Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

Mä lennän Helsingistä 10.7, veikkaan, etten matkusta kentälle junalla... :)

 

Pari viikkoa sitten pelastusharjoitusjunan kyydissä tuosta lentoaseman asemasta läpiajaneena ei ollut yllätys. Hyvin pahasti keskeneräiseltä näytti kaikki. Aviapolis oli jo pari viikkoa sitten täysin käyttövalmis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Havainnekuvia kentän laajennuksesta, yhdessä kuvassa näkyy se kaivattu liukukäytäväkin. Hyvältä näyttää ainakin omaan silmään, valoisaa ja tyylikästä puupintaa:

 

http://yle.fi/uutiset/milta_helsinki-vantaalla_nayttaa_vuonna_2020__kuvagalleria/8072167

 

Havainnekuvissa on näköjään myös Finnairin koneiden seuraava visuaalinen ilme. Tyyliltään jopa nykyistäkin selkeämpi ja pohjoismaalaisempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiikkustoolit ovat aika huvittava suomalais-ugrilainen juttu. Jos amerikkalainen saisi sellaisen kaatumaan ja nyrjäyttäisi pikkusormensa, niin hän todennäköisesti haastaisi Finavian oikeuteen miljoonasta dollarista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostava huomio on myös se, että bussiterminaalin paikalle kaavailtu uusi terminaalirakennus ei enää ole kuvissa mukana, sama koskee myös ykkösterminaalin jatketta(tosin yhdessä kuvassa se näyttäisi olevan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiikkustoolit ovat aika huvittava suomalais-ugrilainen juttu. Jos amerikkalainen saisi sellaisen kaatumaan ja nyrjäyttäisi pikkusormensa, niin hän todennäköisesti haastaisi Finavian oikeuteen miljoonasta dollarista.

 

Et ole koskaan käynyt Charlottessa, selvästikään...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Matkalippujen myyntijärjestelyt ovat herättäneet kummeksuntaa lentoaseman yhteyteen avatulla juna-asemalla. Moni turisti on etsinyt laiturilta automaattia, josta voisi ostaa yhteen matkaan oikeuttavan lipun. Ilman lippua junaan nousseet matkustajat puolestaan eivät ole osanneet hakeutua oikeisiin lipunmyyntivaunuihin.

 

– Ongelma on tällä hetkellä se, että juna-asemalle asennettu lippuautomaatti sijaitsee tällä toisella sisäänkäynnillä, joka avataan vasta lokakuussa.

 

Jos tällä hetkellä haluaa hankkia lipun ennen junaan nousemista, se tulee ostaa jo lentoaseman edessä olevalta bussipysäkiltä ennen siirtymistä itse juna-asemalle.

 

– Automaatti sijaitsee Terminaali 2 edessä olevalla pysäkillä, jossa bussi 615 pysähtyy. Lisäksi vuorokausilipun voi ostaa lentoaseman R-kioskilta.

 

Juna-asema on hyvin pitkä ja on oletettavaa, että ruuhka-aikana asemalta nousee junaan kerralla jopa satoja matkustajia. Asemalla on selkeästi tarvetta lisäautomaateille, jotta lippua ei tarvitse jonotella yhdeltä automaatilta. Aikataulua uusille lippuautomaateille ei vielä ole.

 

http://yle.fi/uutiset/turistit_hukassa_lentoasemalla__mista_lippu_lahijunaan/8173426

 

---edit---

 

HSL sitten paranteli ohjeistustaan lipunmyyntiin liittyen.

 

https://www.hsl.fi/uutiset/2015/nain-ostat-hsln-matkalipun-lentoaseman-rautatieasemalla-6976

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

"...juna-asemalle asennettu lippuautomaatti sijaitsee tällä toisella sisäänkäynnillä, joka avataan vasta lokakuussa."

En oikein tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa, mutta on tämä suomalaiseksikin suoritukseksi omaa luokkaansa: maan tärkeimmän lentoaseman asemalla on siis yksi (1) paikallisliikenteen lippuautomaatti ja sekin sijaitsee aseman osassa, joka avataan joskus myöhemmin. Kelpaakohan siinä edes käteinen? Ellen nyt väärin muista, niin esim. Rooman Fiumicinon kentän asemalla on kymmenkunta lippuautomaattia ja lisäksi jokunen palvelutiski.

 

Asemalla oleva VR:n automaatti on sijoitettu tosiaankin käytössä olevasta sisäänkäynnistä nähden laiturin vastakkaiseen päähän ja siihen on turha yrittää tarjota käteistä. Onnistuukohan sillä arvon lataaminen HSL:n matkakortille vai pakotetaanko matkustajat ostamaan täysihintainen kertalippu?

 

Kaikesta päätellen HSL pitää lentomatkustajien palvelua Kehäradalla lähinnä merkityksettömänä kuriositeettina. Lippuautomaattikommellusten ohella tämä näkyy mm. siinä, että  vilkkaimman iltaliikenteen aikaan vuoroväli harventuu puoleen tuntiin ja junat kulkevat vain Tikkurilan suuntaan. Noilta junilta ei ole mitään mielekkäitä yhteyksiä läntisen pk-seudun suuntaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikesta päätellen HSL pitää lentomatkustajien palvelua Kehäradalla lähinnä merkityksettömänä kuriositeettina. Lippuautomaattikommellusten ohella tämä näkyy mm. siinä, että  vilkkaimman iltaliikenteen aikaan vuoroväli harventuu puoleen tuntiin ja junat kulkevat vain Tikkurilan suuntaan. Noilta junilta ei ole mitään mielekkäitä yhteyksiä läntisen pk-seudun suuntaan.

 

 

No automaattikommellus johtuu hyvinkin pitkälti siitä, että HSLllä ei ole yhtään ylimääräistä vanhaa automaattia sijoitettavaksi EFHK:lle ja uudet automaatit on tulossa lippu- ja matkustajainfomaatiojärjestelmän uusimisen myötä vuoden 2016 aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No automaattikommellus johtuu hyvinkin pitkälti siitä, että HSLllä ei ole yhtään ylimääräistä vanhaa automaattia sijoitettavaksi EFHK:lle ja uudet automaatit on tulossa lippu- ja matkustajainfomaatiojärjestelmän uusimisen myötä vuoden 2016 aikana.

 

EFHK:n asema on kai kokonaisuudessaan joku 50-100 miljoonan euron investointi. Yksittäinen lippuautomaatti tuskin maksaa kovin monta 10 k€. On aivan käsittämätöntä, että jollain 10 k€-luokan säästöllä aiheutetaan 3-4 kertaluokkaa kalliimmalle investoinnille imagotappioita aivan heti alkuun. Onko tässä edes mistään säästöstä kyse, koska Tietotien sisäänkäynnillä tarvitaan lippuautomaatti joka tapauksessa?

 

Jos automaatit ovat todella 'kortilla', niin miksi ainoaa käytettävissä olevaa automaattia EI ole asennettu sinne, missä sille olisi tarvetta tässä, nyt ja heti?

 

Ei voi mitään, kaikesta HSL:n asenteessa näkyy, että "ei ole penniäkään omia rahoja kiinni". Fokuksen pitäisi olla siinä, miten mahdollisimman moni lentomatkustaja houkutellaan Kehäradan käyttäjäksi. Silloin alkeellisimmat perusasiat kuten matkalipun ostaminen eivät olisi mikään ongelma kenellekään millään verukkeella. Myös aikataulujen suunnittelussa annettaisiin erityistä painoa lentomatkustajille tarjottavalle palvelutasolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linkitetty uutinenhan on yli vuoden vanha, joten kai jostain löytyy tuoreempaakin tietoa uusista järjestelyistä, jos asia kiinnostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellaisen kuriositeetin huomasin torstaina voimaan tulleesta AIP:n muutoksesta, että meneillään olevan remontin yhteydessä Helsinki-Vantaan kiitotie 04R/22L on pidennetään 3440:stä 3500 metriin. Näyttäisi, että pidennys on tehty muuttamalla entinen pysäytystie (SWY) kiitotieksi.

 

Onko Helsinki-Vantaalla muuten paljonkin (tai lainkaan) liikennettä, jolle 22R ei riitä lentoonlähtöön?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinälläänhän tuo muutos on lähinnä kosmeettinen. Tuota 04R:n alkupään pätkää on aikanaan käytetty lentoonlähtiessä mm. DC-10 -kalustolle, mutta itsellä ei ainakaan ole koskaan sattunut vastaan ketään joka olisi tuota pikkupätkää lähtökiitoonsa (saati laskukiitoonsa) tarvinnut. Mutta kuten kartastakin käy ilmi, kynnystä ei siirretä päätyyn, vaan on tästä eteenpäin siirretty kynnys (DTHR) ZR:n kohdalla (kuten tähänkin asti). En nyt muista miten tuo on ennen merkitty, onko ollut "tavallinen" kynnys jonka etupuolella on ollut tuo SWY?

 

Nythän päätyyn on (onneksi) saatu myös rullaustie uudelta De-Icing -asematasolta. Muutos liittynee nimenomaan tuon uuden odotuspaikan/yhdystien käyttöönottoon. Toki joku joka tietää enemmän voi myös valaista asiaa...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... itsellä ei ainakaan ole koskaan sattunut vastaan ketään joka olisi tuota pikkupätkää lähtökiitoonsa (saati laskukiitoonsa) tarvinnut...

MD-11 rahtarin olen muutaman kerran nähnyt hakevan päästä vauhtia.

 

Mutta tosiaan, muutoksen perimmäinen syy lienee juuri toisen väylän avaaminen R8-etäjäänpoistoalueelta kiitotielle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HSL sitten paranteli ohjeistustaan lipunmyyntiin liittyen.

 

https://www.hsl.fi/uutiset/2015/nain-ostat-hsln-matkalipun-lentoaseman-rautatieasemalla-6976

 

HSL lisää lipunmyyntiä Lentoaseman rautatieasemalla. Lippuja voi ostaa HSL:n lipunmyyjiltä Lentoaseman rautatieaseman sisäänkäynniltä Tietotieltä maanantaista 3.8. alkaen, ja lisäksi kaikkiin kolmeen lentoaseman matkatavara-aulaan on asennettu HSL:n lippuautomaatit.

 

HSL:n myyjät myyvät lippuja Lentoaseman rautatieaseman väliaikaisella pääsisäänkäynnillä Tietotiellä. Lipunmyyjät ovat paikalla maanantaista sunnuntaihin kello 9–21. Heiltä voi ostaa kertalippuja HSL-alueen liikenteeseen. Maksuvälineinä käyvät maksukortit ja käteinen.

 

 

https://www.hsl.fi/uutiset/2015/hsln-lipunmyyjia-lentoaseman-rautatieasemalle-7008

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään