Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

Kansa joka reissaa vaan Las Palmasiin, ei kiinnosta ketään.

 

Älä nyt ala kiroilemaan julkisella Foorumilla, varmasti tuo kansa kiinnostaa ainakin elintarviketeollisuutta, viemisinä yleensä HK Sininen, Auran tulinen, Vaasan Ruispalat ja Juhla Mokka, puhumattakaan Hernekeitosta ja Lapin Kullasta  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

viemisinä yleensä HK Sininen, Auran tulinen, Vaasan Ruispalat ja Juhla Mokka, puhumattakaan Hernekeitosta ja Lapin Kullasta  ;)

 

Joo

 

Sanotte vaan koska esmes Lapin Kultaa alkaa tulvehtimaan KDFW:lle niin lupaan tulla lunastamaan. Kannan laukutkin vielä.... ::). HK:n Bleu'sta tullin koirat yleensä innostuu vähän liikaa ( ihan oikeista koirista puhun siis.... ) ja kaikkea muuta saa paikan päältä.

 

Sitten vaan odottelemaan Kolttakuriiria......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ekö suomalainen olut kelpaa, vai vielä Lapin ..... ;D

 

[OT on]

 

Tottahan on että Lapin Kullan nykyään omistaa rantasuomalaisen Harwallin suvun sijaan Scottish & Newcastle, mutta emmäänysittiärä onko se Carlsbergin Koffi sen suomalaisempaa.....  ::)

 

Parempaa sekin toki kuin BudweiserMillerCoorsLight kura joten edelleenkin lunastetaan kentällä

 

[OT off]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tilaa riittää muidenkin heveille vallan hyvin. Kyse on vaan siitä, että Suomi on niin takapajula pienen väestönsä kanssa ettei tänne ole mitään liiketaloudellisia perusteita tulla millään heveillä.

Ne ulkomaiset yhtiöt jotka ovat haistaneet suomalaisen "massan", lentävät jo Las Palmasiin ja Teneriffalle.  ;)

 

Kyse ei ole vastaanlaitosta 757:n kohdalla vaan realismista.  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään taitaa alkaa EFHK:lla independent-lähestymisien aikakausi 22L/R.  Foorumilla on jo monesti todettu ja ihmetelty ratojen määrää ja liikennevilkkautta mutta onhan se kiva ajeluttaa koneita se yksi tunti iltapäivällä maahan niin nopiaan kun pystyy edes välittämättä viereisestä radasta.

 

Toisaalta kannattaakohan esim. talvella vaikka aurata sitä toista rataa (22L) ko. tunnin vuoksi saati muuten ylläpitää lentokelpoisuutta. Valtio , ei vaan me tätäkin hubaa maksetaan.

 

Mut onhan se hianoo ku on isoo.. :o

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään taitaa alkaa EFHK:lla independent-lähestymisien aikakausi 22L/R.

 

Ei, kai tuo loppukuusta vasta alkaa. 22.11...?

 

 

Uskon kyllä, että muutkin yhtiöt ovat kiinnostuneita lentämään HK:lle mannertenvälisiä reittejä kuin Finnair. Oma suosikkini tänne on AA

 

Jos firmalla ei ole täältä mitään jatkoyhteyksiä maailmalle, ei ole vältämättä kannattavaa alkaa lentää Helsinkiin, koska eivät voi myydä yhteyttä täältä eteenpäin ja paikallinen markkinapohja on aika pieni. Jos tietysti firma on samaa allianssia Finnairin kanssa / codesharet ja muut on kunnossa niin ongelmaa ei ole. Mutta jos firmalla ei ole mitään verkostoa täältä eteenpäin, niin tuon Aasia-yhteyden varaan rakennettuja eivät mahdolliset uudet reitit voi olla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian sivuilta lainattua:

 

08.11.2007 Helsinki-Vantaan lentoaseman ulkomaanterminaalin laajennushankkeen peruskivi muurataan tänään

 

 

Helsinki-Vantaan lentoaseman ulkomaanterminaalin laajennuksen ja uuden matkatavaran käsittelykeskuksen peruskivi muurataan tänään.

 

Laajennusosa palvelee pääasiassa Kaukoidän liikennettä, sillä se on tällä hetkellä lentoliikenteen kasvavin segmentti Helsinki-Vantaalla: vuoden 2007 aikana kauttakulkuliikenne Aasian ja Euroopan välillä on kasvanut 35 prosenttia. 

 

 

 

Finavia käynnisti laajennusosan rakennustyöt vuoden 2006 syyskuussa ja ne valmistuvat syksyllä 2009. Laajennettu ulkomaanterminaali on valmistuessaan mitoitettu 15-16 milj. vuosimatkustajalle ja 13,5 miljoonalle matkatavaralle vuodessa. Nykyisin lentomatkustajia on noin 12,8 miljoonaa vuodessa ja matkatavaraa 9 miljoonaa vuodessa. Laajennuksen valmistuttua Helsinki-Vantaalla on kahdeksan laajarunkokoneille tarkoitettua matkustajasiltaa, kun tällä hetkellä uudet Airbus A340 ja 350 -lentokoneet mahtuvat vain kolmeen siltaan.

 

 

 

Kokonaiskustannusarvioltaan 143 miljoonan euron hanke on Finavian kaikkien aikojen suurin investointi. Puolet investoidaan uuteen matkatavaran käsittelykeskukseen, jossa tullaan käsittelemään pääosa ulkomaanliikenteen matkatavaroista. Terminaaliin rakennetaan kolme kerrosta, joista kaksi alimmaista palvelevat matkatavaroiden käsittelykeskuksen lisäksi kolmea bussiporttia, teknisiä tiloja sekä paloasemaa.

 

 

 

Rakennuksen pinta-ala on 40 000 brm², josta puolet palvelee matkatavaran käsittelyä. Uutta asematasoa rakennetaan 45 000 m² ja nykyistä asematasoa saneerataan 120 000 m². Laajennettuun terminaaliin rakennetaan matkatavaroille kuljetintunneliyhteys olemassa oleviin terminaalitiloihin. Kuljetintunnelia rakennetaan 300 m.

 

 

 

Maantieteellisen sijaintinsa ansiosta Helsinki-Vantaa tarjoaa nopeimman ja suorimman reitin Euroopan ja Aasian välillä. Helsinki-Vantaan lentoasema tarjoaa 11 suoraa yhteyttä Kaukoidän kohteisiin. Viikoittain Aasiaan on lähes 60 vuoroa, mikä on pohjoismaisessa vertailussa eniten.

 

 

 

Kasvava gateway-liikenne edellyttää lentoaseman infrastruktuurilta riittävää kapasiteettia käsitellä matkustajia ja matkatavaraa sekä kykyä tuottaa laadukkaita asiakaspalveluita ja nopeita vaihtoaikoja lentoa vaihtaville matkustajille. Se myös tarjoaa suomalaisille ja suomalaiselle elinkeinoelämälle kattavan lentoverkoston Eurooppaan ja kaukokohteisiin. Helsinki-Vantaalta on 120 suoraa yhteyttä maailmalle ja 40 päivittäistä yh-teyttä Eurooppaan. Viikossa on yhteensä 1 800 yhteyttä maailmalle.

 

 

 

Helsinki-Vantaan tavoitteena on pysyä maailman parhaimpien lentoasemien joukossa ja kehittää toimintaansa asiakastarpeiden mukaan. Muita merkittäviä hankkeita Helsinki-Vantaalla ovat tammikuussa 2009 valmistuva pysäköintitalo P3:n laajennus sekä ensi vuodenvaihteessa käyttöön otettava lentokoneiden jäänestokeskus. Ensimmäinen lentoasemahotelli Hilton Helsinki-Vantaa Airport avasi ovensa elokuussa. Schengen-terminaalin laajennuksen suunnittelu on tarkoitus aloittaa ensi vuonna.

 

 

 

Kartta terminaalilaajennuksesta

 

Havainnekuvia terminaalista (Soma Oy)

 

Pääjohtaja Samuli Haapasalon puhe muuraustilaisuudessa 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Laajennuksen valmistuttua Helsinki-Vantaalla on kahdeksan laajarunkokoneille tarkoitettua matkustajasiltaa, kun tällä hetkellä uudet Airbus A340 ja 350 -lentokoneet mahtuvat vain kolmeen siltaan.

 

"Hurja" kapasiteetin lisäys kun laajarungoille sopivia putkia lisätään viidestä kahdeksaan.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meneekö A330 nykyisellään putkiin 29 ja 30?

 

Niin jos kaikista kahdeksasta tulee 340/350 -kelpoisia.

 

Ainakin rullitiellä AC joka on terminaalin edessä, MAX wingspan 52M. Enkä kyllä muista koskaan 29 ja 30 paikoilla olleen M11 leveämpää laitosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mikähän noissa Soma OY:n havainne kuvissa on kun vaikka lataan webin tai origin kautta niin en nää kuvia isompana :(

 

- Miika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK:lla turvatarkastuksessa otetaan lähipäivinä käyttöön body scanner eli iltapäivälehtien lanseeraamaana "nakuröntgen" (kamala sana, jota EI pitäisi käyttää). Tulee aluksi koekäyttöön. On Finavian turvallisuuspomon mielestä melkoinen harppaus tekniikassa ja turvallisuusasioissa eteenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä aika moiset suunnitelmat. Vähän pienempi terminaali tonne keskelle niin vois ollakkin realistista.

 

- Miika

..ja viiden vuoden jälkeen terminaalin laajennuksia.....????

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..ja viiden vuoden jälkeen terminaalin laajennuksia.....????

Tuskin Helsinki-Vantaa sentään viidessä vuodessa tavoittaa 30:n miljoonan matkustajan rajan.....

 

- Miika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan siellä pihalla takseja vaikka huru mycket!  ;D

 

Kannattaa käydä vaikka Arlandassa katsomossa kuinka raideliikenne kentälle toimii... vaikka ei julkisen liikenteen ylin ystävä olisikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös EFHK:lle havitella raideliikennettä oikein kaukojunia myöten? Tulevan Keskiterminaalin voisi liittää samoilla tulilla eikun tunneleilla vanhan osan yhteyteen ja myös toteuttaa sen vaiheittain metritavarana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään