Seppo Pietikainen

Business-johteisen tulevaisuus?

12 viestiä aiheessa

Mitkä mahtavat olla business johteisen lentoliikenteen tulevaisuudennäkymät?

 

http://singularityhub.com/2009/10/02/business-travel-declines-with-telepresence-conference-calls/

 

Business Travel Declines With Telepresence Conference Calls

...

According to Mercury News, Silicon Valley companies have been leading the way with replacing expensive air travel with (relatively) cheaper video conferencing. Cisco trimmed its own travel budge from $740 million to $240 million. AMD executive Linda Starr went from logging a million air miles per year to just 100,000. Hewlett Packard cut travel expenses by 30% from 2007 to 2008, and is looking to do so again from 2008 to 2009. Higher quality video, crystal clear sound, and a lack of noticeable delay makes the current generation of corporate conferencing a viable substitution for face to face meetings. As remote presence technology improves, incorporating the ability to feel physical objects using haptics, we could see the business flight go the way of the dodo.

 

Itselläni on kokemusta artikkelin mainitsemista HP-Halo ja Tandbergin järjestelmistä, ja jos hiemankaan tulevaisuutta yrittää ennustaa, niin liikemiesten kokouslennot ovat loppumaan päin.

 

Artikkeli mainitsee Piilaakson yhtiöiden olevan eturintamassa em. teknologian implementoimisessa, mutta eipä eräät suuret suomalaiset yritykset ole tippaakaan jäljessä tuossa implementoinnissa, päin vastoin!

 

Ei hyviä uutisia suurille lentoyhtiöille ja niiden Business-luokkien täyttöasteelle...

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin varmaan pitkälti on, mutta silläkin lantilla on toinen puolensa.

 

Jos sinulla on kaksi tasavahvaa kilpailijaa jossakin liikeasiassa, kumman valitset?

 

A. Kaverin, jonka "olet nähnyt telkkarissa"

 

vai

 

B. Kaverin, jonka olet tavannut ja jonka kanssa vietitte hauskan illan

 

Isoisäni oli täsmälleen tässä tasavahva tilanteessa, koska vaneri on vaneria ja hinnatkin määräsi vaneriyhdistys. Isoisä ei ikinä laittanut asiakasta hotelliin, vaan heidät haettiin kentältä kotiin ja vietiin - tuonne

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Juotettiin ja syötettiin vastapyydettyä kalaa, riistaa ja muuta lähiruokaa. Talon keittiö oli hyvinkin gourmet restaurantin tasoa.

 

Jostakin syystä "meidän tuotteilla" oli kysyntää niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Farfar oli saita kuin fan, mutta vaikka tuo kaikki maksoi, taisi tulla kauppojen katteessa takaisin. Ei hän muuten olisi siihen rahaa laittanut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin varmaan pitkälti on, mutta silläkin lantilla on toinen puolensa.

 

Jos sinulla on kaksi tasavahvaa kilpailijaa jossakin liikeasiassa, kumman valitset?

 

A. Kaverin, jonka "olet nähnyt telkkarissa"

 

vai

 

B. Kaverin, jonka olet tavannut ja jonka kanssa vietitte hauskan illan

 

Isoisäni oli täsmälleen tässä tasavahva tilanteessa, koska vaneri on vaneria ja hinnatkin määräsi vaneriyhdistys. Isoisä ei ikinä laittanut asiakasta hotelliin, vaan heidät haettiin kentältä kotiin ja vietiin - tuonne

 

 

<snip>

 

Juotettiin ja syötettiin vastapyydettyä kalaa, riistaa ja muuta lähiruokaa. Talon keittiö oli hyvinkin gourmet restaurantin tasoa.

 

Jostakin syystä "meidän tuotteilla" oli kysyntää niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Farfar oli saita kuin fan, mutta vaikka tuo kaikki maksoi, taisi tulla kauppojen katteessa takaisin. Ei hän muuten olisi siihen rahaa laittanut.

 

 

Varmaankin, mutta pelkäänpä, että sinänsä hieno esimerkkisi joutuu jäämään ns. kuriositettien puolelle. Erittäin valitettavaa sinänsä...

Sopimusten allekirjoittamiset(kin) ovat siirtymässä "teleprecensen" alueelle.

 

Ja lisäksi, valitsisin henkilön (lähinnä yrityksen), jonka toiminta soveltuu parhaiten oman yritykseni toiminta-ajatukseen pitkällä tähtäimellä (>2 v.), silloin kontaktit ovat jo luotu (mahdolllisuus lentoyhtiöille ja muille?).

 

Lähes päivittäisissa neuvotteluissa ei enää tarvita lentoyhteyttä, päin vastoin, ne koetaan lähinnä haitoiksi.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähes päivittäisissa neuvotteluissa ei enää tarvita lentoyhteyttä, päin vastoin, ne koetaan lähinnä haitoiksi.

 

Tuosta täsmälleen samaa mieltä! :thmbup:

 

Usein ne lähes päivittäiset neuvottelutkin koetaan... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on kokemusta artikkelin mainitsemista HP-Halo ja Tandbergin järjestelmistä, ja jos hiemankaan tulevaisuutta yrittää ennustaa, niin liikemiesten kokouslennot ovat loppumaan päin.

 

Artikkeli mainitsee Piilaakson yhtiöiden olevan eturintamassa em. teknologian implementoimisessa, mutta eipä eräät suuret suomalaiset yritykset ole tippaakaan jäljessä tuossa implementoinnissa, päin vastoin!

 

Kyllä tuo näkyy, erilaiset avoimet ryhmätyösovellukset, puhelinneuvottelupalvelut ja verkkoneuvottelusovellukset ovat jo vähentäneen monessa yrityksessä liikematkustusta radikaalisti. Henkilökohtaisesti on päivittäistä kokemusta mm. Microsoftin ratkaisusta (linkki).

 

Jatkossa vain lähinnä ihan ylin johto ja myyntihenkilöstö jossain määrin joutuu vielä matkustamaan, muun henkilöstön kohdalla se on jo leikkautunut tai leikkautuu lähes olemattomiin. Tietenkin tässä on toimialasta riippuen eroavaisuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuvaiheessa kontaktit kannattaa tietysti luoda konkreettisella tasolla, mutta sen jälkeen nykyinen tekniikka luo mahdollisuuksia vaikka päivittäisiin palavereihin tietotekniikan välitytyksellä. Tähän ollaan väistämättä menossa, esimerkiksi Aasiaan ei  kannata matkustaa lyhyeen palaveriin kun matkoihin menee 2-4 päivää.

Ihan hyvä kehitys ilmaston kannalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkoisiin asiakassuhteisiin toki panostetaan kuten ennenkin, mutta erityisesti yritysten sisäistä "palaveri"-lentämistä on rajoitettu voimakkaasti.

 

Kauppalehdessäkin juttu samasta aiheesta:

 

"Liikelentämisen määrä kokouksesta toiseen on romahtanut eikä ehkä toivu entiselleen."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo kokousmatkustaminen ole ollut alenevaa jo pitemmän aikaa..

 

Todella paljon työkseen lentävistä merkittävä osa lienee kuitenkin käyttö- ja asennuspuolen porukkaa erilaisille koneille/laitteille/sovelluksille. Jos tarvitaan valmistajan insinööriä asentamaan uutta moottoria johonkin, ei teleteknologiasta paljon apua ole. Ainakaan vielä.

 

Ihan sivupointtina, asia mitä tässä ketjussa on jo sivuttu. Luin tutkimuksesta, jossa tutkittiin ihmisten käyttäytymistä naamatusten vs sähköisesti. Selkeä toteamus oli, että naamatusten "neuvoteltaessa" ristiriita- ja konfliktitilanteiden syntyminen vähenee ja niiden purku onnistuu todennäköisemmin. Tässä tutkimuksessa sähköisesti tarkoitti kylläkin sähköposti- yms "vanhaa" teknologiaa.. Lienee niin, että ei-naamatusten -viestinnässä on helpompi olla jyrkkä ja sanoa ns suorat sanat. (mikä myös tämän foorumin useassa ketjussa on aikojen saatossa koettu ja todettu.. ::) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

...Todella paljon työkseen lentävistä merkittävä osa lienee kuitenkin käyttö- ja asennuspuolen porukkaa erilaisille koneille/laitteille/sovelluksille. Jos tarvitaan valmistajan insinööriä asentamaan uutta moottoria johonkin, ei teleteknologiasta paljon apua ole. Ainakaan vielä...

 

 

Kyllä noissa asennus ja huoltohommissakin tieto- ja infotekniikka vähentävät matkustuksen tarvetta. Kaikenlaiset etädiagnostiikka ja -ohjeilmointimahdollisuudet ovat komaa kamaa ja vähentävät paikallemenon tarvetta. Toki ihan "mutterihommiin" tarvitaan vieläkin fyysinen läsnäolo. Mutta usein niin, että vain mutteriville menee paikalle ja elektroninörtti hoitaa hommat toimistolta, ennen paikalle matkustivat molemmat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä noissa asennus ja huoltohommissakin tieto- ja infotekniikka vähentävät matkustuksen tarvetta. Kaikenlaiset etädiagnostiikka ja -ohjeilmointimahdollisuudet ovat komaa kamaa ja vähentävät paikallemenon tarvetta. Toki ihan "mutterihommiin" tarvitaan vieläkin fyysinen läsnäolo. Mutta usein niin, että vain mutteriville menee paikalle ja elektroninörtti hoitaa hommat toimistolta, ennen paikalle matkustivat molemmat.

 

Tässä näkökulmassa on sellainen ongelma, että on hankalaa laskuttaa asiakasta viankorjauksesta kun paikan päällä ei ole näkynyt ketään, ts. maksun sijaan tulee mussutusta. Etenkin jos laskun loppusumma on 'suolainen', näinä aikoina kun johdon mielestä on päästävä laskuttamaan joka hommasta..

 

Eli suuntaus alkaa olemaan taas niin, että paikan päälle mennään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä näkökulmassa on sellainen ongelma, että on hankalaa laskuttaa asiakasta viankorjauksesta kun paikan päällä ei ole näkynyt ketään, ts. maksun sijaan tulee mussutusta. Etenkin jos laskun loppusumma on 'suolainen', näinä aikoina kun johdon mielestä on päästävä laskuttamaan joka hommasta..

 

Tosin kun asiakkaalle myydään tuote palvelupakettina/huoltosopimuksena/tms. eikä asennustyönä 300 euroa/tunti, niin ei sitä kiinnosta pätkääkään kuka sitä purkkia siellä ruuvaa ja mistä käsin. Pahimmassa tapauksessa paikan päällä käydessäkään asiakasta ei ole tavattu lainkaan, ainoastaan se oman firman paikallinen mutteriville ja asiakkaan palkkaama vartiointiukko, joka avaa oven paperit tarkastettuaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään