Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

1 tunti sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Saksaanhan pääsee ylemmästä kerroksesta ja lipun ostamalla. Kovin yksinkertainen temppu.

 

Mikähän idea tässäkin tempauksessa oli.

 

Ei sielta ylemmasta kerroksesta enaa kai lippua voi ostaa?
 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

 

Ei sielta ylemmasta kerroksesta enaa kai lippua voi ostaa?
 

No ei. Tai noh, kun kaivaa puhelimen povarista niin voi kyllä ostaa missä kerroksessa tahansa.

Meni muuten vuosia että jengi alkoi tajuamaan että lippuja ei enää osteta kentällä vaan pitää mennä sinne internettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Saksaanhan pääsee ylemmästä kerroksesta ja lipun ostamalla. Kovin yksinkertainen temppu.

 

Mikähän idea tässäkin tempauksessa oli.

Vakavista mieleterveyden ongelmista taitaa olla kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksaan (Berliiniin) pääsee ensi maaliskuusta alkaen Eurowingsillä.

Lainaa

In addition to the expansion towards the south, Eurowings is strengthening its services to Northern Europe in particular: The Lufthansa subsidiary will connect the German capital with Copenhagen, Gothenburg and Helsinki from March 2023. As part of this growth, Eurowings is increasing its base in the capital and will have six aircraft stationed at BER in the future.

https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/eurowings/eurowings-doubles-services-at-ber-the-german-capitals-airport/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Teijo M Niemela kirjoitti:

Aspire nayttaa avanneen toisen loungen Helsinki-Vantaalla entisiin SAS:n loungen tiloihin.

Sinne vanhan ykkösen päähän?

Se alkaa kyllä olemaan aika kuollut nurkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavaksi varmaan vievät sähköautojen akustot. ;)

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009650405.html 

Lainaa

Varkaat iskivät lento­kentän parkki­halliin – näin Finavia kommentoi
Finavian ja poliisin mukaan on harvinaista, että lentokenttäparkissa olevasta autosta viedään katalysaattori.

Ville-Veikko Heinosen autosta varastettiin katalysaattori kesken viikon mittaisen perheen yhteisen ulkomaan­matkan.

– Kun olimme menossa autolle takaisin, poikani huomasi, että auton alla on jotain. Siellä oli pieni paristo­käyttöinen työmaa­valaisin ja minulle tuli heti tunne, että autoa on käyty ronkkimassa, Heinonen kertaa. Epäily paljastui todeksi, kun Heinonen yritti käynnistää autoaan.
– Autosta lähti aivan hirveä ääni. Kurkkasin auton alle ja koko katalysaattorin sisältävä pätkä oli leikattu auton alta pois. Ilmeisen ammattimaista toimintaa, koska leikkuujäljet näyttivät siistiltä, Heinonen kertoo.
Auto oli parkkeerattu Finavian maksulliseen parkkihalliin hissiaulan läheisyyteen Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
– Olen aina luullut, ettei tällaista voisi tapahtua Finavian Helsinki-Vantaan P5-parkkialueella, joka on kuitenkin aika hintava ja turvallisena pidetty paikka pitää autoa, Heinonen sanoo.Kotiinpaluu Nokialle viivästyi tunteja ja auto hinattiin vantaalaisen huoltamon pihaan odottamaan vahinko­tarkastusta. 

Heinonen kertoo olleensa tapauksesta yhteydessä myös Finavian asiakas­palveluun, josta ei hänen mukaansa ensin ollut apua tapauksen selvittämisessä.
– Soitin ensin Finavian asiakaspalveluun ja kysyin miten tällaisessa tapauksessa pitäisi toimia. He osasivat sanoa, ettei valvonta­kameroiden tallenteiden katsomisesta ole hyötyä, koska poliisi ei näitä tutki, ja että pysäköinti tapahtuu omalla vastuulla, Heinonen kertoo.

Myöhemmin Finavialta oltiin yhteydessä Heinoseen ja tapahtunutta pahoiteltiin. Finavia lupasi ryhtyä toimiin asian selvittämiseksi ja hoitamiseksi. Finavian pysäköinti­liike­toiminnan johtaja Jukka Isomäki kommentoi katalysaattori­varkautta sähköpostilla Ilta-Sanomille. Vastaavaa ei hänen mukaansa ole tapahtunut aikaisemmin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaa valittiin Euroopan parhaaksi lentoasemaksi

Helsinki-Vantaan lentoasema on vuoden 2023 Euroopan paras lentokenttä omassa kokoluokassaan. Valinnan teki Kansainvälinen lentoasemajärjestö Airpot Council International ACI, jonka raati koostui alan asiantuntijoista.

Finavia tiedotti asiasta keskiviikkona. Palkinnon myöntämisperusteiksi mainitaan muun muassa lentoaseman vastuullisuustyö, innovaatiot, operatiivinen tehokkuus sekä kyky palautua pandemiakriisistä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/c8eb42c8-f032-405e-89c1-d2a9f561895a?ref=ampparit:1731

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28.6.2023 at 20.03, Rainer Karvonen kirjoitti:

Helsinki-Vantaa valittiin Euroopan parhaaksi lentoasemaksi

Helsinki-Vantaan lentoasema on vuoden 2023 Euroopan paras lentokenttä omassa kokoluokassaan. Valinnan teki Kansainvälinen lentoasemajärjestö Airpot Council International ACI, jonka raati koostui alan asiantuntijoista.

Finavia tiedotti asiasta keskiviikkona. Palkinnon myöntämisperusteiksi mainitaan muun muassa lentoaseman vastuullisuustyö, innovaatiot, operatiivinen tehokkuus sekä kyky palautua pandemiakriisistä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/c8eb42c8-f032-405e-89c1-d2a9f561895a?ref=ampparit:1731

Eipä paljon palkinnot auta, kun alkaa palvelut tökkimään.  Mikähän on oikeasti syy viimepäivien ongelmiin; henkilöstöpula, tekniikka vai tilat/mitoitus?  Ei kai juuri valmistunut lähtöaula voi vielä näillä volyymeilla tukkeutua, ei edes ruuhkatunteina?  Vanhan ykkösterminaalin lähtöaulan tulevasta käytöstä ei ole näkynyt julkisia uutisia, liekö millään tavalla enää uudiskäytettävissä edes kauempana tulevaisuudessa?  Jos uusi aula alkaa tökkiä jo nyt, niin miten lienee tilanne vaikka kymmenen vuoden päästä?  Juttua tänään Hesarissa:  https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009826551.html 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös nose-alueen uudistus alunperinkin ollut jo liian pieneksi mitoitettu? Enemmän tai vähemmän näyttää nyt matkatavarahommat tökkivän. Itse tulin vähän yli viikko sitten hevalle ja sain odottaa laukkujani noin 40 min. Kone oli tosin hieman myöhässä joten todennäköisesti purkuporukka oli jo lähtenyt seuraavalle koneelle. Mitään infoa tästä ei kuitenkaan matkatavara-aulaan kulkenut kuin vasta siinä vaiheessa kun laukkuja alkoi hihnalle tulemaan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Eipä paljon palkinnot auta, kun alkaa palvelut tökkimään.  Mikähän on oikeasti syy viimepäivien ongelmiin; henkilöstöpula, tekniikka vai tilat/mitoitus?

Kaipa sitä ruuhkaa tulee kun about kymmenestä linjasta turvassa auki on luokkaa kaksi. Eli ihan Finavian (/turva-alihankkijan) omaa syytä nuo viimeisimmät.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Eipä paljon palkinnot auta, kun alkaa palvelut tökkimään.  Mikähän on oikeasti syy viimepäivien ongelmiin; henkilöstöpula, tekniikka vai tilat/mitoitus?  Ei kai juuri valmistunut lähtöaula voi vielä näillä volyymeilla tukkeutua, ei edes ruuhkatunteina?  Vanhan ykkösterminaalin lähtöaulan tulevasta käytöstä ei ole näkynyt julkisia uutisia, liekö millään tavalla enää uudiskäytettävissä edes kauempana tulevaisuudessa?  Jos uusi aula alkaa tökkiä jo nyt, niin miten lienee tilanne vaikka kymmenen vuoden päästä?  Juttua tänään Hesarissa:  https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009826551.html 

Henkilöstöpula, niin turvassa kuin maahuolintayrityksillä. Ei ole turvatarkastuslinjat auki, ei tule matkatavarat koneelta, ei toimi homma muutenkaan. Eilen odottelin laukkua toista tuntia koneen saapumisen jälkeen, muistin kyllä jo kiittää Lufthansaa hienosta GH-operaattorin valinnasta.

Tuo turvatarkastustoiminta ja sen jatkuva kilpailuttaminen kaikenmaailman siivousfirmojen ja muiden kesken on niin typerää toimintaa Finavialta kuin olla ja voi, päälle vielä joku ilmeisesti tekoälyyn perustuva käsimatkatavaroiden läpivalaisukuvan tarkastus, jossa ei selvästi riitä siinäkään ruuti, kun päätöksenteko siirtää laatikko "pleksin taakse" kestää pienen ikuisuuden. Nämä ongelmat sentään poistuvat, kun vastoin kaikkia ohjeita vaan ottaa ne läppärit ja tabletit pois sieltä laukusta, jolloin myös se laukku pääsee tarkastuksesta läpi sellaisenaan.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6181852 

Lainaa

Helsingin naapuriin nousee lentokonebongarin unelmabaari –  Suomen suurimpaan hotelliin tulee 716 huonetta

Ensi kesäkuun alussa Helsinki-Vantaan lentoasemalla aukeaa 12. kerroksessa oleva näköalabaari, josta voi seurata niin lentoliikennettä kuin auringonlaskuja. Näköalabaarin asiakkaalta ei edellytetä yöpymistä hotellissa, jonka yhteydessä baari on.

Uutta hotellia ryhtyy operoimaan Strawberry Group (entinen Nordic Choice Hotels), jolle valmistuu saman katon alle kaksi erilaista hotellikonseptia. Toinen on Clarion ja toinen, hieman edullisempi ja tyyliltään rosoisempi Comfort.

Hotellikompleksiin rakennetaan huoneita yhteensä 716, mikä tarkoittaa, että se ajaa huonemäärässä ohi Sokos Hotel Flamingon, joka on vielä toistaiseksi Suomen suurin hotelli 541 huoneellaan. Clarioniin tulee huoneita 501 ja Comfortiin 215. 

Clarion Hotel Helsinki Airport toimii myös konferenssihotellina, jossa on yli tuhannen hengen juhlasali, ballroom.

– Yhtä suuria tiloja ei muilla hotelleilla ole, sanoo hotellin rakennuttajaa Avia Real Estatea edustava toimitusjohtaja Ilkka Pitkänen.

Strawberry-ketjun omistaja, norjalainen Petter Stordalen uskoo vakaasti, että isoille kokoontumistiloille ja hotelleille lentoasemien yhteydessä on kysyntää. Pitkäsen mukaan konferenssitiloja on jo varattukin kahden vuoden päähän.

Juhlasalin voi myös jakaa kolmeen pienempää osaan. Lisäksi rakennukseen, jonka kokonaisala on noin 38 000 neliömetriä, tulee muun muassa spa- ja kuntosali sekä neuvottelutiloja.

Hotellin piti alun perin valmistua jo viime vuonna, mutta runsaan vuoden viive johtuu koronapandemiasta, joka viivytti rakentamisen aloittamista. Rakennuksen kustannusarvio on 127 miljoonaa euroa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turvatarkastuksen ruuhkien taustalla Airpro:n pääluottamusmiehen mukaan selkeä syy- korona-ajan  lomautuksissa ja 2021 irtisanomisissa katosi "aivan jäätävä määrä kokemusta ja tietotaitoa".

Lisäksi Airpron emo Finavia määrittää paljonko työvoimaa tarvitaan. Pääluoton mukaan tilaukset tehdään liian tiukkoina. 

AIheesta enemmän https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000009842027.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegian lisää uusia kohteita kesällä 2024:

Norwegian lentää Milanoon Bergamon lentokentälle kesäkaudella 2024 kolmesti viikossa: tiistaisin, torstaisin ja sunnuntaisin 2.6.2024 alkaen.

Bulgarian pääkaupunkiin Sofiaan Norwegian lentää kahdesti viikossa: maanantaisin ja perjantaisin, 3.6.2024 alkaen.

https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2023/norwegian-aloittaa-kesalla-2024-lennot-helsinki-vantaalta-milanoon-ja-sofiaan?navref=liftup

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raja-aseminen sulkupäätös vaikuttanee myös Seutulassa:
 

https://yle.fi/a/74-20060587
 

Josko nyt loppuisi tai ainakin vähenisi Ecolinesin sekä muiden rybyjen kuljetusbussien virta Helsinki-Vantaalle? 1600 km - josta yli puolet Neukkulan maanteillä -suuntaansa bussissa toivottavasti vähentää iivananoiden matkustushalukkuutta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair aloittaa huhtikuussa lennot Thessalonikiin, lennot lennetään tiistaisin ja lauantaisin. Aikataulut löytyy Ryanairin sivuilta. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan lentokentällä järjestettiin pienimuotoinen mielenilmaus torstaina iltapäivällä, kertoo poliisi tiedotteessaan.

Mielenosoittajia oli paikalla noin 15, ja mielenosoitus esti väliaikaisesti kulun lähtöselvitystiskille.

Mielenosoitus kohdistui tietojen mukaan Turkkiin ja Turkish Airlinesiin.

https://poliisi.fi/-/helsinki-vantaan-lentokentalla-jarjestettiin-pienimuotoinen-mielenilmaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Uudet, pari vuotta sitten käyttöön otetut läpivalaisulaitteet jumittavat ja aiheuttavat jonoja.

Jonoja muodostuu toistuvasti myös bisnesluokan linjalla.

Häiriötilanteiden taustalla on se, että laitteet eivät tunnista kaikkia matkatavaroita.

”Jos matkatavaroissa on mitä tahansa epäselvää, jota automaatio ei tunnista, laukku pitää avata.”

Viranomaiset myös määräävät, että tietty määrä laukuista täytyy tutkia, vaikka niissä ei olisi mitään epäilyttävää,

 

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010237706.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokseenkin joka kerta ohjautuu/ohjautuvat minun laukkuni "bisnesluokan linjalla" sinne avattavien puolelle. Useimmiten syynä on deodorant stick. Kaivavat sen esille, jotkut toteavat sen, jotkut avaavat sen, jotkut sitä jopa haistelevat ja hyvän tuoksuiseksi toteavat. Deodorant stick kuului jo ennen näitä uusia laitteita siihen kategoriaan, jota ei tarvinnut minigippiin pakata. Silloin se ei kiinnostanut ketään, nyt ihan kaikkia. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Jyrki Pinomaa kirjoitti:

Jokseenkin joka kerta ohjautuu/ohjautuvat minun laukkuni "bisnesluokan linjalla" sinne avattavien puolelle. Useimmiten syynä on deodorant stick. Kaivavat sen esille, jotkut toteavat sen, jotkut avaavat sen, jotkut sitä jopa haistelevat ja hyvän tuoksuiseksi toteavat. Deodorant stick kuului jo ennen näitä uusia laitteita siihen kategoriaan, jota ei tarvinnut minigippiin pakata. Silloin se ei kiinnostanut ketään, nyt ihan kaikkia. 

Onko käynyt mielessä ottaa se ulos laukusta, vaikka pakko ei olekaan? Itse pakkaisin sen niin, että on nopea vetästä ulos laukusta ennen tarkastusta, koska jos automaatio sen esimerkiksi materiaalin (miten se rtg-kuvassa näkyy) perusteella kuitenkin poimii, niin kuvaa ei tarvitse kovin pitkään ihmetellä jos esine on valmiiksi irrallisena laatikossa. Tiedä, vaikka menisi läpi automaatiostakin niin.

Jos itse jätän kaiken elektroniikan laukkuun, se menee joka kerta erillistarkastukseen, vaikkei sitä lopulta välttämättä fyysisesti pengottaisi. Jos otan ainakin läppärin ja yhden tabletin ulos, niin silloin laukku menee yleensä läpi automaatiosta jäljellä olevan elektroniikan kanssa. Aika usein joku yrittää siinä sanoa, ettei tarvitse ottaa pois, mutta automaation takia todellisuudessa kuitenkin tarvitsee ja olen tyytynyt toteamaan, että laukkuun jäi vieläkin aika monta laitetta, mutta ehkä se niiden kanssa menee jo läpi. Satunnaisotanta saattaa tietysti silti viedä laukun joskus manuaalitarkastukseen, mutta kuitenkin.

Mulla töihin matkustaessa on yleensä läppäri, 2 ipadia, 2 iphonea, headset ja muutama laturi em. laitteille laukussa. Joskus välillä läppäreitäkin on 2 kpl, kun työkoneella ei voi tehdä kaikkea mitä tarvitsee vapaa-aikana tehdä, ja päinvastoin. EI toivoakaan, että menisi automaatiosta läpi sellaisenaan samaan laukkuun pakattuna.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Taimenpuroihin Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä on ilmestynyt ruskeaa ja mustaa mönjää. Syypäänä siihen pidetään lentokentältä luontoon pääsevää glykolia, joka hajotessaan kuluttaa puroista hapen. Hapettomissa oloissa taimenen poikaset eivät selviä.

Lentoasemalle valmistui viime vuonna maanalainen kosteikko, jonka tavoitteena on parantaa lähipurojen ja -ojien kalojen ja pieneliöiden elinoloja.

Finavia käytti investointiin pari miljoonaa euroa. Kosteikon rakentamisesta huolimatta ongelmat alueella jatkuvat. Finavian mukaan on kuitenkin havaittu, että veden ohjaaminen kosteikon läpi parantaa veden happipitoisuutta.

 

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010355511.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään