Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

42 minuuttia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Elokapina-liikkeen mielenilmaisu on käynnissä Helsinki-Vantaan turcatarkasruksen läheisyydessä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f4360980-2d96-4ac8-afbf-e102ddbc4338

Poliisin mukaan mielenilmaus kesti noin puoli tuntia, eikä se aiheuttanut viivästymisiä turvatarkastukseen tai muita häiriöitä.

– Poliisi oli kyllä paikalla. Oma-aloitteisesti lähtivät, kertoo STT:lle komisario, yleisjohtaja Jere Pääkkönen Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta.

Pääkkösen arvion mukaan paikalla oli muutama mielenosoittaja.

https://yle.fi/a/74-20101147

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ympäristöliike Elokapina kertoo palanneensa osoittamaan mieltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Liikkeen mukaan 11 sen jäsentä on estänyt ihmisten kulun turvatarkastukseen asettumalla turvaporttien eteen noin puoli neljän aikaan iltapäivällä.

https://yle.fi/a/74-20101269

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takapakkia ja paluu vanhaan nestepelleilyyn Vantaallakin:

Lainaa
  • Changes to EU regulation restrict the use of new generation baggage scanners at Europe’s airports
  • The new restriction introduces as of 1 September 2024 a 100ml limitation for individual containers of liquids, thus erasing the main benefit accruing to passengers from C3 scanners.

https://www.aci-europe.org/media-room/504-changes-to-eu-regulation-restrict-the-use-of-new-generation-baggage-scanners-at-europe-s-airports.html

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
44 minuuttia sitten, Jyri Leijala kirjoitti:

En nyt tajunnut että miksi näin?

https://lentoposti.fi/uutiset/lentomatkustajien_nestes_nn_kset_tiukentuvat_192024_enint_n_100_ml_pakkauskoko_tekee_paluun

Nyt tehtävän nesterajoitustiukennuksen osalta kyse on varotoimenpiteestä, jolla ei varauduta tiedossa olevaan uhkakuvaan. Syynä on väliaikaiseen tekniseen ongelmaan puuttuminen, jonka EU toteuttaa yhdessä kansainvälisten kumppanien kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1.8.2024 at 19.08, Harri Koskinen kirjoitti:

https://lentoposti.fi/uutiset/lentomatkustajien_nestes_nn_kset_tiukentuvat_192024_enint_n_100_ml_pakkauskoko_tekee_paluun

Nyt tehtävän nesterajoitustiukennuksen osalta kyse on varotoimenpiteestä, jolla ei varauduta tiedossa olevaan uhkakuvaan. Syynä on väliaikaiseen tekniseen ongelmaan puuttuminen, jonka EU toteuttaa yhdessä kansainvälisten kumppanien kanssa.

Justiinsa juu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

Tiedotteessa on linkitettynä päätös ja täytäntöönpanoasetus (käännösversioineen). On tullut esiin, että laitteet eivät pystykään siihen mihin piti.

"Komissio hyväksyi täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2015/1998 ja erityisesti sen liitteessä olevan 12.0.4.1 kohdan mukaisesti päätöksen (EU) 2024/1177 (4), jolla peruutettiin tietyllä standardin C3 mukaisella käsimatkatavaroille tarkoitettujen räjähdysaineilmaisimien (EDSCB) kokoonpanolla oleva ”EU Stamp” -merkintätila. Perustana tässä olivat tiedot, jotka osoittivat, ettei kokoonpanon suorituskyky ollut sen standardin mukainen, jota varten se oli hyväksytty." https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX:32024D2109

Rajoitus on voimassa kunnes voidaan osoittaa laitteiden toimivan standardin mukaisesti.

"Tällä asetuksella käyttöön otettu rajoitus voidaan poistaa sen jälkeen, kun komissio on vastaanottanut ECAC:n yhteisen arviointiprosessin mukaiset testausselosteet tai tason 2 raportit, jotka osoittavat, että standardin C3 mukaiset tarkistetut yksittäiset EDSCB-laitekokoonpanot täyttävät vaaditut havaitsemista koskevat standardit." https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX:32024R2108

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentopysäköintiyritys GoParkingia haetaan konkurssiin. Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on jättänyt maanantaina konkurssihakemuksen Helsingin käräjäoikeuteen.

Yhtiön kotisivujen mukaan GoParking operoi Helsinki-Vantaan-lentoaseman ohella muun muassa Länsisataman yhteydessä sijaitsevassa parkkihallissa.

GoParking on perustettu vuonna 2015. Edellinen yhtiön Kaupparekisteriin toimittama tilinpäätös on vuodelta 2019.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/helsinki-vantaan-lentokentan-parkkifirma-goparkingia-haetaan-konkurssiin/bef9c450-8577-49f8-b82e-77f4a8da8252

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2024/finavia-liittyi-suomen-vetyklusteriin-valmistautuu-vedyn-kayttoon-ja-siihen 
 

Quote

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla 

Lentoasemayhtiö Finavia on sitoutunut edistämään kestävän lentoliikenteen kehittämistä Suomessa, ja liittyi Suomen vetyklusteriin tammikuussa 2024. Lisäksi Finavia osallistuu kansainväliseen EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.
– Vety on tulevaisuudessa potentiaalinen energianlähde lentoaseman kalustossa ja ilmailussa. Valmistaudumme vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin niin oman kalustomme kuin lentoasemalla toimivien lentoyhtiöiden ja yritysten tarpeita ajatellen, Finavian vastuullisuudesta, tekniikasta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Henri Hansson sanoo.

Yritysvetoinen kansallinen vetyklusteri on perustettu vauhdittamaan vetytaloutta Suomessa. Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin tammikuussa 2024 tavoitteenaan liittää Finavian lentoasemat ja lentoliikenne Suomen vetyekosysteemiin.

 

https://www.linkedin.com/posts/finavia_vety-sustainability-aviation-activity-7234575459529748480-rvG6
Vetyavia.png.1ad3506832b21b5e6a500e85e9b0f731.png

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1.8.2024 at 11.37, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Ja se meni niinkuin osasi olettaa  - vain Finavia ei ole osannut varautua tilanteeseen:
 

Lainaa

 

Lentomatkustajien käsimatkatavaroissaan kantamien nesteiden läpikäyminen on ruuhkauttanut Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastuksen.

Tiistaiaamuna lennolle lähdössä ollut Ylen toimittaja Kari Nihti kertoi, että lentoaseman lähtöaulassa oli paljon hädissään olevia ihmisiä. Moni pelkäsi myöhästyvänsä lennoltaan.

Turvatarkastukseen jonottaminen ja tarkastuksen läpikäyminen kesti Nihdin mukaan tunnin. Lentokentän henkilökunta ei päästänyt kiireisiä matkustajia lähtöportille edes boardingpassia näyttämällä, vaan ihmisiä passitettiin jonon hännille.

Jonoista huolimatta 17 turvatarkastuspisteestä vain viisi oli auki. Niistäkin yksi oli esimerkiksi liikematkustajille tarkoitettu priority check in.

 

https://yle.fi/a/74-20108973

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Strawberry hotelliketju ensi elokuun Ultra Bra konsertin sponsori. 
Kuva HEL noutoparkista eilen illalla klo 22 aikoihin. 
  
IMG-20240908-WA0003.thumb.jpg.b321836f6342394a7288d8f40e6e6425.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3.9.2024 at 12.25, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Ja se meni niinkuin osasi olettaa  - vain Finavia ei ole osannut varautua tilanteeseen:
 

https://yle.fi/a/74-20108973

Jos matkustat lentoyhtiöllä, jolla ruumaan menevien matkatavaroiden jättö avautuu kaksi tuntia ennen koneen lähtöä, ja siinä on jo jonoa jopa kymmeniä minuutteja. Sitten kun turvatarkastukseen on yli  tunnin jono, niin miten matkustajalla olisi edes teoriassa mahdollisuus ehtiä lennolle, jonka boardaus alkaa 25min ennen lähtöaikaa?

Samalla Finavia syö omia tuottojaan, kun asiakkaat eivät kuluta rahojaan lentoaseman palveluihin.

Tulosvastuu turvatarkastuksesta vaikuttaa perustuvan siihen, että kuinka mahdollisimman pienillä resursseilla saadaan turvatarkastuspalvelu näennäisesti pysymään käynnissä. Jonon pituus ja läpimenoaika eivät vaikuta olevan prioriteetteja.

Tähän viittaa myös se, että aiemmin nettisivulla /applikaatiossa ilmoitettu turvatarkastuksen läpimenoaika on poistettu nähtäviltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Samalla Finavia syö omia tuottojaan, kun asiakkaat eivät kuluta rahojaan lentoaseman palveluihin.

Finavian tilojen vuokratuottoko on sidoksissa vuokralaisten liikevaihtoon? Toki ymmärrän tämän, jos tiloja jää tyhjilleen, mutta lyhyellä tähtäimellä korrelaatio nimenomaan Finavian tuottoihin vaikuttaa heikolta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
36 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Finavian tilojen vuokratuottoko on sidoksissa vuokralaisten liikevaihtoon? Toki ymmärrän tämän, jos tiloja jää tyhjilleen, mutta lyhyellä tähtäimellä korrelaatio nimenomaan Finavian tuottoihin vaikuttaa heikolta.

Jos matkustaja ei ehdi shoppailla lentokentällä, Finavian vuokralaisten bisnes huononee ja vuokrataso pitkässä juoksussa laskee kun sijainti ei olekaan kovin tuottava. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Jaakko Rantavuori kirjoitti:

Jos matkustaja ei ehdi shoppailla lentokentällä, Finavian vuokralaisten bisnes huononee ja vuokrataso pitkässä juoksussa laskee kun sijainti ei olekaan kovin tuottava. 

Tällä sekoilullahan lisätään matkustajien oleskelua kentällä, jos turva sujuisi aina, niin ihmiset tulisivat paikalle myöhemmin. Nyt kun lisätään tälläinen 60 minuutin pieni epävarmuus, on pakko tulla ajoissa paikalle ja sitten ehtiikin käyttää niitä palveluita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Turvatarkastusten takkuaminen Helsinki-Vantaalla johtuu tarkastajien vähyydestä. Muuttuneet nestesäännöt ovat sumutusta julkisuutta varten.
 
Finavian politiikkaan on alusta alkaen kuulunut voiton maksimointi ja hekilökunnan minimointi. Suoritusportaan päälliköiltä puuttuu liikkumavara. He ovat puun ja kuoren välissä.
 
Miksiköhän tiedotusvälineet eivät hiosta Finavian korkeaa johtoa?
 
Esa
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarissa oli juttu Finnairin uudesta Schengen-alueen loungesta, mutta oli maksumuurin takana. Onko mitaan infoa jutun ydinkohdista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Esa Karanko kirjoitti:
Turvatarkastusten takkuaminen Helsinki-Vantaalla johtuu tarkastajien vähyydestä. Muuttuneet nestesäännöt ovat sumutusta julkisuutta varten.

No eivät ne nyt täyttä sumutusta ole, suuret ongelmat alkoivat 1.9. kun vaatimukset muuttuivat. Tiedotusvälineissä ei keskimäärin ole kykyä eikä taitoa haastaa ketään, yleä ja hesaria myöten tehtaillaan lähinnä klikkiotsikoita.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Teijo M Niemela kirjoitti:

Hesarissa oli juttu Finnairin uudesta Schengen-alueen loungesta, mutta oli maksumuurin takana. Onko mitaan infoa jutun ydinkohdista?

Lyhyesti sen mitä muistan:

- huono palvelu

- suihkutilat huonossa kunnossa, vettä tulee oven alta

- ruoka surkeaa

- pöydät siivoamatta

Mielestäni korreloi noin yleisesti Finnairin palvelun tasoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään kello 7 turvatarkastukseen ei ollut mitään jonoa. Priority- ja tavallisella puolella linjoja oli auki yhteenstä neljä tai viisi.

Muokattu: , käyttäjä: Harri Koskinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan matkatavaroiden kuljetusjärjestelmässä on häiriö – jonot lyhenivät, laukkuja kasaantuu edelleen

Tilanne vaikuttaa kaikkiin lentomatkustajiin, joilla on mukanaan ruumaan meneviä matkatavaroita, kertoo Finavia.

Helsinki-Vantaan lentoasema ruuhkautui pahoin torstaiaamuna.

Finavia vahvistaa Ylelle, että matkatavaroiden kuljetusjärjestelmässä on merkittävä tietotekninen häiriö. Tämä aiheuttaa merkittävää viivettä myös matkailijoiden lähtöselvitykseen.

Finaviasta viestinnän asiantuntija Liinu Lohi-Paajanen kertoo, että ongelmat alkoivat aamuneljältä.

Finavian mukaan matkatavaroita on jäänyt lennoilta. Lentoasemalla on otettu käyttöön varajärjestelmä, jolla osa matkatavaroista saadaan ajallaan lennolle. Finavia kertoo tekevänsä parhaansa tilanteen korjaamiseksi ja selvittävänsä vian kestoa.

https://yle.fi/a/74-20115529

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään