Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

BLUE1:lla olisi kohtuullinen verkosto  ;)

 

Mutta Blue1llä ei ole kaukoliikennettä  ;D enkä oikein jaksa uskoa SASn olevan kiinnostunut hubista EFHKlla  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskahan Finnavia "keksisi" järjestää edes ryhmille maksullisia  kierroksia EFHKlla? Arlandassa(kin) pääsee ryhmässä useammallekin kierrokselle. Kolmen tunnin kierros maksaa  25 hengen porukalle n. 430 euroa eli n. 17 euroa/henkilö

 

Kyllä Helsinki-Vantaan lentoasemalla järjestetään maksullisia kierroksia, jossa tutustutaan terminaaliin ja myös asematasoon.

 

Se tosin ihmetyttää minua ainakin suuresti, ettei Finavia tee mitään lentokoneista kiinnostuneiden hyväksi.  >:( Monissa paikoissa Euroopassa on kattoterasseja ja Sveitsissäkin aidassa aukkoja, jotta voi kuvata.  :o Me lentopkonebongarit olemme joutuneet keksimään itse kaikki kuvauspaikat täällä...  :thmbdn:

 

---Tuomas---

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Helsinki-Vantaan lentoasemalla järjestetään maksullisia kierroksia, jossa tutustutaan terminaaliin ja myös asematasoon.

 

 

Hyvin hissukseen ovat kierroksista olleet. Mulla on tähän asti ollut käsitys, että alan kanssa tekemisissä olevat vain pääsevät tutustumaan kentän toimintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta Blue1llä ei ole kaukoliikennettä  ;D enkä oikein jaksa uskoa SASn olevan kiinnostunut hubista EFHKlla  ;)

Ei niin vielä mutta kohtuullinen Euroopan verkosto valmiina...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin hissukseen ovat kierroksista olleet. Mulla on tähän asti ollut käsitys, että alan kanssa tekemisissä olevat vain pääsevät tutustumaan kentän toimintaan.

 

Näin on.

Kierroksia järjestetään ilmeisesti kysynnän mukaan ja mikäli mukaan haluaa, niin on otettava sähköpostilla yhteyttä. Täällähän on ollut juttua, että lähdettäisiin ryhmässä tuollaiselle kierrokselle, sillä minimilaskutus on 80€. Eli porukka kasaan, sillä muuten saattaa käydä vaikeaksi, jos ei halua maksaa 80€:roa ja haluaa mennä yksin...  :-\

 

---Tuomas---

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt meneillaan oleva Helsinki-Vantaan laajennus on varmasti viimeinen mita nykyiselle terminaalille voi tehda. Vaikuttaa silta, etta pitka-aikainen kehityssuunnitelma on puuttunut, muutenhan ei olisi kannattanut rakentaa niita toimistotaloja ja hotellia niin lahelle terminaalia. Nyt jaljelle jaa ainoastaan alueet kiitoratojen valissa tai toisella puolella

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Tänään kuului ATIS : sen mukaan olleen iltapäivällä independent lähestymiset testissä HK: lla, siis 22R / 22L...

 

-Jukka :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt meneillaan oleva Helsinki-Vantaan laajennus on varmasti viimeinen mita nykyiselle terminaalille voi tehda. Vaikuttaa silta, etta pitka-aikainen kehityssuunnitelma on puuttunut, muutenhan ei olisi kannattanut rakentaa niita toimistotaloja ja hotellia niin lahelle terminaalia. Nyt jaljelle jaa ainoastaan alueet kiitoratojen valissa tai toisella puolella

Niinpä... Muistan jo vuosia sitten nähneeni kaavailuja, suunnitelmapiirroksia uudesta terminaalista, joka oli sijoitettu kiitoratojen väliin. Noita suunnitelmia oli esillä eräällä kierroksellamme Finnairin tekniikalla. Suunnitelmien mukaan matkustavaiset siirtyisivät terminaalista toiseen maan alla "moving walkwayllä".

- Jos jollakulla on skannattavaksi kuvia foorumillemme, kiitollisina ne näkisimme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä... Muistan jo vuosia sitten nähneeni kaavailuja, suunnitelmapiirroksia uudesta terminaalista, joka oli sijoitettu kiitoratojen väliin. Noita suunnitelmia oli esillä eräällä kierroksellamme Finnairin tekniikalla. Suunnitelmien mukaan matkustavaiset siirtyisivät terminaalista toiseen maan alla "moving walkwayllä".

- Jos jollakulla on skannattavaksi kuvia foorumillemme, kiitollisina ne näkisimme.

 

Vuodelle 2006 päivätty lentokenttämetroa käsittelevä materiaali (pdf) löytyi Helsingin kaupungin sivuilta. Siinä esitetään aluevaraukset (sivu 30/37) tähän tapaan:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sivua aiemmin kuvataan tuo APGM (Automatic People and Goods Mover) -jalkakäytäväratkaisu, joka kuitenkin on tuossa suunnitelmassa rajattu Aviapolis-alueen paikallisiin tarpeisiin.

 

Samassa materiaalissa on myös Malmin lentokentän metroasemavaraus (sivu 36/37).

 

Markus

 

Edit: Tarkennus ja typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin hissukseen ovat kierroksista olleet. Mulla on tähän asti ollut käsitys, että alan kanssa tekemisissä olevat vain pääsevät tutustumaan kentän toimintaan.

Uusille työntekijöille on järjestetty kiertoajeluja ja terminaaleihin tutustumista mutta en ole kuullut että ns. tavallisille pulliaisille olisi hetkeen järkätty tuollaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan lähtöselvitysruuhkista Taloussanomissa

 

Esimerkiksi Finnairin ja sen kumppaneiden ulkomaan lähtöselvityksessä tiskirivi on niin pitkä, etteivät asiakkaat aina huomaa vapautuvia tiskejä.

 

Virkailijat huitovat ja huutelevat ”seuraavaa”. Kun ääni ei kuulu, jono jumittaa lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä... Muistan jo vuosia sitten nähneeni kaavailuja, suunnitelmapiirroksia uudesta terminaalista, joka oli sijoitettu kiitoratojen väliin. Noita suunnitelmia oli esillä eräällä kierroksellamme Finnairin tekniikalla. Suunnitelmien mukaan matkustavaiset siirtyisivät terminaalista toiseen maan alla "moving walkwayllä".

- Jos jollakulla on skannattavaksi kuvia foorumillemme, kiitollisina ne näkisimme.

 

Kas tässä. Tämä suunnitelma on vuodelta 2000, ja yli 30 miljoonalle vuosimatkustajalle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muhkea suunnitelma... Ikäänkuin Atlantasta (Hartsfield-Jackson Intl) olisi mallia haettu.

 

Taitaa olla putkipaikkoja reilulle sadalle koneelle  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iso on kyllä  :o

 

Ennenkuin tuo toteutuu, veikkaan että muita nopeita liikkumiskeinoja on keksitty, eikä kuvasta ikinä tule totta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...niin mikä himpskatin Backaksen kenttä muka?  ;)

 

Uudessa Betoni-lehdessä julkaistiin juuri juttua Zürichin Dock Midfield (eli Dock E) -terminaalista, joka on kaukoliikennettä palveleva puolikilometrinen betonia, lasia, maisemaa ja pävänvaloa. Kaukoliikenteelle ja transiteille on näppärää järjestää oma erillinen mesta, joka EFHK:llakin sopisi mainiosti kiitoteiden väliin. Nythän kentän raideliikenteenkin tulevaisuudennäkymät ovat kirkastuneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...niin mikä himpskatin Backaksen kenttä muka?  ;)

 

Uudessa Betoni-lehdessä julkaistiin juuri juttua Zürichin Dock Midfield (eli Dock E) -terminaalista, joka on kaukoliikennettä palveleva puolikilometrinen betonia, lasia, maisemaa ja pävänvaloa. Kaukoliikenteelle ja transiteille on näppärää järjestää oma erillinen mesta, joka EFHK:llakin sopisi mainiosti kiitoteiden väliin. Nythän kentän raideliikenteenkin tulevaisuudennäkymät ovat kirkastuneet.

 

Samaa mieltä kanssasi, Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhhuijaa kun on iso. :o

 

Tälläistä rakentamaan ja äkkiä!! Voisi sitten nähdä muitakin yhtiöitä kuin vain ne muutamat  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälläistä rakentamaan ja äkkiä!! Voisi sitten nähdä muitakin yhtiöitä kuin vain ne muutamat  :-\

 

Mistä vain ne matkustajat ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eipä ole sitä kiinnostusta muilta löytynyt niin paljoa että lennot olisi aloitettu. Kansa joka reissaa vaan Las Palmasiin, ei kiinnosta ketään.

 

757:t reittikoneiksi??  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään