Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

Kenttä on saanut uuden de-icing ajoneuvon . Kuvia löytyy VACCn sivuilta

 

Aika villinnäköinen vekotin  ;D

Paljonhan tonne mahtaa mennä nesteitä? Varmaan vielä nopeuttaa kun ei tarvitse siirtyä kopin ja ohjaamon välillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenttä on saanut uuden de-icing ajoneuvon . Kuvia löytyy VACCn sivuilta

 

Aika villinnäköinen vekotin  ;D

 

Eiks SASsilla oo ollu tollanen jo ties kuinka kauan (Vantaalla).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan vielä nopeuttaa kun ei tarvitse siirtyä kopin ja ohjaamon välillä?

 

Ja kustannukset pienenevät, koska voidaan operoida yhdellä miehellä kahden sijasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan lentoasemalle on hankittu 24 uutta IBM:n kehittämää lähtöselvitysautomaattia, joiden tavoitteena on helpottaa lähtöselvitystä ja parantaa asiakaspalvelua. Ensimmäisenä mukaan pääsevät Finnairin reittilentojen matkustajat, jotka voivat tehdä automaattilähtöselvityksen kaikissa Helsinki-Vantaan lähtöauloissa.

 

tietokone

 

Eipä ole Finavia tai Helsinki-Vantaan lentoasema huomannut tiedottaa, että tällä viikolla noita yhteiskäyttöisiä lähtöselvitysautomaatteja käyttävien lentoyhtiöiden määrä on yli kaksinkertaistunut. Aiempien Finnairin, Finncomm Airlinesin ja KLM:n lisäksi tänään automaateista löytyi Aer Lingusin, Blue1:n, Estonian Airin ja SAS:n logot. SAS:n omat lähtöselvitysautomaatit oli viety pois lähtöaulasta 3. Aiemmin niillä on voinut selvittää itsensä myös Lufthansan lennoille, nyt ilmeisesti se ei onnistu noilla yhteiskäyttöisillä automaateilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole Finavia tai Helsinki-Vantaan lentoasema huomannut tiedottaa, että tällä viikolla noita yhteiskäyttöisiä lähtöselvitysautomaatteja käyttävien lentoyhtiöiden määrä on yli kaksinkertaistunut. Aiempien Finnairin, Finncomm Airlinesin ja KLM:n lisäksi tänään automaateista löytyi Aer Lingusin, Blue1:n, Estonian Airin ja SAS:n logot. SAS:n omat lähtöselvitysautomaatit oli viety pois lähtöaulasta 3. Aiemmin niillä on voinut selvittää itsensä myös Lufthansan lennoille, nyt ilmeisesti se ei onnistu noilla yhteiskäyttöisillä automaateilla?

 

Minulle oli ainakin yllätys lokakuussa, kun kerrottiin, että Blue!/SAS ei hoida enää Lufthansan lähtöselvitystä yhdessä omien lentojensa kanssa, vaan LH:lla on oma lähtöselvityspisteensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle oli ainakin yllätys lokakuussa, kun kerrottiin, että Blue!/SAS ei hoida enää Lufthansan lähtöselvitystä yhdessä omien lentojensa kanssa, vaan LH:lla on oma lähtöselvityspisteensä.

 

Ahaa. Syyskuun lopussa matkustin Lufthansan e-lipulla ja vielä silloin lähtöselvitys onnistui SAS:n automaatilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kyllä varsin ihastunut noihin automaatteihin. Kerran Finnair yritti tekstiviestilähtöselvitystä, mutta henk. koht. en kokenut sitä itselleni mukavaksi tavaksi hoitaa sitä asiaa. Meikäläinen on sen verran vanhanaikainen, että teen sen lähtöselvityksen kyllä vasta kentällä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa. Syyskuun lopussa matkustin Lufthansan e-lipulla ja vielä silloin lähtöselvitys onnistui SAS:n automaatilla.

 

Itseasiassa tarkoitin tiskejä, automaatteja en ole vähään aikaan käyttänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole Finavia tai Helsinki-Vantaan lentoasema huomannut tiedottaa, että tällä viikolla noita yhteiskäyttöisiä lähtöselvitysautomaatteja käyttävien lentoyhtiöiden määrä on yli kaksinkertaistunut. Aiempien Finnairin, Finncomm Airlinesin ja KLM:n lisäksi tänään automaateista löytyi Aer Lingusin, Blue1:n, Estonian Airin ja SAS:n logot. SAS:n omat lähtöselvitysautomaatit oli viety pois lähtöaulasta 3. Aiemmin niillä on voinut selvittää itsensä myös Lufthansan lennoille, nyt ilmeisesti se ei onnistu noilla yhteiskäyttöisillä automaateilla?

 

Nyt tuli sitten lentoaseman virallinen tiedote:

 

 

FINAVIA

HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA

LEHDISTÖTIEDOTE 17.12.2007

 

 

 

LÄHTÖSELVITYKSEN AUTOMAATTIPALVELUT LAAJENEVAT HELSINKI-VANTAALLA

 

Yhä useammalla Helsinki-Vantaan matkustajalla on mahdollisuus tehdä lähtöselvitys jonottamatta, kun lisää lentoyhtiöitä liittyy Finavian lähtöselvitysjärjestelmään. Joulumatkalle lähtevät voivat helpottaa joulunalusviikon ruuhkia tekemällä lähtöselvityksen automaatilla.

 

Nyt myös Blue1:in, SAS:n, Aer Linguksen ja Estonian Airin matkustajien on mahdollista tehdä lähtöselvitys Finavian automaatilla nopeasti ja vaivattomasti.

 

Järjestelmään liittyneiden uusien lentoyhtiöiden myötä jo yli 80 prosenttia Helsinki-Vantaan matkustajista voi tehdä lähtöselvityksen automaatilla. Entuudestaan palvelua ovat voineet käyttää Finnairin, Finncommin ja KLM:n matkustajat.

 

Helppokäyttöisiä automaatteja sijaitsee kaikissa Helsinki-Vantaan lähtöauloissa. Jokaisesta automaatista pääsee vaivatta oman lentoyhtiön lähtöselvitysjärjestelmään.

 

- Matkustaja voi tehdä lähtöselvityksen millä tahansa ensimmäiseksi vapaaksi havaitsemallaan automaatilla, sanoo Finavian apulaisjohtaja Kari Salonen Helsinki-Vantaalta.

 

Salosen mukaan vuoden käytössä olleet automaatit ovat helpottaneet lähtöselvitysruuhkia aamun ja iltapäivän vilkkaimpien tuntien aikana.

 

Matkustajat saavat lisää tietoa automaattipalvelusta Finavian verkkopalvelusta osoitteesta www.helsinki-vantaa.fi ja lentoaseman automaattioppailta. Osa lentoyhtiöistä tarjoaa matkustajilleen mahdollisuuden myös internetlähtöselvitykseen.

 

Finavia tarjoaa Helsinki-Vantaalla toimiville lentoyhtiöille mahdollisuuden liittyä lähtöselvityksen CUSS-järjestelmään (Common Use Self Service). IBM:n kehittämiä automaatteja on kotimaan- ja ulkomaanterminaalissa yhteensä 24 kappaletta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä on varmaan joskus kysyttykin mutta kysynpä nyt. Eli onko tuo lentoaseman laajennus kokonaan kansainvälistä puolta vai tuleeko sinne myös kaikille avointa tilaa ja uusia lähtöselvitystiskejä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen käsittänyt niin, että itse asiassa suurin osa laajennuksesta on matkatavarankäsittelyalueen laajennusta, eli tavallinen matkustaja ei sinällään tulisi huomaamaan avaruudellisessa mielessä sitä että terminaaliin on tullut ja rakennettu lisää tilaa. Osa laajennuksesta on sitten siellä Non-Schengen-puolella, eli passintarkastuksen jälkeen olevassa tilassa ja siitä eteenpäin. En ole netissä ainakaan nähnyt sellaisia suunnitelmia, joissa olisi lisää tilaa lähtöselvitystiskeille ynnä muulle yleisölle avoimelle tilalle.

 

Mitä tulee noihin lähtöselvitystiskeihin, niin usein on Finnairin puolella ollut niin, että tiskejä on vaikka muille jakaa, mutta miltei 20 tiskistä on käytössä ehkä 3-4. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mitä tulee noihin lähtöselvitystiskeihin, niin usein on Finnairin puolella ollut niin, että tiskejä on vaikka muille jakaa, mutta miltei 20 tiskistä on käytössä ehkä 3-4. :-[

 

Ja sit automaatteja ja sit netti jne ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja sit automaatteja ja sit netti jne ;)

 

Tiedän, ja olenkin tuota tiskien tilannetta tarkkaillut sieltä automaatilta. ;D

 

Tekstiviesti-lähtöselvitys ei minulle tunnu kovin miellyttävältä tavalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saas nähdä kauanko Aasian liikenne voi kasvaa? IMHO jossain kohta tulee varmastikin seinä eteen. Kunhan nyt Finavia ei haukkaisi liian suurta palaa ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cimber Air aloittaa liikennöinnin Norrköpingistä Helsinki-Vantaalle!  :thmbup:

 

http://www.finavia.fi/matkustajille_tiedote?id=70662

 

Lentoyhtiö Cimber Air aloittaa liikennöinnin Ruotsin Norrköpingistä Helsinki-Vantaalle maaliskuun 30. päivänä. Reitti operoidaan kerran päivässä maanantaista perjantaihin sekä sunnuntaisin.

 

– Cimber Air tuo tärkeän lisän Helsinki-Vantaan lentoyhteyksiin. Norrköping on jo neljäs kohde Ruotsissa, sanoo Helsinki-Vantaan lentoasemajohtaja Juha-Pekka Pystynen. Kaikkiaan Helsinki-Vantaalta on yli 120 kohdetta ympäri maailmaa.

 

 

 

Kone lähtee Helsingistä klo 16.45 ja saapuu Norrköpingiin klo 16.40. Norrköpingistä Helsinkiin lennetään aiemmin samoina päivinä klo 14.05 ja kone saapuu Helsinkiin klo 16.05. Cimber Air operoi reittiä 50-paikkaisella CRJ 200 -koneella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapin ja Pohjois-Karjalan matkailun kannalta 15min vaihtoaika Finnairin lennoille Joensuuhun ja Rovaniemelle klo 16.20 on melkolailla riskibisnestä. Kittilään ja Kemiin sentään jää 35-40min ja Ivaloon reilu tunti vaihtoaikaa, kun lentovuoro Norrköpingistä saapuu aikataulun mukaan klo 16.05.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pietariinhan lähtisi myös Finnairin lento klo 16.20, Vilnaan klo 16.15 ja Riikaan klo 16.05. Norrköping-Helsinki -lennolta jatkoyhteyksien suosikit Euroopan itäpuoliskolle voivat olla Finnairin lennot Bukarestiin, Ljubljanaan ja Moskovaan klo 17.00, Budapestiin klo 16.45 ja miksipä ei Wieniin klo 17.10.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaa paisuu 30 miljoonan kentäksi

 

Ilmailulaitos Finavia suunnittelee jo täydellä höyryllä Helsinki-Vantaan lentokentälle uusia laajennuksia, vaikka nykyisetkin rakennustyöt ovat kesken.

 

Parhaillaan Finavia rakennuttaa kentälle ulkomaan terminaalia ja uutta parkkitaloa. Hankkeiden kustannukset kohoavat lähes 170 miljoonaan euroon. Näiden lisäksi Finavia harkitsee kahta uutta vaihtoehtoa lisäkapasiteetin saamiseksi. Laitos uskoo varsinkin Aasian liikenteen kasvun jatkuvan pitkälle tulevaisuuteen.

 

Ykkösvaihtoehdossa terminaalitilaa lisätään I- ja III-kiitoteiden väliin. Tämä malli istuu hyvin nykyiseen terminaalijärjestelmään, mutta vaihtoehto vaatii kalliin tunnelin.

 

Toinen vaihtoehto käsittää kokonaan erillisen terminaalin rakentamisen kentän länsi- tai pikemminkin lounaispuolelle lähelle Kehä III:a.

 

Laajennukset rakennettaneen 10 vuoden päästä

Pääjohtaja Samuli Haapasalon mukaan Finavia on kirjannut vaihtoehdot isojen askelten suunnitelmiin ja laitos arvioi niiden etuja ja haittoja huolellisesti lähikuukausien kuluessa. Päätökset tehdään syksyllä.

 

”Kyse on konkreettisista suunnitelmista, joiden avulla Helsinki-Vantaan kentän matkustajakapasiteetti voidaan nostaa jopa 30 miljoonaan matkustajaan vuodessa”, Haapasalo sanoo.

 

”Toteutettavaksi valittava laajennusvaihtoehto valmistuu vuosien 2015 ja 2020 välillä, joten työskentelemme pitkällä aikajänteellä.”

 

Koneeseen vain yhdestä ovesta

Vaihtoehtojen kustannuksia on Haapasalon mukaan vasta hahmoteltu ja summista kannattaa puhua alkusyksystä. ”On selvää, että ykkösvaihtoehdon tunneli maksaa alussa paljon. Toisaalta ratkaisu toimii hyvin nykyisen järjestelmämme kanssa", hän selvittää käynnissä olevaa puntarointia vaihtoehtojen välillä..

 

"Erillinen terminaali on ehkä halvempi rakentaa, mutta sen toiminnalliset kustannukset ovat kalliimmat.” Vertailuissaan Finavia ottaa huomioon myös laajennusten vaikutukset maaliikenteeseen ja parkkitiloihin.

 

”Martinlaaksosta tuleva rata valmistuu 2012–2013 eli valtioneuvoston papereihin merkityn aikataulun mukaisesti. Tällöin nykyisten terminaalien yhteyteen tulee myös asema. Kehä III:n lähelle on tehty asemavaraus läntisen terminaalin rakentamista silmällä pitäen.”

 

Lentoyhtiöt ovat esittäneet matkustajavirtojen nopeuttamista sillä tavalla, että koneisiin pääsisi kahdesta ovesta. Haapasalo ei innostu tästä.

 

”En pidä kahden putken ratkaisua kustannustehokkaana, koska kapeikko ei ole ihmisten poistumisessa koneista vaan Suomeen suuntautuvan liikenteen aamu- ja iltapainotteisissa liikenneaalloissa. Jos saisimme huippuja tasattua niin kapasiteettikin nousisi”, Haapasalo aprikoi. Kentän pohjoispuolelle tulee hänen mukaansa korkeintaan rahtipalveluita ja erilaisia tukitoimintoja.

 

Nykyisin Helsinki-Vantaan läpi kulkee 13 miljoonaa matkustajaa. Vireillä olevien laajennusten jälkeen kapasiteetti kohoaa 17 miljoonaan. Varsinkin Aasian liikenteen kasvu on yllättänyt Finavian.

 

Alkuperäinen uutinen

 

[ attachment removed / expired ]

Kuva: Bange Design

 

EDIT: Linkki

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ykkösvaihtoehto pelittäisi aika mukavasti käytännössä. Tuohon kun vielä natsaa mukaan kaukoliikenteen junat. Massalouhinta on aina halvempaa, kuin täsmälouhinta.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään