Mikko Klemola

IFR-lennot Malmilta vaikeutuvat huomattavasti

53 viestiä aiheessa

Tänään NOTAMissa EFHF:lle kiva pikku ylläri... :thmbdn:

 

+  HELSINKI-VANTAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT KIITOTIET JA ILMALIIKENTEEN

    MÄÄRÄ VAIKUTTAVAT HELSINKI-MALMIN IFR-LENTOIHIN. VARSINKIN

    HELSINKI-VANTAAN RUUHKA-AIKOINA HELSINKI-MALMIN IFR-LENTOJA

    JOUDUTAAN RAJOITTAMAAN. OHJAAJIEN TULEE HUOMIOIDA

    LENTOSUUNNITTELUSSA MAHDOLLINEN HUOMATTAVA VIIVE: SAAPUVA

    IFR-LENTO SAATTAA JOUTUA ODOTTAMAAN ODOTUSKUVIOSSA 1-90 MIN JA

    LÄHTEVÄ IFR-LENTO MAASSA 1-90 MIN.

    MA-PE JA SU 1230-1400 IFR-LÄHESTYMINEN SALLITAAN

    HELSINKI-MALMILLE VAIN HÄTÄTILANTEESSA OLEVILLE ILMA-ALUKSILLE

    SEKÄ ETSINTÄ- JA VIRANOMAISLENNOILLE.

    MA-PE JA SU 1230-1400 HELSINKI-VANTAA EI OLE KÄYTETTÄVISSÄ

    VARAKENTTÄNÄ HELSINKI-MALMILLE SAAPUVILLE IFR-LENNOILLE.

    21OCT09 1000 - PERM (EFHK/1/K6029/09)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas tulee mieleen, vaikken Malmilta lennäkään, että miten ihmeessä se voi olla näin vaikeaa meillä Suomessa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuta kun EFHF-kausikorttia maksavat tahot pistämään tiukkaa kyselyä perustelujen perään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuta kun EFHF-kausikorttia maksavat tahot pistämään tiukkaa kyselyä perustelujen perään..

 

EI siinä kausikortissa puhuta mistään IFR:stä, puhutaan vain Ecuista ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EI siinä kausikortissa puhuta mistään IFR:stä, puhutaan vain Ecuista ;)

 

No ei, mutta onpahan joku rahallinen kiinnekohta Malmiin ja Finaviaan  ;)  Kuten tiedetään on Malmin kortti järkyttävän kallis..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EI siinä kausikortissa puhuta mistään IFR:stä, puhutaan vain Ecuista ;)

 

Eli ei väliä vaikka kausikortilla ei saakaan sitä mistä maksaa kunhan vain Finavia saa rahansa.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli ei väliä vaikka kausikortilla ei saakaan sitä mistä maksaa kunhan vain Finavia saa rahansa.  :P

 

IFR-navigaatiomaksut eivät koske alle 2000kg MTOW koneita joten ne eivät kausikorttiin ja useimpiin käyttäjiin sinällään liity, mutta koska osa kalliin kausikortin omaavista haluaa myös lentää IFR:ää Malmille, on omasta mielestäni edes periaatteellinen peruste saada jokin selitys sille miksi noin yhtäkkiä aletaan toimia.

 

Luulisi lentokouluttajia tällaisen kirpaisevan aika ikävästi. Nyt sitten salaliittoteoriat kehiin siitä että tämä onkin Helsingin kaupungin junailema yritys savustaa lentokoulut - ja samalla kentän suurimmat käyttäjät - pois ja Malmin kenttä nurin sillä perusteella  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisi lentokouluttajia tällaisen kirpaisevan aika ikävästi. Nyt sitten salaliittoteoriat kehiin siitä että tämä onkin Helsingin kaupungin junailema yritys savustaa lentokoulut - ja samalla kentän suurimmat käyttäjät - pois ja Malmin kenttä nurin sillä perusteella  :P

 

Jotenkin tuntuu siltä, että tällä halutaan sanoa, että Malmi ja HesaVantaa eivät vaan mahdu olemaan rinnakkain? Oli sitten takana Helsingin kaupunki, KGB tai SäPo.

 

Mikään ongelma tuo ei olisi jos tahtoa riittäisi. Sitä ei vaan tunnu riittävän. Tai sitten syy on jokin ihmeellinen turvahysteria. Turvahakuisuudessa ei sinänsä ole mitään vikaa tiettyyn rajaan asti ja ilmailuun se suorastaan kuuluu, mutta tässä maassa mennään turvaintoilussa jo aivan liian pitkälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1230Z-1400Z = 15.30-17.00 Suomen kesäaikaa

 

Joka loppuu muutaman päivän päästä ja sitten ollaankin aika lähellä EFHK "ruuhka-aikaa".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meneehän tuo nyt silti aivan naurettavaksi, että ympäri vuorokauden ja ympäri vuoden pitää taas lyödä +90 minuuttia lentoaikaa polttoainesuunnitteluun siltä varalta, että odottamaan joutuu... siitä puhumattakaan, ettei lähestymistä voida edes suorittaa ruuhka-aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertoisiko joku ystävällisesti, kuka tai ketkä tällaisesta rajoituksesta ovat päättäneet ja missä instanssissa tätä voi vastustaa tai kannella tai haastaa oikeuteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuntuu siltä, että tällä halutaan sanoa, että Malmi ja HesaVantaa eivät vaan mahdu olemaan rinnakkain? Oli sitten takana Helsingin kaupunki, KGB tai SäPo.

 

Ei tässä tarvitse rakentaa salaliittoa tai hakea syyllistä KGB:stä, merkit ovat aivan selvät: kentän ylläpitäjä haluaa eroon Malmista.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis asia ei voi olla niin, että "jostain" pensaan takaa tuleva kasvoton NOTAM olisi niin ehdoton määräys, ettei sitä voitaisi vastustaa millään tavoin. Määräykselle on annettava kasvot selvittämällä, kuka/ketkä ja missä esim. virkamiehen ominaisuudessa asiasta ovat päättäneet, mitkä ovat perustelut ja miten asiaan voidaan hakea muutosta. Kyseessä on niin ennenkuulumaton juttu, että se on pakko nostaa julkisuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko pistää samaan soppaan että kentän sulkeminen yöksi edustaa mielestäni ihan samaa

ongelmaa kuin tämäkin. Ajetaan vain toiminta niin ahtaalle että on pakko siirtyä muualle.

 

Seuraavaksi varmaankin kielletään VFR lennot CTR sisällä...

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tässä tarvitse rakentaa salaliittoa tai hakea syyllistä KGB:stä, merkit ovat aivan selvät: kentän ylläpitäjä haluaa eroon Malmista.

Juha

 

Äh, unohdin mainita todellisen syyllisen kun mietin näitä "salaliittolaisia". Lisättäköön vielä Mossad ;D

 

Pakko pistää samaan soppaan että kentän sulkeminen yöksi edustaa mielestäni ihan samaa

ongelmaa kuin tämäkin. Ajetaan vain toiminta niin ahtaalle että on pakko siirtyä muualle.

 

Seuraavaksi varmaankin kielletään VFR lennot CTR sisällä...

 

Jani

 

Tai ilma-alusten pysäköinti kentän alueella. Mites se Finavian mainoslause kuuluikaan?

 

Kunhan tästä pääsen töihin niin täytyy yrittää selvittää tuota Ilkan kysymää asiaa. Pahoin vaan pelkään, että ei siitä mitään hyötyä ole. On nähty ennenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Josko sitä saataisiin lähivuosina kilpailua Suomeen, esimerkiksi sellainen ilmaliikennepalveluita tarjoava yritys, jossa kapasiteetti riittäisi kahden vierekkäisen kentän lentotoiminnan mahdollistamiseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komission asetus (EY) 2096/2005 linjaa lennonvarmistuspalvelujen tarjoamista yhteisön alueella. Sen liite I sisältää mm. seuraavan kohdan:

 

"8. PALVELUJEN LAATU

 

8.1 Avoin ja läpinäkyvä palvelujen tarjonta

 

Lennonvarmistuspalvelujen tarjoajan on harjoitettava toimintaansa avoimella ja läpinäkyvällä tavalla. Sen on julkaistava palvelujensa käyttämiseen liittyvät edellytykset ja säännöllisesti vähintään kerran vuodessa järjestettävä virallinen kuulemismenettely, jossa se kuulee palvelujen käyttäjiä joko yksittäin tai yhteisesti.

 

Lennonvarmistuspalvelujen tarjoaja ei sovellettavan yhteisön lainsäädännön mukaisesti saa syrjiä käyttäjiä tai käyttäjäryhmiä näiden kansalaisuuden tai henkilöllisyyden perusteella."

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tulee yhdistettyä tämä NOTAM (21 OCT 09) kohta voimaan tulevaan EFHF RNAV -lähestymimahdollisuuteet (19 NOV 09).

 

Tunnustaa vähän kaksijakoiselta politiikalta, mutta voihan Finavian(kin) piirissä olla EFHF:n vihaajia ja tykkääjiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsähän tämä määräys on maanmainio esimerkki putipuhtaiden stalinististen periaatteiden mukaisesti ylhäältäpäin varoittamatta annetusta ukaasista, josta kuka tahansa banaanivaltion diktaattori olisi ylpeä  ;) Toveri Josef hymyilee haudastaan käsin...

 

Toki on selvää, että Vantaan liikenteen tulee sujua ongelmitta, mutta suomalainen lennonjohtaja ei ole niin kädetön, että pitää odottaa 90 minuuttia, ennenkuin löytyy sopiva rako johon voidaan ottaa joku Malmille menossa oleva pikku-IFR-päristin

 

Tekijä(t) esiin ja perustelut tiskiin! ja valitusosoite, kuten tapaan kuuluu. Hyvään hallintotapaan siis. Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään