Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

Wanha ;D

 

Tiedän, mutta ajattelin tuoda asian niidenkin tietoisuuteen, jotka eivät seuraa valokuvaus/spottauskeskustelua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän, mutta ajattelin tuoda asian niidenkin tietoisuuteen, jotka eivät seuraa valokuvaus/spottauskeskustelua.

 

Kiitos siitä, sinne spottauksiin ois uutinen ainakin minulta hukkunut..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Maailman parhaat lounget" -juttu on nyt loytanyt itsensa FOXNewsin sivuille ja lienee kyseisen toimituksen itsensa kirjoittama:

 

http://www.foxnews.com/travel/2013/01/24/worlds-best-airline-lounges/

 

Ihmetyttaa edelleen Finnair Loungen mukanaolo ja esimerkiksi BA:n First Class -loungien poissaolo.

 

Onko muuten tietoa, mika on kylpylan kohtalo? Jutun mukaan avattaisiin remontin jalkeen?

 

EDIT: Tulipa luettua huonosti -- olihan siella BA:n Concorde Room, mutta tosiaankin monta erinomaista loungea silti puuttui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian tiedote 26.2.2013:

 

 

Nyt tarkkana: matkatavaroiden noutopaikka varmistettava aina monitorista

 

Helsinki-Vantaan lentoasemalla otetaan käyttöön lisäaula Schengen-lentojen matkatavaroita varten. Tämän vuoksi saapuvien matkustajien on jatkossa aina tarkistettava matkatavaroiden noutopaikka ja ulosmenoreitti terminaalin monitorista heti koneesta tullessa.

 

– Kun tulee koneesta terminaaliin, kannattaa ensimmäiseksi varmistaa monitorista oikea aula ja sen jälkeen suunnistaa opasteiden mukaan oikeaan paikkaan, sanoo Helsinki-Vantaan terminaalitoiminnoista vastaava apulaisjohtaja Marko Tikkanen Finaviasta.

 

Finavia on viime vuoden puolella tehnyt Helsinki-Vantaalla mittavan opasteuudistuksen, jonka yksi päätavoitteista oli parantaa saapuvien matkustajien opastusta. Kirkkaanväriset Exit-kyltit erottuvat nyt selkeästi lähtevien matkustajien opasteista ja ohjaavat saapuvat matkustajat oikeaan matkatavaroiden luovutusaulaan.

 

Opasteuudistuksen lisäksi Finavia on valmistautunut terminaali 2:ssa tapahtuvan Schengen-lentojen lisäaulan käyttöönottoon kehittämällä lentotietomonitorien esitystapaa ja kuulutuksia, kouluttamalla henkilökuntaa sekä varaamalla opastajia saapuvien matkustajien avuksi.

 

Schengen-lennoille tarkoitetusta 2A-aulasta on matkustaja- ja matkatavaramäärien kasvaessa tullut ahdas, varsinkin ruuhkatuntien aikana. Se on vaikuttanut viihtyisyyteen ja palvelun laatuun.

 

– Nyt kun saamme vilkkaimpien tuntien ajaksi 2A-aulan rinnalle aikaisemmin vain kaukolentojen käytössä olleen 2B-aulan, pystymme jakamaan terminaali 2:n matkustaja- ja tavaramääriä nykyistä tasaisemmin, Tikkanen toteaa.

 

Schengen-lentojen lisäaula otetaan käyttöön vähitellen. Aluksi 2B:hen ohjataan vain muutamien Schengen-maista saapuvien lentojen matkustajia. Lentojen määriä lisätään sitä mukaa, kun saadaan kokemusta uudesta toimintatavasta ja sen toimivuudesta.

 

Tikkanen muistuttaa, että myös matkustajia vastaantulevien on muistettava tarkistaa oikea tuloaula lentoaseman monitorista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ollut käytössä satunnaisesti jo vuosia tuo menetelmä.

 

Ainakaan muutamaan vuoteen ei Schengen-puolelta ole ollut pääsyä non-Schengen -lentojen matkatavara-aulaan. Nythän sellainen on avattu uudelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menneinä vuosina on muutaman kerran ruuhkahuippuina ohjattu Schengen-matkustajia 2B-aulaan, mutta tämä on toteutettu bussikuljetuksin. Tämä uusi muutos tarkoittaa, että siltoihin 28-32 saapuvat Schengen-matkustajat voidaan ohjata terminaalista suoraan 2B-aulaan, porttien 29-30 välistä kulkevaa uutta reittiä pitkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menneinä vuosina on muutaman kerran ruuhkahuippuina ohjattu Schengen-matkustajia 2B-aulaan, mutta tämä on toteutettu bussikuljetuksin.

 

Mihin kohtaan bussi on lempannut ne Schengenin alueelta tulleet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin kohtaan bussi on lempannut ne Schengenin alueelta tulleet?

Entisille "Norjan oville", eli siihen noin putken 29 alla oleville oville. Näiden ovien kautta matkustajat eivät kulje rajatarkastuksen kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilisiltana 3.3. AY796 (LVK) Milanosta saapui paikalle 125, josta matkustajat vietiin busseilla juurikin näille edelläkin mainituille kolmosoville. Laukut (toivottavasti) vietiin 2B-aulaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tarkkana: matkatavaroiden noutopaikka varmistettava aina monitorista

 

Helsinki-Vantaan lentoasemalla otetaan käyttöön lisäaula Schengen-lentojen matkatavaroita varten. Tämän vuoksi saapuvien matkustajien on jatkossa aina tarkistettava matkatavaroiden noutopaikka ja ulosmenoreitti terminaalin monitorista heti koneesta tullessa.

 

Miten tavallinen tällainen järjestely on kansainvälisesti, siis että samaan terminaaliin saapuvia matkustajia palvelee kolme erillistä matkatavara-aulaa? Aiemmin lentoyhtiöstä pystyi ennalta arvaamaan mihin aulaan kuuluu mennä, mutta nyt siis pitää kaikkien katsoa oikea aula lentokohtaisesti.

 

Miten käy, jos menee väärään aulaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tavallinen tällainen järjestely on kansainvälisesti, siis että samaan terminaaliin saapuvia matkustajia palvelee kolme erillistä matkatavara-aulaa? Aiemmin lentoyhtiöstä pystyi ennalta arvaamaan mihin aulaan kuuluu mennä, mutta nyt siis pitää kaikkien katsoa oikea aula lentokohtaisesti.

 

Miten käy, jos menee väärään aulaan?

 

Tämä onm kaikkea muuta kuin selkeä ratkaisu, esim. Arlandassa T5:ssa ja Kastrupissa on vain yksi tuloaula josta kaikki noutavat laukkunsa, helppoa ja yksinkertaista. Helsingissä tehdään aina asiat vähän...hmm...eri lailla!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä onm kaikkea muuta kuin selkeä ratkaisu, esim. Arlandassa T5:ssa ja Kastrupissa on vain yksi tuloaula josta kaikki noutavat laukkunsa, helppoa ja yksinkertaista. Helsingissä tehdään aina asiat vähän...hmm...eri lailla!  ;D

 

Kyse on kyllä lähinnä ihan fyysisen maailman rajoitteista. Kun katsoo Vantaan T2:n pohjapiirustusta ja sitä miten tulokerroksessa eri toiminnot sijoittuvat, niin näkee aika selvästi että olemassaolevan Schengen-matkatavarahallin laajentamiselle ei ole hirveästi tilaa ilman kohtalaisen radikaalia remonttia. Kyllä sinne tiivistämällä, duty free shopin poistamalla ja heivaamalla ne "mun tavarat ei tulleet, buhuu" -tiskit jonnekin muualle mahtuisi ehkä kaksi, hyvässä lykyssä kolme hihnaa lisää mutta sitten vaadittaisiin jo isompia (eli kalliimpia) toimenpiteitä.

 

Kun terminaali on alunperin rakennettu silloin 50-luvulla niin siitä on tultu aika kauas nykypäivänä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kätevä tuo uusi väylä on, viime viikolla lento tuli portille 30, siitä portaat alas ja kohta olikin jo ulkona. Turha kävely ahtailla käytävillä väheni huomattavasti.

 

Tämä siis ilman nyssäköitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tavallinen tällainen järjestely on kansainvälisesti, siis että samaan terminaaliin saapuvia matkustajia palvelee kolme erillistä matkatavara-aulaa? Aiemmin lentoyhtiöstä pystyi ennalta arvaamaan mihin aulaan kuuluu mennä, mutta nyt siis pitää kaikkien katsoa oikea aula lentokohtaisesti.

Miten käy, jos menee väärään aulaan?

Mistä sä saat kolme aulaa ?

Tämä onm kaikkea muuta kuin selkeä ratkaisu, esim. Arlandassa T5:ssa ja Kastrupissa on vain yksi tuloaula josta kaikki noutavat laukkunsa, helppoa ja yksinkertaista. Helsingissä tehdään aina asiat vähän...hmm...eri lailla!  ;D

Miten T5:ssa ja Kastrupissa on toteutettu sitten Schengen/Nose aulat ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finavian tarjoama ilmainen langaton nettiyhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalla on vuosi vuodelta suositumpi palvelu.

 

”Langattoman verkon kävijämäärä on kasvanut viimeisen vuoden aikana valtavasti. Käyttäjiä oli kuluvan vuoden tammikuussa 168 prosenttia enemmän kuin viime vuoden tammikuussa”, vertailee lentoasemajohtaja Ville Haapasaari.

 

Tammikuun 2009 lukuihin verrattuna kasvu on vieläkin hurjempi: nyt verkkoa käyttää liki 30-kertainen kävijämäärä.

 

Finavia paransi viime vuonna Helsinki-Vantaan wlan-yhteyttä lisäämällä tukiasemia sekä kasvattamalla nopeutta 100 Mbs:iin.  Tukiasemia on nyt yhteensä yli 80.

 

”Varsinkin kansainvälisiltä matkustajilta tulee jatkuvasti kiitoksia Helsinki-Vantaan wifistä, sillä hyvin harva kenttä maailmalla tarjoaa toimivaa ja nopeaa langatonta nettiyhteyttä tai että se olisi matkustajille ilmainen. , sanoo Haapasaari.

 

Helsinki-Vantaan lisäksi ilmainen, rajoittamaton ja avoin langaton verkko on tarjolla 18 lentoasemalla ympäri Suomea.

 

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/helsinki-vantaan+verkolla+huikea+suosio/201303373721

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään