Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

Viikko siten sunnuntai-aamuna Hesassa "uudessa" - entisessä kotimaan terminaalissa; SAS:n jono noin 30-40 henkeä ja kaksi tiskiä palveli! Juuri ja juuri ehdin lennolle. Tuo vanha kotimaan nurkka tulee olemaan aivan liian pieni, kun liikennne taas virkoaa. Ei voi kun ihmetellä muutoksen suunnittelijoita!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikko siten sunnuntai-aamuna Hesassa "uudessa" - entisessä kotimaan terminaalissa; SAS:n jono noin 30-40 henkeä ja kaksi tiskiä palveli! Juuri ja juuri ehdin lennolle. Tuo vanha kotimaan nurkka tulee olemaan aivan liian pieni, kun liikennne taas virkoaa. Ei voi kun ihmetellä muutoksen suunnittelijoita!

No eihän tuo nyt ole mitään. Kolmisen viikkoa sitten Finskin kahdelle lomalennolle

oli vain yksi lähtöselvitysvirkailija ja jonossa satoja ihmisiä. Taululla kyllä luki

että tiskejä on neljä mutta kolme niistä oli kiinni. Vieressä olleet drop-in tiskit

tosin aina välillä siinä jelppivät ja ottivat sinne harvakseltaan. Kukaan ei sinne

ollut ohjaamassa mutta aina välillä huikkasivat että tännekin voi tulla.

 

Aulassa muualla näkyi pitkät rivit virkailijoita selvittämässä Finnairin reittimatkustajia

mutta suurin osa tiskeistä oli tyhjiä asiakkaista ja muutamilla kävi harvakseltaan jokunen asiakas.

Näytti siltä että yksi palvelee neljää sataa ja 15 pyörittelee peukaloitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalta Turkkiin matkalla olleen lomalennon lähtö myöhästyi tiistai-iltapäivänä yli kaksi tuntia. Ongelmia tuottivat tekniset viat sekä päihtyneen matkustajan poistaminen lähtöportilta.

 

Lentoyhtiö ei päästänyt vahvasti humaltunutta keski-ikäistä miestä lennolle TK 1756, jonka oli määrä lähteä kello 13.55. Matkustaja ei hyväksynyt päätöstä, vaan jäi lähtöportille häiriköimään. Lento pääsi lopulta lähtemään vasta kello 16.05.

 

Vartti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalta Turkkiin matkalla olleen lomalennon lähtö myöhästyi tiistai-iltapäivänä yli kaksi tuntia. Ongelmia tuottivat tekniset viat sekä päihtyneen matkustajan poistaminen lähtöportilta.

 

Lentoyhtiö ei päästänyt vahvasti humaltunutta keski-ikäistä miestä lennolle TK 1756, jonka oli määrä lähteä kello 13.55. Matkustaja ei hyväksynyt päätöstä, vaan jäi lähtöportille häiriköimään. Lento pääsi lopulta lähtemään vasta kello 16.05.

 

Vartti

Tuohan on Turkishin reittilento Istanbuliin eikä mikään lomalento.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINAVIA

Lehdistötiedote

15.9.2009

 

Helsinki-Vantaan uudessa terminaalilaajennuksessa ravintolamaailma ja huippubrändejä myyvät liikkeet avasivat ovensa

 

Uudet, nykyaikaiset tilat ovat Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennuksessa valmiina palvelemaan matkustajia. Ovensa avasivat uusi ravintola My City Helsinki sekä monipuoliset myymälät.

 

Kuvia on viestiketjussa http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,89934.0.html.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikko siten sunnuntai-aamuna Hesassa "uudessa" - entisessä kotimaan terminaalissa; SAS:n jono noin 30-40 henkeä ja kaksi tiskiä palveli! Juuri ja juuri ehdin lennolle. Tuo vanha kotimaan nurkka tulee olemaan aivan liian pieni, kun liikennne taas virkoaa. Ei voi kun ihmetellä muutoksen suunnittelijoita!

 

No eihän tuo nyt ole mitään. Kolmisen viikkoa sitten Finskin kahdelle lomalennolle

oli vain yksi lähtöselvitysvirkailija ja jonossa satoja ihmisiä. Taululla kyllä luki

että tiskejä on neljä mutta kolme niistä oli kiinni. Vieressä olleet drop-in tiskit

tosin aina välillä siinä jelppivät ja ottivat sinne harvakseltaan. Kukaan ei sinne

ollut ohjaamassa mutta aina välillä huikkasivat että tännekin voi tulla.

 

Aulassa muualla näkyi pitkät rivit virkailijoita selvittämässä Finnairin reittimatkustajia

mutta suurin osa tiskeistä oli tyhjiä asiakkaista ja muutamilla kävi harvakseltaan jokunen asiakas.

Näytti siltä että yksi palvelee neljää sataa ja 15 pyörittelee peukaloitaan.

 

 

Eipä näille lentoasema mitään voi kun handlingyhtiöiden check-in virkailijat on joko lomautettu tai irtisanottu.

 

Toisaalta ei sellaista kaupunkia ole vielä keksittykään jossa ei ruuhka-aikana olisi ruuhkaa , vai onko ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta ei sellaista kaupunkia ole vielä keksittykään jossa ei ruuhka-aikana olisi ruuhkaa , vai onko ?

Jos luet tuon tekstin niin väkeä oli pilvin pimein pyörittelemässä peukaloita

ja vain yksi virkailija palvelemassa satoja ihmisiä. Työvoimaa oli moninkertainen

määrä tarpeeseen nähden mutta se vain oli suunnattu päin...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä sen ymmärrän, että ruuhka-aikana joutuu jonottamaan, mutta sunnuntai aamunakin! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINAVIA

HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA

LEHDISTÖTIEDOTE 17.9.2009

 

Uudistukset jatkuvat Helsinki-Vantaalla vielä pari vuotta

 

Helsinki-Vantaalla on edelleenkin käynnissä mittavat terminaalien korjaus- ja saneeraustyöt. Työmaiden vuoksi palveluissa ja kulkureiteissä voi olla muutoksia tai lyhytaikaisia katkoksia. Myös osa lähtöselvitys- ja turvatarkastustiloista on tilapäisesti poissa käytöstä. Matkustajia kehotetaan saapumaan koko syksyn ajan ajoissa kentälle.

 

Elokuun alussa toteutunut Helsinki-Vantaan terminaalivaihdos on sujunut hyvin. Kaukolentojen viihtyisät tilat ja uudet palvelut saatiin käyttöön tällä viikolla. Joulukuussa avataan vielä lisää matkustajatiloja ja palveluita.

 

Muutokset eivät tähän kuitenkaan lopu, vaan uudistukset jatkuvat lentoasemalla vielä noin kahden vuoden ajan.

 

Vuonna 1969 avatun terminaalin saneeraus on käynnistynyt elokuussa. Remontissa ovat tällä hetkellä lähtöaula 3:n lähtöselvitys- ja turvatarkastuspisteet sekä matkustajatilat porttien 27-28 tuntumassa.

 

Finavian liiketoimintajohtaja Reijo Tasasen mukaan saneeraustöiden ensimmäinen vaihe kestää kuusi kuukautta, jonka jälkeen tilanne hieman helpottuu. Osa uusista lähtöselvitystiloista avataan maaliskuussa ja kapasiteettia saadaan lisää.

 

Huhtikuussa siirrytään peruskorjaamaan seuraavaa terminaalin osaa. Jonkin verran muutoksia on tiedossa silloinkin.

 

Kaikkiaan terminaalin vanhojen osien peruskorjaus kestää lähes kaksi vuotta. Kun työt vuonna 2012 ovat valmiina, on lentoaseman ilme uudistunut kokonaan.

 

- Tilalle saadaan valoisat ja avarat matkustajatilat sekä nykyistä isommat ja paremmin palvelevat lähtöselvitykset ja turvatarkastukset, sanoo Tasanen.

 

Terminaali 1:ssä valmiina ovat alakerran lähtöselvitys- ja tullitilat sekä kahvila- ja palvelupisteet. Yläkerrassa sen sijaan rakennetaan vielä uusia kauppoja, ravintoloita ja muita palveluita. Liikkeet valmistuvat vähitellen syksyn aikana.

 

Ajoissa kentälle

 

Muutostöiden vuoksi matkustajia pyydetään koko syksyn ajan saapumaan ajoissa kentälle. Lentoyhtiöiden lähtöselvitysajalla tarkoitetaan vähimmäisaikaa, jota ennen lähtöselvitys tulee olla tehtynä ja matkatavarat luovutettuna.

 

Aikaa on varattava lentoasemalla liikkumiseen, matkatavaroiden luovutukseen sekä lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen tekoon. Koneeseen nousu aloitetaan yleensä noin puoli tuntia ennen lähtöä.

 

Kentällä säästyy aikaa, kun tekee lähtöselvityksen etukäteen joko internetissä tai tekstiviestillä tai lentoasemalla automaatilla. Matkantekoa jouduttaa, kun pakkaa matkatavarat oikein ja varautuu turvatarkastukseen. Syyskuun alusta myös Helsinki-Vantaalla kuten monilla muillakin kansainvälisillä kentillä vyöt otetaan pois ja ne asetetaan turvatarkastuksessa läpivalaisuhihnalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINAVIA

HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA

LEHDISTÖTIEDOTE 17.9.2009

 

Uudistukset jatkuvat Helsinki-Vantaalla vielä pari vuotta

 

...

 

Siihenkö ne muka jäisivät? Heh heh...

 

Itse asiassa koko Etelä-Suomea on kohta laajennettava, kun elinolosuhteet täällä muualla maassa käyvät (tehdään) sietämättömiksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

24.9.09

 

Pullojen ja tölkkien kierrätys kunnossa Helsinki-Vantaalla

 

Helsinki-Vantaan lentoaseman palvelupisteissä kuten kahviloissa ja ravintoloissa tyhjät pullot ja tölkit menevät aivan normaaliin tapaan kierrätykseen. Lisäksi Finavia on järjestänyt Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajille mahdollisuuden jättää mukanaan olevat pullot ja tölkit kierrätettäväksi. Matkustaja-auloihin on tätä varten hankittu lajitteluastiat. Oikein lajitellut pullot ja tölkit päätyvät kierrätykseen.

 

Lajitteluastioiden tyhjennyksestä vastaavat lentoaseman siivouspalveluyritykset, joilta Finavia sopimuksessa edellyttää pullojen toimittamista kierrätettäviksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

24.9.09

 

Pullojen ja tölkkien kierrätys kunnossa Helsinki-Vantaalla

 

Helsinki-Vantaan lentoaseman palvelupisteissä kuten kahviloissa ja ravintoloissa tyhjät pullot ja tölkit menevät aivan normaaliin tapaan kierrätykseen. Lisäksi Finavia on järjestänyt Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajille mahdollisuuden jättää mukanaan olevat pullot ja tölkit kierrätettäväksi. Matkustaja-auloihin on tätä varten hankittu lajitteluastiat. Oikein lajitellut pullot ja tölkit päätyvät kierrätykseen.

 

Lajitteluastioiden tyhjennyksestä vastaavat lentoaseman siivouspalveluyritykset, joilta Finavia sopimuksessa edellyttää pullojen toimittamista kierrätettäviksi.

 

"Helsinki–Vantaalla kaikki matkustajatiloista löytyvät panttitölkit ja pullot menevät jäteastioihin.

Olemme valinneet, ettei niistä kerätä pantteja, kertoo Finavian ympäristöasiantuntija Elina Kauppila."

 

http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=200920493

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan lentokentällä on luovuttu matkustajat nakusilleen kuvaavasta henkilöskannerista, kertoo Helsingin Sanomat viitaten Säteilyturvakeskuksen Alara-lehteen. Skanneri oli kokeilukäytöstä puolitoista vuotta.

 

- Yleinen kuvittelu nakukamerasta sai luopumaan laitteesta, kertoo Finavian säteilyturvallisuudesta vastaava johtaja Kari Nurmela. Nurmelan mukaan erityisesti saksalaiset ovat pitäneet kameraa epäsuotavana, vaikka kuvaus oli matkustajille vapaaehtoista. Kone paljasti vaatetuksen alle mahdollisesti kätketyt esineet ja aineet, kuten aseet ja räjähdysaineet. Niiden vienti koneeseen on kielletty.

 

Henkilöskannerin käyttö tyssäsi käytännössä siihen, että EU:n asetuksessa laitetta ei keväällä hyväksytty turvallisuusjärjestelmäksi.

 

uusi suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelen mikä seikka kellarissa sijaitsevista tiloissa tekee luksushotellin. Finavian tämänpäiväinen tiedote:

 

 

6.10.09 Palace Kämp avaa hotellin Helsinki-Vantaan lentoasemalle

 

Palace Kämp Hotellit Oy ja Finavia ovat tehneet sopimuksen 1.1.2010 alkaen terminaalissa 2 sijaitsevan hotellin operoinnista.

 

Vuoden alkupuolella avautuvan hotellin nimeksi tulee Palace Airport.

 

– Palace Airport tukee elämyksellisellä ja yksilöllisellä palvelullaan Helsinki-Vantaan palvelukonseptia ja asemaamme Pohjois-Euroopan johtavana vaihtomatkustuskenttänä. Sen keskeinen sijainti terminaalissa 2 takaa nopean ja vaivattoman majoittumisen, sanoo lentoasemajohtaja Juha-Pekka Pystynen Helsinki-Vantaalta.

 

Uusi hotelli noudattaa Palace Kämp Hotellit Oy:n Lifestyle-konseptia. Konseptia edustaa Helsingin ydinkeskustassa oleva Hotelli GLO, jonka suosiosta kertoo, että se teki syyskuussa kaikkien aikojen käyttöaste-ennätyksen 90,53 %.

 

Moderni luksushotelli palvelee terminaalin 2 palvelukerroksessa kaikkia matkustajia liikemiehistä lomamatkalaisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelen mikä seikka kellarissa sijaitsevista tiloissa tekee luksushotellin.

Hinta?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänä aamuna jäänpoisto näytti olevan täydessä käynnissä jäänpoistokeskuksessa asemataso 6:lla lähellä 22R:n lähtöpaikkaa. Paikalla oli lähes kymmenen Finnairin, Servisairin ja ISS:n jäänestoautoa ja yksi Finavian imuriauto. Onko jäänpoisto enää ollenkaan sallittu seisontapaikoilla? Entä miten toimitaan kun kiitotie 04R on käytössä lähtevälle liikenteelle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänä aamuna jäänpoisto näytti olevan täydessä käynnissä jäänpoistokeskuksessa asemataso 6:lla lähellä 22R:n lähtöpaikkaa. Paikalla oli lähes kymmenen Finnairin, Servisairin ja ISS:n jäänestoautoa ja yksi Finavian imuriauto. Onko jäänpoisto enää ollenkaan sallittu seisontapaikoilla? Entä miten toimitaan kun kiitotie 04R on käytössä lähtevälle liikenteelle?

 

Toki, tuo asemataso6:n keskitetty toimii vain 22R ollessa käytössä lähteville.

04R (tai 15/33)käytössä lähteville, pestään osittain standeilla, gateilla ja valituilla standeilla jonne koneet tuodaan tai rullitaan ns läpiajettavana.

 

//Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potkuriturbiinit sekä ainakin osa jeteistä joissa moottorit ovat takana, pestään edelleen ja todennäköisesti hamaan tulevaisuuteen asti ständeillä, riippumatta käytössä olevasta kiitotiestä. Kaikilla ständeillä pesu ei kuitenkaaan ole sallittua, jolloin tarvittaessa hinataan sellaiselle ständille missä pesun voi suorittaa.

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Scandic Hotels Oy:n operoima Scandic Gateway Helsinki-Vantaan lentokentän terminaali 2:ssa poistuu hotelliketjusta 31. joulukuuta 2009. Scandic Hotels Oy keskittyy pääkaupunkiseudulla operoimaan suurempia hotelliyksiköitään. Pääkaupungin alueella ketjuun kuuluu viisi Scandic- ja kolme Hilton -hotellia, joista yksi sijaitsee Helsinki-Vantaan lentokentällä. Yhteensä ketjuun kuuluu Suomessa 23 hotellia.

 

lennä lomalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Scandic Hotels Oy:n operoima Scandic Gateway Helsinki-Vantaan lentokentän terminaali 2:ssa poistuu hotelliketjusta 31. joulukuuta 2009.

 

lennä lomalle

 

Harri Koskinen :6.10

6.10.09 Palace Kämp avaa hotellin Helsinki-Vantaan lentoasemalle

Palace Kämp Hotellit Oy ja Finavia ovat tehneet sopimuksen 1.1.2010 alkaen terminaalissa 2 sijaitsevan hotellin operoinnista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko laajennusalueen putket 34 ja 35 jo käytössä? Jos eivät, niin mikä siinä maksaa?

 

Eilen naytti olevan jo lahto 34:lta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään saavuttiin 34:lle, mutta sikäli outoa että hinasivat koneen putkeen? Torstaina taas kone odotti putken edessä ja sinne oli bussi-kuljetus...

Ei taida (vielä?) pysäköinnin opastintaulut toimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään