Harry Karlsson

Fiftari retroa:Nelipaikkainen "Fouga" syntyy uudestaan

8 viestiä aiheessa

Amerikkalainen firma on ostanut kolmekymmentä nelipaikkaisen MS760:sen "Fougan" runkoa moottoreineen uudelleenmoottoroitavaksi ja uustuotantoa varten.

 

Kuvista näkee hyvin koneen sukulaissuhteen Fouga Magisteriin, siivet, siipisäiliöt. V-pyrstö on sentään korvattu T-pyrstöllä.

 

Kuva vanhemmasta "alkuperäisestä"  MS760:sta jenkkirekkareissa

 

http://www.airliners.net/photo/Morane-Saulnier-MS-760B-Paris/1575659/&sid=1c9d54fb63fb3c90fa196cdef2c505fe

 

Linkki uutiseen:

 

http://www.aopa.org/nbaa/2009/091020paris.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saatan tietysti olla väärässä, mutta minusta Morane-Saulnier Parisilla ja Fougalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Muistaakseni Fouga valittiin Ranskan ilmavoimien koulukoneeksi kisassa, jossa yhtenä ehdokkaana oli kaksipaikkainen Morane-Saulnierin tuote, josta sitten kehitettiin nelipaikkainen Paris, kun sotaväki ei sitä koulukoneeksi valinnut. Joku lähdekirjan lähellä oleskeleva voinee vahvistaa taikka oikaista? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saatan tietysti olla väärässä, mutta minusta Morane-Saulnier Parisilla ja Fougalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Muistaakseni Fouga valittiin Ranskan ilmavoimien koulukoneeksi kisassa, jossa yhtenä ehdokkaana oli kaksipaikkainen Morane-Saulnierin tuote, josta sitten kehitettiin nelipaikkainen Paris, kun sotaväki ei sitä koulukoneeksi valinnut. Joku lähdekirjan lähellä oleskeleva voinee vahvistaa taikka oikaista? 

 

Olet aivan oikeassa, mitä nyt erinäisiin nettilähteisiin on luottamista. Olin aiheesta juuri alkamassa kirjoittamaan hetken aikaa nettiä selailtuani, mutta olitkin ehtinyt ensin :)

 

Onhan koneissa tietysti muutamia samanlaisia/-näköisiä ratkaisuja, mutta siihenpä se sitten jääkin. Eli kyllä Fouga ja Paris on kaksi aivan eri designia. Yhtäläisyyksiä voinee selitellä sillä, että molemmat ovat ranskalaisia, samoihin aikoihin samaan tarkoitukseen saman moottorin (ylläripylläri, ranskalaisen sellaisen) ympärille kehiteltyjä tuotoksia...

 

Mistä muuten Harry nykäisit tuon Fouga-sukulaisuuden? Ainakaan linkittämässäsi uutisessa siitä ei mainita mitään  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattumoisin tuli vaan ekana mieleen kun Fuugia tuli aikoinaan seurattua Kauhavan taivaalla. Lisäksi tupla Marbore moottorit kainaloissa vahvistivat mielikuvaani. Kun vielä tarkastin kuvat jotka löysin niin monta muutakin yksityiskohtaa toi Fuugan mieleen, vain pölyimurivingunta puuttuu...

Sen takia käytin sanaa "Fouga" heittomerkeissä.

 

Otsikon pihvi onkin sanoissa: Fiftari retroa, tämähän on lähes kuin mobilistien intoa ja hehkutusta vaikkapa viiskytluvun "siipi" cadillaceista. Tosin JetSet aikoo takoa rahaa vanhasta raudasta bizjet-luokassa. Paris:in rinnalle voisi ottaa vertailun vuoksi vaikka Diamond:in D-Jet:in joka muuten "koelennettiin" viime AOPA magazine:ssä

 

Uutinen vain kolahti kohdalle (pyytämättä ja tilaamatta) kun etsin AOPA:n sivuilta juttua joka koski Irakin ilmavoimien uudelleenrakentamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve taas

 

Varttuneempi kollega muisteli MS:n ja POTEZ:in käyttäneen designia ja eri osia ristiin aika sujuvasti. Siivet ja perärungon osat ovat kuulemma identtisiä.

 

Pitänee käydä Kauhavalla tarkastelemassa yksityiskohtia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään