Tarmo Kallio

F- 18 pyörii alas, kuin puun lehti

7 viestiä aiheessa

MTV 3:n Faktan puolelta tuli tänään ohjelma : Jetstream - taistelulentäjät . Ohjelmassa tuli "alokkaita" koulutukseen  Kanadassa.

Katsoin sitä ennen töihin lähtöä.  Ohjelmassa näytettiin, miten Hornet lentää hitaalla nopeudella roikottaen .  Ohjelmassa sanottiin, että jos tekee silloin virheen.  Hornet voi joutua hallitsemattomaan "leijuva puun lehti" tilaan.  ???

 

Eli tippuu alaspäin heiluen sivusuunnassa puolelta toiselle 60 asteen kulmassa nokka edellä.  Ohjelmassa kouluttajat näyttivät videota, jossa näin on käynyt.

Hornet putoaa taisteluharjoitustilanteessa aika korkealta.  Mihinkään ohjaimiin ei saa koskea, ennenkuin nopeus on suurempi kuin 180.

Lentäjä odottaa "rauhassa", kunnes nopeus on tuo 180 .  Nopeus on jotain 245 Ja saa koneen hallintaan 600 metrin korkeudessa. :) 

 

Miksi ei voi laittaa heti tehoja tappiin ? ja jälkipolttimia ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuossa linkissä on NASAn tekemä Hornetin sakkaustesti, jossa kone putoaa "kuin puun lehti".

Siinä Hornetin tietokone laskee vimmatusti koneen asentoa ja reittiä ulos sakkauksesta. Kuulema pahimmillaan korkeuden menetys lasketaan kilometreissä...

 

Tuohon sakkaukseen voisi kuvitella olevan helppo joutua jos on hitaalla nopeudella ja suurella kohtauskulmalla ja tekee virheliikkeen ohajimilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se varmaan johtuu siitä että kyseessä ei ole Sukhoi. Siis aeromystisen suunnittelu ontuu ja koodaamisessakin on toivomisen varaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se varmaan johtuu siitä että kyseessä ei ole Sukhoi. Siis aeromystisen suunnittelu ontuu ja koodaamisessakin on toivomisen varaa.

 

En katsonut tuota kyseistä ohjelmaa, mutta todennäköisesti se on melko vanha, sillä viitisen vuotta sitten kaikkien käyttäjämaiden Hornetien FCC:t (Flight Control Computers) mm. Suomen, on päivitetty softalla V10.7, joka estää, että kone ei lähde niin herkästi "lapasesta", kuten ammattilaiset sanovat, esim. tähän "falling leafiin", joka muistuttaa puusta putoavaa lehteä. Ennen tuota parannusta Yhdysvalloissa menetettiin muistaakseni parikymmentä Hornetia

joutumisesta "falling leafiin" eikä niillä ollut riittävästi korkeutta toipua tuosta lentotilasta.

Koneista valtaosa oli kaksipaikkaisia ja varustettu runkolisäsäiliöllä, joka viittaa aerodynamiikkaan ( minulle aeromystiikkaan).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Suomen, on päivitetty softalla V10.7, joka estää, että kone ei lähde niin herkästi "lapasesta", kuten ammattilaiset sanovat, esim. tähän "falling leafiin", joka muistuttaa puusta putoavaa lehteä.

 

...elm streetiä mukaillen; kenellä on kaukosäädin... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkään ohjaimiin ei saa koskea, ennenkuin nopeus on suurempi kuin 180.

 

...mutta eihän niihin juuri kosketa katapulttistartissakaan ;)

 

Aika mukkelismakkelis tuo näytti Tuubivideossa tulevan. Ei mikään ihme, ettei tietsikkasofta halua vielä pilotinkin sotkevan väliin omia komentojaan. Toista se oli Raakkenin supersakkauksen kanssa höyrykaudella, vai? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään