Mika Koski

All Nippon Airways k*settaa matkustajia

11 viestiä aiheessa

Kyllä japanilaiset ovat oikeassa. Matematiikka on lisäksi hauska laji kun sillä leikkii tarpeeksi pitkän aikavälin laskutoimituksilla. Kun liikennekoneeseen tankataan ylimääräistä polttoainetta eli ylimääräistä reserviä, nyrkkisääntönä pidetään, että noin 3 % tästä ylimääräisestä polttoaineesta menee sen itsensä kuljettamiseen per tunti. Eli 10 tunnin lennon jälkeen ylimääräisestä tonnista on laskussa jäljellä enää 700 kiloa.

 

Kun lähtökohtana pidetään tätä nyrkkisääntöä ja sitä, että 300 paikkaisessa pitkänmatkan koneessa kukin matkustaja pystyy keventämään itseään juuri ennen lentoa, pienen tai suuren vessametodin mukaan keskimäärin 100 grammaa, saadaan yhteensä 30 kilon painonkevennys per lento. Jos lennon pituus on 10 tuntia, kuluisi tämän "ylimääräisen" 30 kilon kuskaamiseen noin 10 kiloa kerosiinia. Jos kerosiinin kilohintana pidetään 1,5 euroa, hintaa kertyisi 15 euroa per lento eli nyt siis säästöä. Jos tämä koneyksilö lentää kaksi 10 tunnin lentoa joka päivä, vuositasolla säästö on 700x15 eli noin 10.000 euroa ja edelleen kymmenessä vuodessa 100.000 euroa. Kun ko lentoyhtiö on aika iso eli heillä on varmaan 20 tällaista pitkänmatkan konetta ja mitä ilmeisimmin ne lentävät täysinä, kymmenen vuoden säästö onkin 20x100.000 eli 2.000.000 (kaksi miljoonaa) euroa. Ei tämä mitään hölynpölyä ole, eikun vessaan vain jokainen ennen lentoa niin Finnairinkin tilinpäätös kaunistuu kummasti.

 

Seppo         

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olipas hauska uutinen !

 

No miltäs säästöt näyttäisi jos vessassa tehtäisiin molemmat hädät ja vielä yrjöttäis lentokentän ravintolassa juuri

nautitut oluet ja ruuat pois mahasta  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas hauska uutinen !

 

No miltäs säästöt näyttäisi jos vessassa tehtäisiin molemmat hädät ja vielä yrjöttäis lentokentän ravintolassa juuri

nautitut oluet ja ruuat pois mahasta  :laugh:

 

ja kaikille rasvaimu joiden painoindeksi on yli 30. Kertyneistä rasvoista tehtäis polttoaineet yhtiön koneisiin.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No säästöthän tietty tuplaantuisi. Kannattaa myös muistaa, että syö lentoa edeltävän ruokailun aluksi suklaata vatsanpohjalle, että yrjöämisen jälkeen jää hyvä maku suuhun.  

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No säästöthän tietty tuplaantuisi. Kannattaa myös muistaa, että syö lentoa edeltävän ruokailun aluksi suklaata vatsanpohjalle, että yrjöämisen jälkeen jää hyvä maku suuhun.  

 

Tämän S24 -tasoisen keskustelun mausteeksi voisi vielä jatkaa että:

 

- mitä jos matkustajille syötettäisiin lennolla hernekeittoa, kuinka paljon tulisi "kevennystä" kabiinin ilman metaanipitoisuuden kasvamisesta  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertyneistä rasvoista tehtäis polttoaineet yhtiön koneisiin.  :thmbup:

 

No mun tapauksessa sitten koko perhe pääsi Thaimaahan 4 krt vuodessa ihan biopolttoaineilla.

 

Tässä tulee sekin vaikeus, että ei enää tiedä aiheutuuko kanssamatkustajien paheksuvat katseet siitä, että olen kasvattanut lentoonlähtöpainoa olusilla terminaalissa vai siksi, että olusien vaikutus itsehillintään alkaa näkyä.

 

Kiitos. Anteeksi. Näkemiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on jo pitkään ollut käytössä metodi, jossa terminaalissa yritetään nauttia maksimaalinen annos nestemäistä di-ureettia (lue: olutta), ja siten saadaan "kroppa kuivaksi" oikein huolella. Ajoituksen kanssa on vain leikkiminen, vars aamulennoilla. Tällöin on riski tuon kaiken nautitun diureetin jääminen raskauttamaan lentsikkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vapaasti yhtiöiden käyttöön, eli ennen lentoa:

 

- kynsien leikkaus

- parturi

- napanöyhdän poisto

- varvasvälien putsaus

- etc

 

Kyllä kannattavuus paranisi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä ajatusta kun kehittelee vieläkin pidemmälle, niin lentoyhtiöthän voisivat käyttää palkkaamiaan kallonkutistajia hyödyllisesti ja laittaa heidät haastattelemaan matkustajat ennen lentoa. Tohtorin lausuttua diagnoosin: "Hyvä herra, TE olette k*sipää.", matka jatkuisi eräältä irlantilaisyhtiöltä tutun kaavan mukaan, lisämaksutiskin kautta...  ;D ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wessassa käynti lennon aikana maksulliseksi, jolloin halu käydä terminaalin wessassa kasvaa.... tosin pienentää lennolla tapahtuvaa myyntiä, mutta kun myytävää ei tarvitse enää kuskata paino pienenenee ja taas säästyy polttoainetta... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään