Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

Vartti 11.1.2010

 

http://www.vartti.fi/artikkeli/33f06a96-df1b-4382-9ead-50f26f01ae91

 

Liikkuvan poliisin lentoaseman yksikölle on tehty tutkimuspyyntö, jossa poliisia pyydettiin selvittämään, onko Finavia syyllistynyt rikokseen toimimalla voimassa olevan ympäristöluvan ehtojen vastaisesti.

 

Asiassa on kyse lentokoneiden jäätymisen estämiseen käytettävien jäänestoaineiden toimittamisesta puhdistuskäsittelyyn ja näiden aineiden jatkokäsittelystä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lisäksi tutkintapyynnössä pyydettiin selvittämään, onko jäänestoaineiden käyttäminen pilannut pohjavettä Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella.

 

Tutkintapyynnön seurauksena suoritettu esitutkinta on valmistunut, ja asia siirtyy lähipäivinä syyttäjälle. Liikkuvan poliisin lentoaseman yksikkö on tutkinut tapausta ympäristön turmelemisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

38 on kuulemma USA:n portti nyt kun mitä ristiriitaisimmista turvatarkastustiedoista huolimatta jenkkipaska on taas painanut maailman sormensa alle ja "säätelee" muun maailman menoa turvatarkastustasollaan päivittäin.  :'(

 

USA saa tehda tasantarkkaan juuri niin kuin haluaa tanne suuntautuville lennoille. Ei Finnairin ole tanne pakko lentaa -- kylla taalta paasee kaymaan Suomessa muillakin lentoyhtioilla, jos Finnairilla on tuskaa hoitaa noita turvatarkastuksia.

 

(Mauttomat poliittiset kannanotot voisi siirtaa vaikka Iltalehden sivuille)

 

Tuli muuten mieleen, minka takia sitten Suomen turvatarkastukset poikkeavat muista eurooppalaisista -- ei muualla Euroopassa tarvitse poistaa vyota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan luontoon päästämä jäänestoaine tappaa kaloja?

 

Tai ainakin heikentää niiden elinoloja, koska propyleeniglokolin hajoaminen sitoo happea suunnilleen oman massansa verran -> happikato purossa.

 

Mitään uutta ja ihmeellistä tilanteessa ei kyllä sinällään taida olla, glykolivesiä on johdettu enemmän ja enemmän viemäriverkkoon vantaaltakin, mutta nyt ympäristöluvan rajoitteita testataan käytännössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Mauttomat poliittiset kannanotot voisi siirtaa vaikka Iltalehden sivuille)

 

Juu ei tossa ollut mitään henkkohtaista. Olen lukenut lehtiäkin joten tiedän ettet voi olla samaa mieltä kuin suurin osa muusta maailmasta vaan eipä sille mitää voi.

 

Jenkkipaska on maailman ylin sotavoima ja kai ylpeäkin siitä. Ainakin edesollut apusairas "GäddämBush", tosin nykyisellä presidentillä on vähän järkeäkin mutta koneistolle ei voi mitään ja esim. P-Korea kaikenlaisista teennäisistä sopimusneuvotteluista huolimatta on vihavaltio koska niin " on kirjoitettu". Tosin kukaan roistovaltiossa (=U.S.A)  ei ole silloin (-kaan) osanut katsoa omaan peiliin. (Vrt. FineAir  ;))

 

Finnair (lentoyhtiö) ei hoida Helsingin turvatarkastusta eikä sen hoituminen ole mitenkään lentoyhtiökohtaista. Lentoasema järjestää turvatarkastuksen millä järjestää ja siitäkinhän on ollut puhetta kun nykypäivänä ainoa määräävä tekijä on raha joten sitä saa mitä tilaa.

 

:) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuli muuten mieleen, minka takia sitten Suomen turvatarkastukset poikkeavat muista eurooppalaisista -- ei muualla Euroopassa tarvitse poistaa vyota.

 

 

 

     Charles De Gaullen kentällä ainaski on vyö, jossa metallisolki, pitänyt poistaa jo noin vuoden ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

     Charles De Gaullen kentällä ainaski on vyö, jossa metallisolki, pitänyt poistaa jo noin vuoden ajan.

Eikä tarvitse mennä Arlandaa kauemmaksi, niin vyö on pitänyt poistaa jo iät ja ajat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli muuten mieleen, minka takia sitten Suomen turvatarkastukset poikkeavat muista eurooppalaisista -- ei muualla Euroopassa tarvitse poistaa vyota.

 

 

Ei kai vyötä tarvitsekkaan poistaa, kyse on metallisoljesta joka hälyttää. Jos vyössä ei ole lainkaan metallia, en usko, että sitä pitää poistaa. Myös kengät joissa on metallia pitää laittaa läpivalaisuun, joskus jopa kaikkien kengät on läpivalaistu.

 

Eikä käytäntö ole a) uusi b) Helsinki-Vantaa kohtainen vaan kuten muut jo totesivatkin ollut käytössä jo vuosia miltei kaikilla kentillä.

 

Itse olen jo vuosia pyrkinyt menemään metallinpaljastimen läpi niin kevyellä varustuksella kuin mahdollista, jotta turvatarkastus olisi sujuvampaa ja nopeampaa kaikille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai vyötä tarvitsekkaan poistaa, kyse on metallisoljesta joka hälyttää. Jos vyössä ei ole lainkaan metallia, en usko, että sitä pitää poistaa.

Muistikuva on, että Arlandassa se on kyllä kategorinen "kaikki vyöt pois".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistikuva on, että Arlandassa se on kyllä kategorinen "kaikki vyöt pois".

 

Näin sanotaan yleensä jokaisella kentällä ohjeistuksessa turvatarkastukseen, jotta tarkastus olisi joutuisampi. En usko, että kangasvyö vaikkapa naisilla osana hametta vaaditaan poistamaan, voin toki olla väärässäkin. Monet vain eivät tajua asiaa vaan alkavat ottamaan takkia ja vyötä pois vasta siinä vaiheessa kun pitäisi jo olla kävelemässä läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin sanotaan yleensä jokaisella kentällä ohjeistuksessa turvatarkastukseen, jotta tarkastus olisi joutuisampi. En usko, että kangasvyö vaikkapa naisilla osana hametta vaaditaan poistamaan, voin toki olla väärässäkin. Monet vain eivät tajua asiaa vaan alkavat ottamaan takkia ja vyötä pois vasta siinä vaiheessa kun pitäisi jo olla kävelemässä läpi.

Malagan (AGP) kentällä on riisuttava päällystakki, Pikkutakki/pusero, Henkselit ja vyö AINA, riippumatta materiaalista. Ja kengät. Ne asetetaan virkailijan ojentamaan isoon kaukaloon ja virkailija pistää kaukalon läpivalaisuun. Jostakin syystä piti vielä viime heinäkuussa olla esim kännykässä virta päällä. Joulukuussa meni sammutettukin känny kaukalossa läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Helsinki-Vantaalla turvatarkastuksessa kaikki vyöt poistetaan, jos vain irti housuista saadaan. Soljen tai itse vyön materiaalilla/koolla ei ole väliä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkatavarankäsittelijöiden kulkuluvista paljastui puutteita

 

13.1.2010 15:00

 

STT–HS

 

Helsinki-Vantaan matkatavarankäsittelijöiden kulkuluvissa tuli joulukuussa ilmi tavallista enemmän puutteita.

 

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan viime kuun aikana tuli ilmi poikkeuksellisen monta tapausta, joissa matkatavaran käsittelyssä työskennelleet henkilöt liikkuivat turvavalvotuilla alueilla väliaikaisella kulkuluvalla ilman saattajaa. Tilapäinen kulkulupa edellyttää aina saattajan mukanaolon, sillä sen saa ilman turvallisuusselvitystä.

 

Trafin mukaan tapauksia tuli joulukuussa ilmi puolisen tusinaa sen jälkeen, kun maapalveluyhtiö Barona aloitti toiminnan Helsinki-Vantaalla.

 

Vastaavanlaisia tapauksia tulee ilme muulloinkin, mutta ne ovat harvinaisia.

 

Työntekijöiden kulkuluvat ovat olleet yksi kiistan kohde Helsinki-Vantaan matkatavarasotkussa. Osa työntekijöistä on syyttänyt Baronaa epäpätevän henkilöstön käytöstä ja turvallisuusselvitysten laiminlyönnistä.

 

Vastuu lupien myöntämisestä ja niitä koskevista ohjeistuksista on kuitenkin lentoasemalla, eikä siellä toimivalla yhtiöllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastuu lupien myöntämisestä ja niitä koskevista ohjeistuksista on kuitenkin lentoasemalla, eikä siellä toimivalla yhtiöllä.

 

 

Tää on aivan miäletöntä kun kaikenmaa- ja  -ilman huhumyllyt käy milloin mitäkin tikka- yms. kulkulupaheittoa.  :laugh:

 

Lentoasema joka haluaa yhäkin olla FineAirin kätyri on kumonnut kaiken vaan aina huhuilla on siivet ja synnyt, valitettavasti.

 

Se kai on selvää kaikille miksi kulkulupa-asioita nyt puidaan eikä silloin kun ne olivat ajankohtaisia ja kielletiin julkisuudessa.  ;D

 

FineAir on yhäkin "Valtio".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Helsinki-Vantaalla turvatarkastuksessa kaikki vyöt poistetaan, jos vain irti housuista saadaan. Soljen tai itse vyön materiaalilla/koolla ei ole väliä.

 

Seison oikaistuna. Kiitokset tiedoista, olen luullut toisin vastoin parempaa tietoani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole koskaan ottanut vyötä pois Helsinki-Vantaalla vaikka on sisältänyt metallisen soljen lisäksi myös niittejä. Lennän n 10 kertaa vuodessa kys lentoaseman kautta. Eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia turvatarkastuksessa. Jopa JFK:n ja EWR:n kentiltä olen päässyt koneeseen sama vyö päällä!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole koskaan ottanut vyötä pois Helsinki-Vantaalla vaikka on sisältänyt metallisen soljen lisäksi myös niittejä. Lennän n 10 kertaa vuodessa kys lentoaseman kautta. Eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia turvatarkastuksessa.

 

Helsinki-Vantaalla on viime syyskuusta alkaen pitänyt vyö laittaa läpivalaisuhihnalle.

 

http://www.helsinki-vantaa.fi/hel_tiedote?id=1187010

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian tiedote:

 

 

14.1.10 Helsinki-Vantaalla oli vuonna 2009 yli 12,5 miljoonaa matkustajaa

 

Vuonna 2009 Helsinki-Vantaan lentoasemalla oli matkustajia yli 12,5 miljoonaa. Määrä väheni edellisvuodesta 6,3 %.

 

Helsinki-Vantaa lentoaseman kautta kulki viime vuonna yhteensä 12 589 400 matkustajaa (-6,3 %). Kansainvälisen liikenteen matkustajia oli 10 217 000 (-4,9 %) ja kotimaan liikenteen matkustajia 2 372 500 (-2,1 %).

 

Viime vuonna Helsinki-Vantaan lentoasema oli Pohjois-Euroopan johtava kaukoliikennekenttä Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä. Lentoaseman kautta kulki Aasian yhteensä 1 334 200 matkustajaa (-9,2).

 

Suosituimmat Aasian kohteet olivat Thaimaa (348 900 matkustajaa), Japani (321 500 matkustajaa) ja Kiina 287 100 matkustajaa.

 

Matkustajamäärä kasvoi Hong Kongiin (+8 %). Liikenne supistui Intiaan (-39 %) Mumbain reitin lopettamisen vuoksi ja Kiinaan (-20 %) Kantonin reitin lopettamisen vuoksi. Matkustajamäärä kasvoi Yhdysvaltoihin (+10 %) lisääntyneen liikennetarjonnan myötä.

 

Kaikkiaan kansainvälisiä vaihtomatkustajia kulki Helsinki-Vantaan kautta yli kaksi miljoonaa. Vaihtomatkustus muodostaa noin viidenneksen Helsinki-Vantaan kansainvälisestä matkustajamäärästä.

 

Matkustajaluvut sisältävät lähtevät, saapuvat ja lentokonetta vaihtavat matkustajat.

 

Finavian liikennetilastot internetissä: www.finavia.fi/liikennetilastot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linjan 615 aikataulu muuttuu 18.1.

    * Uudet V-vuorot ajetaan Kehä III:n kautta lentoasemalle.

    * T-vuorot ajavat Kartanonkosken kautta.

    * K-vuorot ajavat Teknisen alueen kautta.

Tämän tunnuksien nimeämisen tehneelle henkilölle pitäisi antaa jonkinlainen palkinto. Tässä on käytetty jotain korkeampaa logiikkaa.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän tunnuksien nimeämisen tehneelle henkilölle pitäisi antaa jonkinlainen palkinto. Tässä on käytetty jotain korkeampaa logiikkaa.tomppa

 

HöH? Helppoa logiikkaa..;alk. 18.1 :

 

T- Tammisto

K- teKniikka'

N- leNtoasema

V- *ittu ja ihan suoraan motaria pitkin kehälle

 

Kysy vaikka YTV:ltä. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän tunnuksien nimeämisen tehneelle henkilölle pitäisi antaa jonkinlainen palkinto. Tässä on käytetty jotain korkeampaa logiikkaa.

 

tomppa

Muistaakseni mitä olisin joskus lukenut, niin k-kirjain tarkoittaa kiertotietä ja t-kirjain pikalinjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään