Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

FINAVIA

Helsinki-Vantaan lentoasema

Lehdistötiedote 2.11.2009

 

 

HELSINKI-VANTAAN MATKATAVAROIDEN KÄSITTELY VALITTU MAAILMAN PARHAAKSI

 

Matkustajat ovat valinneet Helsinki-Vantaan matkatavaroiden käsittelyn maailman parhaaksi. Tiedot käyvät ilmi Skytraxin the World Aiport Awards -tutkimuksesta, jossa matkustajia pyydetään arvioimaan kokemuksiaan lentoasemien palveluista.

 

Skytraxin vuoden 2009 tutkimuksessa matkatavarapalveluiltaan maailman parhaaksi kentäksi on valittu Helsinki-Vantaan lentoasema. Vertailuun osallistui yli 190 lentoasemaa eri puolilta maailmaa.

 

Finavian lentoasemajohtaja Juha-Pekka Pystynen on tuloksista ilahtunut. Hänen mukaansa tutkimus osoittaa matkustajien olevan tyytyväisiä Helsinki-Vantaan matkatavarapalveluihin sekä konetta vaihtaessa että matkalta palattaessa.

 

Pystynen sanoo, että Skytraxin tutkimus saa vahvistusta Finavian matkatavaratilastosta. Tilastonkin mukaan Helsinki-Vantaan matkustajat saavat laukkunsa nopeasti, sillä peräti 87 prosenttia saapuvista lennoista puretaan alle 30 minuutissa.

 

- Helsinki-Vantaalla suurin osa matkustajista saa laukkunsa alle puolessa tunnissa siitä, kun kone on laskeutunut. Käytännössä odotusaika luovutushihnojen edessä lienee keskimäärin noin 10 - 15 minuuttia.

 

Finavian tilastot sisältävät kaikkien Helsinki-Vantaalla operoivien lentoyhtiöiden matkatavaroiden luovutusajat. Matkatavaroiden käsittely, lastaus, purku ja kuljetus ovat lentoyhtiöiden palvelua, ja lentoyhtiöillä saattaa olla hyvinkin erilaiset profiilit. Luovutusaikaan vaikuttaa muun muassa lentokonetyyppi ja koneen matkustajamäärä.

 

Helsinki-Vantaa on aikaisemminkin saanut tunnustusta Skytraxin tutkimuksessa, mutta nyt sijoitus nousi edellisiin tuloksiin verrattuna. Vuonna 2008 Helsinki-Vantaan matkatavaroiden käsittely saavutti kolmannen sijan.

 

Skytraxin tutkimus tehtiin vuosina 2008 ja 2009. Siinä matkustajia pyydettiin arvioimaan lentoasemien palveluita aina lähtöselvityksestä portille asti. Yhteensä eri palvelukategorioita oli 39. Kyselyyn vastasi 8,6 miljoonaa matkustajaa.

 

The World Aiport Awards -palkinnot menivät myös tänä vuonna Aasian isoille kentille. Ensimmäisen sijan nappasi Soulin Incheonin lentoasema. Toiseksi tuli Hong Kongin kenttä ja kolmanneksi Singaporen Changin lentoasema. Eurooppalaisista kentistä parhaimpia olivat Zürich (4.) ja München (5.).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINAVIA

Helsinki-Vantaan lentoasema

Lehdistötiedote 2.11.2009

 

HELSINKI-VANTAAN MATKATAVAROIDEN KÄSITTELY VALITTU MAAILMAN PARHAAKSI

 

Oho, piti oikein katsoa että vuosiluku on oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kielisiköhän tuo siitä kuinka huonosti asiat ovat muualla kun Helsinki-Vantaallakin on niin "huonosti" ja silti näköjään aika hyvin.

 

Toki jos kyselykaavakkeita ovat täytelleet erityisesti kaukoitämaihin ja -maista kulkevat kauttakulkumatkustajat niin sieltä varmasti saakin positiivista palautetta kun heidän laukkuihin eritoten satsataan. Kyseinen kauttakulkuliikennehän on ollut numero uno asemalla joka suhteessa  http://viahelsinki.com/  jo niin kauan että homma toimii.

 

Toisaalta kyllä ainakin omat laukut on aina sinne hihnalle ilmestyneet suht nopeaan poislukien joitain harvoja epäonnistumisia tai ruuhkapiikkejä. Aina välillä sattuu kun tapahtuu tai ei tapahdu?

 

Mitä sitten tapahtuu kun uudet aulat lähtevät pyörimään , todennäköisesti samoin kuin aina kun uusi lähtee pyörimään? (= jonkin aikaa kestävä kaaos)  ;)

 

Se että laukkua ei tule ollenkaan ei suinkaan ole kohdeaseman kämmi.  ;)  Edit: Yleensä silloinhan pääsee helpoimmalla , laukut tulee huomenna tai kolmen päivän päästä taksikuljettajan käsissä omaan eteiseen ilman minkäänlaista ruumiillista ponnistusta.

 

Edit/PS.Katoamisilmoituksen saa tehtyä helpoiten kun ottaa siihen dikipokkariin hyvän kuvan laukusta ja vaikka mittaa kapsäkin niin ei tarvitse tulopalvelussa kun lyödä kamera virkailijan käteen ja yrittää esittää tyrmistynyttä vauhkoa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on yleisesti ottaen hyvät kokemukset matkatavaranpalautuksesta EFHK:lla. Useammin tosiaan odotus on sitä 10-15 minuutin luokkaa. Joskus jopa olen ollut ruumassa olleen matkalaukkuni kanssa ulkona kävelemässä autolle 15 minuuttia koneen laskeutumisen jälkeen. Aikamoinen suoritus kun ajattelee, että kone rullasi parkkiin entisen kotimaan terminaalin, nykyisen T1:n päähän (sinne portin 11 viereen) miltei rahtaritontille ja siitä bussilla non-Schengen puolelle ulkomaan terminaalin viimoisimpaan päätyyn (siis sinne portin 31 luo).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin. Joskus laukut ovat jo tulossa hihnalla siinä vaiheessa, kun pääsee sen ääreen. Muualla maailmassa on joskus joutunut odottelemaan jopa tunnin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin. Joskus laukut ovat jo tulossa hihnalla siinä vaiheessa, kun pääsee sen ääreen. Muualla maailmassa on joskus joutunut odottelemaan jopa tunnin.

 

 

 

Henkilökohtainen ennätykseni taisi olla lähes kolme tuntia CDG:llä kymmenisen vuotta sitten. Eikä edes ollut lakkoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINAVIA

Helsinki-Vantaan lentoasema

Lehdistötiedote 5.11.2009

 

TERMINAALI 1:N PALVELUT PARANEVAT

 

Helsinki-Vantaalta on nyt entistäkin mukavampi lähteä matkalle, kun terminaali 1:n uudet kansainvälisen liikenteen vaatimat palvelut alkavat valmistua. Porttialueelle avattiin marraskuun alussa uusia kauppoja, ravintolapalveluita ja muita palvelupisteitä.

 

- Tänä vuonna Helsinki-Vantaan palvelutarjonta paranee tuntuvasti, sanoo lentoasemajohtaja Juha-Pekka Pystynen. Terminaalien pinta-ala kasvaa 30 prosenttia ja liiketilojen määrä sataan. Uudet palvelupisteet syntyvät lähinnä kaukolentojen alueelle ja terminaali 1:een.

 

Marraskuun alussa avattu ostosalue parantaa terminaali 1:n päädyssä sijaitsevan porttialueen palvelutasoa. Uudistaminen liittyy viime elokuussa toteutettuun terminaalivaihdokseen, jolloin kotimaanterminaali muuttui kansainvälisen liikenteen terminaaliksi.

 

Uudet kaupat ja ravintolat muodostavat palvelukeskittymän, joka sijaitsee porttien 13 - 15 tuntumassa. Alueelle on valmistunut myös uusi passintarkastuspiste ja tupakointitila. Lähiviikkoina avataan lisäksi lentoyhtiön palvelu- ja neuvontapiste ja lounge.

 

Palveluiden suunnittelussa on pyritty huomioimaan matkustajien moninaiset tarpeet. Esimerkkinä Pystynen mainitsee uuden ARG-muotikaupan, jonka laaja valikoima huomioi sekä miehet että naiset. Tuotteita on alusvaatteista talvitakkeihin.

 

Drinkkibaari Bar Delightissa voi juotavan ja syötävän lomassa käydä lataamassa matkapuhelimensa ja tietokoneensa. Alueella toimivat myös täyden palvelun Helsinki Airport Duty Free -kauppa, Kalevala koru ja Readers'-pokkarimyymälä.

 

Bar Delight on osa isompaa ravintolamiljöötä, joka valmistuu kokonaisuudessaan ensi vuoden alkupuolella. Ravintolan suunnittelussa huomioidaan ekologisuus ja eettiset arvot. Tarjolle tulee muun muassa reilun kaupan tuotteita.

 

Helsinki-Vantaan osto- oikeuksia on laajennettu muutama vuosi sitten. Kauppojen ja ravintoloiden palveluita voivat käyttää kaikki matkustajat: kotimaan- ja ulkomaanmatkustajat sekä saapuvat matkustajat.

 

Poikkeuksen tekevät alkoholia ja savukkeita myyvät tax free -myymälät. Tulli- ja verosyistä ne saavat myydä vain ulkomaille lähteville matkustajille. Tästä syystä kotimaanmatkustajille on viime kesänä avattu oma Airport Shop, josta he voivat tehdä tuoksu- ja kosmetiikkaostoksia. Myymälä sijaitsee portin 20 luona.

 

Kaukolentojen matkustajille avattiin syyskuussa houkutteleva ostos- ja ravintolamaailma. Lisää palveluita on tulossa joulukuussa, jolloin terminaalilaajennus valmistuu kokonaisuudessaan. Kaukolentojen alue sijaitsee porttien 32-36 tuntumassa, josta liikennöidään Aasian, USA:n ja Euroopan ei-Schengen-alueen lennot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa taas ajeltua 1.11 Hesan kentälle ja lähdettyä Münchenin kautta Zagrebiin Luftwaffella. Tsekkaukseen oli taas aamulla lähes tunnin jono, menin automaatille virkailijan avustamana ja systeemi otti ja kaatui siihen! Virkailija hermostui ja avasi minulle tiskin ja tsekkasi jonon ohi, oli muutama yrmeä naama näkyvissä siellä pitkässä jonossa....

 

Parasta oli ne kolme "kultakortti/business" tiskiä, jotka ammotti tyhjinä, eikä ottaneet rahvasta tsekattavaksi.

 

Ah lentämisen ihanuutta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa taas ajeltua 1.11 Hesan kentälle ja lähdettyä Münchenin kautta Zagrebiin Luftwaffella. Tsekkaukseen oli taas aamulla lähes tunnin jono, menin automaatille virkailijan avustamana ja systeemi otti ja kaatui siihen! Virkailija hermostui ja avasi minulle tiskin ja tsekkasi jonon ohi, oli muutama yrmeä naama näkyvissä siellä pitkässä jonossa....

 

Parasta oli ne kolme "kultakortti/business" tiskiä, jotka ammotti tyhjinä, eikä ottaneet rahvasta tsekattavaksi.

 

Ah lentämisen ihanuutta!

 

Yhteys vaan tässä tapauksessa handlingyhtiöön. Lienee ISS:n palvelukonseptissa jotain parantamisen varaa ?  :-\

 

Toisaalta ei sinne kultatiskille voi ottaa rahvasta jos joku kultalainen hienohelma tai - lakeerikenkä porhaltaa paikalle pitää punaista mattoakin varten olla tilaa. ;D  :laugh:  ;D

 

Toki ei sitä instanssia vielä ole keksitty mikä ei olisi ruuhka-aikaan "ruuhkautunut" .  :-\

 

-"Huonosti suunniteltu on puoliksi housuissa"-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa taas ajeltua 1.11 Hesan kentälle ja lähdettyä Münchenin kautta Zagrebiin Luftwaffella. Tsekkaukseen oli taas aamulla lähes tunnin jono, menin automaatille virkailijan avustamana ja systeemi otti ja kaatui siihen! Virkailija hermostui ja avasi minulle tiskin ja tsekkasi jonon ohi, oli muutama yrmeä naama näkyvissä siellä pitkässä jonossa....

 

Parasta oli ne kolme "kultakortti/business" tiskiä, jotka ammotti tyhjinä, eikä ottaneet rahvasta tsekattavaksi.

 

Ah lentämisen ihanuutta!

 

LH:n hopeakortillakin olisit saanut jo käyttää sitä Business-tiskiä. Tai Online-lähtöselvitys tietokoneella. Muistaakseni noista Business-tiskeistä vain yksi on LH:n.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neljän vuoden kokemuksella muun muassa lähtöselvitystyöstä haluan kertoa myös vähän omaa mielipidettä aiheesta. (Disclaimer: En työskentele LH:n huolintayhtiöllä :))

 

On melko yleinen turhautumisen aihe economy-luokan matkustajilla tuo, että bisnes/platinatiskin virkailijat täyttävät sudokua sillä välin kuin economy-luokan jono seisoo, mutta mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää... Oikeasti? Bisnesluokan matkustajat maksavat yleensä moninkertaisen hinnan siihen nähden, mitä "turret". Euroopan sisäisillä lennoilla on nykyään suurimmalla osalla yhtiöistä koneissa samat penkit niin bisneksessä kuin turistissa, joten ei ole kohtuutonta antaa näille matkustajille rahoilleen vastinetta palvelun merkeissä. Lyhyt jonotusaika on hyvää palvelua.

 

Sitä on myös ihmetelty, miksi bisnestiskin virkailija ei voi ottaa edes muutamaa matkustajaa economy-luokan jonosta kun bisnesrintamalla on hiljaista. Joskus näin tehdäänkin, mutta tässä muutama syy, miksi tämä on hankalaa: Ihminen käyttäytyy jonossa vähän kuin sopuli. Yksi kun pääsee paremmille apajille, täytyy muidenkin päästä. Pahimmillaan käy niin, että kun yksi "turisti" pääsee bisnestiskille, muut jonossa olevat käsittävät tiskin olevan myös economy-luokan käytössä ja muodostavat siihen omin päin uuden jonon. Tai vaihtoehtoisesti jos economy-jonosta ottaa yhden matkustajan bisnestiskille, tulee siihen pahimmassa tapauksessa 7 muuta hengittämään sen yhden niskaan, ja siinähän äristään ja muristaan kun virkailija pyytää ystävällisesti pakittamaan. Ei johdu siis siitä, että kaikki economy-luokassa haisisivat pahalle tai jättäisivät mutajälkiä punaiseen mattoon.

 

Jonotusajastakin ihan turha valittaa nykypäivänä. Lentoyhtiöt hakevat kustannussäästöjä kaikesta. Maapalvelu on nykyään lähes poikkeuksetta ulkoistettu jollekin paikalliselle huolintayhtiölle, ja kullakin kentällä huolintayhtiöitä on useampia mistä valita. Helsingissä huolintayhtiöitä on kentän kokoon suhteutettuna liikaa, joten kilpailu on täällä erityisen kovaa. Taistellessaan kynsin ja hampain lentoyhtiöasiakkaista huolintayhtiötkin joutuvat karsimaan kustannuksiaan, joten ylimääräistä henkilökuntaa ei hirveästi näe nykypäivänä.

 

P.S. Itse lentäessäni teen lähtöselvityksen aina netissä jos mahdollista. ONNEKSI täällä Euroopassa pelätään vielä itsepalvelua niin paljon, että baggage drop-tiskeille on yleensä lyhyet jonot. Ja vaikkei olisi, jono kulkee paljon nopeammin. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopinee tähän jatkoksi, vaikka onkin ulkomaan uutinen: Qantas aikoo jakaa paljon lentäville asiakkailleen kotimaan reiteillä kelpaavan "kestoboardingkortin", smartcard passin, joka toimii henkilökohtaisena boardingkorttina kaikilla kotimaan lennoilla. Korttia vilautetaan lukulaitteessa ja sitten voidaan kulkea jonojen ohitse  :)

 

http://www.itnews.com.au/News/160325,qantas-gives-domestic-flyers-smartcard-passes.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ne jonot, ei niihin vain totu.

 

Paremman luokan lippuja ei rakas työnantaja ole kustantanut sitten 80-luvun, joten se siitä.

 

Baggage droppiahan yritin vaan se systeemi kaatui heti käsiin.

 

Nettitsekkauksen olisi tehnyt jos sen kotonaoloajan (noin 30 h) aikana olisin ollut lähellä nettiä, matkatoimistoni ei sitä suosu tekemään - ei edes rahasta!

 

LH hopeaa ei ole kun lentelen tuossa keski-Euroopassa ja suosin Finskiä.

 

Ei vaan varmaan ollut minun aamu. Lämpimät ajatukset sille virkailijalle, joka pelasti tilanteen! :thmbup:

 

Silti, 23 v kilpaillulla alalla kauppaa tehneenä väitän että palvelun huonontaminen ei ole vastaus kiristyneelle kilpailulle - kyllä sen vielä lentoyhtiötkin huomaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silti, 23 v kilpaillulla alalla kauppaa tehneenä väitän että palvelun huonontaminen ei ole vastaus kiristyneelle kilpailulle - kyllä sen vielä lentoyhtiötkin huomaa.

ERITTÄIN hyvin sanottu. Hädässä on vaan niin helppo karsia kustannuksia palvelun merkeissä, mutta joku päivä se vielä kostautuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyllä lentoliikenne - pl. mannertenvälinen liikenne osin - nyt ja todennäköisesti tulevaisuudessa on high volume - low cost business. Joka sen osaa, pärjää, kuten mm. Ryanair, Easy Jet ja Soutwest Airlines. Valitettavasti lentoasemien toimintatavat ja infra on kehitetty ajalla, jolloin lentomatkustus oli low volume - high cost. Rakenna siinä sitten kohtuullinen palvelu pienin kuluin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan synkkä vuosi: 14 poikkeustilannetta

 

Finnairin ohella lentolakko aiheuttaa päivittäin suoria tappioita jopa 1300 yritykselle. Finnairin jälkeen suurimmat tappiot kirjaa Finavia.

 

Siltä jäävät saamatta lentoliikenteen palvelu- ja lennonjohtomaksujen ohella muun muassa pysäköintimaksut.

 

- Tappioiden kokonaismäärää on mahdoton arvioida ennakkoon. Vuoden aikana tämä on jo 14. vakava häiriö Helsinki-Vantaan lentokentän toiminnassa. Pääosa on ollut eri yritysten avainhenkilöstön ulosmarsseja, mutta on mukana myös tulipalo ja tietoliikenneyhteyksien katkeaminen. Pyrimme nyt joustamaan esimerkiksi kahden ruuhka-aallon jäädessä pois, sanoo Helsingin lentoaseman päällikkö Juha-Pekka Pystynen.

 

Kauppalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä lentoliikenne - pl. mannertenvälinen liikenne osin - nyt ja todennäköisesti tulevaisuudessa on high volume - low cost business. Joka sen osaa, pärjää, kuten mm. Ryanair, Easy Jet ja Soutwest Airlines. Valitettavasti lentoasemien toimintatavat ja infra on kehitetty ajalla, jolloin lentomatkustus oli low volume - high cost. Rakenna siinä sitten kohtuullinen palvelu pienin kuluin.

Toivottavasti on kuitenkin tarjolla vaihtoehtojakin - kaikki eivät halua matkustaa halpalentoyhtiöillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miami lienee suunnitelmissa:

 

http://www.therouteshop.com/miami-airport/

 

Suora HEL-MIA reitti on ollut tuolla "route shopin" toivelistalla jo kauan, sekä Miamin että Helsingin sivuilla. Tuolla sivustolla siis lentokentät mainostavat potenttiaalisia yhteyksiä, lentoyhtiöiden kiinnostuminen on sitten toinen juttu.

Veikkaan että HEL-MIA saa AY:n laajarungon takaisin lähitalvina,  MD-11 lensi reitillä vielä ainakin 2005. Parasta tietysti jos reittiä lennettäisiin reittilentona, jatkoyhteyksien kera.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.finnairgroup.com/group/group_11_2_1.html?&Id=hex_200912100000451594.html

 

Finnair Plc Press release Finnair opens pioneering Via Spa at Helsinki-Vantaa

 

On 11 December, Finnair will open the new generation Via Spa in connection with

the modern Via Lounge at Helsinki-Vantaa Airport. The lounge and spa will offer

unique wellness and comfort services, particularly for Finnair's transfer

passengers travelling between Europe and Asia. [...]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään