Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

Sattuipa tällainen uutinen äsken silmiini:

Tulee taatusti parantamaan mm. turvallisuutta liikenteen suhteen kenttäalueella.

 

-------------

Helsinki to Deploy Thales Multilateration Surveillance System

 

Finavia, the Finnish ATSP (air traffic service provider), has contracted with Thales to install and operationally commission its MAGS (multilateration air-ground surveillance system) at Helsinki's Vantaa airport.

 

Vantaa will use MAGS to provide location information for all transponder-equipped aircraft operating in its movement and apron areas.

 

MAGS is part of Thales' multilateration and ADS-B (automatic dependent surveillance-broadcast) product family, which consists of modular building blocks that can be configured to support multiple applications and technical architectures, including ADS-B Out, TIS-B (traffic information service-broadcast), A-SMGCS (advanced surface movement guidance and control system) and wide-area multilateration for air surveillance.  03-31-2008.

 

http://www.flttechonline.com/Current/Helsinki%20to%20Deploy%20Thales%20Multilateration%20Surveillance%20System.htm

-----------

 

 

--------

Otso

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin lehdistötiedote asiasta: Lehdistötiedote

1.4.2008

 

 

Kylpylään jatkolentoa odotellessa

Finnair tarjoaa kylpyläpalveluita uusissa lounge-tiloissaan

 

Finnair avaa syksyllä 2009 uraauurtavan Spa & Wellness -kylpylän uuden via.Helsinki Loungen yhteydessä Helsingin lentoaseman terminaalilaajennuksessa. Lounge ja kylpylä tarjoavat ainutlaatuisia mukavuuspalveluita Finnairin kasvavalle Eurooppa–Aasia-liikenteen asiakaskunnalle.

 

Finnair on määrätietoisesti kasvattanut Helsingin lentoaseman kautta kulkevaa Aasian-liikennettään koko 2000-luvun. Yhtiön Aasian-vuorojen määrä on yli kuusinkertaistunut kahdeksassa vuodessa. Finnairin Aasian ja Euroopan välisistä liikenteessä arvioidaan matkustavan tänä vuonna jo 1,3 miljoonaa henkilöä.

 

– Uusi via.Helsinki Lounge ja Spa & Wellness -kylpylä palvelevat juuri niitä matkustajiamme, jotka vaihtavat Finnairin lennolta toiselle Helsinki-Vantaalla. Haluamme tarjota tälle jatkuvasti kasvavalle asiakasryhmällemme ainutlaatuisia ja elämyksellisiä mukavuuspalveluja, kertoo Finnairin markkinoinnista ja asiakkuuskonsepteista vastaava johtaja Paavo Virkkunen.

 

Finnairin lounge ja kylpylä rakennetaan Helsingin lentoaseman non-Schengen terminaalin laajennukseen, joka valmistuu syksyllä 2009. Niiden käytössä on noin 1 580 neliömetrin tila. Lounge ja kylpylä ovat avoinna Finnairin ja oneworldin tasoasiakkaille sekä maksusta myös muille matkustajille.

 

– Spa & Wellness -kylpylä tarjoaa Finnairin asiakkaille laadukkaita kylpylä- ja hyvinvointipalveluita. Tiloissa on saunat, joista on näköala kiitotielle, mineraalivesiallas, kylmävesialtaat sekä huoneita erilaisille wellness-hoidoille, kertoo kylpylän suunnittelusta vastaava Esa Ranta.

 

via.Helsinki Loungen palvelut pitävät sisällään snack-baarin virvoitusjuomineen sekä lämpimien ruokien ravintolatarjoilun. Työskentelyn mahdollistavat wlan-verkko, työpisteet koneineen sekä monikäyttötila, jota voi käyttää kokoushuoneena. Loungessa on myös seurustelutiloja, lepotila erityisistuimineen ja kiertävä näyttelytila.

 

 

Finnair Oyj

Viestintä

1.4.2008

 

Olen vähän myöhässä tämän asian suhteen, mutta voiko tuo pitää paikkansa, kun katsoo päivämäärää? Olisko tuo ollut aprillipila?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää pitävän paikkansa. Jatkossa pääseekin sitten kylpemään ennen lentoa. 

 

Saunasta on näemmä loistavat näköalat meille bongareille ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saunasta on näemmä loistavat näköalat meille bongareille ;)

Toivottavasti japanilaiset, -kiinalaiset - tai muut turistit eivät pelästy kun sitä kantaa kameransa saunaan ;D. Toivottavasti myös kamera kestää saunan lämpöä ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylmäojan asukasyhdistys ja Vantaan kaupunginvaltuutettu Timo Auvinen ovat tehneet tutkintapyynnön poliisille Helsinki-Vantaan lentoaseman jäänpoistoaineen käytöstä. He haluavat tietää, onko ilmailulaitos Finavia syyllistynyt ympäristörikokseen. Lisäksi lentoaseman vieressä virtaava Kylmäoja halutaan palauttaa alkuperäiseen tilaan.

Lentoasemalla käytetään talvisin propyleeniglykolia lumen ja jään poistoon lentokoneiden siivistä.

 

hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämärä mielikuva että Helsinki-Vantaalla olisi lounge-palveluja saatavilla myös (kohtuullisella) pääsymaksulla, en kuitenkaan löytänyt vahvistusta asialle. Tietoa kellään viisaammalla?

Lähdössä AY:n kaukolennolle Y-luokassa, loungessa hengailu sopisi hyvin loman alkuun...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK on kyllä käymässä aika sietämättömäksi matkustajan kannalta. Tässä tilastoa viime lennoistani:

 

Seitsemällä viimeisellä lennoillani on laukut _AINA_ jääneet tonne jumiin:

 

04/07 BKK-HEL-TMP, laukut jäi hesaan, päivän päästä treella

08/07 ZRH-HEL-TMP, sama juttu

10/07 TXL-HEL-TMP, kone lähti 3h myöhässä berliinistä, laukut jäivät sinne (miten on edes mahdollista...), treen jatkolento jäi väliin ja laukut tulivat 3 päivän päästä

01/08 BUD-HEL-TMP, laukut hesaan taas...2 päivän päästä treelle

04/08 TMP-HEL-BKK, toinen laukuista jäi hesaan, tuli seuraavana päivänä bangokiin

05/08 TMP-HEL-HKG-SYD, laukku ei päässyt hesaa pidemmälle. Tuli kolmen päivän päästä ausseihin (eli tänään)

 

Pitää pistää jo noottia...onko oikeasti niin että pitää alkaa kulkemaan bussilla hesaan jotta saisi edes jollain onnella noi laukut matkaan? >:R Kolmatta päivää sydneyssä ilman matkatavaroita ei enää naurattanut. Paluumatkoilla hukkumiset ovat lähinnä vaan nyppineet, eivät niin vaarallisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK on kyllä käymässä aika sietämättömäksi matkustajan kannalta. Tässä tilastoa viime lennoistani:

 

Seitsemällä viimeisellä lennoillani on laukut _AINA_ jääneet tonne jumiin:

 

04/07 BKK-HEL-TMP, laukut jäi hesaan, päivän päästä treella

08/07 ZRH-HEL-TMP, sama juttu

10/07 TXL-HEL-TMP, kone lähti 3h myöhässä berliinistä, laukut jäivät sinne (miten on edes mahdollista...), treen jatkolento jäi väliin ja laukut tulivat 3 päivän päästä

01/08 BUD-HEL-TMP, laukut hesaan taas...2 päivän päästä treelle

04/08 TMP-HEL-BKK, toinen laukuista jäi hesaan, tuli seuraavana päivänä bangokiin

05/08 TMP-HEL-HKG-SYD, laukku ei päässyt hesaa pidemmälle. Tuli kolmen päivän päästä ausseihin (eli tänään)

 

Pitää pistää jo noottia...onko oikeasti niin että pitää alkaa kulkemaan bussilla hesaan jotta saisi edes jollain onnella noi laukut matkaan? >:R Kolmatta päivää sydneyssä ilman matkatavaroita ei enää naurattanut. Paluumatkoilla hukkumiset ovat lähinnä vaan nyppineet, eivät niin vaarallisia.

 

Heippa Lasse.Terveiset Zürichistä.

 

Miksi tuo muistuttaa vähään London-LHR Terminalin 5? ;)

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Suåmi. Ei kuitenkaan Helsinki pärjää Pariisille lukumäärissä , prosenteista en tiedä ?  ;D

 

Liian vähän käsiä , liikaa ahnehdittua liikennettä ja liian vähän tilaa , tulos on siinä. Gateway on vaan sana jota ei pystytä hoitamaan , kun se ei toimi katoaa matkustajatkin.  :'(  :thmbdn: Sitten taas kohta kuljetaan kaukomaille Kööpentanskan kautta kuten ennenkin..

 

Ei hjuva.  Ikke bra. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liian vähän käsiä , liikaa ahnehdittua liikennettä ja liian vähän tilaa , tulos on siinä. Gateway on vaan sana jota ei pystytä hoitamaan , kun se ei toimi katoaa matkustajatkin.  :'(  :thmbdn: Sitten taas kohta kuljetaan kaukomaille Kööpentanskan kautta kuten ennenkin..

 

Ei hjuva.  Ikke bra. :o

 

Vuoden päästä syksyllähän matkatavarakäsittely uudistuu kokonaan, toivottavasti käynnistyy jouhevammin kuin T5 Heathrowilla....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuoden päästä syksyllähän matkatavarakäsittely uudistuu kokonaan, toivottavasti käynnistyy jouhevammin kuin T5 Heathrowilla....

 

Mene ja tiedä jos systeemi on samalta frimalta joka toimitti LHR T5:n laitteet.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vilkas kiitotie suljetaan Helsinki-Vantaalla

Julkaistu: 14:08

 

stt

 

Helsinki-Vantaan lentokentällä suljetaan yksi vilkkaimmista kiitoteistä elo-syyskuuksi.

 

Rakennustöistä johtuva muutos lisää lentomelua Keravalla, Tuusulan Maantiekylän alueella ja Vantaan Korsossa. Tämä johtuu siitä, että suljettavalle kiitotie 2:lle laskeudutaan luoteesta, kun taas kahdelle muulle lähinnä koillisesta.

 

Lentoliikenne siirretään turvallisuussyistä laskeutumaan väliaikaisesti muille kiitoteille, sillä kiitotie 2:n vieressä rakennetaan uutta rullausyhteyttä. Suljettavalle kiitotielle laskeutuu normaalisti lähes puolet Helsinki-Vantaalle saapuvista koneista.

 

Finavian tiedote

 

Remppasivut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas...

 

Varmaan tietää pohjois-tuulilla mukavia 33 sekä 04L nousuja, kuin myös laskuja. Toisaalta myös matkustajille pidempiä rullausmatkoja ja hieman delaytä.

 

-jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas...

 

Varmaan tietää pohjois-tuulilla mukavia 33 sekä 04L nousuja, kuin myös laskuja.

 

Ai. Mä käsitin että 15/33 on kiinni 31.7.-24.9.2008 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jossakin ollut jo juttua, että Helsinki-Vantaan 3-terminaali menee remonttiin syksyllä 2009, ja SAS Star Alliance -kumppanien kera muuttavat lähtöselvityksensä 1-terminaaliin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jossakin ollut jo juttua, että Helsinki-Vantaan 3-terminaali menee remonttiin syksyllä 2009, ja SAS Star Alliance -kumppanien kera muuttavat lähtöselvityksensä 1-terminaaliin?

Helsinki-Vantaalla ei taida olla 3-terminaalia  ::) Huhun olen kuullut että 1-terminaali tulisi Star Alliancen käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalla ei taida olla 3-terminaalia  ::) Huhun olen kuullut että 1-terminaali tulisi Star Alliancen käyttöön.

 

Sorry, viittasin vain SAS:stä tehtyyn juttuun Ikkunapaikassa sen enempää faktoja miettimättä. Kysymys oli 2-terminaalin 3-lähtöaulasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on kotimaa? Schengen-alue vai?

 

Ei kait ole mitään kotimaata enää olemassa kun Muncheniinkin lähdetään portilta 13.

 

Mitähän sitten kun joudutaan aloittamaan sisätarkastukset Schengenin sisällä ja jos terminaali 1 on vain Starin käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on kotimaa? Schengen-alue vai?

 

Ei kait ole mitään kotimaata enää olemassa kun Muncheniinkin lähdetään portilta 13.

 

On on olemassa. http://www.helsinki-vantaa.fi/files/efhk/EFHK_kartat/DomesticFlights_T1_service_FinEng.pdf

Vaikka alueella on samat säännöt kuin Schengen lennoille niin siellä on kuitenkin ne omat systeeminsä matkatavaralle.

 

Minkäs takia taas lähtöaula 3 menee remppaan, eikös se vasta tuossa vuosituhannen alussa rempattu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään