Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

Tavallista kovempi lentomelu kurittaa Vantaan Korsoa, Keravaa ja Tuusulan Maantiekylää seuraavan kahden kuukauden ajan, rakennustyöt sulkevat Helsinki-Vantaan kiitotie 2, minkä vuoksi käytössä ovat vain kiitotiet 1 ja 3, joille laskeudutaan koillisesta. Samaan aikaan Nurmijärven suunnan asukkaat saavat huoahtaa hetkeksi, sillä alueen lentomelu lakkaa tilapäisesti.

 

Muutos on merkittävä, sillä Finavian mukaan lähes puolet lentokoneista laskeutuu normaalisti kiitotielle 2. Kakkostie suljetaan turvallisuussyistä elo-syyskuuksi, sillä sen viereen rakennetaan uusi rullausyhteys.

 

iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten edistynyt se terminaalinjatke aika mukavasti! Näyttää jo ihan komialta se "kulma" siinä... Olikos täällä jossain sitä kuvaa siitä millanen se tulee olemaan valmiina?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan lentoaseman taksiliikenteen sujuvuus paranee uuden ohjausjärjestelmän myötä. Uusi taksiliikenteen ohjausjärjestelmä otettiin käyttöön viime viikolla. Myös taksien odotusalueen tilaa on laajennettu puolella, ja sen yhteyteen on rakennettu toimintakeskus, josta taksiliikennettä ohjataan eri terminaalien asemille. Yhteensä lentokentälle mahtuu nyt yli 250 taksia. Se on noin sata autoa enemmän kuin aiemmin,.

 

iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Digitoday kertoo hieman lisää järjestelmän tekniikasta:

 

Taksijärjestelmä toimii etätunnistuksen perusteella. Autojen tuulilaseihin on asennettu erityiset tunnistustagit. Järjestelmä tunnistaa tagilla varustetun ajoneuvon keräilyalueen portilla ja kirjaa sen järjestelmään.

 

Taksin kuljettaja voi odotellessaan seurata keräilyalueen näyttötauluilta koti- ja ulkomaan terminaalien taksiasemilla olevien autojen määrää. Kun hänen vuoronsa tulee, hän suunnistaa tämän informaation perusteella sinne, missä autoja tarvitaan.

 

Ulkoalueilla taksit saavat erilaista liikenneinformaatiota noin 20 näyttötaulun ja monitorin kautta. Samalla kun järjestelmä ohjaa autot oikeille taksiasemille, se luo tilastotietoa, jonka avulla taksitarpeet pystytään ennakoimaan tulevaisuudessa mahdollisimman hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkin hyvin käsittämätöntä miten lentokenttä voi laskea paskavetensä suoraan luontoon. Yhtä järjetöntä kun joku kunta Uudellamaalla meinasi kolmen viikon ajan tässä syksyllä ajaa paskavedet suoraan puhdistamattomana johonkin ojaan. Onneksi kuntalaisten järki ja toiminta voitti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkin hyvin käsittämätöntä miten lentokenttä voi laskea paskavetensä suoraan luontoon. Yhtä järjetöntä kun joku kunta Uudellamaalla meinasi kolmen viikon ajan tässä syksyllä ajaa paskavedet suoraan puhdistamattomana johonkin ojaan. Onneksi kuntalaisten järki ja toiminta voitti.

 

 

 

Pieni tarkistus: Hki-Vantaalla on kyse jäänestossa käytettävistä glykolipitoisista vesistä ja liukkaudentorjunta-aineista, ei muista lentokentän tuottamista ns paskavesistä. Mutta siinä tietysti kyllin, hyvä että saavat Finavian kuriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS:n lipputoimiston lisäksi muuttavat kaikki muutkin lähtöaulojen 3/4 lipputoimistot. Servisair on jo muuttanut, muut seuraavat lähipäivinä.

 

Lipputoimistojen siirtäminen on alkusoittoa syksyllä 2009 alkaville lähtöaulojen remonteille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minne tuo Star Alliance -terminaali tulee, ja ihan erillinen rakennusko, ei kai?

 

Nykyinen kotimaan terminaali on kyseessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis kaikkiko EFHK:lle liikennöivät Star-yhtiöt (SAS, Blue1, Lufthansa, Lot, Turkish, Austrian) siirtyvät käyttämään kotimaan terminaalia? - Miten terminaalin kapasiteetti riittää? Onko laajennusrakentamista tulossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan on ihan fiksu juttu, jos jaottelusta kotimaan/ulkomaan terminaalit luovutaan ja terminaalit jaetaan lentoyhtiöiden mukaan. Kuitenkin jo nyt samat koneet lentävät sekä koti- että ulkomaan reittejä ja ulkomaille suuntautuvien lentojen lähtöportit saattavat olla kaukana kotimaan puolella tai päinvastoin. Väittäisin, että tuossa muutoksessa kaikki hyötyvät. Lähtöportit ovat lähempänä lähtöselvitystiskejä ja yhtiöiden henkilökunnan ei tarvitse liikkua niin pitkiä matkoja terminaalissa tai kentän puolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs lentely ei-Schengen maihin, jota Blue1 on kuitenkin jonkin verran harrastanut?

 

Matkalaukut sieltä lähtee koneeseen ja ihmiset kävelee non-Schengen osastolle ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt parempaakaan threadia löytänyt, niin kirjoitan tähän.

 

Mistä Helsinki-Vantaan kehutulta lentoasemalta saa jotakin oikeaa pikaruokaa (hampurilaisia etc) kuin niitä iänikuisia kolmioleipiä ja reissumies-ruisleipiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt parempaakaan threadia löytänyt, niin kirjoitan tähän.

 

Mistä Helsinki-Vantaan kehutulta lentoasemalta saa jotakin oikeaa pikaruokaa (hampurilaisia etc) kuin niitä iänikuisia kolmioleipiä ja reissumies-ruisleipiä?

 

Taksilla jumboon  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään