Petri Lamberg

Kovalevy kysymys

18 viestiä aiheessa

Olen ajatellut ostaa uutta tietokonetta peleihin ja ajattelin olisiko tämä mahdollista, että ottaisin vanhasta koneesta kiintolevyn ja laittaisin uuteen että ei tarvitsisi ostaa uutta käyttöjärjestelmää tai asentaa pelejä uusiksi tai ostaa uutta kiintolevyä. Onko mahdollista?  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos koko helahoito menee päivitykseen, kovoa lukuunottamatta, joudut joka tapauksessa kaiken uudelleen asentamaan, ainakin windowsin osalta.

Sekin on otettava huomioon mikä on kovon liitin tyyppi, onko Serial ATA vai IDE. Nykyisissä emolevyissä on ainoastaan enää se yksi(tai aika useassa emolevyssä joita itselläni on ollut käytössä) ja ainut IDE väylän paikka ja varmaan tulevaisuudessa ne tulee siirtymään historiaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi se windows pitäisi asentaa uudestaan eikö se menisi niin että uusien laitteiden ajurit sisää ja menoks ?  :(

Testaa ja tiedät toimiiko vai ei. Jos vaihtaa esim Intelistä AMD:hen alustaan tai päinvastoin, niin aina kannattaa asentaa uusiksi käyttis.

Mutta jos kämmit asiassa niin sano minun sanoneeni :) Itse en tue tätä käytäntöä että heitetään vaan kamat sisään ja jatketaan vanhalla käyttiksellä kun sinne kuitenkin jää ajurin rippeitä ja niitä ei saa 100% koskaan heivattua. Joten tuohon "uusien laitteiden ajurit sisää ja menoks ?" en luota, mutta omapa on asiat ja tuskat jos kämmit, ja joudut kuitenkin asentamaan sitten uudelleen, säästyy vaivaa ja aikaa kun asentaa vaan suosiolla kaikki uusiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No höh se on kai sitte taas kaikkien ohjelmien uudelleen asennus kyseessä............... Jos edes ostan uutta konetta. Tähän mun vanhaan koneeseen ei oikein saa päivitettyä osia koska tässä on micro atx kotelo ja virtalähde about 300 wattia.....  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No höh se on kai sitte taas kaikkien ohjelmien uudelleen asennus kyseessä...............

Voi kuule, mulla on ainainen urakka ollut tuossa mutta, siten teen että ne mitä alkuun tarvitsen asennan ne ja siitä etiä päin sitä mukaan kun tarve yllättää asentelen lisureita/ohjelmia yms ajallaan.

Mulla on tuossa sanotaanko nyt  noin 7 vuoden ajalta tullut tuota kaikenlaista simu lisuria ostettua ja aina ne joutuu uudelleen asentamaan ja sitä urakkaa riittää ja suurimmassa osassa on tämä Online aktivointi tehtävä ja osassa joutuu sitäkin odottamaan joten siihen kaikkeen tottuu ajallaan, kun muutamia kertoja sen asennus rumban vetäsee :)

Sitäpaitsi se vaan tekee hyvää asentaa kaikki uudelle koneelle ja puhtaalle pöydälle, pyöriikin paremmin asiat esim jos ei ole harrastanut levyn eheytystä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos edes ostan uutta konetta. Tähän mun vanhaan koneeseen ei oikein saa päivitettyä osia koska tässä on micro atx kotelo ja virtalähde about 300 wattia.....  :'(

Tänä päivänä laitteitten hinnat on niin alhaalla että eikun vaan keskusyksikköä kasaamaan omilla herkuilla, esim Jimssiltä tilaan kaikki tietokoneen osani ja sieltä valinnanvaraa löytyy :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänä päivänä laitteitten hinnat on niin alhaalla että eikun vaan keskusyksikköä kasaamaan omilla herkuilla, esim Jimssiltä tilaan kaikki tietokoneen osani ja sieltä valinnanvaraa löytyy :)

Olen samaa mieltä !  Noin vuosi sitten laitoin kokonaan uuden keskusyksikön, eka kertaa vamiiksi koottuna tilatun, Jimmssin EliteGamerin.  Hyvin pelaa ja palvelu toimii! 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiks oo joku sellainen ohjelma, jolla saa siirrettyy ajureita ja muuta sälää koneesta toiseen. Laitan linkin jos muistan ja löydän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiks oo joku sellainen ohjelma, jolla saa siirrettyy ajureita ja muuta sälää koneesta toiseen. Laitan linkin jos muistan ja löydän.

Noita on kaikenlaisia Ghost ohjelmia, kiintolevyn valmistajilta löytyy myös omia ohjelmia tiedoston siirtoon, mutta eikös se ole sama asia jos lataat ajurit netistä uudelleen ja tärkeimmät tiedot siirtää eri osioon tms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noita on kaikenlaisia Ghost ohjelmia, kiintolevyn valmistajilta löytyy myös omia ohjelmia tiedoston siirtoon, mutta eikös se ole sama asia jos lataat ajurit netistä uudelleen ja tärkeimmät tiedot siirtää eri osioon tms.

Ainakaan Ghost ei oikein tahdo toimia, jos koneet eivät ole täysin samanlaisia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiks oo joku sellainen ohjelma, jolla saa siirrettyy ajureita ja muuta sälää koneesta toiseen.

Yks tuollainen on DriverMax Googlettamalla löytyy...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

suosittelen uuteen koneeseen puhdasta asennusta tai voi olla että vanha touhka sekottaa toimintaa sen verta ettei uudesta koneesta ole hyötyö, itse suosin 2x sata levyä raid stripping moodissa niin saa pikkusen levyn vauhtia lisää kun tuntuu että uusissa koneissa sata väylän siirtokyky jarruttaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun minä otan uuden koneen käyttöön, asennan käyttiksen ja muun tauhkan puhtaalle kovalevylle ja teen (tarvittaessa) sen osioinnit valmiiksi. Sen jälkeen liitän siihen uuteen koneeseen vanhan koneen kovalevyn ja siirrän tarpeelliset datat uudelle koneelle (vanhalle jäävät vielä varmuuskopiot). Ohjelmat kannattaa myös asentaa uudelleen - nekin, jotka ehkä toimisivat ilman asennusta. Lopuksi vanhan levyn voi irrottaa (jos esimerkiksi haluaa entisestä koneesta kakkoskoneen) tai jättää paikalleen (jos ei piittaa pienestä lisäenergian kulutuksesta).

Niin ja vaikka ei hankkisikaan uutta konetta, pitää Windows yleensä kerran kahdessa vuodessa asentaa uudelleen. Sen verran sikinsokin se ehtii siinä ajassa mennä (hidastua).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja vaikka ei hankkisikaan uutta konetta, pitää Windows yleensä kerran kahdessa vuodessa asentaa uudelleen. Sen verran sikinsokin se ehtii siinä ajassa mennä (hidastua).

No jaa, kumma juttu, kun ei ole kertaakaan tarvinnut asentaa omiin koneisiin Windowsia moisen takia uudelleen. Esim. nykyisellä XP-asennuksella on kohta vissiin kuudes vuosi aluillaan ja kertaalleen on kovalevykin vaihdettu isompaan välillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jaa, kumma juttu, kun ei ole kertaakaan tarvinnut asentaa omiin koneisiin Windowsia moisen takia uudelleen. Esim. nykyisellä XP-asennuksella on kohta vissiin kuudes vuosi aluillaan ja kertaalleen on kovalevykin vaihdettu isompaan välillä.

Käytätkö vain rajoittunutta määrää ohjelmia?

Minulla koneella on ajanmittaan yleensä niin paljon krääsää, että kaikkien ohjelmien kuvakkeet eivät enää mahdu työpöydälle. Teen kansioita eri aihepiireille ja tungen loput kuvakkeet niihin.

Kyllä tämä minullakin toimintakunnossa pysyy, mutta profiili kasvaa vähitellen ja se sekä entiedämikämutta lopulta hidastaa koneen toimintaa selvästi. Windowsin uudelleenasennus parin vuoden välein kummasti nopeuttaa toimintaa.

Hankin tämän nykyisen masiinan 2005 ja olen kerran asentanut käyttiksen uudelleen. Toiste en sitä enää tee, sillä täytynee kohta vaihtaa uuteen koneeseen, jotta saa lopulta myös FSX:n toimimaan kunnolla.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytätkö vain rajoittunutta määrää ohjelmia?

HEHE, en todellakaan. Kone on täynnä ohjelmia, joita käytän päivittäin ja vielä enemmän löytyy sellaista turhaa krääsää, jota olen joutunut käyttämään kerran pari enkä sen jälkeen ole tarvinnut...

Mutta poistelen kyllä aika säännöllisesti sellaisia kuraperseohjelmia, kuten Quicktimea ja vastaavia, joiden pakkosyöttö koneille pitäisi kriminalisoida. Asennan ko. ohjelman silloin, jos sitä aivan pakosta tarvitsee, mutta lähtee kyllä heti, jos ei sitä enää tarvitse. Muitakin vastaavia löytyy. Ylipäätään kun ei anna ohjelmien asennella itseään ihan pelkillä oletusasetuksilla, jolloin koneeseen survotaan jos jonkinlaista ylimääräistä härpäkettä, pärjää aika pitkälle ja saa pidettyä koneen "vetreänä"...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään