Guest gangst

Kyllä se talvikin sieltä tulee...

65 viestiä aiheessa

 

Voi olla vähän vaikeeta löytää talvirenkaita kokoa 190/50-17 ja 120/70-17. Ja niin kivaa se talvimotoilu ei ole, että sen takia kurapyörän hommaisin, paljolti juuri sen muutaman kuukauden sutun ja suolamössön takia. Mikään ei vie ajohaluja yhtä tehokkaasti kun vaakatasossa vastaan tuleva harmaa suolan kyllästämä loskap*ska.

Haluutko lainata mun mankia?  ;D

Ja tosiaan hienoa, että laskettelukausikin alkaa taas pian. Tätä on odotettu!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nastarenkaat mopoon? Sallithan mun nauraa? :P

 

Älä ny, sitä sanotaan jäärataajoksi tai jotain sellasta ja niillä on hirvittävät nastat mopissaan. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä ny, sitä sanotaan jäärataajoksi tai jotain sellasta ja niillä on hirvittävät nastat mopissaan. 8)

 

No se. Mutta että mopolla jääradalla? Yleensä ne meilläpäin ajelee ihan oikeilla pärrillä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se. Mutta että mopolla jääradalla? Yleensä ne meilläpäin ajelee ihan oikeilla pärrillä :)

 

Tuota näyttävät käyttävän tuota mopo sanaa vähän kaikenlaisista, kuten tuo Joel, tuolla rengasmitalla mopo, höh.

Joo luulis kunnon nastojen pysäyttävän tielaillisen, eli veto loppu kun Leonartin hevosesta. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nastarenkaat mopoon? Sallithan mun nauraa? :P

 

Juu kyllä se näin on, saa niihin mopoihin nastarenkaita ja hyvin toimivat. Aikoinaan ajelin monet talvet Pappa-Tunturilla työmatkoja, minulla oli siinä Nokian nasta-hakkapeliitat alla sekä lisävarusteena tuulisuoja.

Oli mukavaa ja tukevaa kyytiä. Siihen aikaan sai mopolla ajella vielä melko paljon pyöräteitä pitkin ja siellä olikin kiva körötellä menemään, ruuhka-aikoina oli aivankuin olisi jotain yksityis/Luxus väylää ajellut, kun Autot matelivat jonossa jäisellä ja uraisella ajoradallaan.

Pakkanenkaan ei haitannut, eikä räntäsateet. Siellä tuulisuojan takana pysyi kuivana ja lämpimänä. Mopo lähti myös hyvin käyntiin pakkasella, aivan helposti vaikka mittari näytti lähes -30 astetta.

Moottoripyörälläkin ajelin muutaman vuoden läpi talven, siinä oli huonoa se, että piti ajaa autojen seassa, eikä se ollut enään niin rentoa kuin mopoilu. Kawasakilla tuli pakkasennätys -32 astetta. Hyvin se lähti vielä käyniin.

Myöhemmin yritin vielä talviajoa isoilla nelitahtienduroilla. Mutta niitä ei saanut käyntiin jos asteet lähenteli -20 . . . .

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota näyttävät käyttävän tuota mopo sanaa vähän kaikenlaisista, kuten tuo Joel, tuolla rengasmitalla mopo, höh.

Joo luulis kunnon nastojen pysäyttävän tielaillisen, eli veto loppu kun Leonartin hevosesta. :-[

Miun poika sanoo kaikkia moottorillisia kakspyöräsiä Mopoiks :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuulisuojat ja muut on hannareille. Kyllä me pistettiin vaan pari naksua kypärän visiiriä alaspäin, ettei lentänyt lumi silmiin ja sitten menoks. Joskus joutui laittamaan pitkät kalsarit, ettei jäädy kylkyset ;D Tunu oli kyllä loistava talvimopo. Se ei säikkynyt pakkasia siinä kun muut työntelivät ja polkivat Zukizuki-motskareitaan käyntiin :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miun poika sanoo kaikkia moottorillisia kakspyöräsiä Mopoiks :D

 

Sitten kun ne oppii sanomaan ärrän, niin ne muuttuu "MootoRRRii-pyöRRRiksi" :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, taas ne hirvittävän vaaralliset talviolosuhteet :-[ ovat hyökänneet pahaa aavistamattomien Uusmaalaisten kimppuun.

teksti-tv:

Paikalliset rae- ja räntäkuurot ovat   

aiheuttaneet ulosajoja Uudenmaan ja   

Itä-Uudenmaan alueella tänään, kertoo 

Tiehallinnon liikennekeskus.

Pakkohan se on uskoa kun oikein Tiehallinto niin kertoo. Muutenhan voisi vaikka vaikka mennä peiliin katsomisen puolelle penkalla. Onneksi sentään syyllinen on muualla kuin ratin ja selkänojan välissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, taas ne hirvittävän vaaralliset talviolosuhteet :-[ ovat hyökänneet pahaa aavistamattomien Uusmaalaisten kimppuun.

teksti-tv:Pakkohan se on uskoa kun oikein Tiehallinto niin kertoo. Muutenhan voisi vaikka vaikka mennä peiliin katsomisen puolelle penkalla. Onneksi sentään syyllinen on muualla kuin ratin ja selkänojan välissä.

 

On se pelottavaa, kun jatkuvasti saa uutisista lukea kuinka liukas keli on heittänyt autoja ojaan eikä kuski pysty tekemään mitään. Eihän tuolla liikenteessä uskalla kohta enää kulkeakaan, jos se liukas keli sattuukin omalle kohdalle ja viskaa koko auton ojaan! :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei näin!

 

On se pelottavaa, kun jatkuvasti saa uutisista lukea kuinka liukas keli on heittänyt autoja ojaan eikä kuski pysty tekemään mitään. Eihän tuolla liikenteessä uskalla kohta enää kulkeakaan, jos se liukas keli sattuukin omalle kohdalle ja viskaa koko auton ojaan! :o

 

Näin:

 

getfile.php?key=1193778018&att_id=7827&site=autosound&bn=autosound_autobbs

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiehallinnon näyttäisi olevan joka vuosi tarpeen kerrata, miksi ne ilkeät sääolosuhteet pääsevät niin salakavalasti yllättämään sen viattoman lihatäytteen penkin ja ratin välissä. Näet joka jeesuksen syksy saa tästä aiheesta nähdä saman alkeellisen nälväisyn...

 

(PS. Vastaus on piilotettu viestin yhteen avainsanaan ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tämä liukas keli, ajelin veneellä tuossa usseita kilomeetrejä enkä suistunu ojaan, näytti jokunen Bravokin olevan liikenteessä, toki korkeammalla..

Sovitaanko että vain ameeriikkalaiset luistelevat hartialukolla ojaan, Suomessa ohjaamme ja säätelemme, olemme yllättäen vielä "Tarmacilla" missä nyt öljysoraa onkaan. :-[

 

Niin muuten seuraavaksi tulevat nuo pakolliset yleisönosasto jutut sumuvaloista jotka osuvat silmään, ilmeisesti sama iriootti joka syksy niistä kirjoittelee kaksi tai kolme kertaa, ihmettelen miksi vastaantulevien lamppuja on pakko tuijotella.

Katselkaapas Iltaaviiseja seuraavat viikot, takuusti valittelee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopiva keli kehä kolmosen sisäpuolelle  olisi - 80 astetta  pakkasta  ja lunta 10 metriä.  Kehän ulkopuolella olisi lämpöä + 30 astetta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tämä liukas keli, ajelin veneellä tuossa usseita kilomeetrejä enkä suistunu ojaan, näytti jokunen Bravokin olevan liikenteessä, toki korkeammalla..

Sovitaanko että vain ameeriikkalaiset luistelevat hartialukolla ojaan, Suomessa ohjaamme ja säätelemme, olemme yllättäen vielä "Tarmacilla" missä nyt öljysoraa onkaan. :-[

 

Niin muuten seuraavaksi tulevat nuo pakolliset yleisönosasto jutut sumuvaloista jotka osuvat silmään, ilmeisesti sama iriootti joka syksy niistä kirjoittelee kaksi tai kolme kertaa, ihmettelen miksi vastaantulevien lamppuja on pakko tuijotella.

Katselkaapas Iltaaviiseja seuraavat viikot, takuusti valittelee.

 

Ja pitääkö niitä poltella silloin kuin niistä ei ole mitään hyötyä? Musta ja märkä asfaltti peilaa mukavasti sitä hajavaloa. Ei häiritse niinkään taajamassa mutta joskus pimeällä ja märällä tiellä (kun keli on muuten hyvä) ne joskus hieman ärsyttää. Enimmäkseen ne jälkiasennetut viritykset. No, silloin voi unohtua itseltäkin pitkät päälle... ;D

 

Uudemmissa autoissa voi olla ns. päiväajovalot samassa umpiossa kuin sumarit. Mm. facelift-octavioissa on näin ja ultimatevw:n foorumilla kuljettajat kertoo että päivittäin saa kokea vastaantulijoiden räpsyttelyä, vaikkei nuo himmeämmät tuikut ketään voi häikäistä. Eli on teillä toki paljon virkaintoisiakin. Mutta yleisesti ottaen hieman ihmetyttää mikä täällä Suomessa innostaa ajelemaan aika yleisesti sumarit päällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tietty päivällä eikä auringon paistaessa muutenkaan, ihmettelen vain koska suurin osa näistä valoista ovat käytössä pimeän aikana.

Väitetään että valaisevat niin lyhykäisen matkan ettei hyötyä ole, kaikesta valosta yöllä on hyötyä, ei toki jos tuijotat siihen lamppuun.

Minulle opetettiin aikanaan kun sumuvalot ym. olivat kaikkien toiveissa, katsele tien oikeata laitaa, älä katsele vastaantulevan auton valoja, näin olen tehnnyt eivätkä nuo lisävalot, sumu ym. ole kertaakaan häirinnyt.

Lisänä vielä, ei tienreunaa siihen 30 metrin päähän vaan hiukka kauemmas, saat yleistiedon edessäsi olevasta, sama päivälläkin.

Jos sumu tai muut valot päivällä häiritsee, katselet juuri noita lamppuja.

Tavallinen silmä näkee hurjan pitkälle ja myös ympäristöä, ellet harrasta putkinäköä, tällaisia silmiä toki on, osan niistä voi opetella katselemaan maailmaa laajemminkin.

No tämä sumuvaloista, naurattaa vain jokasyksyiset yleisönosastojutut aiheesta. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sumuvaloista ole hyötyä ajaessa normaalinopeuksilla. Sellaisia olosuhteita jossa niistä on meilläpäin hyötyä, on aniharvoin.

Auton edessä on muutaman metrin kirkkaampi kaistale, mutta ei siitä ole mitään apua kuljettajalle kun ajetaan maantienopuksia. Päinvastoin. Pimeässä kirkkaampi alue aivan auton edessä voi tuoda tunteen paremmasta valotehosta mutta samalla se haittaa silmän kykyä nähdä kauemmaksi, mikä on olennaisinta. Mutta moni kokee sen olevan turvallisempaa kun näkee paremmin ne ruohonkerret paremmin jotka vilistää puskurin vieressä. Siitä varmasti tämä outo käsitys että kaikki valot käyttöön mitä vain löytyy.

 

Mutta sumuvalo on kuvioltaan sellainen että se tuottaa hajavaloa. Se voi heijastua häiritsevästi vastaantulijan puoleen, mikä korostuu etenkin pimeällä ja märällä maantiellä. Toki pitää pystyä välttämään valoihin katsomista mutta se voi silti vaikeuttaa vastaantulijan ohi näkemistä, eli oma kaistan havainnointia. Silmiin se osuu enemmän tai vähemmän kun katsetta ei voi kääntää muuallekkaan tiestä. Siksi pitkätkin valotkin pitää vaihtaa lyhyille kohdattaessa. Kun ei niitä voi vastaantulija välttää vaikkei niitä tuijottaisi suoraan. Kohdattaessa jätän pitkät päälle vain jos vastaantulijalla on todella häiritsevät sumarit päällä ja keli korostaa niitä. Tämä pätee vain yleensä jälkiasennetujen "Jumbo Hella" sumareiden kohdalla, jotka on asennettu ns. sinne päin. Jos ei välitä, en minäkään.

 

Onneksi monissa autoissa omat sumarit ovat ns. ulkonäkösysitä ja niiden aiheuttama häikäisy on olematonta. Toisaalta, sitä suuremmalla syyllä voi ihmetellä että miksi niitä pitää sitten polttaa? Jos lääkärin mielestä on kykenevä ajamaan niin muutkin autot pitää havainnoida iman että nokalla palaa valopatteristo. Ja itsekkin pitäisi kyetä etenemään pimeällä pelkkien ajovalojen voimalla pimeässä. Tai sitten silmälääkärin kautta, kiitos!

 

Kuten sanoin, enemmän ihmetyttää se että täällä päin maailmaaa ei oikein osata käyttää sumuvaloja. Kai se on sitä että kun ne on laitettu saatu autoon tai ruksittu lisävarusteeksi niitä halutaan käyttää, vaikkei ole syytä. Etteivät ole aivan jouten? Olen jopa kuullut että jokut polttavat sumareita kun vain kuvittelevat auton näyttävän jotenkin paremmalta niin. Ehkä se on sitten sidoksiissa jotenkin kuljettajan itsetuntoonkin!  :laugh:

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, Kuopion seudulla pudottaa rakeita. Mahtavaa!  :D

 

Viime talvena tuli todistettua, ettei ihmisen alaraajoja ole tarkoitettu sidottavaksi yhteen laudanpätkään. Se lauta taittaa polvia ihan jännään asentoon.

Laskeminen päättyi lopulta lekurin puukon alle, mutta silti on hirveä hinku puuteritaivaaseen laskemaan. Kerrasta ei ilmeisesti viisastu...

 

Ja onhan se toki pitkään ollut jo tiedossa, jotta "Kai tässä nyt ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa. Stna."  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu minäkin näen ne vastaantulevat autot ilman omia valoja, niissä kun valot ovat.En kuitenkaan ihme kyllä koskaan ole haitaksi nähnnyt niitä toisten lamppuja.

Kuitenkin -60 luvulta ite ajellu pitkin maatamme erimoisilla, aloittaen 6v lampuista.

Ajattelen edelleenkin että kaikki mahdollinen valo on kotiinpäin.

En tosiaankaan katsele niitä ruohonkorsia puskurin kohilla, ajattelen jotta mitä enemmän valaistua tietä ja mitä paremmin, sähkölasku on kuitenkin kohtuullinen autossa, näen enemmän pimeällä.Ehkä olen poikkeuksellinen immeinen, nauran kuitenkin näille jotka haikaavat karbiidilamppujen loistetta, oli ne niin hyviä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hirveää, kauheaa kamalaa, ... kylmää   :'(  ...tahtoo pois jonnekin lämpimään.

 

Minä tunnen oloni kotoisaksi vasta, kun lämpötila on +25 astetta C tai enemmän. Olen varmasti syntynyt ihan väärään maahan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen varmasti syntynyt ihan väärään maahan.

 

Olen samaa mieltä... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuo Talvi käsite tule suomessakin jossain vaiheessa muuttumaan, jos tämä ilmastonmuutos on tätä rataa, eli nähtävästi joskus tulee yksi vuodenaika vähenemään, jos lumen perusteella ja pakkasilla Talvi-käsitettä mitataan, eli Talvi muuttuu Syksyksi ja on vaan kolme vuoden aikaa, Kevät, Kesä ja Syksy...siis jos tässä nyt vielä nämä lämpötilat alkavat olemaan sitä luokkaa ja lumiraja jossain tuolla pohjois navan paikkeilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään