Perttu Karivalo

Kaikki VFR (ANC 1:500 000) ilmailukartat uusiksi

76 viestiä aiheessa

En huomannut oliko tämä jossakin esillä jo, mutta vielä kerkeää kimppatilauksiin kerhojen kautta (21.10.2009 mennessä tilaukset sisään).

 

Hienoa ostaa uudet kun edelliset kerkesi vajaan vuoden pölyttyä laatikossa....

 

Perttu

 

*********************************************************************

 

https://ais.fi/uutisia

 

8.10.2009 Ilmailukarttojen 1:500 000 uusinta

 

Kaikki ANC 1:500 000 -sarjan ilmailukartat sekä VFR Traffic Chart Helsinki uusitaan päivämäärällä 19 NOV 2009. Kartat tulevat myyntiin marraskuun 2009 alussa.

 

Karttojen uusinnan pääasiallisena syynä ovat 19.11.2009 voimaan tulevat ilmatilamuutokset.

Tietosisällön suhteen muutokset on kuvattu yksityiskohtaisesti AIP muutoksessa NR 125 https://ais.fi/ais/eaip/amdt/index.htm.

Tärkeimpiä muutoksia ANC 1:500 000 -karttojen osalta ovat:

 

    * sivu- ja korkeusrajamuutokset vaara-alueisiin

    * Helsinki TMA:n laajennukset

    * purjelentoalueen G35 jakaminen kahtia

    * Kajaanin VFR-ilmoittautumispaikkojen muutokset

    * RNAV-reittien tunnusten muutokset

 

Lisäksi ilmailutietojen esitystapaa on kehitetty Eurocontrolin ICAO Chart 1:500 000 Harmonization Focus Groupin työn pohjalta (http://www.eurocontrol.int/aim/public/standard_page/icao_chart_harmonisation_fg.html).

Tärkeimpänä tavoitteena on ilmatilaloukkausten vähentäminen selkiyttämällä ja yhtenäistämällä eri maiden karttojen välillä ilmatilaluokkien esittämistä. Ryhmän työskentely jatkuu vuoden 2010 marraskuuhun saakka, jolloin lopulliset suositukset valmistuvat. Tässä vaiheessa Finavia on toteuttanut kartoillaan seuraavia parannuksia:

 

    * Kartalle on lisätty ilmatilan tunnukset (esim. IVALO TMA). Samalla ilmatilan osia on nimetty uudelleen siten, että niissä ei esiinny kirjaimia A, B, C..., jotka voisivat sekoittua ilmatilaluokkiin. Esimerkiksi FIZ A -alueesta tulee FIZ UPPER ja FIZ B -alueesta tulee FIZ LOWER. Sivu- ja korkeusrajoja ei ole muutettu.

    * Ilmatilaluokkien esittäminen ilmatilan sivurajaa kuvaavan viivan yhteydessä olevalla kirjainlaatikolla ICAO:n suositusten mukaisesti. Ilmatilan nimi, tyyppi ja korkeusrajat siirretään erillisestä laatikosta viivan yhteyteen.

    * Kielto-, rajoitus- ja vaara-alueet esitetään punaisella.

    * Kartalla esitettävän ilmailutiedon yläraja on FL95, minkä takia ATS-palveluvastuun delegointialueita KVARKEN ja HALTI ei esitetä. Alue MANTO esitetään, koska sen alaraja on FL65.

     

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"...jätä lähialue NOKAn kautta kolmesataa jalkaa tai alle VFR!" ;D

 

Täytyykin tästä pistää vähän seminaaria pystyyn. Eipä ehtinyt edellinen Etelä-Suomi kauheasti rispaantua muoveissaan :-\

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, ei vaikuta paljoa VFR-lentäjän arkipäivään tämä muutos. Muillekin tiedoksi, olennainen muutos on se, että Orimaan VOR:n ympäristöön lisätty uusi TMA Helsinki East välille FL 65-95. En katsonut, onko muutakin, mutta tuo pisti heti silmään.

 

Edit: ei vaikuta muuten paljoa, paitsi että ne kallisarvoiset kartat menee taas uusiksi ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, ei vaikuta paljoa VFR-lentäjän arkipäivään tämä muutos. Muillekin tiedoksi, olennainen muutos on se, että Orimaan VOR:n ympäristöön lisätty uusi TMA Helsinki East välille FL 65-95. En katsonut, onko muutakin, mutta tuo pisti heti silmään.

 

Edit: ei vaikuta muuten paljoa, paitsi että ne kallisarvoiset kartat menee taas uusiksi ;D

 

Mun mielestä niiden pitäis maksaa toi Oriman alue antamalla jostain pois... vaikka pohjoispuolelta TMA:n rajaa 10NM etelään...

Alkaa olemaan Hollannin kokoinen TMA Hesalla.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, mutta se onkin jo toinen juttu eikä taida ihan helpolla muuttua.

 

Silläkin uhalla, että joku ärsyyntyy Amerikka-kortin esiin vetämisestä ja kahden "aivan eri asian" vertailusta, totean, että esim. Miami Internationalin (B-luokan ilmatilaa) ympäristössä E-luokan illmatilaan pääsee lähimmillään 6 mailin päässä kentästä (välillä SFC-1500 ft), siis huutomatkan päässä ja liikennettä tuolla seudulla on "jonkun verran". Isot jyrät jymistelee siitä yli, kaikki menee ihan hyvin ja järjestyksessä. Pienemmät leijat saavat tutkapalvelua paitsi B- halutessaan myöskin E-ilmatilassa ja kaikkien näiden välillä ajellessaan. Selvityksen B-ilmatilaan saa kun pyytää.

 

Lisättäköön vielä, että KMIA:n tontti loppuu kokonaan 20 mailin päässä kentästä. 10 mailin päässä E-luokan ilmatila on jo välillä SFC-3000 ft. Moodi C vaaditaan 30 mailin säteellä. Ja sinne Miamin tontin sisälle mahtuu muutama muukin vilkasliikenteinen kenttä omine ilmatiloineen, joista yksi on kohtuullisen iso kansainvälinen kenttä, KFLL.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa olemaan Hollannin kokoinen TMA Hesalla.

 

Ei nyt sentään.  Tuo TMA on suunnilleen 13000 neliökilometria ja Hollanti on 41500 km².  Mutta Kypros jää kauaksi taakse 9250 km² pinta-alalla.

Sloveniaa TMA jo lähestyy (Slovenia 20200 km²).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksihän muuten Viron VFR-kartta on PDF:nä verkossa ja meillä ei? Karttakeskus on tuottanut kummatkin julkaisut käsittääkseni..

 

Onko karttojen printtaus ja myynti hyvä bisnes vai olisiko mahdollista saada tuota VFR-karttasarjaakin sähköisessä muodossa? Se Viron VFR-kartta on tosi kätevä kun voi printata haluamansa pätkän matkalentoa varten ja piirrellä reittiviivat valmiiksi joka lennolle.. ja on aina helppo saada uusin mahdollinen kartta käyttöön. Siinähän näkyy pieni siivu eteläsuomeakin..

 

(http://aip.eans.ee/10295)

 

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko karttojen printtaus ja myynti hyvä bisnes vai olisiko mahdollista saada tuota VFR-karttasarjaakin sähköisessä muodossa?

 

Tiedä siitä hyvästä busineksesta. Vähän epäilen, että ei Suomen mittakaavassa mikään hirveä rahasampo kuitenkaan. Mutta on se varmaan keino saada "omat pois"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedä siitä hyvästä busineksesta. Vähän epäilen, että ei Suomen mittakaavassa mikään hirveä rahasampo kuitenkaan. Mutta on se varmaan keino saada "omat pois"...

 

No nyt sä sanoit Virallisen MUTU-Totuuden ja keskustelu tyssäsi siihen. :P

 

Oliskohan mahdollista saada näitä PDF-muodossa verkkoon kun kerran muutkin kartat siellä ovat? Koko AIP on verkossa ja sen mukana mittarikartat, miksei myös VFR-karttaa? Onko tässä joku lisenssikysymys esim. kartan pohjakartan tekijänoikeuden suhteen tms?

 

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan mahdollista saada näitä PDF-muodossa verkkoon kun kerran muutkin kartat siellä ovat? Koko AIP on verkossa ja sen mukana mittarikartat, miksei myös VFR-karttaa? Onko tässä joku lisenssikysymys esim. kartan pohjakartan tekijänoikeuden suhteen tms?

 

Kannatetaan, kartat nettiin. Ja samalla noi AIP:n kenttäkartat voisi avata niin että ne on kätevä tulostaa vaikka A5 kokoon, ettei tarvitse viedä aina ensin Photoshopin kautta. Tästäkin on ollut kyllä puhetta, mutta liekö mennyt päättäjille asti viesti? Kuka näistä karttaasioista on muuten meillä vastuussa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karttojen julkaisu taitaa kuulua Finavialle.

Oli takavuosina tarkoitus tehdä opetuskartta pienestä osasta Suomea A4 kokoon silleen että olisi voitu itse tulostaa tarvittaessa. Kysyttiin mitä sellainen maksaisi niin, ettei tarvi aina laittaa oppimateriaalin mukaan ajantasaista uutta. Meni hankalaksi (kalliiksi) kun ilmailutieto on Finavian ja karttapohja muistaakseni genimapin tuottamaa.

Eli, jos sääpalvelun kanssa on hankalaa, niin arvaa kuinka hankalaa tulee ole karttojen kanssa..

Se taas on mielenkiintoista että miksi virolaisilla kun ei meillä?

Ehkä niitä on vaan niin paljon vähempi, että on halvempaa jakaa kartat ilmatteeks kuin viritellä myyntiä.

Hienoo kyllä olisi jos saisi kartat verkosta, vaikka rahaa vastaan jos ei muuten.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan mahdollista saada näitä PDF-muodossa verkkoon kun kerran muutkin kartat siellä ovat? Koko AIP on verkossa ja sen mukana mittarikartat, miksei myös VFR-karttaa? Onko tässä joku lisenssikysymys esim. kartan pohjakartan tekijänoikeuden suhteen tms?

 

Lähetä sinne palautetta suoraan, vastaavat kyllä kokemukseni mukaan ihan asiallisesti. Olen kysellyt mm. lentosää- ja notamipalveluista. Tuskinpa täältä foorumilta kovin VIRALLISTA totuutta löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öh?  ???               

 

No niinhän tossa kävi just niinkuin sanoin :) Vastasit painokkaalla mutulla ja keskustelu tyssäsi vaikka aiha on ihan mielenkiintoinen :)

 

(vastauksessahan ei sinänsä ollut mitään vikaa, kommentti koski nimenomaan keskustelun tyrehtymistä)

 

Edit: Jahas. Eestin VFR-karttaan on tullut salasanasuojaus joka estää tulostuksen. Mikähän logiikka näisssä jutuissa on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niinhän tossa kävi just niinkuin sanoin :) Vastasit painokkaalla mutulla ja keskustelu tyssäsi vaikka aiha on ihan mielenkiintoinen :)

 

Keskustelu ei ottanut tuulta alleen, ja se oli minun vastauksen syy? Just...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelu ei ottanut tuulta alleen, ja se oli minun vastauksen syy? Just...

 

Ei nyt voi olla näin hankalaa tää keskustelu. Palataanko aiheeseen?  ??? Se, että vastauksen kirjoitit sinä, oli tuossa ihan sivuseikka. Kommentoin vain tapahtunutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt voi olla näin hankalaa tää keskustelu. Palataanko aiheeseen?  ??? Se, että vastauksen kirjoitit sinä, oli tuossa ihan sivuseikka. Kommentoin vain tapahtunutta.

 

Juu, lähinnä ajoin takaa ja ihmettelin sitä, että ei kait se keskustelu nyt siihen yhteen vastaukseen tyrehtynyt, olkoon kenen kirjoittama tahansa (nyt vain painotit sitä, että se oli mun kirjoittama virallinen MUTU-totuus ja se pisti silmään).

 

Mutta, palataan vaan... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: Jahas. Eestin VFR-karttaan on tullut salasanasuojaus joka estää tulostuksen. Mikähän logiikka näisssä jutuissa on?

 

Ensinnä tuli mieleen, että kaikki .pdf-lukijat eivät välttämättä kunnioita näitä rajoituksia. Toiseksi tuli ottaa tarpeeksi iso zoomi kartasta, ottaa screen captureita siitä tarpeeksi ja tarjota niitä kuvia jollekin automaattisesti panoramakuvia koostavalle softalle.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa hyvä systeemi,voi ostaa kartat puoleenhintaan. :thmbup:

 

Ruotsissa ei onnistu. :thmbdn: Kuninkaallinen klubi myy vain täydellä hinnalla jäsenille.Tekevät itse TMA 250000 osa kartat.

 

Joku kartellijuttu kun ei jeppesen tee GPS/VFR karttoja Ruotsista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä tee Suomestakaan. Mistähän tämä oikeasti johtuu?

 

Terve

Kyselin täällä asiaa aikaisemmin....,ei vastauksia.Kysellyt myös täällä samalla lopputuloksella. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään