Antti Salo

Lentoasemauutisia - Helsinki-Vantaa

1 651 viestiä aiheessa

Siellähän tuo makoilee vielä. Vantaalla kylläkin. ;)

1 tunti sitten, Mikko Lammi kirjoitti:

Ilmeisesti kuitenkin tuo sunnuntaina ongelmissa ollut B789-koneyksilö JA861J on edelleen Helsingissä 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätyn lennon aikataulu:

LH2466 MUC2000 - 2325HEL
LH2467 HEL0600 - 0730MUC

LH2462 MUC0840 - 1205HEL
LH2463 HEL1250 - 1420MUC

LH2460 MUC1110 - 1435HEL
LH2461 HEL1530 - 1700MUC

LH2464 MUC1520 - 1845HEL
LH2465 HEL1930 - 2100MUC

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki Airport appi Androidille ainakin on käyttökelvoton tällä hetkellä. Jumiutuu täysin viimeistään 10 sekunnin kuluttua käynnistyksestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi: Harvinainen vieras: kiinalaisvalmisteinen COMAC ARJ21 saapui Helsinki-Vantaalle

http://www.lentoposti.fi/uutiset/harvinainen_vieras_kiinalaisvalmisteinen_comac_arj21_saapui_helsinki_vantaalle

"Helsinki-Vantaalle saapui torstai-iltana 1. maaliskuuta 2018 harvinainen vieras. Kiinalaisvalmisteinen COMAC ARJ21-700 (Advanced Regional Jet) Xiangfeng laskeutui kiitotielle 04L noin kello 18.20. Konetyyppi on ensimmäinen kiinalaisvalmisteinen matkustajakone eikä sellainen ole aiemmin vieraillut Suomessa."

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
‎20‎.‎2‎.‎2018 at 17.26, Matti Palosuo kirjoitti:

Helsinki Airport appi Androidille ainakin on käyttökelvoton tällä hetkellä. Jumiutuu täysin viimeistään 10 sekunnin kuluttua käynnistyksestä.

 

Nyt on Googlen Play Storessa toimiva versio päivitettävissä. Reilu kolme viikkoa meni korjausversion tekemiseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.2.2018 at 17.26, Matti Palosuo kirjoitti:

Helsinki Airport appi Androidille ainakin on käyttökelvoton tällä hetkellä. Jumiutuu täysin viimeistään 10 sekunnin kuluttua käynnistyksestä.

Kyllä se minulla Androidissa tuolloin toimi kun ilmoitit, että jumiutuisi. Olisiko ollut joku versio/kännykkäkohtainen ongelma?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

Kyllä se minulla Androidissa tuolloin toimi kun ilmoitit, että jumiutuisi. Olisiko ollut joku versio/kännykkäkohtainen ongelma?

Varmaankin jonkun tietyn käyttiksen ongelma. Play Storen kaikki helmikuun arvostelut ovat jumiongelmasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Antti Salste kirjoitti:

Nyt on kyllä kunnianosoitus merkittävimmästä päästä... :cool:

 

Koska Finavia löytyy tämän organisaation jäsenlistoista niin olisi varsin outoa jos olisivat arvioineet Arlandan maailman parhaaksi kentäksi?

Jäsenyhteisöt lista

 

  :cool: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkish Airlines aloitti 25. maaliskuuta säännöllisen liikennöinnin laajarunkokoneella Helsinki-Vantaalle. Toinen päivittäinen lento Helsinkiin lennetään Airbus A330-koneilla ainakin kesäaikataulukauden päättymiseen saakka. 

 

lentoposti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian tiedotteen mukaan Helsinki-Vantaan asemataso 1 peruskorjataan kolmena tulevana kesänä. Seisontapaikkoja vahvistetaan, rullaustievaloja vaihdetaan LEDeihin ja osalle seisontapaikoista rakennetaan viemäröinti jäänpoistoa varten jne. Ensi kesän ensimmäisestä työvaihesta on myös AIP Supplement jo julkaistu.

Onko kenelläkään tarkempaa tietoa, mitä tiedotteessa mainittu "rullaustieyhteyksien parantaminen" käytännössä tarkoittaa? Kokonaan uusia rullausteitä, entisten leventämistä vai jotain muuta?

Lainaa

Finavia käynnistää suurenluokan peruskorjauksen Helsinki-Vantaan lentoasemalla: lentoliikenteeseen lisää kapasiteettia ja päästöjä pienemmiksi

Julkaistu: 26.03.2018 - 12:45
Kolmevuotinen korjausurakka tehdään Helsinki-Vantaan asematasolla. Remontti kohdistuu lentokoneiden pysäköintipaikkojen uusimiseen, rullaustieyhteyksien parantamiseen ja jäänpoistotoiminnan kapasiteetin lisäämiseen. Osa investoinnista käytetään energiantehokkuuden parantamiseen.

– Investoimme asematason peruskorjaukseen 32 miljoonaa euroa. Summa vastaa kolmea kiitotien peruskorjausta, joten kyse on mittavasta remontista. Työ tehdään vaiheittain kolmena peräkkäisenä kesänä, jotta siitä aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa lentoliikenteelle ja matkustajille, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.

Peruskorjauksen tavoitteena on varmistaa lentokoneiden turvallinen rullaus ja paikoitus sekä lisätä lentoliikenteen kapasiteettia ja tehokkuutta. Asematason infrastruktuuri saadaan tuotua nykypäivään, minkä ansiosta Finavia pystyy vähentämään lentoliikenteen ympäristövaikutuksia entisestään.

Työmaa on kooltaan 120 000 neliömetriä, mikä vastaa noin 17 jalkapallokenttää. Kolmivuotinen urakka tehdään vuosina 2018, 2019 ja 2020. Työt alkavat huhtikuun alussa ja kestävät lokakuulle.

”Ei mikä tahansa parkkipaikka”

– Lentokoneiden seisontapaikat eivät ole mitä tahansa pysäköintipaikkoja. Yhden paikan tekeminen maksaa noin miljoona euroa. Asemataso 1:n peruskorjauksessa uusimme tällä kertaa 13 konepaikkaa. Ne tehdään betonilaatoille ja saadaan näin kestämään nykyisten konetyyppien kuormitusta, Hansson mainitsee.

Peruskorjauksen yhteydessä osa nykyisistä seisontapaikoista varustetaan järeillä rakenteilla, joilla on mahdollista tehdä jäänesto- ja poistokäsittelyjä. Paikat viemäröidään ja näin varmistetaan, ettei lentokoneiden jäänestoon ja -poistoon tarkoitettua glykolia pääse maaperään. Lisäkapasiteetti sujuvoittaa ja nopeuttaa talvikauden lentoliikennettä.

Rullaustieyhteyksien parantamisen lisäksi yksi rullausteistä muutetaan laajarunkokelpoiseksi, mikä sekin sujuvoittaa lentokoneiden rullauksia.

Finavian ilmasto-ohjelma etenee

Rullaustieremonttien yhteydessä Finavia vaihtaa puolisen tuhatta keskilinja- ja pysäytysvaloa led-teknologiaan. Tämä liittyy Finavian kiihdytettyyn ilmasto-ohjelmaan, jonka tavoitteena on nopeassa tahdissa vähentää lentoaseman toiminnasta syntyviä päästöjä.

– Helsinki-Vantaa saavutti hiilineutraliteetin kesällä 2017. Matkustajamäärien kasvaessa päästöjen pitäminen nollassa vaatii jatkuvaa työtä ja ympäristöinvestointeja, Hansson sanoo.

Asematason peruskorjauksen jälkeen Helsinki-Vantaan liikennealueen 14 000 valaisimesta noin puolet on vaihdettu energiatehokkaaseen led-teknologiaan.

Lentoasemalla on samaan aikaan käynnissä Finavian 900 miljoonan euron kehitysohjelma, jonka tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa kansainvälisessä kilpailussa ja valmistautua palvelemaan kasavia matkustajamääriä. Terminaalin pinta-ala kasvaa noin 45 prosenttia ja matkatavarakapasiteetti yli 50 prosenttia. Laajarunkokoneiden vastaanottokyky nousee sata prosenttia.

 

Muokattu: , käyttäjä: Antti Palsola

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoasemalla taksikyytejä tarjoavat yritykset on kilpailutettu:
 

Lainaa

 

Helsinki-Vantaan lentoasemalla etuoikeudella taksikyytejä tarjoavat yritykset on valittu. Ne ovat Lähitaksi, Vantaan Taksi ja Kajon. Kukin valituista saa itselleen yhden lentoaseman ulostuloaulojen lähellä olevan taksikaistan.

Näiden lisäksi lentoasemalla tulee yksi kaista, jota muut taksiyritykset saavat käyttää.

Finavian tarjouskilpailuun osallistui kahdeksan yritystä.

Tarjouskilpailu koski Helsinki-Vantaan lentoaseman taksiliikennettä heinäkuun alusta vuoden 2019 loppuun. Sopimuksen voimassaoloa on mahdollista jatkaa vielä kahdella vuoden mittaisella kaudella.

 

www.kauppalehti.fi

Lainaa

Taksikilpailutuksessa marginaalisesti hävinnyt Taksi Helsinki harkitsee valittamista markkinaoikeudelle.

www.kauppalehti.fi

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
fiksattu linkit

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Lentoasemalla taksikyytejä tarjoavat yritykset on kilpailutettu:
 

www.kauppalehti.fi

www.kauppalehti.fi

Kuulemma syy miksi Taksi Helsinki hävisi oli yhtenäisen vaatetuksen puute kuljettajilta. Kun olen katsonut heidän kuljettajia niin aika sekalaista vaatetta farkuista pikkutakkiin...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
43 minuuttia sitten, Teemu Lokka kirjoitti:

Kuulemma syy miksi Taksi Helsinki hävisi oli yhtenäisen vaatetuksen puute kuljettajilta. Kun olen katsonut heidän kuljettajia niin aika sekalaista vaatetta farkuista pikkutakkiin...

Loppujen lopuksi ihan sama missä vaatteissa kuljettaja ajaa (jos ne vain ovat siistit), niin kauan kuin tolpalla odottaa mersu. Vähän sama asia kuin jos menisin hienoon ravintolaan ja tarjoilija kantaisi pöytään pikanuudeleita ja mummonmuusia frakissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni jokin pukukoodi taksikuskeilla on. Suorat housut pitää olla, farkut eivät kelpaa. Se että vaatetus ei kaikilla kuljettajilla ole yhtenäinen on eri asia. Muistan joskus uutisen jossa taksikuskilta evättiin ajot lentoasemalta koska hän käytti farkkuja. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

Loppujen lopuksi ihan sama missä vaatteissa kuljettaja ajaa (jos ne vain ovat siistit), niin kauan kuin tolpalla odottaa mersu. Vähän sama asia kuin jos menisin hienoon ravintolaan ja tarjoilija kantaisi pöytään pikanuudeleita ja mummonmuusia frakissa.

Eiköhän taksien osalta ole järkevämpää mennä samaan ajatteluun, johon jo lentäminenkin on mennyt. On luxus-, limusiini-, tavalliset ja budjettitaksi, vrt businessluokkayhtiö, perinteinen verkostoyhtiö ja  halpisyhtiö. Autot sitten sen mukaan, ja ehkä asusteetkin. Kyllä minulle pikanuudelit ja mummonmuusi kelpaavat, jos sen saa vastaavasti edullisemmin kuin hienon ravintola-annoksen. Ei taksin pidä olla synonyymi premium autolle. Kyllä minulle taksi on vain yksi vaihtoehto päästä paikasta toiseen, jolloin pienempikin kelpaa, varsinkin lyhyellä matkalla. Lisäksi ympäristö kiittää.

Maailmalla on kovin yleistä, että mm. lentokentällä(kin) on kahden tai useamman tason takseja saatavilla, hinnat tietenkin sen mukaan. Miksei meilläkin. Kaikilla voi silti olla siisti työasu, joka luo luettavuutta. 

Lentöyhtiömarkkinoilla tuntuvat halpisyhtiöt olevan selviä voittajia, mitenkähän taksimarkkinoilla sitten kunhan aikaa kuluu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoasema-alueella oleva mainio lounaspaikka Sky Lunch (ent. Simulaattori, Roottori) Tietotie 13 sulki perjantaina ovensa.

Kiinteistö sensijaan saa ansaitsemansa kohtalon eli jää jyrän alle.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poliisi tyhjensi tiistain vastaisena yönä Dublinista Helsinki-Vantaalle lentäneen Norwegianin koneen pommiuhan takia. Tällainen tieto tuli poliisille ja poliisi sitten yhdessä lentoyhtiön ja muiden toimijoiden kanssa teki operaation, jossa kone tarkastettiin, kertoo komisario Miika Laine Itä-Uudenmaan poliisista. Koneesta ei kuitenkaan löytynyt mitään epäilyttävää.

https://demokraatti.fi/helsinki-vantaalla-tyhjennettiin-tiistain-vastaisena-yona-lentokone-syyna-pommiuhka/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alla numerot Helsinki-Vantaan ja vertailun vuoksi muiden Pohjoismaiden päälentoasemien osalta vuoden 2018 ensimmäisen puoliskon jälkeen.

Lähinnä seurattavan arvoista tulee olemaan, ylittääkö Kastrup 30 miljoonan rajapyykin tänä vuonna tai ylittääkö Helsinki-Vantaa 21 miljoonaa vai jääkö hieman alle (2017: 18,9 m).

HEL - 10 113 098 (+11,9%)

  • kotimaa - 1 570 861 (+9,2%)
  • kansainvälinen - 8 542 237 (+12,5%)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

CPH - 14 458 138 (+3,1%)

  • kotimaa - 813 546 (-0,6%)
  • kansainvälinen - 13 644 592 (+3,3%)

OSL - 13 667 960 (+3,6%)

  • kotimaa - 5 944 156 (+2,9%)
  • kansainvälinen - 7 723 804 (+4,1%)

ARN - 13 076 854 (+2,0%)

  • kotimaa - 2 680 630 (-2,2%)
  • kansainvälinen - 10 396 224 (+3,2%)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesäfiiliksissä kirjoitettu artikkeli Helsinki-Vantaan lentokentän kävijöistä - jotka ovat kentällä muilla asioilla kuin matkustajana:

Lainaa

Helsinki-Vantaan kävijämäärät kasvoivat ennätyslukemiin alkuvuoden aikana. Kaikki kävijät eivät suuntaa lennolle, vaan kentälle tullaan myös viettämään aikaa. Tunnelmoijat ovat kuitenkin vähentyneet merkittävästi.


https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005776802.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair ja Finavia ovat tehneet lyhytelokuvan kunnioittaakseen 35 vuotista liikennettään idän ja lännen välillä.
Ensi-ilta 6.9 Helsinki-Vantaan lentoasemalla pidettävässä kansainvälisessä kutsuvierasnäytöksessä.

Finnairin tiedote asiasta: https://company.finnair.com/fi/media/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=3018143 

Elokuvan kampanjasivusto:  http://www.matchmadeinhel.com/

Elokuvan traileri:  https://www.youtube.com/watch?v=fnv6bQAwcGY

 

Lainaa

Elokuva tuo nämä kaksi maailmaa yhteen uniikilla ja mielenkiintoisella tavalla: sillä on kaksi ohjaajaa yhden sijaan. Yksi ohjaaja idästä ja yksi lännestä – ja molemmat heistä antoivat oman näkökulmansa samalle tarinalle. Danny Sangran käsikirjoitus käsittelee kulttuurieroja ja -yhtäläisyyksiä, yllätyksiä, odottamattomia hetkiä ja merkityksellisiä kohtaamisia.

S.P Novak on kuuluisa amerikkalainen tieteiskirjailija, jolla on pieni salaisuus: kukaan ei tiedä hänen henkilöllisyyttään. Hänestä on tarkoitus tehdä henkilökuva, sillä hän on astumassa julkisuuteen ensimmäistä kertaa omana itsenään. Tätä varten on palkattu Johnny, lahjakas valokuvaaja Soulista, joka sattuu myös olemaan Novakin suuri fani. Kuvausten on tarkoitus olla Helsingissä, mutta suunnitelmiin tulee muutos.

East and West Side Story on kokeellinen lyhytelokuva kohtaamisista, joista tulee merkityksellisiä, kun niitä tarkastelee lähempää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään