Sauli Vuori

Vanhoja Kar-Air papereita

28 viestiä aiheessa

Vierailin äskettäin lähellä kotiani sijaitsevalla vanhan myllyrakennnuksen purkutyömaalla. Kattelin paikkoja, ja lattialla lojui läjittäin Kar-Air:in ja Hankkijan toimintaa koskevia papereita. Oli kuitteja, osia huoltomanuaaleista ( DC-6, F27, Navajo, Arrow ym ), lentokoneiden esitteitä, hinnastoja ja ehkä kaikkein mielenkiinoisempina Kar-Air:in " Charter Notification " papereita 60-luvulta. Noissa kerrottiin kaikki kuhunkin matkaan olennainen tieto - joissakin jopa miehistön nimet, tarjottavat ruoat, kuljetuslogistiikat, matkatavaramäärät jne.

 

Pelastin läjän tuota paperimateriaalia, osa siitä on paremmassa kunnossa, osa heikommassa. Paljon heikkokuntoista materiaalia jäi kohteeseen. Oli siellä karttoja 60-luvulta ( VAC ) ja mittarikarttoja, Lockheed Lodestarin mainosständi, DC-6 materiaalia - lähinnä huoltoon liittyvää ja sellasta. Kohde murjotaan huomenna maantasalle, vähän ottaa tässä päähän, kun en ole tuonne aiemmin mennyt tutkimaan. Ne ovat lojuneet tuolla todella kauan...

 

Eniten sain talteen juuri noita DC-6:lla lennettyjä chartereita koskevia "notifikaatioita". Pitäs hommaa skanneri jostain, että saisi niitä näytille tännekin. On aika historiallista meininkiä noissa papereissa.

 

Samasta paikasta löytyi vielä kuitti, kuinka myllärin apulaiselle oli maksettu palkkaa joulukuussa vuonna 1925  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mene nyt ihmeessä pelastamaan ne viimeisetkin reliikit! Onhan sulla sentään yö aikaa.. Tuo Lodestarin ständikin kuullosti aika tyylikkäältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin hakemassa vielä viimeisiä "Charter" papereita, parit Twin Comanchen hinnastot vuodelta 1970. Nyt noita on tossa läjässä muutamia kymmeniä. Pimeessä siellä on aika mahdoton toimia pelkän magliten valossa. Rakennus on niin huonossa kunnossa, että lattia voi romahtaa - sitten tulee pudotusta useita metrejä romun sekaan...

 

Laitan emännän vielä aamulla kattomaan, pääseekö niihin muihin huoneisiin jollain ilveellä - mun tarttee rientää duuniiin jo aamulla aikaisin...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma, että sait papereita talteen. Luulenpa että kiinnostusta voisi löytyä vaikkapa Ilmailumuseolta ja Ilmailumuseoyhdistykseltä Vantaalta, tai Veljekset Karhumäen museosta Hallista, säilyttää tuollainen materiaali jälkipolville.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sinulla ei ole itselläsi suurempaa tarvetta säilyttää näitä, ota ihmeessä yhteyttä Suomen Ilmailumuseoon Vantaalla www.ilmailumuseo.fi Museolla kannattaa tavoitella museoamanuenssi Matias Laitista.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin lahjoittaa ne museoon. Suuri osa noista Charter Notificationeista on ihan hyvässä kunnossa ja kaikesta mitä otin talteen on kaikki teksti luettavissa, vaikka paperi on pilkkuuntunut ajan saatossa. Löytyy myös lentotoiminnanjohtajan signeeraamia papereita, sekä mekaanikkojen "tuntilappuja" nimillä varustettuna  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin lahjoittaa ne museoon. Suuri osa noista Charter Notificationeista on ihan hyvässä kunnossa ja kaikesta mitä otin talteen on kaikki teksti luettavissa, vaikka paperi on pilkkuuntunut ajan saatossa. Löytyy myös lentotoiminnanjohtajan signeeraamia papereita, sekä mekaanikkojen "tuntilappuja" nimillä varustettuna  :)

 

Hieno homma! pelastimme vastaavia papereita aikoinaan "Jalopuuhallista" Kar-Air Killan kanssa museoon hyllymetreittäin. Nämä varmasti täydentävät arkistokokoelmaa hienosti.

 

Vähän ihmetyttää, että mitenköhän ne ovat aikoinaan tähän tuntemattomaan myllyrakennukseen joutuneet?

 

Pienenä yksityiskohtana Kar-Airin charter notificationeista voisin mainita, että löysin yhtiön papereiden välistä myös edesmenneen Finlanticin koko lyhyen toiminta-ajan kattavat lentosuunnitelmat. Kopiot näistä on luettavissa sidottuna nippuna museon kirjastossa.

 

Muista tosiaan sopia asiasta ennakoon, kuten Juha jo mainitsikin: matias.laitinen@suomenilmailumuseo.fi

 

T:topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olispa mukavaa löytää tietoa Kar-Airin ekasta DC-6 :sta. Ainakin pääsin v. 1964 juhannusaattona sen koelennolle. Kapteenina Olli Puhakka. Matkustajina vain meikäläinen koulupoika ja Tuomas Karhunmäki. Kone oli muistaakseni juuri jenkeistä lennätetty. Päivällä oli vielä moottori vaihdettu. Ohjelmaa riitti, mm keskeytetty lentoonlähtö. Helsinkiläiset soittelivat hermostuneina lennonjohtoon että mikähän siellä hätänä, kun kiersimme Helsinkiä yöllä varmaan ainakin tunnin ajan. Kun laskeuduimme, hyökkäsi Tulli useammalla autolla koneen ympärille. Olivat saaneet vihjeen että sieltä jenkeistä tää kone tulee ja mukana ties mitä. Muistan aina kuinka marssimme tullimiesten ohi ikäänkuin heitä ei olisikaan, minä tietysti  viimeisenä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olispa mukavaa löytää tietoa Kar-Airin ekasta DC-6 :sta. Ainakin pääsin v. 1964 juhannusaattona sen koelennolle. Kapteenina Olli Puhakka. Matkustajina vain meikäläinen koulupoika ja Tuomas Karhunmäki. Kone oli muistaakseni juuri jenkeistä lennätetty. Päivällä oli vielä moottori vaihdettu. Ohjelmaa riitti, mm keskeytetty lentoonlähtö. Helsinkiläiset soittelivat hermostuneina lennonjohtoon että mikähän siellä hätänä, kun kiersimme Helsinkiä yöllä varmaan ainakin tunnin ajan. Kun laskeuduimme, hyökkäsi Tulli useammalla autolla koneen ympärille. Olivat saaneet vihjeen että sieltä jenkeistä tää kone tulee ja mukana ties mitä. Muistan aina kuinka marssimme tullimiesten ohi ikäänkuin heitä ei olisikaan, minä tietysti  viimeisenä. 

 

Sieltä "Jalopuuhallista" pelastettiin myös paljon potkurikoneiden lentopäiväkirjoja. Kysäiseppä museolta: info@suomenilmailumuseo.fi löytyykö kyseistä lentoa arkistokokoelmien päiväkirjoista.

 

T:topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin vielä tänään tuossa purettavassa rakennuksessa. Vielä löytyi täydellinen pöytäkirjamappi Sabenan ja Kar-Airin projektista, jossa OH-KDA:han asennettiin se kääntyvä pyrstö. Työ oli päivätty huhtikuu 1968. Tuo on vieläpä museokunnossa muutamaa tummentumaa lukuunottamatta.

 

Otin vielä talteen osin heikkokuntoista sekalaista materiaalia, erilaisia sopimuksia, huoltodokumentteja eri koneista, työmääräimiä 70-luvulta, tuntikortteja, Piper takuutoditus OH-PJT:hen (Comanche) vuodelta 70 kivassa muovisessa piper kirjekuoressa, muutaman 60-luvun VAC kartan, DC-6 lentokäsikirjan ( suht heikko kuntoinen ), ja muutamia Tuomas Karhumäen signeeraamia papereita.

 

Olin yhteydessä museoon. Sinne kelpaa vain hyväkuntoinen materiaali, ei saa olla pilkkuuntunutta paperia. Täytyy alkaa kattoo mitä tuosta kehtaa viedä museomiesten tutkittavaksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin vielä tänään tuossa purettavassa rakennuksessa. Vielä löytyi täydellinen pöytäkirjamappi Sabenan ja Kar-Airin projektista, jossa OH-KDA:han asennettiin se kääntyvä pyrstö. Työ oli päivätty huhtikuu 1968. Tuo on vieläpä museokunnossa muutamaa tummentumaa lukuunottamatta.

 

Otin vielä talteen osin heikkokuntoista sekalaista materiaalia, erilaisia sopimuksia, huoltodokumentteja eri koneista, työmääräimiä 70-luvulta, tuntikortteja, Piper takuutoditus OH-PJT:hen (Comanche) vuodelta 70 kivassa muovisessa piper kirjekuoressa, muutaman 60-luvun VAC kartan, DC-6 lentokäsikirjan ( suht heikko kuntoinen ), ja muutamia Tuomas Karhumäen signeeraamia papereita.

 

Olin yhteydessä museoon. Sinne kelpaa vain hyväkuntoinen materiaali, ei saa olla pilkkuuntunutta paperia. Täytyy alkaa kattoo mitä tuosta kehtaa viedä museomiesten tutkittavaksi...

 

Hieno homma kun pelastit.

 

Taitaa museo pelätä hometta,luulisi siihenkin lääkkeet löytyvän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Home on kurja juttu. Tuo koko kasa on suurimmaksi osaksi kärsinyt kosteudesta. Kaikki on luettavissa, mutta pilkkua ja tummentumaa on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo huonokuntoiset ja miksei kaikki paperitkin on helppo skannata digitaalisiksi. Senjälkeen kuvaa voi parannella. Esim pienet homepilkut poistuu hiiren klikkauksella. Kuvaa voi sitten katsella vaikkapa zoomailemalla niin pienikin yksityiskohta paljastuu. Voisin itsekin skannata niitä A4-koon tarkkuusskannerilla. Eikä maksa mitään. Ainut kulu on tallennettaessa, mutta DVD:lle menee kohtuulaatuisena n. 400 A4:sta. Niitä vois jakaa sitten vaikka kelle, ellei jotain salaista aineistoa sattuis vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyisin kaikki arkistoihin sekä museoihin toimitettava materiaali pitää vähintään pakastaa, ja mieluimmin stilisoida, revisoida ja sterilisoida. Mikäli kysymysessä on arkaluontoinen tai jotaín nimeltä mainitsematonta valtakuntaa koskeva aineisto niin se on hyvä myös sensuroida ennen lopullista toimitusta.

 

Oikeastihan museoilla ei ole mitään mahdollisuuksia hoitaa asioita "hyvän" museotavan mukaisesti, vaikka suuntaus onkin ollut koko ajan parempaan päin. Henkilöstöresurssit ovat auttamattomasti liian pienet. Ennenvanhaan otettiin vastaan kaikki mikä näytti tai missä luki lentokone. Tänään suomalaisen ilmailumuseohenkilöstön kaikki "museotyöaika" menee järkeistämiseen sekä luettoloimattomien ja tunnistamattomien materiaalikasojen selvittämiseen.

 

Aineiston toimitaminen hyvin jäsennellyssä digitaalisessa muodossa museoon olisi varmasti jonkin arvoinen suoritus. Esim. kaikkien Kar-Airin kolmosten lentopäiväkirjat ovat museon kokoelmissa lukuunottamatta yhden yksilötä kirjoja. Charter notificationeista voi halutessaan yrittää hahmoittaa tämän puuttuvan koneyksilön tietoja, ja sen tekemiä lentoja.

 

T:topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin vielä tänään tuossa purettavassa rakennuksessa. Vielä löytyi täydellinen pöytäkirjamappi Sabenan ja Kar-Airin projektista, jossa OH-KDA:han asennettiin se kääntyvä pyrstö. Työ oli päivätty huhtikuu 1968. Tuo on vieläpä museokunnossa muutamaa tummentumaa lukuunottamatta.

 

Otin vielä talteen osin heikkokuntoista sekalaista materiaalia, erilaisia sopimuksia, huoltodokumentteja eri koneista, työmääräimiä 70-luvulta, tuntikortteja, Piper takuutoditus OH-PJT:hen (Comanche) vuodelta 70 kivassa muovisessa piper kirjekuoressa, muutaman 60-luvun VAC kartan, DC-6 lentokäsikirjan ( suht heikko kuntoinen ), ja muutamia Tuomas Karhumäen signeeraamia papereita.

 

Olin yhteydessä museoon. Sinne kelpaa vain hyväkuntoinen materiaali, ei saa olla pilkkuuntunutta paperia. Täytyy alkaa kattoo mitä tuosta kehtaa viedä museomiesten tutkittavaksi...

 

 

Sauli, Vantaan museolla on jo ennestään haasteita kaiken sinne lahjoitetun materiaalin luetteloinnissa ja järjestämisessä. Siksi siellä on pakko karsia sisääntulevan uuden tavaran määrää.  Varsinaisia tutkijoita ei taida olla vahvuudessa tällä hetkellä yhtään...? Jos sinulla on itselläsi mahdollisuuksia tehdä jonkinlaista esikartoitusta, se kyllä auttaa suuresti.

Pekka Karhumäki (pekka.karhumaki@kuorevedensahko.fi) osannee sanoa, voiko Veljesten Wanha Konttori Hallin kentän kupeella ottaa jotain materiaalia vastaan?

Olisi erittäin mielenkiintoista tietää, missä tämä mylly sijaitsee ja miten dokumentit ovat sinne joutuneet?

 

t. Eki L. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karhunahas kirjassa mainitaan mylly, voiko tuo olla?

 

Sorry Arne, ei oo Karhunahtaalla ollut myllyä enää ihan hetkeen. Muistelen pikkupoikana paikan päällä käydessäni että joku olis jonkun kivjalan väittäneen olleen vanhan myllyn paikka, mutta eipä tuohonkaan muistikuvaan liene liikoja luottamista.

 

Aiheeseen liittyen, aika mielenkiintoista että tuo DC-6 pöytäkirjamappi löytyy kaikkien näitten vuosien jälkeen näinkin täydellisenä mutta hylättynä?

 

Myllyn paikkaa en osaa kuin arvella jonnekin Jämsän/Kuoreveden/Jämsänkosken seutuville...... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo koko setti on nyt tuossa tuulikaapissani kuivamassa. Vaikeaa on näin maallikon sanoa, mikä on historiallisesti arvokasta ja mikä ei. Tuo OH-KDA:n swingtail mappi on kuitenkin kuulemani mukaan arvokasta historiaa. Ja on siellä joukossa monen edesmenneen yrityksen ja yksityishenkilön koneiden historiaa ( esim, BeeAir, Virtasen Rauskin RV-Aviation jne. ), mutta ei mitään mullistavaa kuitenkaan. Työmääräimiä, mekaanikkojen tuntilappuja ja sellaista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorry Arne, ei oo Karhunahtaalla ollut myllyä enää ihan hetkeen. Muistelen pikkupoikana paikan päällä käydessäni että joku olis jonkun kivjalan väittäneen olleen vanhan myllyn paikka, mutta eipä tuohonkaan muistikuvaan liene liikoja luottamista.

 

Aiheeseen liittyen, aika mielenkiintoista että tuo DC-6 pöytäkirjamappi löytyy kaikkien näitten vuosien jälkeen näinkin täydellisenä mutta hylättynä?

 

Myllyn paikkaa en osaa kuin arvella jonnekin Jämsän/Kuoreveden/Jämsänkosken seutuville...... ::)

 

Se nyt purettu rakennus on tässä Lopen kunnassa ja Launosten kylän laidalla. Vanha 1900-luvun alkupuolella rakennettu mylly.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli kysymysessä on arkaluontoinen tai jotaín nimeltä mainitsematonta valtakuntaa koskeva aineisto niin se on hyvä myös sensuroida ennen lopullista toimitusta.

 

Ei materiaalin kerääjän tehtävä ole sensuroida tänä päivänä mitään, koski se sitten itää tai länttä. Toimittaa vain haalimansa materiaalin sellaisenaan virallisen tahon hoiviin (mikä se sitten ikinä onkin). Siellä homma hoituu, jos on hoituakseen...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin juuri läpi tuon 48 sivuisen Swing-tail asennukseen liittyvän pöytäkirjan. Siinä näyttää olevan päällänsä myös jonkinasteinen raskaampi huolto: "Block visit number 8 and fitting of a swing tail ". Monia vikojakin on raportoitu...

 

OH-KDA:n Airframe total time tuolla hetkellä on 23229h:50min ja muutostyöntekijäorganisaation koelento-osioon on merkitty: Not Requested

 

Koelentopöytäkirjat ovat liiteenä lopussa - näyttää olevan " Captain Mäkinen" suorittanut koelennot tältä osin. Kestot on minuutin tarkkuudella kirjattu. Samoin kuin jokaisen vian/virheen korjaus on kuitattu pöytäkirjaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo koko setti on nyt tuossa tuulikaapissani kuivamassa. Vaikeaa on näin maallikon sanoa, mikä on historiallisesti arvokasta ja mikä ei. Tuo OH-KDA:n swingtail mappi on kuitenkin kuulemani mukaan arvokasta historiaa. Ja on siellä joukossa monen edesmenneen yrityksen ja yksityishenkilön koneiden historiaa ( esim, BeeAir, Virtasen Rauskin RV-Aviation jne. ), mutta ei mitään mullistavaa kuitenkaan. Työmääräimiä, mekaanikkojen tuntilappuja ja sellaista.

 

 

 

Varmasti tämä KDA:n kääntöpyrstömappi kannattaa säilyttää, ja myös digitalisoida se museoille. Arkisto- ja julkisuuslain perusteella henkilötietoja sisältävä aineisto on säilöttävä erityistä huolellisuutta noudattaen. Tämä tarkoittaa kustannuksia arkistolain alaisille instituutioille.

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei materiaalin kerääjän tehtävä ole sensuroida tänä päivänä mitään, koski se sitten itää tai länttä. Toimittaa vai haalimansa materiaalin sellaisenaan virallisen tahon hoiviin (mikä se sitten ikinä onkin). Siellä jomma hoituu, jos on hoituakseen...  ;)

 

Sarkasmi on vaikea laji, yritän ilmaista itseni tulevaisuudessa tarkemmin.

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään