Nämä kysymykset odottavat edelleen vastausta. Peuran Masa ei osannut vastata vaikka tuolla jo ehti meuhkaamaan. Ehkä sinä osaat?

 

Jos nyt sitten vihdoinkin saisit kolme asiaa kirjoitettua tänne. Se varmaan onnistuu lyhyemmässäkin viestissä niin ei mene sinulta niin paljoa aika.

 

1. Mitä konkreettista SIL on tehnyt (siis lukuunottamtta noita jäsenkerhojen tilaisuuksia, joissa IH oli luennoimassa) on tehnyt jotta harrastajailmailija saa riittävät tiedot Part-M jutuista.

2. Missä ilmailulehden numeroissa on ollut ohjeita huolto-ohjelman tekemiseen

3. Missä on SIL:n julkaisemaa materiaalia joka auttaa jokaista harrastajailmailijaa ymmärtämään Part-M jutut?

 

Muutkin saavat toki vastata. Ihan tavallista harrastajaa ihan tavallisessa lentokerhossa tässä yritetään auttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt palautan arvon henkilöitä takaisin aiheeseen josta he kyselevät ja esittävät arvioita:

1. kohta. Jos tarkoitatte jäsenkerhojen tilaisuuksilla niitä joissa on ollut KUTSUTTUNA IH:n edustaja niin ne ovat todellakin SIL:n tai SUIO:n avustuksella järjestettyjä. IH ei tule tilaisuuksiin ilman SIL tai SUIO luennointiapupyyntöä. Siis mielestäni ihan arvoton aliarvioiminen SIL:n tekemisestä. Ilman SIL panostusta IH ei siis tule tilaisuuksiin. Noissa KAIKISSA tilaisuuksissa on ihan varmasti kerrottu PartM asiaa siitä tietämyksestä mitä kulloinkin on ollut.

2. kohta. Monessakin Ilmailun numerossa on ollut tietoa PartM asiasta - silmä käteen ja kertokaa itse missä Ilmailun numerossa ei ole ollut!

3. Mitä materiaalia olette odottaneet näin kauan? Jos SIL olisi tiennyt mihin PartM meni niin ihan varmasti olisi minun mielsetäni kerrottu. Tänään viimeksi Nummelassa kun käsiteltiin PartM vaiheita huomattiin, että oli aika myöhäinen aika ennenkuin edes IH tiesi miten PartM maailmassa tulee toimia. Muutoksia tuli vielä keväällä 2009.

 

SIL on ihan sitä mitä on sen jäsenet. Jos vain ollaan puskissa ja odotellaan valmista niin tulos on panoksen mukainen.

SUIO aloitti PartM mukaisen huolto-organisaation rakentamisen keväällä kun alkoi hahmottua miten huolto-ohjelmien hallinnointi voitaisiin järjestää.

 

Silloin IH teki malliohjelmat PIK20 purjekoneille. Sen jälkeen niitä ohjelmia on päivitetty jo ainakin kuusi (6!!) kertaa.

 

Tämän kysymysketjun aloitti Tatu. Mitä Sinä Tatu olet tehnyt jäsenenä tämän asian eteen?

 

Minusta on varsin turha meidän jurista tällä palstalla onko tehty jotain vai eikö olla tehty. Nyt on aika yhdistää voimat ja sanoa mitä haluttaisiin tehdä asian eteen!

 

Opisto päätti järjestää Nummelassa tilaisuuden jossa käymme läpi huolto-ohjelmien laatimista, elämää huolto-ohjelmien kanssa ja muita asiaan liittyvää. Älkää arvostelko tilaisuutta te jotka ette ole paikalla. Kertokaa vaihteeksi mitä vielä haluaisitte tehdä tai siis tehtävän teille valmiiksi?

 

Tämä on rakentava kirjoitus. Jos joku löytää tästä moitittavaa niin siitä vaan. On aika ryhtyä tekoihin. Nimittäin huolto-ohjelmat on pian tehty ja pitäisi alkaa elämään niiden kanssa- osaatteko?

 

Sakari Kuosmanen

yksityishenkilö

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarjoa sitten niitä faktoja. Nämä kysymykset odottavat edelleen vastausta. Peuran Masa ei osannut vastata vaikka tuolla jo ehti meuhkaamaan. Ehkä sinä osaat?

 

 

No mutta minähän aikanani vastasin tuohon kolmoseen, tosin yritin vastata sarkasmin keinoin. Se ei silloin uponnut ja siitä olen pahoillani. Olen edelleen sitä mieltä, että sellaista materiaalia jolla KAIKKI ymmärtävät tämän asian ei ole eikä ihan helpolla tule. Sen verran monipolvinen juttu on kyseessä. Olen täällä istuskellut luokassa eilisen ja alun tätä päivää ja olen taas oppinut uutta huoltoohjelmista ja ennen kaikkea siitä, miten tästä eteenpäin eletään. Kaiken lisäksi olen pitänyt itseäni melko valveutuneena tässä asiassa.

 

Tuleeko sellaista aineistoa jossa olisi nämä asiat kaikkine sivujuonteineen selvitetty joskus, en oikein osaa sanoa. Täälläkin useampi ihan oikea ammattilainen pohti ja keskenään keskusteli aiheeseen liittyvistä asioista miettien miten tämäkin oikeastaan ratkaistaan sitten kun tilanne eteen ilmestyy. Kyllähän tämäkin hässäkkä jossain vaiheessa voidaan kirjallisesti kuvata. Milloin ja kuka sen tekee? En osaa sanoa. SUIO on saanut nyt edellytykset osan selvittämiseksi. SUIO:n kuvaus aikanaan varmaan ilmestyy saataville.

 

Ihan selvyyden vuoksi, en ole ammattilainen huolto-ohjelmien suhteen enkä muunkaan Part M häsmäkän suhteen. Niitä tekee muut miehet. Olen kuitenkin ihan harrastajan näkökulmasta koettanut pitää itseni ajan hermolla. Se onnistuu ihan kohtuu ponnistuksin lukemalla viranomaisjulkaisuja ja muita kirjoituksia sekä kyselemällä niiltä joiden voi olettaa asioista tietävän. Valmista pöytää ei ole ollut minullekaan tarjolla työpaikastani huolimatta. Ei ole edes tullut mieleen vaan istua ja odottaa, että Joku Muu toisi minulle Totuuden käteen. Näin siis ilmailun harrastajana.

 

Tämän vastauksen olen siis laatinut ilmailun harrastajana ja ilmailuliiton jäsenenä. Toivottavasti voin jatkossa  edelleen kirjoitella tänne foorumille näkemyksiä omalla nimelläni ilman spekulointeja siitä, olenko jotenkin "liiton miäs" tai en. En ole. Kannat esitän aina ominani. Jos esitän työnantajan näkemyksiä sen kyllä teen selväksi tapauskohtaisesti.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta minähän aikanani vastasin tuohon kolmoseen, tosin yritin vastata sarkasmin keinoin. Se ei silloin uponnut ja siitä olen pahoillani. Olen edelleen sitä mieltä, että sellaista materiaalia jolla KAIKKI ymmärtävät tämän asian ei ole eikä ihan helpolla tule. Sen verran monipolvinen juttu on kyseessä. Olen täällä istuskellut luokassa eilisen ja alun tätä päivää ja olen taas oppinut uutta huoltoohjelmista ja ennen kaikkea siitä, miten tästä eteenpäin eletään. Kaiken lisäksi olen pitänyt itseäni melko valveutuneena tässä asiassa.

 

Huomasin vastauksesi. Se miksi näitä kyselen on se, että tuolla monta sivua on meuhkattu, että konkreettisia juttuja on tehty, mutta aika heikosti tuntuu edes selkeisiin ja yksinkertaisiin kysymyksiin löytyvän vastauksia. Epämääräisiä viittauksia ilmailu-lehtiinkin täällä on, mutta kukaan ei ole vielä pystynyt kertomaan yhtään numeroa jossa olisi juttua ollut.

 

Voin lieventää kohtaa 3. vielä muotoon

 

3. Missä on SIL:n julkaisema materiaali joka auttaa part-M juttujen kanssa painivaa ilmailijaa ymmärtämään edes jotain?

 

Ja sanotaan nyt, että en halua vittuilla vaikka kaikki eivät sitä varmaan uskokaan. Yritän nyt vain kovan uhon (Peuraa... huhuuu) jälkeen yrittää saada jotain konkreettista. Sitä kun on kuulemma niin paljon että heikompaa hirvittää. Kukaan ei vain osaa vastata ja uhoajatkin tuntuvat joko väistelevän tai hävinneen kokonaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan alkuun vaikka tämä sivu: http://www.urheiluilmailuopisto.fi/koulutus_materiaaleja.htm

 

saku

 

Edit: Lentokoulutusseminaari Nummelasta materiaali puuttuu, mutta vastaavia tilaisuuksia on ollut aika paljon ja materiaali on ollut saatavilla. Tässä viittaan siis kohdan 1 mukaisiin tilaisuuksiin jotka sivuutettiin yhdess viestissä kokonaan. Tässä keskustelusäikeessä Markku HIedanpää on listannut tilaisuudet joissa hän tai joku muu IH:n edustaja on SIL/SUIO tilaisuudessa asiasta puhunut.

 

edit2:

http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/Experimental/2008_Part-m_ja_mita_se_tekee.pdf

http://pallo.net/dokumentit/sil/syys2006ansa.pdf

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Olen täällä istuskellut luokassa eilisen ja alun tätä päivää ja olen taas oppinut uutta huoltoohjelmista

 

Kaiken lisäksi olen pitänyt itseäni melko valveutuneena tässä asiassa.

 

Oletko missään vaiheessa esimerkiksi lukenut huoltotoiminta-asetuksen 2042/2003 Osa M:ää ihan kokonaisuudessaan (saati sitten myöhemmin tulleita muutoksia) ja ehkä kenties myös AMC/GM-materiaalia, jotka EASA on tarjonnut? Tottakai ne yksin eivät vielä tarjoa tietä onneen, mutta antavat perusteet ja raamit asian ymmärtämiselle. Enkä minä tätä vittuiluna kysy, vaan siksi, että kirjoitit myös esimerkiksi 2.10. tähän samaan keskusteluun seuraavasti: "Eilisen aikana opin kovin paljon itse uutta näistä asioista ja vain siksi, että meillä oli asiantuntijoita paikalla". Siinä ei tietysti ole harrastelijan kannalta mitään väärää, koska ei ole tarkoituksenmukaista, että jokainen harrastaja hallitsisi syvällisesti näitä asioita.

 

Jos harrastaja kuitenkin meinaa itse ylläpitää koneensa jatkuvaa lentokelpoisuutta "kaikilta osin", on sisäistettävä ja ymmärrettävä aika paljon. Tämä keskusteluhan aloitettiin samana päivänä, kuin jona Ilmailuhallinto ilmoitti Internetissä (virallinen kirje (Dnro 478/56/09) saapui myöhemmin), ettei vaadi huolto-ohjelmia välittömästi ja että hyväksyy myös hyväksyntävaiheessa olevan G-organisaation kanssa tehdyt huolto-ohjelmat - mikä sinällään tuli melkoisena yllätyksenä, koska se ei tunnu perustuvan mihinkään olemassaolevaan määräykseen eikä huoltotoiminta-asetuksessa ole myöskään säädetty tälläistä päätösvaltaa toimivaltaiselle viranomaiselle.  No, edelleen, vaikka ilmailija nyt tyytyväisenä jättäisi huolto-ohjelman teon myöhäisemmäksi (siis 28.9.2009 jälkeiseen aikaan), hänen on siitä huolimatta noudatettava huoltotoiminta-asetuksen osan M vaatimuksia kaikilta muilta osin. Se on erittäin vaikea tehtävä, jos HO ei ole valmiina, tämän tietää jokainen em. asetuksen lukenut.

 

Tietysti, jos omatunto sallii luistamisen ja kun ilmailuhallintokaan ei ilmeisesti ole hirveän tarkkaan valvomassa asiaa, niin siitä vaan. Samalla tavalla sitä voi luistaa monesta muustakin asiasta, vaikka minimilentokorkeuksista, vmc-minimeistä tai vaaratilanneraportoinnista.

 

Asiaa liippaa läheltä myös Turun suunnalta kumpuava blogikirjoitus, jossa tosin on pieni virhe (kommenteissa mainittu). http://ilmasirkus.blogspot.com/2009/11/ministry-of-silly-walks.html

 

 

SIL on ihan sitä mitä on sen jäsenet. Jos vain ollaan puskissa ja odotellaan valmista niin tulos on panoksen mukainen.

 

Tämän kysymysketjun aloitti Tatu. Mitä Sinä Tatu olet tehnyt jäsenenä tämän asian eteen?

 

Aloitetaanpa näistä jäsenistä ja valituista luottamushenkilöistä.

Katsos kun minä olen käsittänyt homman sillä lailla, että näitä tiettyjä luottamushenkilöitä ja toimihenkilöitä valitaan juuri siksi, että he hoitavat sekä liitolle sekä yhdistyslaissa määrätyt tehtävät (yhdistyksen olemassaolon ja pystyssäpitämisen hoitaminen), sekä toteuttavat liiton säännöissä määrättyä liiton tarkoitusta. Tämän tarkoituksen toteuttamiseksi liitolla on käytössään paitsi palkattua henkilökuntaa, myös jonkin verran rahaa. Lähtökohtaisesti tuntuu hullulta, että esimerkiksi allekirjoittaneen pitäisi jäsenen ominaisuudessa huomauttaa arvoisalle hallitukselle tai sen puheenjohtajalle siitä, että olettekos huomanneet, että tälläinen huoltotoiminta-asetus on muuten tullut ulos? PJ kyllä juoksee pää kolmantena jalkana kun joku vähän kyselee experimental-toiminnan pelisääntöjä, mutta tälläinen mitätön huoltotoiminta-asetus tai koko säädösuudistus ei niin hirveästi hetkauta. Tottakai taas sitten, kun liitto on ottanut asian hoitaakseen, se voisi käyttää myös sen oman kiinteän organisaation ulkopuolelle kuuluvien jäsenten voimavaroja yhteisten asioiden hoitoon. Lähtökohtaisesti en kuitenkaan usko, että huoltotoiminta-asetuksen olemassaolo ei ole jäänyt täysin huomaamatta ja siihen olisi siis voinut ihan oikeasti reagoida. SIIVET-lehden peräämä edunvalvonta on sitten toinen juttu, SIL ei käsittääkseni ole millään tavalla myöskään puuttunut sen jäsenten epätasa-arvoiseen kohteluun, vaikka sen ainakin pitäisi olla tietoinen asiasta. Jos ei ole niin ihmettelen, koska tälläiselle rivijäsenellekin sitä tietoa on tihkunut melko runsaasti.

 

Sitten niitä omia ansioita asian eteen.

Ensimmäisenä ja näkyvimpänä on aivan varmasti asian ruotiminen ja liiton toiminnan kyseenalaistaminen. Pitkään minäkin mieleni maltoin tätä pelleilyä seuratessa, mutta onhan tälläiset asiat pakko ottaa jossain vaiheessa puheeksi. Tämän lisäksi, hieman vähemmän näkyvänä työnä, olen neuvonut eräitä SILin jäseniä huolto-ohjelmia koskevissa kysymyksissä ja tehnyt yhdelle moottorilentokoneelle (jonka SIL:n jäsenyhdistys omistaa) huolto-ohjelman vastikkeettomasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään