Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

Halvimmalla varmaan pääsisit jos ostaisit vaikka lennon Pietariin...

 

Sattuipa sopivasti, huomenna illalla olisi lento FV 230 Pietariin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kaaosta pukkaa.

 

En tiedä viime viikonlopusta, mutta muuten on kyllä palvelutaso viime aikoina laskenut selvästi ainakin lähtöaula 3:n käyttäjillä.

 

Esimerkiksi 20 minuutin turvatarkastusjono tavallisena arkiaamuna ei paljoa mieltä lämmitä, kun yleensä jonotus on aiemmin ollut max 10 minuuttia.

 

Kaiken lisäksi kun vihdoin pääsee läpi, mistään opasteesta ei näe oman koneen lähtöporttia ennen kun on kävellyt yli 50 m lentoaseman ahtaimman käytävän kohtaan mistä löytyy opaste. Vanha iso hyvä taulu kun on nykyään pyhitetty toisen valtionyhtiön mainosviesteille. Pahimmassa tapauksessa, jos lähtöportti on 27-29, joutuu kääntymään ja kävelemään takaisinpäin. (Lähtöporttitieto tuntuu puuttuvan boardingcardista nykyään aika usein.)

 

No yleensä ei tarvitse kääntyä takaisin kun lähtöportti on nykyään jokin toinen. Esimerkiksi 12 tai 13 joka on viime aikoina usein ollut SAS/Blue1:n käytössä. Edessä siis reipas pikamarssi läpi koko lentoaseman Schengen alueen ruuhkien seassa tuonne entisen kotimaanterminaalin viimeisille perukoille. Ihan "kivaa" em. turvatarkastusjonotuksen jälkeen. Matkalla voi lähtöaula 2:n kohdalla vilkaista sen alueen olemattomia turvatarkastusjonoja. Olisipa tiennyt tästä niin olisi säästynyt ainakin 15 minuuttia, stressitason noususta puhumattakaan.

 

Tilanne ilmeisesti paranee kun T1/T2 tulee virallisesti joskus käyttöön ja ko. yhtiöiden lähtöselvityskin siirtyy (?) lähtöaula 3:sta ykköseen. Siihen saakka valitettavasti EFHK ei tältä osin ansaitse yhtään kehuja.

 

Jotta tämä ei menisi vain haukkumiseksi: Olisi muuten aika iso edistysaskel jos lähtöselvityksen puolella olisi opasteet jotka ilmoittaisivat turvatarkastusjonojen pituudet kunkin lähtöaulan osalta.

 

Siihen saakka toivottavasti turvatarkastajat jaksavat vaatia esimiehiltään että riittävä määrä linjoja pidetään miehitettynä jotta jonot pysyvät kohtuullisina. Lähtöaulassa 3 tosin kapasiteetti ei näytä tähän riittävän edes normaaliaamuna.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halvimmalla varmaan pääsisit jos ostaisit vaikka lennon Pietariin...

 

Kaikista halvimmalla päässee ostamalla Easyjetin lennon Lontooseen. Maksoin omastani noin 35 euroa. Uusi laajennusosa oli mielestäni aika kolkko, vaikka eihän se vielä valmis ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Lähtöporttitieto tuntuu puuttuvan boardingcardista nykyään aika usein.)

 

Finnairilla ainakin lähtöportti joko kerrotaan check-innissä suullisesti tai automaattia käyttäessä lähtöportti esitetään selvästi.

 

Ilmeisesti käyttämilläsi yhtiöillä on lähtöselvityspalvelun saralla vielä opiskeltavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla ainakin lähtöportti joko kerrotaan check-innissä suullisesti tai automaattia käyttäessä lähtöportti esitetään selvästi.

 

Ilmeisesti käyttämilläsi yhtiöillä on lähtöselvityspalvelun saralla vielä opiskeltavaa.

 

Se ei poista sitä tosiasiaa että Finavia on siirtänyt entisen erinomaisen opastetaulun muuhun käyttöön.

Kun on vuosikaudet tottunut sen antamaan infoon, ei ole aiemmin koskaan tarvinnut huolehtia koko asiasta kun vasta turvatarkastuksen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy sanoa, että siitä isosta infotaulusta olen Nilsin kanssa ihan samaa mieltä. Vaikka olenkin jo monesti matkustanut sen jälkeen kun se luovutettiin "väärän" käyttötarkoitukseen, niin silti tulee sitä vilkaistua. Vanha tottumus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se ei poista sitä tosiasiaa että Finavia on siirtänyt entisen erinomaisen opastetaulun muuhun käyttöön.

 

Mitä siinä taululla tapahtuu nykyään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä siinä taululla tapahtuu nykyään?

Siinä on niitä paljon kohuttuja Ylen uutisotsikoita, joista STT ja lehdet ovat käärmeissään. En ota kantaa siihen keskusteluun, totean vain että informaatioarvo oli ennen kyllä aika paljon isompi, kun siinä oli lähtevien lentojen portit ja kuulutukset, joita nyt saa hakea pikkutauluista paljon kauempaa.

 

Eipä tule ihan heti mieleen toista kansainvälistä lentoasemaa, missä ei heti turvatarkastuksen jälkeen ole näköpiirissä taulut joista selviää lentojen lähtöportit. Niin, joo, Arlandassakin joutuu nykyään T5:ssa ensin kulkemaan pitkän turhan lenkin taxfreehajuvesi- ja konjakkimyymälän läpi mutta sen jälkeen sentään opastetaulut ovat hyvin näkösällä. Niin se kaupallisuus näköjään valtaa ilmailupalvelujentarjoajiakin.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Manchesterin T1:ssä on kanssa pakko kulkea kauhean hajuvesisokkelon (suuri tax free-mikä-lie-tavaratalo) läpi että pääsee portille. Olen päättänyt, että sieltä ei tule koskaan ostettua mitään. Ensimmäisen kerran sen läpi kulkiessa tuli pää kipeäksi ja lievä oksetuksen tunne. Tuli heti mieleen, että mitäköhän mieltä pahat astmaatikot ja migreenikot moisesta ovat... :-\

 

Sitä EFHK:n isoa taulua tulee nykyään katsottua paljon harvemmin kun ne lento- ja porttitiedot lähtivät pois siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoliikenteen vilkkaimman kesäviikonlopun lähestyessä Finnairin palveluekspertti Markku Remes kertoo blogissaan kahdeksan parasta vinkkiään siihen, miten jonot ohitetaan: http://blogit.finnair.fi/2009/07/02/pikalinja/

 

Tilanne tänään klo 14.40 lähtöaulassa 2: Finnairilla oli miehitettyinä peräti kahdeksan baggage drop -tiskiä ja palveltavien matkustajien lisäksi tiskeille yhteisessä jonossa oli noin viisi matkustajaa. Useita eri yhtiöiden yhteiskäytössä olevia lähtöselvitysautomaatteja oli vapaana.

 

Samanaikaisesti Finnairin turistiluokan lähtöselvityksessä oli viisi tiskiä miehitettyinä. Tiskeille yhteisessä jonossa oli 60-80 matkustajaa. Eli he mielummin jonottavat puoli tuntia - kolme varttia kuin käyttävät niitä pelottavia automaatteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Samanaikaisesti Finnairin turistiluokan lähtöselvityksessä oli viisi tiskiä miehitettyinä. Tiskeille yhteisessä jonossa oli 60-80 matkustajaa. Eli he mielummin jonottavat puoli tuntia - kolme varttia kuin käyttävät niitä pelottavia automaatteja.

 

Onnistuuko esimerkiksi toisen lentoyhtion operoimalle jatkolennolle lahtoselvitys jo automaatilla? :o

 

Tassa viela vastaus omaan kysymykseeni Finnairin kotisivulta:

 

"Palvelu ei koske Finnairin yhteistyökumppanien liikennöimiä code-share-lentoja eikä Finnairin Lomalentoja."

 

Eli, esimerkiksi Finnairin lennolle AA:n lipulla matkustava EI voi suorittaa lahtoselvitysta netissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuuko esimerkiksi toisen lentoyhtion operoimalle jatkolennolle lahtoselvitys jo automaatilla? :o

 

Ainakin ohjeet kertovat niin:

 

Mille lennoille?

 

Amsterdamista, Frankfurtista, Helsingistä, Hongkongista, Kööpenhaminasta, Lontoosta, Manchesteristä, Münchenistä, Pekingistä, Prahasta, Tallinnasta, Tukholmasta, Varsovasta, Wienistä ja Zürichistä lähteville Finnairin ja Finncomm Airlinesin ulkomaan reittilennoille sekä niiden jatkolennoille (myös muilla lentoyhtiöillä)

 

Palvelu ei koske Finnairin yhteistyökumppanien liikennöimiä code-share-lentoja eikä Finnairin Lomalentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin ohjeet kertovat niin:

 

 

Eli, luin itsekin homman huonosti:

 

Eli, vaikkapa CX:n lipulla BA:n lennolla matkustava joutuu kayttamaan tavanomaista lahtoselvitysta -- tai, jos vaikkapa lentaa AY:lla Lontooseen ja jatkolento onkin VS:lla, jne... (samalla lipulla).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä kuuluuko tämä tähän ketjuun vaiko mihin ja onko asia kuinka vanha, mutta... Huomasin tässä juuri sen, että Helsinki-Vantaan nettisivuilla olevasta palvelukartasta löytyy mm. porttien numeroita painamalla portilta seuraavana vuorossa oleva lento. Ei se tietenkään korvaa niitä vanhoja porttitietoja, jotka olivat lähtevien listassa, koska siitä kartasta löytyy vain yksi lento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiö KLM Lopettaa kesäkauden jälkeen lennot Helsinkiin

 

KLM:n tytäryhtiö KLM Cityhopper alkaa lentämään syksyllä neljästi päivässä Helsingin ja Amsterdamin väliä Embraer 190-kalustolla, korvaten emoyhtiön nykyiset neljä lentoa. Toinen nykyisistä yöpyvistä vuoroista, 1161/1162 korvataan 1165/1166-vuorolla, joka tulee ja lähtee aamupäivällä.

 

Lähdettä ei ole vielä kirjallisena, mutta oma lähteeni on kyllä erittäin luotettava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KLM:n tytäryhtiö KLM Cityhopper alkaa lentämään syksyllä neljästi päivässä Helsingin ja Amsterdamin väliä Embraer 190-kalustolla, korvaten emoyhtiön nykyiset neljä lentoa. Toinen nykyisistä yöpyvistä vuoroista, 1161/1162 korvataan 1165/1166-vuorolla, joka tulee ja lähtee aamupäivällä.

Finavian aikataulu-palvelussa tuo 1165/1166 jo näkyy, muut lennot vielä KLM:n B737-lentoja:

 

Lento: KL 1166 

Lentoyhtiö: KLM-Royal Dutch Airlines 

Operoiva yhtiö: KLM Cityhopper 

Lähtö: Helsinki

Terminaali: Terminal 1 

Lähtöaika: 11:00, sunnuntai 25. lokakuu 2009   

Saapuminen: Amsterdam

Terminaali: 

Tuloaika: 12:45, sunnuntai 25. lokakuu 2009   

Välilasku: Suora 

Matka-aika: 2 t. 45 min. 

Lentokone: E90 (Embraer 190) 

Tarjotut matkaluokat: Business Economy 

Huom.:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiö KLM Lopettaa kesäkauden jälkeen lennot Helsinkiin

Lähdettä ei ole vielä kirjallisena, mutta oma lähteeni on kyllä erittäin luotettava.

 

Näin kertopi myös agentimme Amsterista  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINAVIA

HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA

 

LEHDISTÖTIEDOTE 15.7.2009

 

 

Noin 15 lentoyhtiötä vaihtaa terminaalia 5.8.

 

Helsinki-Vantaalla tapahtuu kolmen viikon kuluttua iso muutos, kun noin 15 lentoyhtiötä vaihtaa terminaalia. Lennot operoidaan uusista terminaaleista 1 ja 2. Kotimaan- ja ulkomaanterminaaleja ei enää ole.

 

Elokuun 5. päivästä alkaen Helsinki-Vantaalla siirrytään kansainväliseen käytäntöön. Lennolle lähdetään ja matkalta saavutaan sen mukaan, missä terminaalissa oma lentoyhtiö operoi. Terminaalien jaosta ulkomaan- ja kotimaanlentoihin luovutaan.

 

Muun muassa Blue1, SAS, Lufthansa, KLM ja Brussels Airlines siirtyvät ulkomaanterminaalista kotimaanterminaaliin eli uuteen terminaaliin 1. Finnair ja Finncomm puolestaan operoivat kotimaanlentonsa jatkossa samasta terminaalista kuin ulkomaanlentonsakin eli terminaalista 2.

 

Matkustajia pyydetään ennen lentoasemalle tuloa tarkistamaan terminaalitiedot Helsinki-Vantaan internet-sivuilta www.helsinki-vantaa.fi. Myös lentolipusta näkee, mistä terminaalista lento lähtee.

 

Finavia on tehnyt mittavia muutostöitä nykyisessä kotimaanterminaalissa, jotta uusi terminaali 1 olisi elokuun alusta valmis palvelemaan kansainvälisen liikenteen matkustajia.

 

Lähtöselvitysaluetta ja turvatarkastustiloja on laajennettu ja parannettu. Samoin matkatavara-aula ja matkustajien vastaanottotilat on uudistettu. Lisäksi syksyllä avataan uusia kahviloita, kauppoja ja muita palvelupisteitä. Osa palveluista on valmiina elokuun alussa, osa avataan myöhemmin syksyllä.

 

Ajoissa kentälle

 

Matkustajia pyydetään saapumaan lentoasemalle ajoissa koko syksyn ajan. Samaan aikaan kun lentoyhtiöt vaihtavat terminaalia, yksi lähtöauloista suljetaan saneeraustöiden vuoksi.

 

Lähtöselvitys- ja turvatarkastuskapasiteetin vähentymiseen on varauduttu jo ennakkoon. Finavia on rakentanut lisää turvatarkastuslinjastoja ja lähtöselvitystiskejä.

 

Myös matkustajien neuvontaan on varattu lisää henkilöstöä ja asiasta tiedotettu aktiivisesti niin kentällä kuin mediassakin. Elokuun alusta lähtien on kuitenkin hyvä varata riittävästi aikaa lennolle lähtöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elokuun 5. päivästä alkaen Helsinki-Vantaalla siirrytään kansainväliseen käytäntöön. Lennolle lähdetään ja matkalta saavutaan sen mukaan, missä terminaalissa oma lentoyhtiö operoi. Terminaalien jaosta ulkomaan- ja kotimaanlentoihin luovutaan.

 

Mitä kansainvälistä uudessa käytännössä oikein on ja miksi muutosta pitää perustella kansainvälisyydellä? Jako kotimaan ja ulkomaan lentoihin on ollut matkustajan kannalta varsin selkeä. Ei kai esimerkiksi Heathrow:n kaltaisessa terminaalien sekamelskassa ole erityistä tavoiteltavaa?

 

Kannattaako ylipäänsä puhua eri terminaaleista, kun kyse on ison rakennuksen eri päädyistä? Lähtöselvitysalueethan olisi voinut nimetä vaikka kirjaimin kuten Frankfurtissa tai Amsterdamissa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä kansainvälistä uudessa käytännössä oikein on ja miksi muutosta pitää perustella kansainvälisyydellä?

Kansainvälisellä tarkoitetaan sitä, että tehdään muutos, joka vastaa muita maailman suurempia lentokenttiä, eli tietyt yhtiöt tietyssä terminaalissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muun muassa Blue1, SAS, Lufthansa, KLM ja Brussels Airlines siirtyvät ulkomaanterminaalista kotimaanterminaaliin eli uuteen terminaaliin 1.

Eikös siitä tullutkaan sitä "StarAlliance-terminaalia"? Tietääkseni KLM kuuluu Skyteamiin.... ??? :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään