Toni Osola

Lentolipun verojen ja maksujen palautus

7 viestiä aiheessa

Tämä aihe ei välttämättä ole ihan ilmailuaiheinen, mutta en keksi parempaakaan paikkaa kysyä.

Tilanne on sellainen, että olen hankkinut Lufthansalta halpiskaukolentolipun, jota en suurella todennäköisyydellä pysty käyttämään. Itse matkan hinta (fare) on 150 e, sen päälle veroja ja maksuja noin 300 e ja vielä muistaakseni 10 e varausmaksua. Lippu on varattu Lufthansan omilta sivuilta. Lippusäännöt kieltävät kaikki muutokset ja takaisinmaksun (kyseessä siis halvin mahdollinen tarjouslippu).

Jos jätän lipun käyttämättä, en tietenkään saa takaisin itse lipun hintaa tai varausmaksua - tämä on selvä asia. Mutta voinko saada verot ja polttoainelisämaksun takaisin? Pitääkö lippu peruuttaa ennen ensimmäistä legiä, jotta voisin esittää vaatimukseni vai voinko vain jättää lipun käyttämättä? Kuinka pitkän ajan kuluessa nuo lisät pitää vaatia takaisin? Yhden vanhan Finskin lipun kohdalla on ollut sama homma keväällä. Vieläkö siitäkin voisi vaatia verojen yms. osuutta takaisin?

Lufthansan tai Finnnairin sivuilta en löytänyt asiasta mitään tietoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Finnairilla on tällainen sääntö:

for tickets issued on/after 26oct08 unused yr fees are non-refundable.

Eli YR joka on polttoainemaksu, niin sitä ei palauteta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lufthansalla puolestaan on ainakin joissain hinnoissa tällainen sääntö:

refund of unused fees and taxes permitted.

exception-

the ticket purchaser is not eligible for a refund

of the passenger facility charge tax on unused

nonrefundable or expired tickets.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja sitten jos mahdollista niin matkavakuutuksesta saa myös rahojaan pois... Toki pitää olla aika painava syy matkan peruuntumiseen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tyhmeliini minä ajattelen näin, jos olen maksannut veroa jota en oikeasti ole käyttänyt, eli liikaa maksettu, sen voi anoa takaisin, veroa perii ainoastaan valtioäiti.

Eli liikaa maksettua veroa saa kyllä takaisin, toki anottava ja voi mennä vuosi tms.

Jos pystyt todistamaan ettet ole tuota verojuttua käyttänyt, eli et ollut lentomatkalla josta veroa peritään, saat maksetun rahan takaisin verohallinnolta, todistustaakka veroasioissa lienee aina sinulla.

Tämä ei ole muuta kun mutua, näin tuon kuitenkin pitäisi toimia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koskakohan ilmailuala saa kitkettyä lentolipuista tuon "vero" sanan. Mitään muuta veroa ei lipuissa ole paitsi kotimaanlipuissa ALV 8%.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään