Juha Klemettinen

Polkupyörää ostamassa

22 viestiä aiheessa

Olen tässä viime päivinä pyöritellyt uuden pyörän ostamista, mutta olen pihalla kuin lumiukko polkypyörien maailmasta...

 

Muutama vuosi sitten hankitun laadukkaan (  :-[ ) Biltema Yosemite-pyörän takavanteen pinnat sanoivat työsopimuksen irti tuossa elokuun lopulla. Lähdin töistä, ja Metsälässä isoa ylämäkeä noustessani kuului selän takaa komea pamaus. Mäen päällä totesin kolmen pinnan menneeen poikki takavaanteesta. Todennäköisesti pinnat saivat kipeää jo aamulla töihin mennessä kun ajoin Oulunkylässsä isoon monttuun... Pyörähuoltoni Malmilla halusi vaihtaa koko vanteen (+Shimanon napavaihteen), kustannusarvio vaatimaton 200 euroa. En millään haluaisi elvyttää Biltema-fillari 200 eurolla tai maksaa huoltofirmalle koko vanteen vaihdosta. Voisihan sitä talven pimeinä iltoina pinnata vanteen itsekin, mutta mikä takaa ettei heti ensi kesänä laukea seuraavat kolme pinnaa jne?

 

Eli uutta pyörää ostamaan. Pyörällä on tarkoitus ajaa työmatkoja pääkaupunkiseudulla ja satunnaista kuntoliikuntaa. Maastaoon ei ole tarkoitus mennä normaalia pururataa pidemmälle. Eli pyörä pitäisi kai etsi ns city ja hybridi-pyörien joukosta? Speksit ovat yksinkertaiset: haluan pyörässä olevan huolettoman napavaihteen, budjetti max 500 euroa.

 

Armottoman surffailun jälkeen olen katsellut mm. näitä:

http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_45&products_id=1652

http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_46&products_id=1504

 

Mutta nyt tullaankin ongelmiin. Kun tutkii nettiä törmää keskusteluihin joissa jokaista pyörämerkkiä haukutaan paskaksi, ja omaa merkki maailman parhaaksi. Miten ihmeessä tavallinen fillaroija voi muodostaa käsityksen onko esim. Insera hyvä vai huono pyörämerkki? Ja toisaalta onko jokaisessa merkissä omat hyvät ja huonot puolensa?

 

Kertokaapa omia kokemuksianne ja vihjeitänne...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sitä valitettavasti sensuuntaista juttua asiaa enemmän tuntevilta kuulee että nuo josemiitet ja inseerat on samaa tasoa... Tuplaa budjetti tai laske vaatimuksia. Voin suositella tuota Fillari-lehden foorumia... Tsemppiä :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tässä viime päivinä pyöritellyt uuden pyörän ostamista, mutta olen pihalla kuin lumiukko polkypyörien maailmasta...

 

Muutama vuosi sitten hankitun laadukkaan (  :-[ ) Biltema Yosemite-pyörän takavanteen pinnat sanoivat työsopimuksen irti tuossa elokuun lopulla. Lähdin töistä, ja Metsälässä isoa ylämäkeä noustessani kuului selän takaa komea pamaus. Pyörähuoltoni Malmilla halusi vaihtaa koko vanteen (+Shimanon napavaihteen), kustannusarvio vaatimaton 200 euroa.

 

Speksit ovat yksinkertaiset: haluan pyörässä olevan huolettoman napavaihteen, budjetti max 500 euroa.

 

 

Kertokaapa omia kokemuksianne ja vihjeitänne...

Juha

 

Moi,

 

Täällä Malmilla, kuvittelisin että myös Tapulissa, fillarin on hyvä olla sellainen ettei sen menettäminen nosta ketutuskäyrää turhan korkealle. Vanhalla, mutta hyvin huolletulla fillarilla ajelee kevyesti pitemmätkin matkat ja sen uskaltaa jättää ulos telineisiin.

 

Ajaelen itse tuota samaa Metsälälän mäkeä duunimatkoilla sulanmaan aikana 30-vuotta vanhoilla Cresenteillä, 3-vaihteinen Torpedo napavaihde suorasarvisessa ja 10-vaihteinen ulkovaihde käyräsarvisessa mankelissa. Suorasarvinen on mukava valinta kauniina kesäpäivinä, pässinsarvista käytän enimmäkseen tuulisina vuoden aikoina. Molemmat olen blokannut roskalavalta pihatalkoiden yhteydessä. Talvisin käytän nastarenkastettua +60-vuotta vanhaa Kone ja Terän valmistamaa Peto miestenpyörää, joka näistä kolmesta tuntuu kaikkein mukavimmalta matkapyörältä. Ajoasento on viimeisenpäälle mietitty ryhdikkään hyvä, runko on tarpeeksi suuri isollekin korstolle ja välitys on hyvä kompromissi duunimatkan maastoprofiiliin suhteutettuna.

 

Ruotsalaisissa vanhoissa Monarkeissa ja Cressuissa on käytetty laadukkaita osia mm. pinnat ja vanteet ovat ruostumatontaterästä ja laakerit sekä pesät taattua Kiirunan rautamalmia. Ainut ikävä ominaisuus näissä 70-luvun 10-vaihteisissa fillareissa on tehottomat jarrut, jotka eivät oikein sovi tänne Pohjois-Helsingin ruuhkaisille pyöräteille.

 

Työkaverini +130 kg osti keväällä mainitsemasi Insera hybridipyörän, hän on ollut hankintaansa tyytyväinen.

 

Pidän itse ulkovaihteita vahvoina, toimintavarmoina ja myös huolettomampina kuin mitä nämä nykyiset napavaihteet ovat. Vaijerinsäädön lisäksi takasäätäjässä on ainoastaan kaksi ruuvia joilla ketjulinjan ja vaihteiden toimivuuden saa kohdalleen. Siinä vaiheessa kun rataspakka ja ketjut on vaihdettava kustannukset ovat myös kohtuulliset. Viimeksi työmatkan aikana teetettynä maksoi 50 euroa, aikaa tähän operaatioon meni noin 15 min ja se tehtiin odotettaessa Leppävaaran huollossa.

 

Topi

 

Muok. Muista tinkiä kaupanteko hetkellä "puhkeamattomat" kuituvahvistetut renkaat alle, jos päädyt ostamaan uuden Inseran. Duunikaveri ei saanut niitä ihan ilmaiseksi, mutta kohtuulliseen hintaan kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Kiinnitä huomiota pyörän painoon.

2. Halvoissa pyörissä joustohaarukka on lähes turha kapine koska se ei kuitenkaan toimi kunnolla  mutta lisää painoa.

3. Käväise  myös "oikeassa" pyöräliikkeessä.

4. Maksa hieman enemmän kuin ajattelit -  saattaa kannattaa pidemmän päälle. Merkki ei ole ensisijainen kriteeri.

 

nimim kahdella pyörällä vuodesta 1963

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Mäen päällä totesin kolmen pinnan menneeen poikki [...] Pyörähuoltoni Malmilla halusi vaihtaa koko vanteen (+Shimanon napavaihteen)...

 

Ensin kannattaa vaihtaa pyörähuoltoa.

Jos tuossa ei ole tapahtunut muuta järisyttävää tai et ollut jo ehtinyt ajaa napaa puhki, niin kolmen katkenneen pinnan takia ei todellakaan aleta napaa heittää roskakoriin. Kehä saattaa ottaa kipeää, mutta jos kerran pääsit Metsälästä Malmille asti, niin luulisi senkin olevan käyttökunnossa. Kuulostaa aivan yliampuvalta ruveta myymän sulle koko uutta takakiekkoa parin katkenneen pinnan takia.

 

Toisaalta uudella pyörällä on kiva ajaa, joten jos vanha konkeli alkaa olla muutenkin väsynyt, niin mikäpä ettei. Koska ilmeisesti ajat melko paljon, kannattaa kierrellä ihan oikeissa pyöräkaupoissa katsomassa vaihtoehtoja. Kunnon liikkeessä saa asiantuntevaa palvelua ja esim. rungon mitoitus alkaa avautua eri tavalla kuin marketissa. Hyvä fillari; parempi mieli. Mutta se kannattaa pitää mielessä, että joillain kauppiailla on paha tapa puhua asiakas pyörryksiin juuri sen uusimman takavaihtajan superominaisuuksilla. Kannattaa miettiä, mitä hilavitkuttimia oikeasti tulee käyttämään ja pyrkiä eroon lopuista. Yksinkertaisuus on kaunista. (Ja helppoa huoltaa).

 

Niin, ja jos päädyt ostamaan uuden fillarin, mulle voi lahjoittaa sen vanhan takanavan  ;)

 

 

-Tuomo.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tässä viime päivinä pyöritellyt uuden pyörän ostamista, mutta olen pihalla kuin lumiukko polkypyörien maailmasta...

 

Muutama vuosi sitten hankitun laadukkaan (  :-[ ) Biltema Yosemite-pyörän takavanteen pinnat sanoivat työsopimuksen irti tuossa elokuun lopulla. Lähdin töistä, ja Metsälässä isoa ylämäkeä noustessani kuului selän takaa komea pamaus. Mäen päällä totesin kolmen pinnan menneeen poikki takavaanteesta. Todennäköisesti pinnat saivat kipeää jo aamulla töihin mennessä kun ajoin Oulunkylässsä isoon monttuun... Pyörähuoltoni Malmilla halusi vaihtaa koko vanteen (+Shimanon napavaihteen), kustannusarvio vaatimaton 200 euroa. En millään haluaisi elvyttää Biltema-fillari 200 eurolla tai maksaa huoltofirmalle koko vanteen vaihdosta. Voisihan sitä talven pimeinä iltoina pinnata vanteen itsekin, mutta mikä takaa ettei heti ensi kesänä laukea seuraavat kolme pinnaa jne?

 

Eli uutta pyörää ostamaan. Pyörällä on tarkoitus ajaa työmatkoja pääkaupunkiseudulla ja satunnaista kuntoliikuntaa. Maastaoon ei ole tarkoitus mennä normaalia pururataa pidemmälle. Eli pyörä pitäisi kai etsi ns city ja hybridi-pyörien joukosta? Speksit ovat yksinkertaiset: haluan pyörässä olevan huolettoman napavaihteen, budjetti max 500 euroa.

 

Armottoman surffailun jälkeen olen katsellut mm. näitä:

http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_45&products_id=1652

http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_46&products_id=1504

 

Mutta nyt tullaankin ongelmiin. Kun tutkii nettiä törmää keskusteluihin joissa jokaista pyörämerkkiä haukutaan paskaksi, ja omaa merkki maailman parhaaksi. Miten ihmeessä tavallinen fillaroija voi muodostaa käsityksen onkFillarilehden foorumin porukka on pikkaisen "friikkiä" noiden pyörien suhteen. Ovathan he yleesä sellaisia jolle asia on enemmän henkeen ja vereen.

Itse ostin keväällä (Kun Kuwahara laukesi 11 vuoden ja parin rempan jälkeen) Polkupyörätukusta Inseran Reflex Evon sillä siinä oli mun mielestä kaikki kohdallaan. Harrastajalle ladukkaat osat (mm. Deore) lokarit valmiina ja se pärjäsi aikanaan hyvin TM:n fillarivertailussa, tuossa alle tonnin hintaluokassa.

Muutenkin nuo Inserat ovat pärjänneet usein testeissä ihan hyvin. Niissä on mielestäni erinomainen hinta-laatusuhde.

 

Pitää ottaa huomioon että aktiiviharrastajat ajattelevat näistä hiemen eri tavalla kuin minunlaiset, jotka pyöräilevät kesällä työmatkat ja muutenkin mahdollisimman paljon, mutten niinkään suoritus- tai kilpailumielessä. Vuodessa tulee noin pari tonnia mittariin pk-seudulla ja maalla lomaillessa. Hybridi on kyllä ollut mainio maastopyörän jälkeen.

Ajoasento on mukavampi ja sorateilläkin pelaa hyvin.

 

Uskallan väittää että et kirvestäsi kiveen lyö, jos Inseraan päädyt.o esim. Insera hyvä vai huono pyörämerkki? Ja toisaalta onko jokaisessa merkissä omat hyvät ja huonot puolensa?

 

Kertokaapa omia kokemuksianne ja vihjeitänne...

Juha

 

Fillarilehden foorumin porukka on pikkaisen "friikkiä" noiden pyörien suhteen. Ovathan he yleesä sellaisia jolle asia on enemmän henkeen ja vereen.

Itse ostin keväällä (Kun Kuwahara laukesi 11 vuoden ja parin rempan jälkeen) Polkupyörätukusta juurikin Inseran Reflex Evon sillä siinä oli mun mielestä kaikki kohdallaan. Harrastajalle ladukkaat osat (mm. Deore) lokarit valmiina ja se pärjäsi aikanaan hyvin TM:n fillarivertailussa, tuossa alle tonnin hintaluokassa.

Muutenkin nuo Inserat ovat pärjänneet usein testeissä ihan hyvin. Niissä on mielestäni erinomainen hinta-laatusuhde.

 

Pitää ottaa huomioon että aktiiviharrastajat ajattelevat näistä hiemen eri tavalla kuin minunlaiset, jotka pyöräilevät kesällä työmatkat ja muutenkin mahdollisimman paljon, mutten niinkään suoritus- tai kilpailumielessä. Vuodessa tulee noin pari tonnia mittariin pk-seudulla ja maalla lomaillessa. Hybridi on kyllä ollut mainio maastopyörän jälkeen. Ajoasento on mukavampi ja sorateilläkin pelaa hyvin.

Ja ongelmia ei ole ollut reilun tonnin aikana mitä tulla on nyt tullut ajettua. Alussa on hieman ruuvien kiristystä, tms. kun paikat asettuu ja ensihuolto kannattaa tehdä kun on ajettu hieman ja mm. pinnat asettuneet.

 

 

Uskallan väittää että et kirvestäsi kiveen lyö, jos Inseraan päädyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fillareista ei niin paljoa nykyään tietoa että kävisin neuvomaan merkkiä, lähinnä meinasin muistuttaa renkaista. Tossa jo tulikin tekstiä rinkuloista.

Taitaa olla renkaat missä valmistajat/kauppiaat säästävät? Kohtuuhintaisiin fillareihin laitetaan jotkut onnettomat kumit jotka hajoavat jo parin kesän jälkeen.

 

Sällille ostettiin kohtuuhintainen fillari, jolla on nyt päästellyt kaksi kesää. Kymmenvuotiaan pojannassikan käsittelyssä kyllä eroaa jyvät akanoista, vaikka tätä kyseistä pyörää on kielletty särkemästä.(vaihtoehtona on koulumatkan suorittaminen jalalla. 4,5km) :)

Fillari sinänsä kestänyt, mutta renkaat oli jo ekan kesän jälkeen ihan pykineet ja sisäkumi meni kaksi kertaa puhki. Nyt kuluneena kesänä kumien ulkoinen olemus vaan paheni vaikka pintaa oli reilusti, pykiminen eteni siihen pisteeseen että viimeisen rengasrikon jälkeen ostin uudet renkaat zing-zong merkkisten tilalle. Pyörä oli hintaluokassa 250-300e, joten ei ihan halvinta kuraa.

 

Meikäläisen pyörässä on jotkut Misukan kammonappulat ja renkaat ovat vieläkin käyttökelpoiset vaikka ikää on jo kymmenen vuotta.

 

Napavaihteista vielä. Onko niille itse tehtävissä mitään? En ole moisen kanssa ikinä paininut, mutta perinteisen kannattajana rummutan silti simppelin ketjuvaihtajan puolesta. +se loistava 3speed torpedo jolla itse olen junnuna ajanut tuhansia ja taas tuhansia kilsoja ilman mitään vaivoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla renkaat missä valmistajat/kauppiaat säästävät?

 

Meikäläisen pyörässä on jotkut Misukan kammonappulat ja renkaat ovat vieläkin käyttökelpoiset vaikka ikää on jo kymmenen vuotta.

 

Napavaihteista vielä. Onko niille itse tehtävissä mitään? En ole moisen kanssa ikinä paininut, mutta perinteisen kannattajana rummutan silti simppelin ketjuvaihtajan puolesta. +se loistava 3speed torpedo jolla itse olen junnuna ajanut tuhansia ja taas tuhansia kilsoja ilman mitään vaivoja.

 

 

 

Joo, silloin kun duuni on kauempana kuin kävelymatkan päässä kannattaa tosiaan panostaa renkaisiin. Itse olen ajellut samoilla Nokian nastoitetulla "hakkapeliitoilla" jo kymmenen vuotta, eivät ole halkeilleet sivusta ja piikejäkin on vielä kiinni riittävä määrä.

 

Napavaihteista löytyy räjäytyskuvia netistä, kai niitäkin oppisi ymmärtämään jos vaan viitsisi panostaa tarpeeksi nykyajan ymmärtämiseen, luulisi ainakin näihin Shimanon vaihteisiin osia löytyvän.

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Napavaihteista vielä. Onko niille itse tehtävissä mitään? En ole moisen kanssa ikinä paininut, mutta perinteisen kannattajana rummutan silti simppelin ketjuvaihtajan puolesta. +se loistava 3speed torpedo jolla itse olen junnuna ajanut tuhansia ja taas tuhansia kilsoja ilman mitään vaivoja.

 

 

Napavaihteista sekä Shimanolle, että Torpedolle on olemassa suomenkielinen "vaihe vaiheelta" purku ja koonti-opas. Ainakin pyöräkorjaamopiireissä ovat tuttuja. Kaksi ja kolme-vaihteisen Torpedon saa kyllä purettua ja kasattua kun on tarkka ja huolellinen. Mutta joitakin Shimanon malleja ei saa enään takaisin kasaan "ainakaan toimivana" ellei tunne niiden koontikikkoja. 

Vikojen etsiminen Torpedon napavaihteista on myös helpompaa, ne tyypilliset viat mitä siihen tulee on helppo löytää kun navan on purkanut . . näkee selvästi, että "tuo on rikki"

Shimanossa näin ei ole vaan kaikki näyttää yleensä aivan ehjältä. Täytyy olla "tehtaan tietoa" että tiedät mikä pitää vaihtaa minkäkin vian tullessa.

:)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Napavaihteista [...] Täytyy olla "tehtaan tietoa" että tiedät mikä pitää vaihtaa minkäkin vian tullessa.

 

Itsellä ei ole kokemusta näistä, mutta aikoinaan juttelin Pyörähuollon Okkan kanssa eri vaihteistoista ja hänen mielipiteensä tuntui olevan, että napavaihteisto on sinänsä hieno laite, mutta korjaaminen on monimutkaisempaa ja maksaa aika lailla eri summia kuin perinteisen ketjuvaihteen. Ketjuvaihteen uudistaa muutamaan kertaan sillä summalla kuin napavaihteen korjaa kerran. Toisaalta napavaihdetta ei juuri tarvitse säätää tai huoltaa siinä matkan varrella, eli hyvät puolensa kummissakin.

Tämä siis toisen käden tietona.

 

Sellainen huomio tuli mieleen kestävyyden kannalta, että jos ajelet syksyllä ja talvella paljonkin, kannattaa harkita levy- rulla- tms. jarruja, jotka eivät kuluta vanteen pintaa. Noita kehiä nimittäin alkaa kulua aika hälyttäviä määriä kun loskakeleillä jarruttelee hiekkaa jarrupalojen ja vanteen välissä...jarrulevyjä on helpompi vaihtaa kuin kasata uusia kiekkoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Napavaihteista sekä Shimanolle, että Torpedolle on olemassa suomenkielinen "vaihe vaiheelta" purku ja koonti-opas. Ainakin pyöräkorjaamopiireissä ovat tuttuja.

 

Shimanossa näin ei ole vaan kaikki näyttää yleensä aivan ehjältä. Täytyy olla "tehtaan tietoa" että tiedät mikä pitää vaihtaa minkäkin vian tullessa.

:)

 

 

Hyvä tietää, pidän näppini erossa Shimanoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos päätyy levyjarrulliseen polkupyörään, kannattaa ottaa vähintään niitä keskihintaisia jarrusarjoja. Nestevälitteinen levyjarru tuntuu olevan huomattavan paljon huoltovapaampi kuin vaijerivälitteinen. Omassa pyörässäni olevaa Hayes Sole jarrusarjaa ei ole tarvinnut huoltaa/säätää 1,5 vuoden aikana lainkaan. Pyörällä on ajettu ympäri vuoden muutaman kilometrin työmatkaa, joka kelissä. Sitä vastoin taloudessa olevaa Shimanon vaijerivälitteisillä levyjarruilla varustettua pyörää on säädetty suunnilleen koko ajan, eikä se tunnu ikinä olevan oikein hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kakista vinkeistä, tällä foorumilla ei kyllä jää sormi suuhun missään asiassa  :thmbup:

 

Kiirettä on pitänyt koko viikon, saa nähdä jääkö pyörän osto kevääseen. Talviajoa en aio harrastaa, mutta pihinä ajattelin saavani fillarin halvalla tähän aikaan syksystä.

 

Napavaihteiston haluaisin nimenomaan sen takia, että se käytössä huolettomampi kuin ketjuvaihde, tai näin ainakin luulen 1990-luvun kokemusteni perusteella.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Napavaihteiston haluaisin nimenomaan sen takia, että se käytössä huolettomampi kuin ketjuvaihde, tai näin ainakin luulen 1990-luvun kokemusteni perusteella.

...

 

Ensimmäisessä vaihdepyörässäni (yli 50 vuotta sitten) oli napavaihde. Sen jalkeen on aina ollut ketjuvaihde. Käytössä en kummoista eroa huomannut, mutta ketjuvaihde on hyvin paljon huolettomampi huoltaa.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on ollut nyt vuoden verran Helkaman C2800 polkupyörä. Olen siihen erityisen tyytyväinen. Uusi malli on CS2800, jota on edelleen parannettu. Kannattaa tutustua!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Napavaihteiston haluaisin nimenomaan sen takia, että se käytössä huolettomampi kuin ketjuvaihde,

 

Juha

 

Napavaihteistosta ei ole tuoreita kokemuksia, mutta ketjuvaihteistoa ei tarvitse liiemmin huoltaa, riittää, kun pitää sen edes kohtuullisen puhtaana ja ketjun hyvässä öljyssä. Öljyn puute tekee polkemisen huomattavasti raskaammaksi jo paljon ennen kuin ketjut alkavat kitistä. Yhdessä mun yli 10 vuotta vanhassa maastopyörässä on Shimano XTR -takavaihtaja eikä sitä ole vielä tarvinnut huoltaa tai säätää, ajoittainen pesu ja kevyt öljyäminen riittää. Vaijerin säädön taisin tehdä pari vuotta sitten, siihen meni 30 sekuntia.

 

Nyt voisi olla hyvä vuodenaika ostaa fillari edullisesti, vaihteiston tyypistä riippumatta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhden huonon puolen ketjuvaihteessa napavaihteeseen verrattuna tiedän (kokemuksesta). Se on kuitenkin hyvin harvinainen ongelma ja voi sattua vain juuri tietynlaisella kelillä.

 

Kun on sellainen "rättiluminen" keli eli on satanut sellaista lähellä nolla-asteista suvilunta pyörätielle eikä sitä ole ehditty aurata pois, saattaa se lentää takarattaaseen ja tarttua siihen kiinni vähitellen niin, että ketju putoaa pois rattaalta. Lumi ei saa olla liian kylmää, jolloin se ei tartu tai liian vetistä, jolloin se ei kovetu kiinni rattaaseen. Parhaiten sellainen tilanne kai syntyy, kun on satanut suvilunta ja alkaa vähitellen pakastaa, mutta suvilumi ei ole vielä ehtinyt kovettua.

 

Minulle on kerran yli 50-vuotisen pyöräilyuran aikana käynyt näin.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään