Timo Hyvönen

PELM2-46 ja MGPL-koulutusohje eroavat

24 viestiä aiheessa

Moi,

 

tämähän tuli ilmi jo pari kuukautta sitten, mutta en jaksanut silloin enää lotkauttaa tälle sormiani kun sain mutkien jälkeen oman lupakirjani lunastettua. Tiedoksi nyt kuitenkin kaikille, ettei hallinnossa hyväksytä tämän voimassaolevan ja hyväksytyn GPL->MGPL-koulutusohjelman

 

http://www.ilmailu.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/koulutusohjelmat/MGPL_UPL_KOULUTUSOHJELMA.pdf

 

mukaan tehtyä koulutusta vaan siellä noudatetaan tätä uusinta PELliä

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-pel-m/pem2_46.pdf

 

ja erohan löytyy tästä kohdasta

 

2.2.1 Mikäli hakijalla on voimassaoleva purjelentäjän tai kuumailmapallolentäjän lupakirja,

hakijalta vaaditaan todistus siitä että hän on kokeissa osoittanut moottoripurjelentäjältä

vaadittavaa tiedon tasoa oppiaineissa b) -h) ja j).

 

kun taas koulutusohjelmassa pari noista kohdista on merkitty vain koulutettavaksi, ei tentittäväksi.

 

Jouduin nimittäin itse toimittamaan aika monta kertaa aika monta eri tenttitulosta ja lupakirjan saaminen siirtyi (ja siirtyi).

 

Kannattaa varmaan tsekata toi PEL tarkkaan muissakin tapauksissa Mopukirjaa lentäessään, siihenhän tuli pieniä muutoksia parikin kertaa tänä vuonna (mm. vaatimus valvotulle lentopaikalle lennetystä yksinmatkalennosta muuttui mahdollistamaan myös valvomattoman lentopaikan käytön).

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtään tietämättä yksityiskohtia lupakirjahakemuksen mukana olevista todistuksista sanoisin tässä oman mielipiteeni.

Minun mielestäni MGPL koulutuksessa SIL-koulutusohjeen mukaisesti kaikissa aiheissa - b)=Moottoripurjelentokonerakenteet ja moottori, h)=Moottoripurjelentokoneen käyttö ja hoito, käsikirja sekä j)=Lentotoimintamenetelmät - on A-merkinnällä olevia asioita myös GPL tai kuumailmapallolentäjän lupakirjan haltijalle. Eli kyllä niistä täytyy olla osaamistodistus. Se, että niitä kohtia ei ole montaa ei tarkoita, ettei koulutusluvan haltija eli kouluttaja ole velvollinen varmistamaan koulutustavoitteen täyttymistä. Se on lentokouluttajallekin parasta, että myös noista aineista on mustaa valkoisella eli osaamiskoe.

 

Ihan mielenkiinnosta kysyisin missä olet koulutuksesi saanut?

 

Tämä on hyvinkin asia joka Opiston on otettava pohdittavaksi joulukuussa pidettävässä harrastelennonopettajien kertauskoulutustilaisuudessa.

 

Sakari Kuosmanen

Suomen Urheiluilmailuopisto

 

Tässä faktaa SIL koulutusohjeesta. Olen kerännyt tähän noista kustakin aihealueesta ne kohdat joissa joko purjelentäjältä (G-sarake) tai kuumailmapallolupakirjan haltijalta (IP-sarake) vaaditaan osaamiskoe. Noita ei ole paljon, mutta jo yksi aihe tarkoitaa, että osaamiskoe on pidettävä.

2. LENTOKONERAKENTEET JA MOOTTORIT

2.2.3 Moottorin voitelu

- voitelun tarkoitus ja voitelumenetelmät

- öljynpaineen seuranta

- öljylaadut ja luokitukset

- öljyn lämpötilan seuranta

 

2.2.5 Kaasutin

- rikastimen käyttö

- kaasuttimen jäätyminen, imuilman lämmitys

 

2.2.6 Lentomoottorien polttoaineet

- oktaaniluvut ja värit

- laatuvaatimukset

 

2.2.9 Moottorin käyttö

- teho- ja kierroslukurajoitukset

 

8. LENTOKONEEN KÄYTTÖ JA HOITO, LENTOKÄSIKIRJA

8.1 Massa ja massakeskiö

8.1.1 Massa ja massakeskiöasema

- maksimimassan rajoitukset

- massakeskiöaseman etu- ja takarajat

- massa- ja massakeskiölaskelmat lentokoneen käsikirjan ja punnitustodistuksen

perusteella

 

8.2 Suoritusarvot

8.2.1 Lentoonlähtö

- massan, tuulen ja tiheyskorkeuden vaikutukset

- laskusiivekkeiden käyttö (ei tarvita GPL mutta IP mieheltä kyllä)

- lentojarrujen käyttö (sama kuin edellä)

8.2.2 Lasku

- massan, tuulen, tiheyskorkeuden ja lähestymisnopeuden vaikutukset –maavaikutus

(sama kuin edellä)

 

8.2.3 Matkalento

- toimintamatka ja toiminta-aika

- liitosuhde

- seuraavien tekijöiden vaikutukset suoritusarvoihin:

- jäätyminen, sade, etulämmityksen käyttö

 

8.3 Lentokelpoisuus

8.3.1 Lentokelpoisuus

- huolto- ja korjaustoimenpiteet, jotka ohjaaja saa tehdä

 

10. LENTOTOIMINTAMENETELMÄT

10.1.4 Lentotoiminta

- toiminta valvotuilla lentopaikoilla, lennonjohtoselvitykset

- toimintamenetelmät radiohäiriöiden yhteydessä

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep,

 

näin mekin tulkitsimme kun tavailimme näitä lisäselvityspyyntöjä. Eipä sitä viitti kauheasti kuitenkaan viranomaiselle pullikoida - eikös?

 

Hallinnossa vaadittiin lisäksi erikseen osaamiskoe Sääopista ja Moottoripurjelentokonemittareista. Asiat kyllä oli käsitelty muissa kohdissa ja tenteissäkin oli ollut kysymyksiä näistä aiheista, mutta nämähän ovat erikseen mainittuna

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/asiakaslomakkeet/LU3232.pdf

 

lomakkeessa. Eipä siinä sitten auttanut muu kuin tenttiä.

 

Olikohan siinä jokin kolmaskin vielä. Joka tapauksessa, tilanne oli (ja on edelleen?) hyvin epäselvä.

 

Kurssi oli kyllä HYVIN säntillisesti laadittu ja tarkkaan koulutusohjelman mukainen, tuntimäärät (joille ei sinänsä mainita mitään arvoja missään) olivat vähintäänkin riittävät. Järjestäjänä oli tietenkin Hyvinkään Ilmailukerho.

 

Ja mitäs väliä tässä enää, sain lupakirjan elokuun alkupuolella ja olen mopuillut jo n. 30h :)

 

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis minä tulkitsen tuon PEL:n sanamuodon "hakijalta vaaditaan todistus siitä että hän on kokeissa osoittanut moottoripurjelentäjältä vaadittavaa tiedon tasoa oppiaineissa b) -h) ja j)."  että se on osat b:stä h:hon + j eli

 

a) ilmailun säädökset,

b) moottoripurjelentokonerakenteet ja moottori,

c) moottoripurjelentokonemittarit,

d) aerodynamiikka,

e) ohjausoppi,

f) sääoppi,

g) lentosuunnistus,

h) moottoripurjelentokoneen käyttö ja hoito, lentokäsikirja,

i) ihmisen suorituskyky ja rajoitukset,

j) lentotoimintamenetelmät ja

k) radiopuhelinliikenne sekä radio- ja viestivälinetekniikka.

 

nuo kursivoimattomat. Koulutusoppaassa näitä kaikkia ei ole merkitty koestettavaksi.

 

Aika selkeää.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisinpa, että ovat väärin tulkinneet! PEL sanoo asian yksiselitteisesti. Näillä tiedoilla sanoisin, että asia on selvitettävä MIKSI he ovat noita muita asioita vaatineet.

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ihan mielenkiinnosta kysyisin missä olet koulutuksesi saanut?

Sakari Kuosmanen

Suomen Urheiluilmailuopisto

 

Mitäs luulet  :-[

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä ny Håku punastele,

 

minusta nuo mallit ovat nyt niin ristiin rastiin ettei niistä ota erkkikään selvää. Oman lisänsä tietenkin tuovat nämä viimeisen vuoden sisään tulleet useat muutokset tuohon PELliin.

 

Oikeastaan ihmetyttää nyt järjellä ajatellen, miten mopun aerodynamiikka tai sääoppi eroavat purjekoneen vastaavista. Ohjauskin menee samanlailla sauvalla ja polkimilla, suunnistuksessa ei suuria eroja ole, samat kartat ja kaikki...

 

No, ehkäpä tämä tästä vielä selvenee. Siihen asti lienee pakko varmistaa ja tehdä kaikki tentit mukaan lupakirja-anomuksiin, ettei joudu rumbaamaan eestaas.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun tavaan tuota PEL M2-46 kunnolla niin siinähän lukee, että noissa b-h sekä j täytyy olla osaamiskoe. No tietysti koska ne käsittelevät moottoroitua laitetta.

Pahoittelen lukihäiriötä.

Kun jatkoin tuota listaa niin kyllähän märäys (PEL M2-46 kohdassa 2.2.1 toteaa selvästi että tuon määräyksen mukaan purjelentäjä ja kuumailmapallolentäjä ovat samassa asemassa. VArmaankin olisi hyvä erottaa heidät tuossa määräyksessä erillaisen kokemuksen omaaviksi hahmoiksi.

Tässä kuitenkin lista niistä asioista joissa osaamiskoetta vaaditaan joko purjelentäjältä tai kuumailmapallolentäjältä. Yhdessä aineessa vain yhdestä asiasta vaaditaan osaamiskoe ede kuumailmapallolentäjältä (Sääoppi - jäätäminen!)

 

Saku

tähän edelle on siis laitettava nuo edellä mainitut aiheet.

 

3. LENTOKONEMITTARIT

ei TOSIAAN purjelentäjältä mitään osaamiskoevaatimuksia

ko. kohdan pallomieheltä toki vaaditaan koe

 

4. AERODYNAMIIKKA

4.1.4 Ohjaimet

- korkeusperäsimen (pendeliperäsimen), siivekkeiden ja sivuperäsimen

vaikutus (pallomieheltä vaaditaan koe)

- pituus- ja sivuttaiskallistuksen säätely, suuntaohjaus (sama kuin edellä)

- kallistuksen ja suuntaohjauksen yhteys (sama kuin edellä)

- ohjainpintojen massa- ja aerodynaaminen tasapainotus –aeroelastisen värähtelyn (flutterin) vaarat (sama)

4.1.5 Ohjainten trimmaus

- tarkoitus ja toiminta (sama)

- käyttö (sama)

4.1.7 Sakkaus

- sakkauskohtauskulma (sama)

- virtauksen irtoaminen (sama)

- nostovoiman väheneminen, vastuksen lisääntyminen (sama)

- tekijät, jotka vaikuttavat sakkausnopeuteen ja lentokoneen käyttäytymiseen sakkauksessa (sama)

4.1.8 Syöksykierteen välttäminen

- alkavan syöksykierteen tunnistaminen (sama)

- välitön ja varma oikaisu sakkauksesta

4.1.9 Lentokoneen vakavuus

- massakeskiön sijainnin vaikutus pituusvakavuuteen ja ohjattavuuteen

 

5. OHJAUSOPPI

5.1.4 Lentokoneen ohjaaminen ilmassa, ohjainten vaikutus

- Sivuperäsimen vaikutus

- Korkeusperäsimen vaikutus

- Siivekkeiden vaikutus –siivekejarrutus

- Ohjainten yhteinen vapaaliike (yhteiskäyttö)

 

5.1.6 Nousut ja liu’ut

- Parhaan kohoamisnopeuden lentonopeus

- Parhaan liitosuhteen lentonopeus

- Liitosuhde tyynessä, vastatuulessa sekä laskevassa virtauksessa (nopeuspolaari)

5.1.7 Hidaslento ja sakkaus

- Hitaasti ja nopeasti kehittyvä sakkaus

- Kaartosakkaus

- Kuormituskerroin ja sakkausnopeus kaarrossa

- Kuormituskerroin ja sakkausnopeus suorassa oikaisuvedossa

 

5.1.9 Lentoonlähdöt ja nousut

- Normaali lentoonlähtö

- Pakkotilanteet lentoonlähdössä ja alkunousussa

 

5.2.1 Laskukierros ja lasku

- Laskukierroksen osat

- Laskusiivekkeiden ja lentojarrujen käyttö lähestymisessä ja laskussa - koneen trimmaaminen

- Lähestyminen loppuosalla - lentonopeuden säilyttäminen ja tehonsäätö

- Loivennus ja lasku - pysyminen kiitotien keskiviivalla - virhemahdollisuudetlaskussa

- Sivutuulilähestyminen ja –lasku

 

5.2.3 Pakkolaskut

- Valmisteltu pakkolasku

- Pakkolasku lentoonlähdössä

5.2.4 Epätavalliset lentotilat ja oikaisutoimenpiteet

- Kasvava nopeus –oikaisutoimenpiteet

- Vähenevä nopeus –oikaisutoimenpiteet

- Kylkiasento ja selkäasento –oikaisutoimenpiteet

- Normaali syöksykierre ja oikaisu

- Tavallisimmat virheet syöksykierteen oikaisussa

- Lattakierteen syyt ja oikaisutoimenpiteet

- Kierukka, kierukan synty ja oikaisutoimenpiteet

 

6. SÄÄOPPI

6.1.9 Jäätäminen

- olosuhteet, joissa jäänmuodostusta voi esiintyä (vaaditaan vain pallomieheltä)

 

7. LENTOSUUNNISTUS

7.1.8 Suunnistuslaskelmat

- tuulikolmio

7.2.1 Lennon suunnittelussa huomioitavat asiat

- valvottu ilmatila, ilmatilaluokat, ilmatilan käyttö- ja korkeusrajoitukset, vaaraalueet jne.

- polttoainelaskelmat

- massa- ja massakeskiölaskelmat

- massa- ja suoritusarvolaskelmat 

7.2.2 Käytännön lentosuunnistus

- toiminta eksymistilanteissa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, joka tapauksessa oma lupakirjani viivästyi kunnes suoritin moottoripurjekonemittareista ja sääopista täyden tentin ja koulutusorganisaatio toimitti tulokset hallintoon. Lienevätkö nähneetkään tätä koulutusohjelmaa siellä?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu samoin täälläpäin yksi paffi viivästyi kun penäsivät sen sääopin perään. Puhelu auttoi ja käsittely lähti etenemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis vielä tarkennus: GPL 9.11.1981 ja MGPL-teoriat suoritettu 5.4.-4.5.2009, lennot kesän aikana tarkkareineen. Lupakirjan sain sitten muutaman viikon viiveellä 5.8. joten sain kuin sainkin sen suunnitellun pohjoisen keikan tehtyä (6.8.->) - huhh.

 

Meillä on vielä muutama kurssilainen tekemässä viimeisiään joten selvennys on tervetullut. Kiitos Sakke jo tähänastisesta avusta mutta jos pystyt vielä tarkentamaan onko näkemys PEL:n/hallinnon suunnassa sama tai mitä listausta tässä nyt pitäisi noudattaa. Nyt vähän harmittaa etten avannut tätä keskustelua jo silloin kun itse jouduin näitä selvittelemään, mutta se turaus v*tutti niin raskaasti ja ihan koko se tuska unohtui kun kävin Kuhmossa ottamassa tämän kuvan kesämökkiniemestämme 6.8.:

 

[ attachment removed / expired ]

 

t. Timo

 

(ja se kameran vuosiluku oli väärin, kyllä se on tänä vuonna otettu kuva (EXIF))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta

Jos lentokoulutusohjelmaa noudattaa, tulee nuo puuttuvat asiat kyllä tentattua viimeisen päälle. Matkalennoilta on laskelmia, notameita ja säätulkintoja koulutusmappi väärällään. Samoin mittarit tulee tentittyä moneen kertaan lentokouluksen aikana.

Lisäkokeet on nyt pidetty, niin eiköhän seuraavat anomukset mene mukisematta läpi  ;)

Eihän tässä oikeastaan muuta kaipaa, kun näpsäkkä sihteeri hoitamaan kaikki tuo paperisavotta, mieluummin naispuolinen :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se kuulu koulutusohjelman haltian tehtäviin ylläpitää koulutusohjelmaa ja tiedottaa sen muutoksista sen mukaisesti kouluttaville organisaatioille.

 

Edellisen PEL M2-46 muutosten ja sen SIL:ltä vaatiman reagointiajan perusteella, revisioitu koulutusohjelma (toukokuun muutoksista) saataneen tämän talven aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo SIL:n koulutusohje on paljon parempi kuin Ilmailumääärysteksti.

 

No, eiköhän se saada päivitettyä.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus on mennyt niin, että kun teoriakoulutus on käyty teoriakoulutuksen aikana voimassa olleen määräyksen mukaan, se on kelvannut, vaikka lennot olisi suoritettu muulloin (vaikka ihan toisena vuotena). Luonnollisesti tällöin on ollut teoriatodistus, joka on myös päivätty ennen määräyksen muuttumispäivää, oliko sulla näin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei,

 

kirjoitettiin koko todistus vasta tarkkarin jälkeen (ja sehän oli 2,5 kk myöhemmin). Ei viitsinyt väärentääkään.

 

PELlistä puheenollen - jotenkin nyt alkoi mietityttää tuo ilmapalloilijan ja purjelentäjän vaatimusten yhteneväisyys. Olisikohan ne kuitenkin hyvä erottaa tuossa määräyksessä? Kuitenkin vähän eriluonteisia lentolaitteita...

 

t .Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei,

 

kirjoitettiin koko todistus vasta tarkkarin jälkeen (ja sehän oli 2,5 kk myöhemmin). Ei viitsinyt väärentääkään.

 

Jaa.. no sitten asia on ihan selvä ja IH:n toiminta ihan oikeaa, koska teoriakoulutuksesi "valmistuu" kuitenkin vasta sinä päivänä (heidän näkökulmastaan), kun joku sen tarkistaa ja kirjoittaa siitä todistuksen. Omasta näkökulmastasi katsoen, tuo olisi valmistunut viimeisen (hyväksytysti suoritetun) kokeen tekemisen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IH:n hyväksymän koulutusohjelman mukaan jo alkuperäinen anomukseni olisi pitänyt hyväksyä. Kenen vastuulla sitten olisi ollut kertoa tai huomata, että se PELli muuttui ja koulutusohjelmaa pitäisi muttaa myös ja/tai/vai/ehkä/...

 

Asiat eivät aina ole niin yksiselitteisiä tai loogisia. Nyt näyttää onneksi siltä, että tämä epäjatkuvuuskohta korjataan.

 

Maailma olisi ihana paikka, jos kaikki ihmiset olisivat Diplomi-Insinöörejä. Näin vain nyt ei ole.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Maailma olisi ihana paikka, jos kaikki ihmiset olisivat Diplomi-Insinöörejä. Näin vain nyt ei ole.

 

t. TImo

 

Tiäkkö

Jos salama välähtää, vahingot voidaan korjata. Mutta jos insinöörillä (myös di) välähtää, niin vahinkoa ei voi millään korjata. ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IH:n hyväksymän koulutusohjelman mukaan jo alkuperäinen anomukseni olisi pitänyt hyväksyä. Kenen vastuulla sitten olisi ollut kertoa tai huomata, että se PELli muuttui ja koulutusohjelmaa pitäisi muttaa myös ja/tai/vai/ehkä/...

 

Ei missään mun mielestä lue eikä ole lukenut, että hyväksytyn koulutusohjelman mukaisesti koulutuksen antamalla (ja ei tekemällä mitään muuta) viranomainen myöntäisi lupakirjan automaattisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jaa,

 

koulutusohjelma alkaa näin:

 

"Tämä on Suomen Ilmailuliitto ry:n 1.9.2008 julkaisema ja Ilmailuhallinnon 11.11.2008 hyväksymä teoria- ja lentokoulutusohjelma

ilmailumääräyksen PEL M2-46 mukaista moottoripurjelentäjän (MGPL) lupakirjaa ja PEL M2-70 mukaista ultrakevytlentäjän

(UPL) lupakirjaa varten."

 

joten tuosta nyt voisi ymmärtää, että tämän koulutusohjelman mukaan toimimalla täyttää PEL-vaatimukset ja tuotoksena on jokin lupakirja.

 

Mutta tämä nyt on teknistaiteellisia detaljeja (kuten esim. se, että kirjoittamasi

(ja ei tekemällä mitään muuta)
pitäisi olla "eikä tekemällä...." tai vielä mieluummin "tekemättä mitään..").

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jaa,

 

koulutusohjelma alkaa näin:

 

"Tämä on Suomen Ilmailuliitto ry:n 1.9.2008 julkaisema ja Ilmailuhallinnon 11.11.2008 hyväksymä teoria- ja lentokoulutusohjelma

ilmailumääräyksen PEL M2-46 mukaista moottoripurjelentäjän (MGPL) lupakirjaa ja PEL M2-70 mukaista ultrakevytlentäjän

(UPL) lupakirjaa varten."

 

Joo, ei ole kieltäminen, etteikö kyseinen koulutusohjelma olisi näitä lupakirjoja varten. Se ei kuitenkaan ole ainut asia, joka PEL M2-46:n mukaan vaaditaan lupakirjan myöntämiseen. Sen sijaan tämä koulutusohjelmakin puhuu lentokoulutusohjelman kohdassa 1.3 "muista viranomaisen määräämistä vaatimuksista", jotka tulisi täyttää ennen lentokokeeseen menoa.

 

ps. ei tuossa koulutusohjelmassa ole merkitty lentokoettakaan lennettäväksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tämä on Suomen Ilmailuliitto ry:n 1.9.2008 julkaisema ja Ilmailuhallinnon 11.11.2008 hyväksymä teoria- ja lentokoulutusohjelma

ilmailumääräyksen PEL M2-46 mukaista moottoripurjelentäjän (MGPL) lupakirjaa ja PEL M2-70 mukaista ultrakevytlentäjän

(UPL) lupakirjaa varten."

 

IH:n hyväksymällä koulutusohjelmalla on ohjeen/tiedotuksen taso, eli se on yksi hyväksyttävä tapa hoitaa asia (ts. koulutus).

Tässä tapauksessa ei lisäkoulusta edes edellytetä, PEL M2-46 kohdan 2.2.1 mukaa purjelentäjälle riittää että läpäisee kokeet oppiaineissa b) -h) ja j). Tällä kohdalla on haluttu varmistua siitä että hakijalla on ne tiedot mitä moottoripurjelentäjältä vaaditaan. Jos lisäkoulusta tarvitaan tai annetaan sen voi tehdä tällöin opettajan/oppilaan harkinnan mukaan, huomioiden oppilaan kokemus ja muu koulutus.

Ilmailumääräykset ovat kuitenkin ne normit joiden vaatimukset tulee kouluksen jälkeen täyttyä ja niiden täyttyminen tulee osoittaa viranomaiselle.  :thmbup:

 

kts:

"2.2.1 Mikäli hakijalla on voimassaoleva purjelentäjän tai kuumailmapallolentäjän lupakirja, hakijalta vaaditaan todistus siitä että hän on kokeissa osoittanut moottoripurjelentäjältä vaadittavaa tiedon tasoa oppiaineissa b) -h) ja j)."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään