Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

Hesarissa juttu videon kanssa lentokoneiden jäänpoistosta Helsinki-Vantaalla.

 

http://www.hs.fi/autot/a1305927587504?

 

Onkohan tuo jäänpoisto nyt lomalla vai mistä johtuu että eilen ja tänään EFHK viivästymiset on olleet aika isoja ?

 

Snowhow on unohtunut kesän aikana vai "ei sen lumen vielä pitänyt tulla"  :P

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime viikolla ke/to välisenä yönä tulin reilut kaksi tuntia myöhässä Tukholmasta. SAS:n kipparin mukaan Helsinki-Vantaan liikenne oli sekaisin lumen takia.

 

Kun katselin asiaa yöllä, niin olihan sitä joku sentti, mutta ei nyt niin mainittavasti.

 

Sama tänään, kun lähdin Lufthansalla Frankfurtiin. Kone tuli kentälle ajoissa, mutta jäänpoistoa kun seurasin, niin toiminta oli kuin hidastetussa filmissä.

 

Kannattaisi varmaan sanoa niille koneita hoitaville kavereille, että tuollainen hidastelu on sama kuin sahaisi omaa oksaansa. Ai niin, taitaa joku ay-jäärä saada tästäkin näppylöitä. Mutta aidosti toiminta oli toodella persiistä. No perilla oltiin sitten aika tarkkaan tunti myöhässä.

 

En voi näiden kahden tapauksen perusteella kehua yhtään Helsinki-Vantaan tietotaitoa lumiasioissa. Onkohan nyt joku päättänyt säästää väärässä paikassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama tänään, kun lähdin Lufthansalla Frankfurtiin. Kone tuli kentälle ajoissa, mutta jäänpoistoa kun seurasin, niin toiminta oli kuin hidastetussa filmissä.

 

Eikös jäänpoiston jälkeen ole joku aikaraja, jolloin on noustava..? Voisiko "hidastelu" johtua siitä, että tiedetään take offiin jäljellä oleva aika ja vältetään turha työ..? Asiantuntijaraati varmasti avaa tätä toimintaa studiojoukkueelle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös jäänpoiston jälkeen ole joku aikaraja, jolloin on noustava..? Voisiko "hidastelu" johtua siitä, että tiedetään take offiin jäljellä oleva aika ja vältetään turha työ..? Asiantuntijaraati varmasti avaa tätä toimintaa studiojoukkueelle...

 

HOT, eli Hold Over Time. Taulukosta katsellaan, että mitkä mömmöt kestää eri lämpötiloissa ja olosuhteissa ja kuinka kauan. Itse en ole moiseen hidasteluun törmännyt. Päinvastoin, pari päivää sittenkin pesut hoitui hyvinkin nopeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siksi korjasinkin koska tiesin sinun luulevan niin.

Hienoa, kun on kaikkien asioiden asiantuntijoita foorumilla. Pls continue..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä enemmän snowhowlla tarkoitetaan kiito- sekä rullausteiden puhtaanapitoa jossa Helsinki-Vantaa on edelleen maailman kärjessä. Jäänpoistoa hoitavia firmoja on kentällä monta joten varmasti se myös vaikuttaa jäänpoiston kestoon. Parempi vaan että työ tehdään huolellisesti vaikka se veisikin hieman aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäänpoistosta, lentokoneen jäänpoisto lumisateella ottaa helposti aikaa. Jos kone on seissyt vaikka tunnin lumisateessa siihen on kertynyt sen verran lunta ja jäätä, että pesussa menee helposti yli 10 minuuttia. Siitä kun laskee jonossa olevan vaikka 5 konetta odottamassa niin ei sieltä kovin nopeasti selvitä?

 

Laajarunkokone sit sitäkin kauemman.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, kun on kaikkien asioiden asiantuntijoita foorumilla. Pls continue..

 

Noh...  Onneksi kaikki ei ole miltä näyttää... Tainnut Tukholmassa jäänpoisto sakata enemmänkin, kuten on tehnyt koko ajan viime sunnuntain jälkeen. Tänäänkin BMA oli hyvinkin hiljaisella päällä, ARN vähän toimi...

 

Epäilemättä kuitenkin kertojalle jos olisi ollut AY lento olisi jäänpoiston syy ollut Arlandassa, nyt oli SK lento niin syy oli Helsingissä. Elämä on.  ???

 

Tällaista pohjolassa kun talvi yllättää.......  ::)

 

PS. Se hidastettu jäänpoistoajoneuvojen liiketoiminta on ihan vaan sen takia ettei ajoneuvot törmäile (liukastele) siihen lentokoneeseen jolla juuri sinä olet lähdössä. Siinä ajoneuvossa nesteineen kuitenkin liikkuu melkein kymppitonni painoa. Olkaa arvostelijat tyytyväisiä siihen että EFHK:lta pääsee sinnesuntänne, jopa New Jorkkilan "lahna" lähtee ellei sitä ole etukäteen peruttu, vaikka se tietenkin kurjaa on.  :-[ Onneksi ei kun 1-3 kyydissäolijan mielestä..

 

Jos de-icing joka on lennon suorittamisen tärkein edellytys ennen lentoonlähtöä ei miellytä on ehkä parempi että panostaa kesäreissuihin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh...  Onneksi kaikki ei ole miltä näyttää... Tainnut Tukholmassa jäänpoisto sakata enemmänkin, kuten on tehnyt koko ajan viime sunnuntain jälkeen. Tänäänkin BMA oli hyvinkin hiljaisella päällä, ARN vähän toimi...

 

 

 

 

 

BMA tänään päivällä näkyvyys 0 mailia joten kyl siinä hidastellaan niin lumen ja jään poiston kanssa ku muun liikenteenkin kera.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BMA tänään päivällä näkyvyys 0 mailia joten kyl siinä hidastellaan niin lumen ja jään poiston kanssa ku muun liikenteenkin kera.

 

Hmm... 0... ? Taisi huonoin metar olla 0250 ? Hesasakin päästiin 0450 lukemiin drankemman lumisateen kohilla...  ::)

 

Noh.. 250m on kyllä huono lukema.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös jäänpoiston jälkeen ole joku aikaraja, jolloin on noustava..? Voisiko "hidastelu" johtua siitä, että tiedetään take offiin jäljellä oleva aika ja vältetään turha työ..? Asiantuntijaraati varmasti avaa tätä toimintaa studiojoukkueelle...

 

Poksautin popparit hidastetusta filmista raportoineelle kirjoittajallekin, joka voi tylsyyttään näppärästi vilkaista erään ilmailuohjelman Sössin jäänpoistoa koskien, sekä erään tonttiin törähtäneen kipparin lausumat asiasta. Tapauksen jälkeen taidettiin muuttaa käytäntöjä myös DeIcingissa. En mä voitele henkivakuutusyhtiötäni, mutta harvoin sitä keskisormea näyttää seisoessaan moottoritien keskikaistalla jalkaisin, sekä analogiaa noudattaen sitten sieltä matkustamon ikkunastakaan.

 

*omaa oksaansa sahaava lentomatkustaja* (NOT!)

 

Siirryn Larin kanssa studioon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös jäänpoiston jälkeen ole joku aikaraja, jolloin on noustava..? Voisiko "hidastelu" johtua siitä, että tiedetään take offiin jäljellä oleva aika ja vältetään turha työ..? Asiantuntijaraati varmasti avaa tätä toimintaa studiojoukkueelle...

 

Se Hold Over Time alkaa hetkestä, jolloin jäänpoisto aloitetaan, eli tästä ei ole kyse. Muutenkin, Hki-Vantaalla toimii jäänpoisto erinomaisen mallikkaasti. En tiedä, mistä alkuperäinen nillittäjä oli saanut käsityksen jostakin viivyttelystä, ehkä se saattaa tuntua hitaalta juuri siksi, että siinä lentokoneen vieressä ei paljon nelipyöräluistossa ajella. Vai olisiko niin, että kun on tehty kaksivaiheinen homma, ykköstyypillä poistettu ja nelostyypillä suojattu, niin on tuntunut hitaalta. Pääasia, että tekevät huolellisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha, jos minua tarkoitat niin olkoon sitten nillitystä. Mutta eikös tämä ole palsta, jossa voi kertoa kokemuksia/elämyksiä/mielipiteitä jne?

 

Vai onko tämä tarkoitettu vain alan ammattilaisille/puoliammattilaisille ja arvostelua / poikkeavia mielipiteitä ei sallita.

 

Missään ei aiheen ympärillä ole puhuttu nelipyöräluisusta, vai? Mutta jos otit koko pellollisen herneitä pieneen nenuusi niin anti mennä vaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos alkaa neuvomaan ja arvostelemaan, niin kannattaa olla valmis myös vastaanottamaan palaute. Jos kyse on mielipiteestä, niin se kannattaa varmaan jotenkin myös perustella.

 

Jos asiasta mitään tietämättä tuomitsee toiminnan olevan perseestä, niin silloin on turha vetäytyä amatöörin tai sivustaseuraajan statuksen taakse.

 

-T

 

Ahaa, jos siis homma näyttää hidastelulta ja siitä kirjoittaa, niin onkin ainakin puoliammattilainen? Menikö noin niinkuin oikein? Valitettavasti en päässyt koneesta sisältä mittaamaan esim ajonopeutta tms, joten meni ihan silmämääräiseen tarkasteluun. Olipas muuten arka aihe, ei olisi uskonut.... Mutta tämä aihe oli osaltani tässä. Pannaan uutta aihetta seinälle, kun taas siltä näyttää/tuntuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kummallisen...  piikittelyksi menneen pulinan sekaan lisäys.

 

Suoja-aika (hold-over time) alkaa siitä kun suojaus alkaa.

 

Jään/lumen/huurteenpoistossa (oranssilitkua) siitä kun ruiskutus alkaa, mutta silloin on pouta.

 

Jos sataa (kuten tilanteessa lienee käynyt) ruiskutetaan oranssilitkun päälle vielä vihreää kiisselimäistä glykolia jolloin suoja-aika alkaa siitä kun vihreän nesteen ruiskutus alkaa. Vihreä kiisseli kestää sadetta paremmin. Helsingissä vihreää, jossain voi olla kirkastakin, eri tyyppiä sama vaikutus.

 

Juha kyllä varmasti tietää. Ismolle terveiset.  :thmbup:

 

Vertailkoon nillittäjät tilannetta siihen kun pihalta autolla lähtee, jos on 2cm lunta käy lumityö ripeämmin kuin jos on 20cm lunta. Jos ei tarvii/osaa/firma maksaa voi lumitöitä odottaa sormi suussa kun aura tulee. Aurakuski nauraa kädettömälle "johtajalle" kuitenkin.  ::)

 

Snowhou vai -show mikä olikaan ei liity mitenkään jäänpoistoon. Lumenaurauksesta oli kysymys.

 

Talvi on, maalla merellä ja ilmassa. Onneksi ensi viikolla taas siirrytään normipaskaan, loskaa vettä ja ehkä tulvaakin. Sitten on kaikilla taas jouluinen mieli ja taivaaseen pääsee ilman jäänpoistoa. Lumikeleilläkin pääsisi takuuvarmasti, niin...ilman de-icing toimenpiteitä...  :'(

 

Akille lisää poppareita studioon!!!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa huomata myös se, että nykyisin jäänestokäsittely suoritetaan myös kapearunkokoneille tyypillisesti samanaikaisesti neljällä autolla kun aiemmin se tehtiin yhdellä tai kahdella autolla.

 

Jäänestoa suoritetaan etäjäänpoistoalueilla myös useilla rinnakkaisilla paikoilla. Kun aiemmin se tehtiin lähtöporteilla, niin aikaa kului hukkaan kun jäänestoautot joutuivat siirtymään lähtöporttien välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa huomata myös se, että nykyisin jäänestokäsittely suoritetaan myös kapearunkokoneille tyypillisesti samanaikaisesti neljällä autolla kun aiemmin se tehtiin yhdellä tai kahdella autolla. Jäänestoa suoritetaan etäjäänpoistoalueilla myös useilla rinnakkaisilla paikoilla. Kun aiemmin se tehtiin lähtöporteilla, niin aikaa kului hukkaan kun jäänestoautot joutuivat siirtymään lähtöporttien välillä.

 

Totta puhut, aiemmin autot kulkivat koneelle, nykyään koneet autoille. Matkustaja ei joutunut kokemaan pitkästyttäviä minuutteja rullauksen aikana. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaappauspelko Helsinki-Vantaan lentokentällä – venäläiskone lähetti hätäsignaalin.

Helsinki-Vantaan lentokentälle hälytettiin maanantai-iltana kello 20.40 vahvat poliisijoukot Helsingistä ja Vantaalta.

 

Mukana oli muun muassa Helsingin poliisin valmiusyksikkö eli ”Karhu-ryhmä”.

 

Venäläisessä rahtikoneessa oli painettu niin sanottua hätäpainiketta, kertoo komisario Patrik Karlsson.

 

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000004713624.html

 

T.TV

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tärkein unohtui :-)

 

"Kone on IS:n tiedon mukaan käyttänyt aikaisemmin Suomessa Helsinki-Malmin lentokenttää, mutta se oli tällä kertaa ohjattu Helsinki-Vantaalle."

 

Tieto on nykypäivänä suhteellinen käsite.". IS:n tiedoksi nimeämä arvaus perustunee kaiketi siihen, mitä FR24 sanoi määränpääksi. Ei liene koskaan käynyt Malmilla tuo :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään