Jarmo Kempas

DC-9 Suomeen?

20 viestiä aiheessa

On hienoa että suomessa on museoituna vanhoja liikennekoneita: Lockheed, DC-2, DC-3 ja Conna. Mutta missä piileksii ensimmäinen museoitu suihkari?

 

Ruotsista voisi vielä saada hankittua Caravellen, joka on liikennöinyt Suomeen. Amerikassa saattaa olla tallella vielä joku siirtolentokuntoinen kymppisarjan ysi. Kasit alkavat olla jo hanlampia hankittavia. Kympit taidettiin menettää, jos ei käy tulevaisuudessa tuuria kun entinen NHC tule lentouransa päähän.

 

Jos lentävään museokoneeseen haluaa panostaa niin jäsenyys Air-veteranissa kannattaa kyllä.

Suihkarille olisi paikka staattisenakin museolaitteena.

 

Pro Caravelle oli hieno yritys vaikka jäikin hieman lyhyeksi.

Nyt olisi aika PRO DC-9 yritykselle, niin kauan kuin kone olisi vielä hankittavissa! OH-LYH olisi myynnissä... NYT

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin hauska päiväuni kun lentokuntoinen Convair onkin, sen saa kyllä unohtaa. Olen Jarmon kanssa samaa mieltä: museoidulle suihkukoneelle olisi Suomessa tilausta. Mäntämoottorikausi on hyvin edustettuna (paitsi ihan ensimmäiset vuosikymmenet) Suomessa. Sääli ettei Finnairilla riittänyt Convairin museoinnin jälkeen enää intoa museoida Caravellea.

 

Pro Caravelle oli hieno yritys vaikka jäikin hieman lyhyeksi.

Nyt olisi aika PRO DC-9 yritykselle, niin kauan kuin kone olisi vielä hankittavissa! OH-LYH olisi myynnissä... NYT

 

Siis ihan myynnissä myynnissä? Missä päin maailmaa? Nyt olisi todella aika toimia...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Please log in to view this data????

 

Joo, ei pääse näkemään kirjautumatta.

 

No, mutta jos aiotte ryhtyä miettimään suihkarin hommaamista, niin sitten vaan uutta ketjua kehiin. Tämän omistamme Convairille, jos sallitte. Mää mikään mode ole, mutta ihan vaan selvyyden vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mitä tumppi ysiin tulee niin hyvä ehdokas oli myös vanha -LYC Keniassa. Pitäisi oleman vielä täydessä ajossa ja kyseessä on sentään neljäs rakennettu yksilö joka oli aikoinaan myös Douglasin tehtaanmaaleissa koelentovaiheessa. Luulisi saavan sopuhintaan lentokuntoisena kun joskus lopettavat lentelyn.

Firma on nimeltänsä East African Safari Express ja niillä on myös toinen vanha Finski ajossa, -LYD.

Toi -LYH:n "As is, where is, without engines" kuulostaa kanssa aika kalliilta...

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mitä tumppi ysiin tulee niin hyvä ehdokas oli myös vanha -LYC Keniassa. Pitäisi oleman vielä täydessä ajossa ja kyseessä on sentään neljäs rakennettu yksilö joka oli aikoinaan myös Douglasin tehtaanmaaleissa koelentovaiheessa. Luulisi saavan sopuhintaan lentokuntoisena kun joskus lopettavat lentelyn.

Firma on nimeltänsä East African Safari Express ja niillä on myös toinen vanha Finski ajossa, -LYD.

Toi -LYH:n "As is, where is, without engines" kuulostaa kanssa aika kalliilta...

 

LYH ei todellakaan ole siirtolennettävissä helpolla, ei kenellekään sattuisi olemaan muutamaa ylimääräistä JT8-moottoria? Toisaalta tumppi on sen verran pieni, että laivarahtinakin sen kuljetus onnistuisi.

 

Tuo Afrikassa majaileva LYC olisi sen sijaan täysin mahdollinen hankinta. Koneen hankintahinnan voisi kuvitella olevan Convairin luokkaa, jopa halvempi siinä vaiheessa kun lopettavat sillä lentämisen. Suihkuliikennekone museoon  :thmbup:

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LYH ei todellakaan ole siirtolennettävissä helpolla, ei kenellekään sattuisi olemaan muutamaa ylimääräistä JT8-moottoria? Toisaalta tumppi on sen verran pieni, että laivarahtinakin sen kuljetus onnistuisi.

 

Tuo Afrikassa majaileva LYC olisi sen sijaan täysin mahdollinen hankinta. Koneen hankintahinnan voisi kuvitella olevan Convairin luokkaa, jopa halvempi siinä vaiheessa kun lopettavat sillä lentämisen. Suihkuliikennekone museoon  :thmbup:

Juha

 

Moi, kaikki kunnia Convair-hankkeelle, itse lämpenisin DC-8 tai DC-9-10 sarjan museokoneeseen:) LYC ehdottomasti jos valita saa. Mikähän on hintaluokka ?

 

Riku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suihkarien myynnissä on tavallista että hinta ilmoitetaan ilman moottoreita. koneen hinta kun on voimakkaasti kiinni moottorien kunnosta. Usein myyjällä voi olla myynnissä samaan aikaan erikuntoisia moottoreita, joten lopullinen hinta määräytyy kun asiakas ja myyjä sopivat koko paketista.

 

Yssykässä moottorien asennus on nopea juttu. Moottorin vaihto - siis vanha alas ja uusi tilalle - vie koekäyttöineen alle yhden työvuoron. Moottorihan on varsinaisesti kiinni vain kolmella pultilla. loppuaika menee apulaitteiden asennuksissa ja toimintakokeilussa.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitä minäkin tässä pohdin, että saaneehan sitä pari jiiteekasia vuokralle yhtä siirtoreissua varten, mikäli kone on muuten siirtolennettävissä. Museoitavaan koneeseen riittäisivät sitten jotkut loppuunsahatut raaskut. Hienoa olisi kyllä Ysikin saada museoon. Tiedä sitten kuinka kauan nuo isommat versiot vielä lentävät. LYX:n kun joku taho saa tänne, niin olen täysillä mukana  ;) Se näkyy lentäneen Georgian Nationalilla vielä viime vuonna. Olis myös kaupan kauniina ja lentokuntoisena :D

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, mutta jos aiotte ryhtyä miettimään suihkarin hommaamista, niin sitten vaan uutta ketjua kehiin. Tämän omistamme Convairille, jos sallitte. Mää mikään mode ole, mutta ihan vaan selvyyden vuoksi.

 

Ketjun otsikko on DC-9 suomeen, miten saat siitä Convairin aikaiseksi? Eiköhän keskitytä kuitenkin siihen mitä otsikko sanoo?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketjun otsikko on DC-9 suomeen, miten saat siitä Convairin aikaiseksi? Eiköhän keskitytä kuitenkin siihen mitä otsikko sanoo?

 

Niin no toi oli siinä vaiheessa kun  tämä  keskustelu oli vielä tuolla yhdessä Connaketjussa  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no toi oli siinä vaiheessa kun  tämä  keskustelu oli vielä tuolla yhdessä Connaketjussa  ::)

 

Jaajaa, hankalia nää katkaistut ketjut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin vanha OH-LYX olisi myynnissä Georgiassa. En tosin tiedä, milloin tätä sivua on viimeksi päivitetty.

 

http://www.aviatorsale.com/aix7787/

 

Tuolla olis näköjään yks A380 myynnissä nimellisellä 220 miljoonan $ hinnalla. Pitäsiköhän ostaa, ketä lähtee kimppaan (puuttuu enää vaivaiset 219,99 miljoonaa)?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin vanha OH-LYX olisi myynnissä Georgiassa. En tosin tiedä, milloin tätä sivua on viimeksi päivitetty.

 

http://www.aviatorsale.com/aix7787/

 

Nam. Osallistun oitis monin tavoin, jos tuo meille museoidaan  :) Lentolaite, jolla ensi kerran nousin taivaalle ja jonka parissa sittemmin tuli vietetyksi paljon aikaa töiden merkeissä. Mulla on jo aiheeseen liittyvää rekvisiittaakin tallessa!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finski olis voinut jo aikanaan luovuttaa yhden koneista, esim. tumppi-ysin museoitavaksi. Harmi vaan, että business is business.. :/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.lentoposti.fi/uutiset/finnairin_mcdonnell_douglas_dc_9_tumppiysi_mahdollisesti_takaisin_suomeen

 

Suomen Ilmailumuseo tutkii mahdollisuuksia hankkia takaisin Suomeen entinen Finnairin DC-9-14 -matkustajakone, lempinimeltään Tumppiysi. Koneyksilö on tällä hetkellä lentokuntoisena Kenian pääkaupungissa Nairobissa.

 

Mahdollisen hankinnan kohteena oleva DC-9 -kone on yksi maailman vanhimpia reittiliikenteessä olevia suihkumatkustajakoneita. Suomessa tunnuksilla OH-LYD (kuvassa alla) ollut kone lensi Finnairilla vuosina 1971-1983.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2015110620625179_ma.shtml

 

Finnairin historiallinen kone McDonnell Douglas DC-9-14 "Tumppiysi" halutaan pelastaa romutukselta. Suomen Ilmailumuseo ottaisi koneen matkustajakonekokoelmaansa. Keniassa sijaitseva kone pyritään siirtämään Keniasta Suomeen 28.-29. marraskuuta. Liput koneen siirtolennolle myydään ennakkomyyntinä. Lipputuotot ratkaisevat siirron onnistumisen. Kyseinen lento olisi samalla koneen ja konetyypin viimeinen matkustajalento maailmassa.

 

EDIT: Olikin jo uutispuolella. En ensin huomannutkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään