Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

 

 

Alkuperäinen uutinen

 

[ attachment removed / expired ]

Kuva: Bange Design

 

EDIT: Linkki

 

 

Toihan on taas ihan tyhmästi tuolla  ;D Eikö kannattaisi kääntää 90 astetta? Sitten mahtuisi tulevaisuuden varallekkin vaikka kuinka monta terminaalia..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toihan on taas ihan tyhmästi tuolla  ;D Eikö kannattaisi kääntää 90 astetta? Sitten mahtuisi tulevaisuuden varallekkin vaikka kuinka monta terminaalia..

Nimenomaan. Tuossa pitäisi hyödyntää tuo kiitoteiden päiden välinen alue ja tiputtaa terminaali siihen. Pysäköintihallit yms siihen sitten terminaalin eteen - kuten on tehty esimerkiksi puhtaalta pöydältä tehdyillä nykyaikaisilla kentillä, joista München tulee ensimmäisenä mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itä- ja Kaakkois-Suomen maakunnat ja Päijät-Häme haluavat suoran junayhteyden pääradalta Helsinki-Vantaan lentokentälle. Suoraa yhteyttä esittävät itäisen radanvarren maakunnat eli Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Kainuu, Kymenlaakso, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo ja Päijät-Häme. 

 

Maakunnat jättivät tänään asiaa koskevan kirjelmän liikenneministeri Anu Vehviläiselle.

 

YLE

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Helsinki-Vantaan rahtiliikenne kasvaa nopeasti

Julkaistu 10.02.2008, klo 18.49 (päivitetty 10.02.2008, klo 19.05)

 

Helsinki-Vantaa suunnittelee lentoasema-alueen laajentamista kasvavan rahtiliikenteen tarpeisiin. Suomeen tulevan lentorahdin määrän arvioidaan kaksinkertaistuvan ensi vuosikymmenen kuluessa eikä nykyiseltä kenttäalueelta löydy tarpeeksi tilaa uusille rahtiterminaaleille.

 

Viime vuonna Helsinki-Vantaan kautta kulki rahtia 160 000 tonnia. Kuudessa vuodessa määrä on lisääntynyt puolella. Suurimmaksi osaksi kasvu johtuu Aasian-liikenteestä, mutta myös kansainväliset pikarahtiyhtiöt ovat lisänneet kuljetuksia sitä mukaa, kun niiden asiakasyritysten keskusvarastot ovat siirtyneet pois Suomesta. Rahdin kuljetus lisääntyy nopeammin kuin matkustajaliikenne.

 

Laajentumista kaavaillaan nykyisen kenttäalueen itäpuolelle. Finnair aloittaa uuden rahtiterminaalin rakentamisen nykyiselle kenttäalueelle jo tänä vuonna.

 

- Nykyinen terminaalitila on noin 15 000 neliömetriä. Uusi rahtiterminaali saatetaan rakentaa vaiheittain, mutta tilantarve on 20 000 - 30 000 neliömetriä, sanoo Finnair Cargon toimitusjohtaja Antero Lahtinen.

 

Aasian-liikenne kasvattaa tilantarvetta

 

Lisätilaa tarvitaan, koska Aasiasta palaavissa koneissa on entistä enemmän Suomen kautta Keski-Europpaan jatkavaa rahtia, jonka käsittelyyn tarvitaan tilaa. Lisäksi Intian kasvavat markkinat synnyttävät tarvetta lisätä rahtikuljetuksia Pohjois-Amerikkaan. Yhtiö lopetti viime kesänä suorat rahtilennot Göteborgista Yhdysvaltoihin, koska rahtihinnat laskivat rajun hintakilpailun seurauksena.

 

Aasian-liikenteessä lentorahdin kuljetushinnat ovat merkittävästi korkeammat, koska kuljetuskapasiteetin kysyntä kasvaa tarjontaa nopeammin. Yhtiö odottaa erityisesti kesällä avattavan Korean reitin lisäävän lentorahtia.

 

Kiinan kanssa Finnair puolestaan käy neuvotteluja toisen päivittäisen vuoron aloittamisesta joihinkin maan vilkkaimmista kohteista.

 

YLE Uutiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vantaa alkaa sovitella Kehärataa kaupunginosiin keskiviikkona, kun kaupunkisuunnittelulautakunta ottaa käsittelyynsä radan asemakaavan. Kehärata kulkee suunnitelman mukaan osittain maan alla Vantaankosken asemalta lentokentän kautta pääradalle. Käsittelyyn tuleva kapea mutta pitkä asemakaava-alue luikertelee aiotun radan mukaisesti ja on osittain maanalainen.

 

iltasanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vantaa alkaa sovitella Kehärataa kaupunginosiin keskiviikkona, kun kaupunkisuunnittelulautakunta ottaa käsittelyynsä radan asemakaavan. Kehärata kulkee suunnitelman mukaan osittain maan alla Vantaankosken asemalta lentokentän kautta pääradalle. Käsittelyyn tuleva kapea mutta pitkä asemakaava-alue luikertelee aiotun radan mukaisesti ja on osittain maanalainen.

 

iltasanomat

 

Täältä voi katella asiasta lisää: http://www.keharata.net/

 

- Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vantaa alkaa sovitella Kehärataa kaupunginosiin keskiviikkona, kun kaupunkisuunnittelulautakunta ottaa käsittelyynsä radan asemakaavan. Kehärata kulkee suunnitelman mukaan osittain maan alla Vantaankosken asemalta lentokentän kautta pääradalle. Käsittelyyn tuleva kapea mutta pitkä asemakaava-alue luikertelee aiotun radan mukaisesti ja on osittain maanalainen.

 

iltasanomat

 

Pisteet Vantaan kaupungille, että on vakavisaan radan suhteen, valtio oli jo painamassa jarrua. Suunnitelman mukaan kentälle voi siis hurauttaa 2013, erittäin tervetullut palvelu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarissakin kehärata otsikoissa :)

 

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Keh%C3%A4rata+vie+lentokent%C3%A4lle+vuoden+2013+lopulla/1135234067840

 

Rakentaminen alkanut jo vaikka päätöstä ei ole vielä tehty! Niin sitä pitää. Toivottavasti ei Malmin kentällä yritetä samaa, nimittäin että kentälle aletaan rakentamaan (en tarkoita kehärataa, vaikka ihan hyvä idea sekin olisi tulevaisuutta ajatellen). :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Rakentaminen alkanut jo vaikka päätöstä ei ole vielä tehty! Niin sitä pitää.

 

En mä nyt kutsuisi jotain valmistelevia töitä kehäradan rakentamisen aloittamiseksi. Tuohan on kuin ip-lehtien lööpeistä  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskee tietysti kaikkia lentoasemia, mutta laiskuuttani en viitsinyt tehdä uutta thrediä  ;D

 

Suksien voiteenpoistoaineet, osa suksivoiteista ja lukkosulat sisältävät aineita, joiden kuljettaminen lentokoneessa on kielletty. Hiihtolomamatkalle lentävien on tärkeää huolehtia siitä, ettei heidän matkatavaroissaan ole pääkallo- tai liekkivaroituksella merkittyjä kemikaaleja. Näitä helposti syttyviä, palavia, syövyttäviä tai myrkyllisiä aineita ei saa kuljettaa lentokoneessa lainkaan.

 

Aerosolimuodossa olevat suksivoiteet sekä nestemäiset suksivoiteiden poistoaineet ovat kiellettyjä, jos alkuperäispakkauksessa on varoitusmerkintöjä tai merkintä R10. Luistimia, jäänaskaleita, suksia, sauvoja ja lumilautoja saa kuljettaa ruumassa, mutta niitä ei saa tuoda matkustamoon.

 

Pakkaamiseen annetaan ohjeita internetissä osoitteissa www.finavia.fi/turvaasiat ja www.ilmailuhallinto.fi/matkustajienturva .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lentoasemalla on viinibaari ollut aiemminkin, mutta nyt baari sai rutkasti väljemmät tilat ja näkymät suoraan kiitoradoille. Samalla viinivalikoima uudistui ja laajeni.

 

No on kyllä kieltämättä väljemmät tilat.. se on nimittäin sellainen pieni jännä "tiski" suunnilleen kolmosturvaa vastapäätä, selkä ulkoikkunoihin päin. :) Vaikutti kyllä toisaalta perin kivannäköiselle paikalle (tässä toissa-aamuna kun siitä ohi puoliunessa kävelin), mutta toisaalta aika out-of-place keskellä niitä ihania mustia penkkirivejä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Aivan Helsinki-Vantaan lentokentän kupeessa virtaavan Kylmäojan

  surkea tila on ollut seudun asukkaiden valituksen kohteena jo vuosia,

  kertoo Vantaan Sanomat.

 

    Paikallisten mukaan lentokenttä on käyttänyt jokea likaviemärinään jo

  vuosia - ja haju on sen mukainen.

 

    Finavian ympäristöjohtaja Mikko Viinikainen kertoo hajuongelman

  syyn olevan tiedossa.javascript:void(0);

Lista

 

    - Tuoksu aiheutuu propeleeniglykolista, jotalentoyhtiöt käyttävät

  limisateella ja silloin, kun lentokoneiden siipiä pitää sulattaa,hän selittää.

 

    Aine ei ole hänen mukaansa myrkyllinen.

   

    www.iltalehti.fi/vantaa/200802227285955_va.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan lentoasema yhä palveluvertailun kärkisijoilla

 

Matkustajat arvioivat parhaaksi kentäksi Porton lentoaseman Portugalissa.

 

Helsinki-Vantaan lentoasema pysyttelee Euroopan lentoasemien parhaimmistossa palvelun laatua mittaavassa kansainvälisessä ASQ-tutkimuksessa. Viime vuonna matkustajat arvioivat Helsinki-Vantaan Euroopan kolmanneksi parhaaksi lentoasemaksi.

 

- Ensimmäiselle sijalle nousi Porton lentoasema Portugalissa ja toiselle Zürichin lentoasema Sveitsissä. Kolmannen sijan jakoi Helsinki-Vantaan kanssa Münchenin lentoasema, kerrotaan Finaviasta.

 

Helsinki-Vantaa on sijoittunut Euroopan lentoasemien vertailuissa kolmen parhaan joukkoon vuodesta 1997. Menestystekijöitä ovat muun muassa lentoaseman yleinen viihtyisyys, henkilökunnan kohteliaisuus, terminaalitilojen siisteys ja turvallisuuden tunne.

 

STT

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuon Cimber Airin nyt pitäis alottaa lennot tänne HK;lle?  :P

 

 

  Aloitti talviaikataulussa jo. SK 171471715 CPH 0600 - HEL 0840, HEL 0910 - CPH 0945

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  Aloitti talviaikataulussa jo. SK 171471715 CPH 0600 - HEL 0840, HEL 0910 - CPH 0945

 

Tässä varmaan tarkoitettiin Cimberin omaa reittiä :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

30. maaliskuuta pitäisi alkaa Cimberin omien sivujen mukaan Norrköping-Helsinki-reitti.

Nyt sitten vain lentäen Kolmårdeniin !! Eikä pahat hinnatkaan, 101 eur sis lentokenttäverot !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi viikkoa niin non-schengen -puolella on väljempää:

Uudet EU-maat Viro, Latvia, Liettua, Puola, Slovakia, Slovenia, Tšekki, Unkari ja Malta liittyivät joulukuussa Schengen-alueeseen, minkä johdosta rajatarkastukset näihin maihin poistuvat 30.3. Maihin lähteville tai niistä saapuville matkustajille ei siis enää pääsääntöisesti tehdä passitarkastusta.

 

Tämä ei tarkoita, että Schengen-alueella olisi passivapaus kuten Pohjoismaiden välillä. Matkustajan on edelleen pidettävä mukanaan voimassa oleva matkustusasiakirja, eli passi tai poliisin myöntämä kuvallinen henkilökortti tai sähköinen henkilökortti. Ajokortti ei kelpaa näihin maihin matkustusasiakirjaksi.

 

www.finavia.fi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka nyt ei ihan suoraan lentoasemaa kosekaan, mutta ...

 

"Vantaan Aviapolis-alueelle Kehä III:n ja Lentoasemantien luoteiskulmaan suunnitellaan mittavaa messu- ja kokouskeskusta. Kaavailujen mukaan pyöreän monitoimihallin sisuksiin rakennetaan tilaa yli 20 000 neliötä eli enemmän kuin kolmen täysmittaisen jalkapallokentän verran. Lopullisen rakentamispäätöksen Sponda tekee sen jälkeen, kun se on kartoittanut partnereiden kiinnostuksen hankkeeseen."

 

hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi viikkoa niin non-schengen -puolella on väljempää:www.finavia.fi

 

Pöh ja meikä kun oli siinä luulossa jo että nuo maat olisi lentoasemalla siirtynyt nosen puolelta pois. Ilmankos ei nuo laukkukontit kelvannutkaan schengenin puolelle...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan lentomatkustajat voivat tulevaisuudessa hikoilla saunassa katsellen samalla kiitoradan tapahtumia. Ulkomaanterminaalin uuteen laajennusosaan valmistuu nimittäin loppuvuonna 2009 myös kylpylä. Sen ensisijaista kohderyhmää ovat koko ajan kasvavan Aasian-liikenteen vaihtomatkustajat.

 

Vartti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan lentomatkustajat voivat tulevaisuudessa hikoilla saunassa katsellen samalla kiitoradan tapahtumia. Ulkomaanterminaalin uuteen laajennusosaan valmistuu nimittäin loppuvuonna 2009 myös kylpylä. Sen ensisijaista kohderyhmää ovat koko ajan kasvavan Aasian-liikenteen vaihtomatkustajat.

 

Vartti

 

Finnairin lehdistötiedote asiasta:

 

Lehdistötiedote

1.4.2008

 

 

Kylpylään jatkolentoa odotellessa

Finnair tarjoaa kylpyläpalveluita uusissa lounge-tiloissaan

 

Finnair avaa syksyllä 2009 uraauurtavan Spa & Wellness -kylpylän uuden via.Helsinki Loungen yhteydessä Helsingin lentoaseman terminaalilaajennuksessa. Lounge ja kylpylä tarjoavat ainutlaatuisia mukavuuspalveluita Finnairin kasvavalle Eurooppa–Aasia-liikenteen asiakaskunnalle.

 

Finnair on määrätietoisesti kasvattanut Helsingin lentoaseman kautta kulkevaa Aasian-liikennettään koko 2000-luvun. Yhtiön Aasian-vuorojen määrä on yli kuusinkertaistunut kahdeksassa vuodessa. Finnairin Aasian ja Euroopan välisistä liikenteessä arvioidaan matkustavan tänä vuonna jo 1,3 miljoonaa henkilöä.

 

– Uusi via.Helsinki Lounge ja Spa & Wellness -kylpylä palvelevat juuri niitä matkustajiamme, jotka vaihtavat Finnairin lennolta toiselle Helsinki-Vantaalla. Haluamme tarjota tälle jatkuvasti kasvavalle asiakasryhmällemme ainutlaatuisia ja elämyksellisiä mukavuuspalveluja, kertoo Finnairin markkinoinnista ja asiakkuuskonsepteista vastaava johtaja Paavo Virkkunen.

 

Finnairin lounge ja kylpylä rakennetaan Helsingin lentoaseman non-Schengen terminaalin laajennukseen, joka valmistuu syksyllä 2009. Niiden käytössä on noin 1 580 neliömetrin tila. Lounge ja kylpylä ovat avoinna Finnairin ja oneworldin tasoasiakkaille sekä maksusta myös muille matkustajille.

 

– Spa & Wellness -kylpylä tarjoaa Finnairin asiakkaille laadukkaita kylpylä- ja hyvinvointipalveluita. Tiloissa on saunat, joista on näköala kiitotielle, mineraalivesiallas, kylmävesialtaat sekä huoneita erilaisille wellness-hoidoille, kertoo kylpylän suunnittelusta vastaava Esa Ranta.

 

via.Helsinki Loungen palvelut pitävät sisällään snack-baarin virvoitusjuomineen sekä lämpimien ruokien ravintolatarjoilun. Työskentelyn mahdollistavat wlan-verkko, työpisteet koneineen sekä monikäyttötila, jota voi käyttää kokoushuoneena. Loungessa on myös seurustelutiloja, lepotila erityisistuimineen ja kiertävä näyttelytila.

 

 

Finnair Oyj

Viestintä

1.4.2008

 

 

Havainnekuvia via.Helsinki Loungesta sekä Spa & Wellness -kylpylästä www.finnair.com/gallery

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään