Jari Tanskanen

airBaltic aloittaa lennot Lappeenrannasta Tallinnaan ja Riikaan

34 viestiä aiheessa

Saimaan matkailua tämä reitti muka auttaa, saattaa se etelä-Saimaan, mielummin menen Helsingin kautta Riikaan/Keski-Eurooppaan, kun on hidasta menemistä tuo Lappeenrantaan tietöiden takia.

Turistit tulevat "omilla" busseilla esim.Espanjasta asti tänne.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa aihetta kommentoida kun pitkästä aikaa tuli näin positiivinen uutinen kotikaupunkiani koskien.

 

airBaltic oli esillä jo kun lentoyhteyttä Lappeenrannasta Helsinkiin alettiin elvyyttää pari vuotta sitten. Olisinkin pitänyt realistisempana reittiä LPP-HEL-RIX potkurikoneella kuin LPP-TLL-RIX suihkarilla. No eipä ole tullut Lappeenrannasta lennettyä suihkarireittilennolla 90-luvun alun jälkeen.

 

Toivottavasti matkustajia riittää, vaan eipä näytä airBalticilla olevan pakkoa täyttää koneitaan aivan viimeistä paikkaa myöten muillakaan reiteillä kokemukseni mukaan.

 

Mikäli aikataulut ovat sopivat, on Riiasta kyllä hyvät yhteydet lähes kaikkiin Eurooppalaisiin pääkohteisiin. Kansallisen lentoyhtiömme tarve rajoittuu siten Lappeenrantalaisten osalta jatkossa kaukolentoihin sekä kotimaan jatkoyhteyksiin (mikäli se päättää niiden lentämistä esim. Blue1:a laajemmin jatkaa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, pari päivää on mennyt työpaikalla kahvipöytäspekulaatioissa siitä miten koneet saadaan täältä Lappeenrannasta täyteen. Harvemmin suostun itsekään spekuloimaan, mutta teenpä tällä kertaa villin ja vapaan poikkeuksen ilman että seison sanojeni takana - painotan spekuloivani.

 

- Moni totesi, että AirBaltic tarjoaa kyydin N:ään kohteeseen ympäri eurooppaa. Se toisi lisää potentiaalia matkustajakenttään, ja että moni oli puheissaan valmis lähtemään kuikkaamaan mitä Eurooppa tarjoaa viikonloppuisin.

- Lisääntynyt tarjonta kuulemma lisää myös matkustamista. Tämä lienee totta.

- Venäjän puolelta tullaan halvempien kustannusten muodossa lennoille. Näin ainakin päivän Etelä-Saimaa totesi artikkelissaan.

- Saimaa vetää muualta Euroopasta vastavuoroisesti - tähän en valitettavasti jaksa itse uskoa, vaikka mahtavan vesistön äärellä itsekin asun. Miellän maakuntani matkailuvetovoiman kuitenkin marginaaliseksi, vaikka toisin varmaan pitäisi.

 

Toivon, että liikennemäärät lähtevät kasvuun kannattavasti. Se toisi omalle kohdallekin työpaikan jatkuvuutta täältä kaakon kulmalta käsin. Silti realistisesti katsottuna pessimisti ei pety, eli takavuosien massiivisten lentovuorojen kutistuttua nykyiseen näen tässä myös kovia haasteita.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:-) Kyllä luulis toimituspäällikköä hävettävän.

 

Itä-Suomessa ilmeisesti maantiedon opetus vähän vaiheessa kun EU:n lähimaatkin tuntuvat vierailta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helppo muistaa, että ne ovat aakkosjärjestyksessä, ylhäältä alas.

 

Viro,

Latvia ja

Liettua.

Missäspäin tuollaista aakkosjärjestystä on opetettu?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mun kutina persuksissa on sellainen että BT-laittaa padat lopullisesti kiinni seuraavan 6kk aikana. Vauhtia tuntuu olevan enemmän kuin järkeä. Tosin yrittänyttä ei panna...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun kutina persuksissa on sellainen että BT-laittaa padat lopullisesti kiinni seuraavan 6kk aikana. Vauhtia tuntuu olevan enemmän kuin järkeä. Tosin yrittänyttä ei panna...

 

Tiedotteissaan lupasivat taloustietoja elokuun puoliväliin mennessä, mutten tällaisia missään äkkiseltään nähnyt. Onkohan näitä julkaistu?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun kutina persuksissa on sellainen että BT-laittaa padat lopullisesti kiinni seuraavan 6kk aikana. Vauhtia tuntuu olevan enemmän kuin järkeä. Tosin yrittänyttä ei panna...

 

Sinänsä vahinko jos laittaa... AirBaltic tuo mukavasti lisätarjontaa yhteyksiin tänne periferiaan... varsinkin kun Riika ei ole sen kummempi paikka vaihtaa kuin kuin Tukholma tai Helsinkikään. Lisäksi Kuopio-Tampere-Riika väliä lentävät Fokkerit tarjoavat hyvän kyydin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedotteissaan lupasivat taloustietoja elokuun puoliväliin mennessä, mutten tällaisia missään äkkiseltään nähnyt. Onkohan näitä julkaistu?

 

-Tero-

 

Jännä homma että lentoyhtiöt ovat viimeaikoina alkaneet "unohtelemaan" talous ja muita julkistuksia.  ::)

 

Airbalticin viime vuosi oli 35milj. euroa persneton puolella ja osa veloista jäi maksamatta ja lisäpanostukset vaan jatkuu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbalticin viime vuosi oli 35milj. euroa persneton puolella ja osa veloista jäi maksamatta ja lisäpanostukset vaan jatkuu...

 

En äkkiseltään löytänyt tuloslukuja SAS:n vuosikertomuksesta enkä airBalticin omilta sivuilta, niin onko näitä julkaistu muualla kuin mediassa, joiden tiedot airBaltic on kiistänyt? (ensin omilla sivuilla ja ainakin tämän artikkelin yhteydessä)

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun kutina persuksissa on sellainen että BT-laittaa padat lopullisesti kiinni seuraavan 6kk aikana. Vauhtia tuntuu olevan enemmän kuin järkeä. Tosin yrittänyttä ei panna...

 

Toisaalta näin taantuman aikana se markkinaosuus juuri pitää ottaakin. Mistäs me tiedetään kuka/mikä tuota todellisuudessa rahoittaa. Kyllä siellä vielä muutamalla oligargilla on joku rupla tällaiseenkin puuhasteluun. Kasvu maksaa ja jos rahoittaja sen ymmärtää niin tuosta voi oikeasti tulla Pohjolan Ryanair.

 

Kulut on varmaan aika pienet. Eikä taida BT:llä olla koenukkumiskomiteoita ja kahden hengen huoneenkin saattavat joutua jakamaan varmaan alle viiden tähden hotellissa.

 

Kotikentän varmaan valtio antaa ilmaiseksi, ja luuleeko joku että esimerkiksi LPP:n laskeutumismaksut ovat Finavian julkisessa hinnastossa  ;D  Sitten uutisten mukaanhan kaupunki teki kolmivuotisen sopimuksen niiden kanssa, paljonkohan siinä palaa yhteiskunnan rahaa Airbalticin tukemiseen.

 

/mn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monenlaista pohdintaa airBalticin tulo näyttää synnyttäneen. Spekuloidaan nyt vähän lisää Ilkan ajatusten siivittämänä.

 

- Venäjän puolelta tullaan halvempien kustannusten muodossa lennoille. Näin ainakin päivän Etelä-Saimaa totesi artikkelissaan.

- Saimaa vetää muualta Euroopasta vastavuoroisesti - tähän en valitettavasti jaksa itse uskoa, vaikka mahtavan vesistön äärellä itsekin asun. Miellän maakuntani matkailuvetovoiman kuitenkin marginaaliseksi, vaikka toisin varmaan pitäisi.

 

Mielenkiintoista on tosiaan seurata, miten matkanjärjestäjät alkavat täyttää koneita. Aloitehan noista lennoista tuli keskieurooppalaisilta matkanjärjestäjiltä, jotka kertoivat tarvitsevansa lentoyhteyksiä Kuopion lisäksi myös eteläiselle Saimaalle. Äkkiseltään tulisi mieleen, että viisumivapaat laivaristeilyt Lappeenrannasta Viipuriin kiinnostavat, koska sitä kautta pääsee ilman viisumia kolmeksi päiväksi myös Pietariin. Aihetta sivutaan Kaakkois-Suomen tv-uutisten jutussa. Mutta eihän yksi matkailutuote vielä riitä.

Ehkä meille ei ole vielä kerrottu ihan kaikkea...

 

Venäläisten tuleva matkustus on myös toistaiseksi arvoitus. Rajan takana on uutisoitu kohtuullisen näyttävästi mahdollisesta Ryanairin tulosta ja halvoista matkoista, joten kyllä siellä tieto myös airBalticin lennoista aika nopeasti leviää. AirBaltic lentää Pietarista, mutta ainakin lähilähdöt ovat aika kalliita. Toisaalta talouskriisi nakertaa venäläistenkin lompakonpohjia ja on hyvinkin mahdollista, että jokunen halvempia hintoja etsivä lähtisi Lappeenrannasta. Jos Pietarissa riittää matkustajia Pietarin ja Riian lentoaseman väliä kulkevaan bussiin, niin miksei sitten paljon lähempänä olevalle kentälle?

AirBalticin kustannukset ovat ihan toista luokkaa Pietarissa kuin Lappeenrannassa. Olisi outoa, jos se ei näkyisi lentolippujen hinnoissa esim. siten, että halvimmat hintaluokat pysyvät pidempään saatavilla.

 

airBaltic oli esillä jo kun lentoyhteyttä Lappeenrannasta Helsinkiin alettiin elvyyttää pari vuotta sitten. Olisinkin pitänyt realistisempana reittiä LPP-HEL-RIX potkurikoneella kuin LPP-TLL-RIX suihkarilla.

 

Ei vaan airBaltic löytänyt potkurikonetta tähän hätään. Helpointa oli jatkaa Tallinnan yöpyvän koneen päivää tuomalla se Lappeenrantaan, koska aikataulu sattui ihan jetsulleen ilman suurempia muutoksia. Koneelle tulee lisäkuluja oikeastaan ainoastaan tuosta vajaan 50 minuutin lentoajasta. Tilanne muuttuu vuodenvaihteen jälkeen, kun uusia Q400-koneita alkaa olla käytössä.  Jossain vaiheessa kevättä aamu- ja iltalennot muuttuvat välilaskuttomaksi RIX-LPP -reitiksi.

 

Kotikentän varmaan valtio antaa ilmaiseksi, ja luuleeko joku että esimerkiksi LPP:n laskeutumismaksut ovat Finavian julkisessa hinnastossa  ;D  Sitten uutisten mukaanhan kaupunki teki kolmivuotisen sopimuksen niiden kanssa, paljonkohan siinä palaa yhteiskunnan rahaa Airbalticin tukemiseen.

 

AirBaltic saa ensimmäisenä vuonna 90% alennuksen laskeutumismaksuihin ja 70% alennuksen matkustajamaksuihin Finavian kannustesohjelman mukaisesti, koska kyseessä on uusi reitti. Tää on ihan julkista tietoa, joka löytyy Finavian sivuilta.

Lappeenranta maksaa markkinointirahaa 100.000 euroa/vuosi kolmen seuraavan vuoden ajan. Tämäkin on julkista tietoa, joka löytyy mm. kaupungin lähettämästä tiedotteesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kulut on varmaan aika pienet. Eikä taida BT:llä olla koenukkumiskomiteoita ja kahden hengen huoneenkin saattavat joutua jakamaan varmaan alle viiden tähden hotellissa.

Jossain näin väitteen että ainakin pilotit (varmaan sitten emotkin) on

jonkin henkilöstövuokrausfirman palkkalistoilla eli jos vaativat lisää liksaa

etsitään toinen vuokrausfirma joka tekee paremman tarjouksen.

 

Ja firmassahan tuntuu olevan suomalaisia ainakin johto-/päällikköportaassa

useampiakin kun ainakin kaupallinen johtaja on suomalainen samoin löytyy

suomalaista markkinointipäällikköä, maajohtajaa ja onpa firman tj:kin

puoleksi suomalainen (suomalainen äiti)  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kotikentän varmaan valtio antaa ilmaiseksi,

 

Itse asiassa ei - tästä on ollut Latviassa (ja muuallakin Baltiassa, liettualaiset syyttivät FlyLALin konkurssista pitkälti BT:tä) aika paljon polemiikkia. Julkisen informaation mukaan diili on sellainen, että RIX:n dominoivat yhtiöt Baltic ja RyanAir saavat hyvin suuren (kokoluokkaa 70-90%) alennuksen maksuistaan (tarina ei kerro onko kyseessä sekä laskeutumis- että matkustajamaksut vai vain toinen) jos ylittävät vuodessa sovitun matkustajamäärän. Tämä on herättänyt kränää sen takia, että noita ei ole toteutettu alennuksina, vaan vasta tämän matkustajamäärän ylitettyä on kenttäyhtiö tilittänyt lentoyhtiölle takaisin alennuksen verran rahaa, mikä joidenkin mielestä on suoraa rahallista tukea, ja siis EU:n kilpailusäännösten vastaista. Periaatteessa tämä diili on saatavilla kenelle tahansa, joten jos Finnair päättäisi kymmenkertaistaa Riian lentonsa niin saattaisivat saada samanlaiset alennukset - tosin kysymys on että mistä löydettäisiin matkustajat noihin koneisiin.

 

Tällainen diilihän oli viime vuonna Briteissä NWI:n ja FlyBE:n välillä, tämä johti siihen että kun matkustajamäärät eivät meinanneet täyttyä niin BE tarjosi ilmaiseksi (tai jopa maksoi jotain vaivanpalkkaa) paikkoja halukkaille jotta raja rikkoituisi ja he saisivat rahaa takaisin. Tästä tuli aika soppa, en nyt muista miten se sitten loppujen lopuksi päättyi.

 

Taidanpa varata tolle ensimmäisellä RIX-TLL-LPP-lennolle lipun ihan kohta. 37 EUR.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain näin väitteen että ainakin pilotit (varmaan sitten emotkin) on

jonkin henkilöstövuokrausfirman palkkalistoilla eli jos vaativat lisää liksaa

etsitään toinen vuokrausfirma joka tekee paremman tarjouksen.

 

Ja firmassahan tuntuu olevan suomalaisia ainakin johto-/päällikköportaassa

useampiakin kun ainakin kaupallinen johtaja on suomalainen samoin löytyy

suomalaista markkinointipäällikköä, maajohtajaa ja onpa firman tj:kin

puoleksi suomalainen (suomalainen äiti)  ;)

Lentäjäkaartista löytyy ainakin yksi suomalainen Fokker-perämies. Skandinaaveja on nokalla paljon, mulla sattui viime viikon HEL-RIX-AMS-RIX-HEL-reissulle tanskalais-norjalainen, tanskalais-tanskalainen, liettualais-brittiläinen ja virolais-ruotsalainen ohjaamomiehistö. Eli tämän pienen otannan perusteella tuntuvat baltialaiset lentäjät olevan varsin vähissä. Pilotit tuntuivat olevan muuten ihan tyytyväisiä yhtiön toimintaan, mutta nopea laajentuminen syö kuulemma vapaita vähän turhankin rajusti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinnat näyttää olevan ainakin marras- joulukuun aikana 5 euroa Tallinnaan / legi ja 10 euroa Riikaan / legi (+verot ja kaikki muut maksut päälle).

 

Ja kokonaiskustannuksetkaan eivät ole pahat. Hotellipaketti Tallinna, 2 hlö, lennot, hyvätasoinen 4-tähden hotelli aamiaisineen Vanhan Tallinnan keskustassa ja kaikki verot sekä maksut noin 200 euroa. Siis 100 euroa per nuppi pe-aamun menolla ja la-illan tulolla.

 

Vertailun vuoksi IC-junalippu Helsinkiin menopaluulla maksaa jotain 70 euroa / hlö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuneesta syystä on aika paljonkin asiaa Riikaan, joten varasin paikan ensimmäiselle lennolle LPP-RIX. Sattumoisin lento lennetään perjantaina,  13.11.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään