Arne Wallen

kamera ja sade

29 viestiä aiheessa

Eli en tarkoita markiisi de Sadea vaan ostin kameran sellaisen Olympuksen, ennestään kuvaillu filmikameralla, Iso C ja tuollainen Nikon laite.

Eli ovatko nämä rikitaaliset herkempiä sateelle kun vilmi sellaiset vai voinko käyttää roiskevesikestävänä.

Suomeksi seison ulkona lippis päässä ja otan kuvia, nuo vanhat sen kestivät, kuis nyt. :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toiset kestää, toiset ei. Lähtökohtaisesti niissä kyllä on specseissä maininta, mikäli ovat "roiskesuojattuja", vaikka tuskin mikään kamera täysin sokerista on. Mutta mutta, jotta pääsisi edes alkuun, niin kyllä se kameran mallikin olisi aika tärkeä tieto...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaas asiantuntijat kuinka paljon tällainen Canon EOS1000D järjestelmäkamera, jossa on kiinni Canonin EF 75-300 linssi kestää vesi/lumisadetta? Entä pakkasta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaas asiantuntijat kuinka paljon tällainen Canon EOS1000D järjestelmäkamera, jossa on kiinni Canonin EF 75-300 linssi kestää vesi/lumisadetta? Entä pakkasta?

En ole asiantuntija ;) Veikkaisin silti sen kameran objektiivin kanssa kestävän kevyttä kastumista jos vedet pyyhkii huolellisesti käytön jälkeen pois. Pakkastakin se varmaan kestää, mutta akun toiminta saattaa heiketä aika lailla. Parhaassa tapauksessa täyteen ladattukkaan akku ei suostu antamaan riittävää virtaa. Itse kameralle siitä pakkasesta tuskin haittaa on :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole asiantuntija ;) Veikkaisin silti sen kameran objektiivin kanssa kestävän kevyttä kastumista jos vedet pyyhkii huolellisesti käytön jälkeen pois. Pakkastakin se varmaan kestää, mutta akun toiminta saattaa heiketä aika lailla. Parhaassa tapauksessa täyteen ladattukkaan akku ei suostu antamaan riittävää virtaa. Itse kameralle siitä pakkasesta tuskin haittaa on :P

Runko kestänee roiskeita, mutta suoraan vesisateeseen en sitä veisi. Pakkaslumi ei tehne sen kummempia, jos ei se lumi sula siihen kameran päälle ja pääse imeytymään sisuksiin. Linssin kanssa olisin ehkä jopa vähän runkoakin varovaisempi. Eikös tuossakin Juhon linssissä ole "liikkuva zoomi", eli kun zoomaat ulos, putki pitenee? Tuo liikkuva osa on omiaan viemään kosteutta sisään, jos siihen pinnalle sataa vettä. Joskus se sitten saattaa koitua kohtaloksi. Mutta toisaalta, kyllä minä olen vastaavia laseja käyttänyt joskus kovassakin sateessa hetkellisesti aika huoletta, eikä ole ollut ongelmia...

Mitä pakkaseen tulee, niin kyllä siitäkin voi haittaa olla. Ei sitä käyttölämpötilahaarukkaa niissä manuaaleissa turhaan mainita. Olen kuullut sellaistakin, että suljinmekanismeja ja peilien liikuttelumekanismeja on mennyt kovalla pakkasella kappaleiksi. Mulla on ongelmat rajoittuneet tuohon virran saantiin. Pari kertaa on pakkasella jumahtanut peili ylös, kun on loppunut virran kulku kriittisellä hetkellä. Sen on sitten saanut alas käyttämällä peilinlukitusmoodia päällä ja pois, muuten se ei ole hievahtanutkaan. Varsin ikävää kesken hektisen kuvaamisen. Tuo kun sattuu takuuvarmasti just silloin, kun pitäisi paukuttaa menemään jotain mielenkiintoista ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viime uutena vuotena meidän Ahvenanmaan reissulle osui kauhea pakkasjakso ja pakkasta oli semmoinen -15°C kokoajan.

Hyvin toimi 2* 450D runkoa ja 3 Zoomia.

Ei mitään ongelmia ollut, ei virrassa tms.

IMG_0745.JPG

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viime uutena vuotena meidän Ahvenanmaan reissulle osui kauhea pakkasjakso ja pakkasta oli semmoinen -15°C kokoajan.

Hirvee pakkanen!!  ::)  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toiset kestää, toiset ei. Lähtökohtaisesti niissä kyllä on specseissä maininta, mikäli ovat "roiskesuojattuja", vaikka tuskin mikään kamera täysin sokerista on. Mutta mutta, jotta pääsisi edes alkuun, niin kyllä se kameran mallikin olisi aika tärkeä tieto...

Olympus E 400 väittävät nimeksi tuolle laitteelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Runko kestänee roiskeita, mutta suoraan vesisateeseen en sitä veisi. Pakkaslumi ei tehne sen kummempia, jos ei se lumi sula siihen kameran päälle ja pääse imeytymään sisuksiin. Linssin kanssa olisin ehkä jopa vähän runkoakin varovaisempi. Eikös tuossakin Juhon linssissä ole "liikkuva zoomi", eli kun zoomaat ulos, putki pitenee? Tuo liikkuva osa on omiaan viemään kosteutta sisään, jos siihen pinnalle sataa vettä. Joskus se sitten saattaa koitua kohtaloksi. Mutta toisaalta, kyllä minä olen vastaavia laseja käyttänyt joskus kovassakin sateessa hetkellisesti aika huoletta, eikä ole ollut ongelmia...

Kun Japanissa alkaa sataa, niin sikäläiset kuvaajat kaivavat esille kameralaukuistaan varta vasten suunnitellut muotoillut muovipussit, joilla runko ja pitkäkin putki voidaan suojata.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossakin Juhon linssissä ole "liikkuva zoomi", eli kun zoomaat ulos, putki pitenee?

Sellainenpa juuri. :) Kiitokset Mikoille tiedoista. Täällä Rovaniemellä voihelposti tammikuun alun spottausreissuilla pakkanen laskea sinne -30c alapuolelle, saapa nähdä miten canoni kestää. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, en tiiä mikä oli pakasen todellinen purevuus, kun seistiin tuulessa ja nyyttejä myöden meressä josta nousi vesihöyryä koko ajan.

Mutta noin kohtuu-olosuhteissa menee ihan hyvin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakkanen itsessään ei ole mikään ongelma. Ainoastaan toiminta-aika laskee akun jäähtyessä (niitä voikin pitää viimeiseen asti povitaskussa lähellä ruumiinlämpöä) ja näyttö alkanee hidastua / vääristää värejä. Tärkeämpää on huolehtia kameran tuomisesta takaisin lämpöiseen, jolloin vaarana on kosteuden tiivistyminen.

Hyväksi havaittu keino on sulkea kamera pakastepussiin jo ulkona ja antaa rauhassa lämmetä kuvausrepussa yön yli. Sama kannattanee tehdä mukana olleelle optiikallekin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakkanen itsessään ei ole mikään ongelma.

Ellei, kuten yritin jo vihjailla, se pakkanen saa aikaan mekaanisia rikkoja. Esim. muoviosat kun hyvinkin saattavat haurastua kovilla pakkasilla. Olen tällaisista tapauksista joskus jotain juttuja lukenut...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ellei, kuten yritin jo vihjailla, se pakkanen saa aikaan mekaanisia rikkoja. Esim. muoviosat kun hyvinkin saattavat haurastua kovilla pakkasilla. Olen tällaisista tapauksista joskus jotain juttuja lukenut...

Missasin tuon pointtisi näemmä. Vaatinee aika kovaa pakkasta ja kovaa käsittelyä ja todella heppoista kameraa. Mutta kaikkea sitä tietysti voi tapahtua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun Japanissa alkaa sataa, niin sikäläiset kuvaajat kaivavat esille kameralaukuistaan varta vasten suunnitellut muotoillut muovipussit, joilla runko ja pitkäkin putki voidaan suojata.

Minuakin on jo pitkään himottanut hankkia joku kunnollinen sadesuoja, esimerkiksi Kata E-702 / E-704. Varsinkin videokuvauskäytössä tuollainen olisi kätevä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinka hyvin mainostettu kosteussuojaus paremmissa rungoissa toimii, esimerkiksi omassa kamerassani 40D:ssä on jonkinlainen sääsuojaus. Onko pelkkää mainospuhetta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinka hyvin mainostettu kosteussuojaus paremmissa rungoissa toimii, esimerkiksi omassa kamerassani 40D:ssä on jonkinlainen sääsuojaus. Onko pelkkää mainospuhetta?

En 40D:stä osaa sanoa, mutta 10D:llä aikoinaan tullut kuvattua kaatosateessa useampikin tunti ja ei ollut moksiskaan. Mitään sääsuojaustahan siinä ei ollut. Turha sitä kameraa on ehdoin tahdoin uittaa mutta tuskin kovin pahasti panee pahakseen jos näin käy. Mihinkään vedenalaiskuvaukseen en silti ryhtyisi =)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

40D pitää sisällään vaan osittaisen sääsuojauksen... esim. akun tila oli ainakin suojattu ja salamakenkä myös.

omallani olen kyllä pikaisesti muutamia kuvia sateessa napsinut, mutta yritän silti välttää sitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

40D:ssä on osittainen sääsuojaus  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvin on canonit 10D, 20D, 40D, 5D ja 1D kestänyt sateessa ja pakkasessa. Samoin EF optiikat, myös 100-400 zoomi. 40D olen kuvannut tunteja kestäneessä kovassa sateessa ja räntä- ja lumisateessa eikä ole ollut mitään ongelmia. 30 asteen pakkanen ei ole myöskään vaikuttanut niihin mitenkään, akut tosin täytyy pitää lämpiminä. Luontokuvaajilta löytyy olosuhteisiin liittyvää asiantuntemusta varmaan parhaiten, joten kannattaa katsella niiden kokemuksia.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistetään nyt tähän samaan syssyyn kuvausta ukkosella. Onko se vaarallista niin itteni kuin kameran kannalta, kamera jalustaan on viritteillä sateenvarjon pidike.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvin on canonit 10D, 20D, 40D, 5D ja 1D kestänyt sateessa ja pakkasessa. Samoin EF optiikat, myös 100-400 zoomi. 40D olen kuvannut tunteja kestäneessä kovassa sateessa ja räntä- ja lumisateessa eikä ole ollut mitään ongelmia. 30 asteen pakkanen ei ole myöskään vaikuttanut niihin mitenkään, akut tosin täytyy pitää lämpiminä. Luontokuvaajilta löytyy olosuhteisiin liittyvää asiantuntemusta varmaan parhaiten, joten kannattaa katsella niiden kokemuksia.

Kai

Sain aikanaan ostettua Canoniin kuuluvan taskussa pidettävän paristokotelon, sieltä johto jonka pääte sopi suoraan akkupaikalle.Eli paristot olivat taskussa ja Camera toimi.

Teettivät näitä aikanaan joihinkin talvikisoihin, eli sellaset kun ihmiset hiihtävät peräjälkeen ja joku ottaa aikaa.

Laite lienee nyt vanhemmalla tyttärelläni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään