Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

Uusi lentoparkki käyttöön – matkustajat puolessa tunnissa Helsinki–Vantaalle.

 

Tuusulan lentoparkin yrittäjä Jesse Paananen (tak.) tekee yhteistyötä lentävää robottia kehitelleen Teemu Pohjosen ja älylaseja suunnitelleen Essi Pihlajamäen kanssa.

 

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/364950-uusi-lentoparkki-kayttoon-matkustajat-puolessa-tunnissa-helsinki-vantaalle

 

T.TV

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair kehottaa ottamaan mukaan vain käsimatkatavarat jos mahdollista.

Vika haittaa saapuvia ja lähteviä matkatavaroita.

 

 

www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/laukkukaaos-helsinki-vantaalla-satoja-laukkuja-lattialla-eivat-valttamatta-ehdi-lennoille/5800292

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanne ohi

 

En sanoisi tilanne ohi :-\ Vika toki ohi, hyvä niin. Ainakin julkaistujen kuvien perusteella aika suma laukkuja lähtöhalleissa, taisi jäädä monta laukkua kyydistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK:n kiitoteiden 15/33 ja 04R/22L risteysalue peruskorjataan kesällä 2016.

 

Finavia peruskorjaa tulevana kesänä Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitoteitä, rullausteitä ja etäjäänpoistoaluetta. Huhtikuussa 2016 käynnistyvien töiden arvioidaan valmistuvan lokakuussa 2016. Finavian arvion mukaan korjaustöillä ei ole vaikutusta lentoaseman operatiiviseen toimintaan tai lentoliikenteen kapasiteettiin.

 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/finavia_korjaa_helsinki_vantaan_paa_ja_poikkikiitotien_risteysalueen_kesalla_2016

 

Itselle Lentopostin artikkelissa oli uusi mielenkiintoinen tieto radan 15 "hyppyristä". Voiko foorumin lentäjät kommentoida, onko tuo hyppyri aiheuttanut jotain erikoistoimenpiteitä laskeuduttaessa? Onko pitänyt valita kosketuskohta tai loppuloivennus tarkkaan tms., jottei laskusta tule rumaa? Mitä seurauksia on ollut, jos tuota hyppyriä ei ole ottanut huomioon?  :)

 

Remontin jälkeen lentäjien tuntema kiitotien 15 hyppyri jäi edelleen jäljelle mutta sen muoto muuttui noin 500 metrin etäisyydeltä kiitotien 15 kynnykseltä mitattuna. Paikka on lähellä kosketuskohtaa johon lentokoneet laskeutuvat. Finavia julkaisi marraskuussa 2015 varoituksen kiitotien 15 pinnan muotojen muutoksesta. Kiitotien käyttäjät eli lentoyhtiöt ovat raportoineet poikkeuksellisista pystykiihtyvyyksistä lasketumisten yhteydessä kiitotielle 15.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Itselle Lentopostin artikkelissa oli uusi mielenkiintoinen tieto radan 15 "hyppyristä". Voiko foorumin lentäjät kommentoida, onko tuo hyppyri aiheuttanut jotain erikoistoimenpiteitä laskeuduttaessa? Onko pitänyt valita kosketuskohta tai loppuloivennus tarkkaan tms., jottei laskusta tule rumaa? Mitä seurauksia on ollut, jos tuota hyppyriä ei ole ottanut huomioon?  :)

 

 

Käsittääkseni 15:n profiili ylipäätään on hieman hassu, siinä on pieni mäki alussa joka nousee 22:n risteykselle, ja siitä pientä alamäkeä. Helppo saada pomppulasku aikaan. En nyt ole itse ihan varma, mutta muistan joskus kuulleeni että myös 22L:llä on 15/33:n ristyksen kohdalla pieni "hyppyri", ilmeisesti juuri se samainen mistä lentopostin juttu kertoo.

 

Tämä on vanha video, en tiedä kuinka paljon tuosta hetkestä on tullut parannusta, vai onko yhtään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Itselle Lentopostin artikkelissa oli uusi mielenkiintoinen tieto radan 15 "hyppyristä". Voiko foorumin lentäjät kommentoida, onko tuo hyppyri aiheuttanut jotain erikoistoimenpiteitä laskeuduttaessa? Onko pitänyt valita kosketuskohta tai loppuloivennus tarkkaan tms., jottei laskusta tule rumaa? Mitä seurauksia on ollut, jos tuota hyppyriä ei ole ottanut huomioon?  :)

 

Tämä uusi mielenkiintoinen tieto on ollut notamoitu tosiaan sen jälkeen kun 04R päällystettiin viime kesänä, edellisen kerran notami on uusittu näemmä marraskuussa. Lentopostin väite siitä, että Finavia olisi julkaissut varoituksen vasta marraskuussa, on mielestäni virheellinen, koska olen nähnyt vastaavan notamin jo lokakuussa lennonvalmistelun yhteydessä, ja hetken myös miettinyt, mitä sillä on haettu takaa. Lennon paperit eivät enää ole tallessa ja sen puolesta en pääse varmistamaan, minä päivänä silloin voimassa ollut notami oli julkaistu.

 

+ CAUTION ADVISED. SLOPE CHANGES ON RWY15, LOCATION 500M DIST FM THR15. INCREASED MIN AND MAX VERTICAL ACCELERATION VALUES EXPERIENCED

FROM: 24NOV15 1445 TO: 30APR16 1200 EST (A2817/15)

 

Hyppyrin nousevaan reunaan jos laskeutuu, sen kyllä tuntee ja hyppyri riittää myös heittämään koneen ilmaan. Moni on näyttänyt käytännön toiminnassa venyttävän laskeutumista pidemmälle, jos se laskeutumismatkan suhteen on ollut mahdollista (esim. ATR:t).

 

Tämä on vanha video, en tiedä kuinka paljon tuosta hetkestä on tullut parannusta, vai onko yhtään.

 

Tilanne on muuttunut tuon jälkeen olennaisesti huonommaksi, kun viime kesän asfaltointi yllättäen(?) munattiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni notam julkaistiin ensimmäisen kerran elokuussa. Syksystä alkaen kiitotie 15 ei enää ole ollut käytössä laskuihin muuten kuin ilmeisesti lentäjien pyynnöstä. (Poikkeus oli 11. tammikuuta, jolloin tuuli oli 110 astetta/19 solmua.) ATR:ien pilotit näyttävät venyttävän kosketuksen kiitoteiden risteyksen jälkeen.

 

Kun heinäkuussa viimevuotisen remontin valmistuttua olin kyydissä ja laskeuduimme 15:lle, niin kone rysähti tosi pahasti. Kun koneesta poistuessani ohjaamon ovi oli auki, niin kysyin kapteenilta, että mikä kuoppa kiitotiellä oli. Hän vastasi, että kuoppa on vain pahentunut remontissa. Samalla viikolla sitten kuulinkin jo tornin jaksolla kun joku pilotti valitti kuopasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä 15:ttä on käytetty laskuihin muutenkin kuin pyynnöstä, mutta lähinnä yöaikaan. Ihmeen kauan meni vaan remontin jälkeen Finavialla myöntää että homma on ryssitty tässäkin asiassa, mutta onneksi palautteet menivät perille ja tehtiin oikea päätös rajoittaa käyttö lähes minimiin, sen verran karu tuo profiili on. (onneksi matkustajilta tulee sentään rehellistä palautetta kuten "olipa p..in lasku ikinä")  ;D

 

Finavian oman tiedotteen mukaan nyt tehdään vain remontin "viimeisteleviä töitä" tässä risteysalueella ;)  https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ajankohtaista/2016/finavia-peruskorjaa-helsinkivantaan-rullausteita-kesalla-2016/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämä on vanha video, en tiedä kuinka paljon tuosta hetkestä on tullut parannusta, vai onko yhtään.

 

Hieman oftopiccia mutta tietääkseni MD11:lle on tyypillistä että se hieman hyppää ensimmäisen kosketuksen jälkeen, joten tuo videon pomppaus ei välttämättä johdu kiitotien kunnosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän ei olekaan mikään pikkujuttu, jos 15 on lähes kokonaan pois käytössä. Meluntorjunnan kannalta on erittäin suuri merkitys sillä, että laskeudutaan 15:lle niin paljon kuin mahdollista.

 

Nurmijärveläiset kiittää ja Keravalaisia ketuttaa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman oftopiccia mutta tietääkseni MD11:lle on tyypillistä että se hieman hyppää ensimmäisen kosketuksen jälkeen, joten tuo videon pomppaus ei välttämättä johdu kiitotien kunnosta.

 

Juu, MD-11 hyppää helposti laskussa kosketuksen jälkeen, mutta esim. juuri tuo 15:n profiili oli omiaan lisäämään ko. konetyypin pomppaamisherkkyyttä jos tultiin alas ennen kiitoteiden risteystä.

Ylipäätään linkkaamani pätkä oli paras video minkä äkkipäätään aiheesta löysin kännykällä selaillessa. Varmaan youtubessa on uudempia ja parempiakin videoita 15:lle laskuista :) Jos laskeutuu ennen risteystä niin tulee hieman "vastapalloon", ja kun kerran ristyskohdan pomppu on entisestään vielä pahentunut niin ei ihme jos kosketuskohta 15:ttä käytettäessä pyritään hakemaan risteyksen toiselle puolen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikaisemmin oli puhetta vesipullon täyttömahdollisuudesta turvatarkastuksen jälkeen. Nyt asiaan on tulossa parannus sillä Helsinki-Vantaan vessoihin ollaan asentamassa vesihanoja, joiden lämpötilaa voidaan säätää. Asennus alkaa porttien 12-13 lähellä olevissa vessoissa pian.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikaisemmin oli puhetta vesipullon täyttömahdollisuudesta turvatarkastuksen jälkeen. Nyt asiaan on tulossa parannus sillä Helsinki-Vantaan vessoihin ollaan asentamassa vesihanoja, joiden lämpötilaa voidaan säätää. Asennus alkaa porttien 12-13 lähellä olevissa vessoissa pian.

 

Vielä 90- luvulla tässä ei olisi ollut mitään ongelmaa. Silloin ei ollut idioottimaisia automaattihanoja, joissa käyttäjä ei voi säätää veden lämpöä tai oikeastaan mitään muutakaan.

 

Tämä on sitä nykyaikaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Helsinki-Vantaan lentoaseman ja kehäradan uuden juna-aseman välisistä liukuportaista noussut savu säikäytti keskiviikkona lentoasemalla.

 

Savun syyksi selvisi lopulta jarruvika. Paikalle hälytettiin sekä poliisi että pelastuslaitos, jotka saattoivat todeta, ettei suurta hätää ollut.

 

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/377548-uudet-liukuportaat-savuttivat-helsinki-vantaalla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni notam julkaistiin ensimmäisen kerran elokuussa.

 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/helsinki_vantaan_kiitoteiden_risteysalue_nahdaan_osin_myos_turvallisuusriskina

 

Aiheesta elokuussa 2015 julkaistu NOTAM-tiedote kuului seuraavasti: RWY15/33: CAUTION ADVICED. ON RWY15/33 AND RWY04R/22L INTERSECTION 500M DIST FM THR15 SEVERAL ADJACENT LONGITUDINAL SLOPE CHANGES

 

Kokouksen jälkeen NOTAM vaihdettiin 24. marraskuuta kuulumaan seuraavasti: CAUTION ADVISED. SLOPE CHANGES ON RWY15, LOCATION 500M DIST FM THR15. INCREASED MIN AND MAX VERTICAL ACCELERATION VALUES EXPERIENCED

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikaisemmin oli puhetta vesipullon täyttömahdollisuudesta turvatarkastuksen jälkeen. Nyt asiaan on tulossa parannus sillä Helsinki-Vantaan vessoihin ollaan asentamassa vesihanoja, joiden lämpötilaa voidaan säätää. Asennus alkaa porttien 12-13 lähellä olevissa vessoissa pian.

Vettä saa myös ostettua aiempaa edullisemmin, kun terminaalien 1 ja 2 porttialueelle valmistuvat myyntipisteet huhtikuussa. Niissä puolen litran vesipullo maksaa yhden euron

 

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/379567-nyt-loppui-rahastus-vedella-lentoasemalla-voi-tayttaa-oman-pullon

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin portin 21 kohdalle oli WC:hen saatu niin korkea hana, että tällä täyttää jo suuremmankin kanisterin janon varalle...

 

Normaalia Suomen lentoasemaoperaattorin menoa.. Eli nämä vanhan liiton käsin säädettävät hanat vaihdetaan kaikissa, uusissakin, vessoissa "hienoihin" automaattihanoihin missä veden lämpöä ei voi säätää - ja sitten aletaan vaihtaa takaisin vanhaan malliin...... Suunta ei ole pääasia, kunhan liikettä tapahtuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään