Olli Vainio

EFOU Spotting-sivut työn alla

14 viestiä aiheessa

Olen tässä aloittanut työstämään EFOU:n spottauspaikoista yms. kertovia sivuja...ajattelin nyt laittaa tänne ihmeteltäväksi kun alkaa olla siinä vaiheessa että runko on läjässä ja on jo jotain infoakin. Tuo "Terminaalin seutu"-sivu on tarkoitus saada tehtyä tänään vielä valmiiksi...katsoo sitten että mitä seuraavaksi. Kommentteja sivuista saa antaa, mielellään toki rakentavia sellaisia että miksi asia x pitäisi tehdä toisin, semmosia "paskat sivut"-kommetteja joissa ei ole mitään muuta ideaa ei oikein jaksa katsella...

Asiaa tulee vielä paljon lisää joten siitä ei kannata vielä rueta sanomaan että on liian vähän sitä. :) Mutta ulkoasusta, sivujen rakenteesta yms. kommetteja vaan kehiin! ;)

Ja se itse sivu: http://efouspotting.kapsi.fi

Valituksianne odottaen... ::);D

EDIT: nyt kun ajattelen, tämän ois toisaalta voinut laittaa ehkä ilmailuvalokuvaukseen...noh, moderaattorisedät saa siirtä jos tuntuu siltä...mutta onhan tämä toisaalta ilmailuunkin liittyvää...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvältä näyttää ja kiva että saadan näitä spottausivuja muualtakin päin suomea tarjolle :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

moro!

pistäpä niin että esimerkkikuvissa on aina pieni kuva kulmassa missä on kentän kartta jossa punainen "olet tässä" -piste niin näkee missä se paikka sijaitsee tarkemmin, muuten pitää aina hyppiä eri kuvien väliä.

Samoin pistä nyt vähän niihin taulukoihin sisämarginaaleja, toi cellspacing=0 on tietty tarpeen että noi solut menee yhteen, mutta cellpadding=0 on hassu. ;)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

pistäpä niin että esimerkkikuvissa on aina pieni kuva kulmassa missä on kentän kartta jossa punainen "olet tässä" -piste niin näkee missä se paikka sijaitsee tarkemmin, muuten pitää aina hyppiä eri kuvien väliä.

Näin olis tarkoitus tehdä, tosin ongelmana on se että ei ole vielä aivan hyvää karttapohjaa sitä varteen, mutta heti kun semmoinen on niin varmasti laitan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin olis tarkoitus tehdä, tosin ongelmana on se että ei ole vielä aivan hyvää karttapohjaa sitä varteen, mutta heti kun semmoinen on niin varmasti laitan.

Voisiko Ilmailulaitoksen kartalla lähteä liikkeelle?

Tsemppiä projektillesi!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IMO muutama pienempi esimerkkikuva riittänee. Enemmän tarvetta on juuri noille Tuomaksen ehdottamille "olet tässä!" kartoille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IMO muutama pienempi esimerkkikuva riittänee. Enemmän tarvetta on juuri noille Tuomaksen ehdottamille "olet tässä!" kartoille.

Lähinnä hain nuilla esimerkki kuvilla sitä että näkee konkreettisesti että mikä toimii mistäkin ja mikä ei. Tietää helpoiten että minne haluaa mennä kuvaamaan kun näkee että minkälaisia kuvia paikasta x voi saada.

Nuo "olet tässä!"-kartat tulee IHAN heti kun jostain saa riittävän tarkan kartan joka on julkaisuvapaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ehdotan siis, että kootaan ohjeet yhdelle sivulle

Sinänsä hyvä idea, mutta mielummin kokoasin esim. osoitteeseen finnishspotting.net tjsp. joka olisi hieman kuvaavampi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä idea :) Ei tuommosen suurpiirteisen kartan piirtäminenkään nyt niin ylivoimainen tehtävä ole, ottaa vaikka vähän mallia tuosta ilmailulaitoksen kartasta.

Itse olen kehitellyt Ouluun tollasta mobiilikäyttöliittymän omaavaa spottausaikataulutietokantaa, koska aina kun tulee inspiraatio lähtä spottaileen, ei ole minkään valtakunnan aikatauluja matkassa tai saatavilla (inspis tulee aina kun olen jossain korvessa ajelemassa).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvän sivun olet Olli laatinut ja esimerkkikuvatkin ovat erinomaiset. Tekstiin voisit lisätä kuhunkin kuvauspaikkaan maininnan siitä tarvitaanko tikkaita.

Yleensäkin kun tällaisia spottaussivuja laaditaan, niin kannattaa muistaa, että niitä ei tehdä itselle vaan sellaisille kuvaajille, jotka eivät ehkä koskaan ole käyneet ko. kentällä. Ajateltaa itsenne täysin vieraalle kentälle ja miettikää mitä tietoa itse kaipaisitte sieltä.

Mielestäni esimerkiksi joku virallinen karttapohja ei mielestäni ole kovin olennainen vaan paljon hyödyllisempiä ovat selkeät ohjeet miten jostakin helposti tunnistettavasta paikasta (yleensä terminaalista) pääsee kuvauspaikalle, kuinka kaukana se on eli tarvitaanko autoa ja jos tarvitaan, niin miten sen saa pysäköidyksi, jne. Samoin sivut kannattaisi laatia myös (ja ehkä vain) englanniksi.

-harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämmönen vois olla hyvä formaatti noille kuville mun mielestä - toi "landing chart" on paras noihin tarkoituksiin. Ja en mä ainakaan muuten tajua noista missä mikäkin on. Tarkoitushan ei ole pääasiassa esitellä omia kuvia kentältä ;D vaan opastaa uusia spottaajia parhaille paikoille..

efouspot.jpg

Tai sitten jos toi kuvan käyttö ei ole suotavaa (informaatitarkoituksessahan nuo kartat tuolla ovat jaossa muutenkin) niin ottaa vaikka FS:stä screenshotin tms. Laittaa vaikka linkin alkuperäiseen sivuun ilmailulaitoksen palvelimelle ja jos siitä nyt kauhea rähinä tulee, ottaa sitten pois :)

Samoin olen samaa mieltä Harrin kanssa että sanallisia ohjeita tarvitaan myös.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kommenteista, voisi tuon Harrin ehdottaman tikasjutun lisätä...ja vois itseasiassa käydä digikameralla käydä räpsimässä kuvia niistä paikoista että "pääsee kartalle" jotenkin...sitten tuosta englannista...päätin ensin tehdä suomeksi jotta saan omat ajatukseni kasaan yms. mitä sinne pitää laittaa ja mitä ei, sitten on helpompi miettiä se englanniksikkin.

Olen kuitenkin pyrkinyt mahdollisimman paljon selittämään että miten pääsee noille paikoille...

Ja Tuomas, tulee sinne muidenkin ottamia "samplekuvia" että ei ole kuitenkaan tarkoituksena pitää kuvien esittelypaikkana vaikka tällä hetkellä onkin kuvia enemmän ja vähemmän tekstiä :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään