Esa Sairio

Ääkköset?

10 viestiä aiheessa

Joissakin tapauksissa koneellani ei näy ä- ja ö-kirjaimet oikein. Esimerkiksi joillakin kotisivuilla (yritykset, kunta, viranomaiset yms.) on palautelaatikko, jolla voi kysyä erilaisia tietoja ja asioita kotisivun tuottajalta.

Kun näihin laatikkoihin kirjoittaa tekstiä, tulee esim. ä-kirjaimen tilalle jokin kummallinen neliömerkki.

Onko kyseessä oman tietokoneeni jokin väärin oleva asetus vai johtuuko tuo kotisvun tuottajan puolelta?

Voiko asialle tehdä mitään?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen miettinyt samaa, että mistä moinen johtuu. Kun toisinaan/yleensä sama(t) sivu(t) toimii ihan oikein, mutta sitten toisena hetkenä tulee noita ihmemerkkejä. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Finavian lentosääpalvelu. Yleensä tuo sivusto toimii ihan oikein, mutta sitten taas toisena hetkenä saa tihrustaa ääkkösien osalta laatikkokieltä... Luulen, että tuo on jotain Firefoxin bugeja, mutta toisaalta enpä ole koskaan tarkistanut, onko samat ongelmat sitten IE:llä, kun sitä nykyään niin harvoin käytän...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Syynä voi olla selaimen väärä merkistökoodaus. Sen voi vaihtaa Firefoxissa View->Character Encoding tai IE:ssä Page->Encoding. Useimmat sivut osaavat kertoa selaimelle mitä koodausta tulee käyttää, mutta joskus tulee sellaisia sivuja vastaan jotka ei sitä tee. Silloin selain saattaa jäädä käyttämään edellisen sivuston määrittelemää koodausta ja lopputuloksena saattaa olla jotain erikoismerkkejä esim. ääkkösten osalta.

-Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis miten?

Minulla on valittuna: sivu - koodaus - länsieurooppalainen ISO.

Minulla Internet Explorer on suomenkielinen.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla webissä aika harvoin (IE:n kanssa) tulee tuota ongelmaa - esim. Finavian säiden kanssa ei ainakaan vielä, mutta sähköpostien kanssa muutaman kerran on tullut sellaista solmua, ettei sitä ole enkoodannut Erkkikään säälliseen muotoon :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Syynä voi olla selaimen väärä merkistökoodaus. Sen voi vaihtaa Firefoxissa View->Character Encoding tai IE:ssä Page->Encoding. Useimmat sivut osaavat kertoa selaimelle mitä koodausta tulee käyttää, mutta joskus tulee sellaisia sivuja vastaan jotka ei sitä tee. Silloin selain saattaa jäädä käyttämään edellisen sivuston määrittelemää koodausta ja lopputuloksena saattaa olla jotain erikoismerkkejä esim. ääkkösten osalta.

-Esa

Paitsi että ei kait ne asetukset lennossa vaihtele? Kun samalla "surffaussessiolla" sama sivu toimii ensin ihan oikein, mutta sitten myöhemmin kun menee samaan paikkaan uudestaan, merkit ovatkin viturallaan... Joku selaimen bugi tuon täytyy olla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta toinenkin puoli: minulla jonkun päivityksen yhteydessä ei niinkään tullut merkistökoodausongelmia, mutta välillä tekstin koko tuntuu vaihtelevan villisti ja esim. FF:n Vastaa-kenttään on pesiytynyt kiusallinen piirre: pitempää tekstiä väsätessä skrollaus alaspäin ei millään toimi, vaan tekstimassa pompahtelee kuin kuminauhan vetämänä alkuun. En osaa sanoa, onko näillä erityyppisillä vaivoilla samat alkulähteet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelma on yleensä nettisivuilla. Eli sivustolle ei ole oikein merkitty mitä merkistökoodausta se käyttää. Mikäli tietoa ei ole, yrittää selain arpoa oikean, joskus se onnistuu, aina ei...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FF:n Vastaa-kenttään on pesiytynyt kiusallinen piirre: pitempää tekstiä väsätessä skrollaus alaspäin ei millään toimi, vaan tekstimassa pompahtelee kuin kuminauhan vetämänä alkuun. En osaa sanoa, onko näillä erityyppisillä vaivoilla samat alkulähteet.

Täällä sama onkelma mutta vain IE 8:lla,sekin korjaantuu kun aktivoi "kompatibilitetsvyn"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Offtopick:

Itselläni kun kirjoittelen suht paljon espanjaksi ja laitan painotemerkkejä (´) tai teen näppäinyhdistelmällä ñ-kirjaimia niin jos jatkan tätä pitkään niin näppäimistöni alkaa automaattisesti kirjoittaa espanjalaisen näppäimistön mukaan ja ö:stä saattaakin tulla (-merkki tai jotakin vastaava.  ;D Yleensä tämä on kumminkin vain Mesen ongelma..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään