59 613 viestiä aiheessa

2 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Aika uskomatonta, ettei näköjään kukaan alan harrastaja ole tehnyt kotisivua Suomen tuulimyllyistä!

Rodney :cool:

Kukaan ei vielä ole uskaltanut lähteä taistelemaan tuulimyllyjä vastaan puolesta ;D. Vastaan Littoinen.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 hours ago, Jorma Kosonen said:

Aika uskomatonta, ettei näköjään kukaan alan harrastaja ole tehnyt kotisivua Suomen tuulimyllyistä!

Ehkä se johtuu siitä ettei kukaan harrasta tuulimyllyjä ;)

Kuvaa ei ole otettu Turku Airshow -reissulla joten Littoisissa ei olla. Lukitaan kuitenkin Varsinais-Suomi. Googlen kuvausauto ei kuvan hiekkatielle ole eksynyt, mutta mylly näkyy silti palvelussa.

Muokattu: , käyttäjä: Tero Tuominen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martilta hyvä paikannus, Pyhärannan Kaukan kylässä sijaitsevasta Punnan konttimyllystä vuodelta 1862 ei ole juuri mitään netissä. Se löytyy, että mylly on kunnostettu vuonna 2012.

Edit: tässä mylly nähtynä Pyhäranta - Uusikaupunki tieltä:

https://goo.gl/maps/psxx5c55m4CCMwJf6

Martti jatkaa.

Muokattu: , käyttäjä: Tero Tuominen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Aika uskomatonta, ettei näköjään kukaan alan harrastaja ole tehnyt kotisivua Suomen tuulimyllyistä!

Rodney :cool:

Vielä uskomattomampaa on että Saksasta löytyy. Tietokanta milldatabase kattaa koko maailman ja sieltä löytyy myös Suomen reilut kuusisataa tuulimyllyä ja tuulimoottoria. Suuri osa kuvien kera. http://milldatabase.org/home

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
49 minuuttia sitten, Martti Saarinen kirjoitti:

Vielä uskomattomampaa on että Saksasta löytyy. Tietokanta milldatabase kattaa koko maailman ja sieltä löytyy myös Suomen reilut kuusisataa tuulimyllyä ja tuulimoottoria. Suuri osa kuvien kera. http://milldatabase.org/home

On aina niin lohduttavaa havaita että maailmasta löytyy muitakin omaan harrastukseensa vinksahtaneita!

Rodney :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Martti Saarinen said:

Vielä uskomattomampaa on että Saksasta löytyy. Tietokanta milldatabase kattaa koko maailman ja sieltä löytyy myös Suomen reilut kuusisataa tuulimyllyä ja tuulimoottoria. Suuri osa kuvien kera. http://milldatabase.org/home

No wow, tuoltahan Punnan myllykin löytyy. Hyvää työtä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tero pääsi yllättämään. Luulin että paikantaminen kestäisi edes vähän pidempään, mutta eipä tässä ketjussa kannata mistään hämmästyä. Ja Terollehan kysymyksen alun perin nimesinkin... Helilagonin F-ODLI tosiaan oli parkissa Eperonissa. Kopteri näyttäisi olevan edelleen käytössä vaikka oli vanha jo kuvia otettaessa.

Laajennetaan vähän kuvaa. Taustalla häämöttää masto joka oli osasyy vierailla täällä. Kyseessä on Chabrierin Omega-aseman eli station E:n 428 metriä korkea, 1999 räjäyttämällä purettu masto. Kuinka moni vielä muistaa kauan sitten käytöstä poistuneen Omegan? Navigaatiojärjestelmien oppitunneilta oli jäänyt mieleen piirros eksoottisen tuntuisessa paikassa sijaitsevasta mastosta ja pitihän se nähdä.

Finnairin kympit lensivät vuosia Pariisin ja Réunionin väliä Air Libertelle vuokrattuina. Ainakin muutama suomalainen yllättyi lennon luonteesta, se kun oli kotimaan lento. Hyvästi suunnitelmat tax free-ostoksista.

Tero siis jatkaa.

Heko.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Martti Saarinen kirjoitti:

Tero pääsi yllättämään. Luulin että paikantaminen kestäisi edes vähän pidempään, mutta eipä tässä ketjussa kannata mistään hämmästyä. Ja Terollehan kysymyksen alun perin nimesinkin... Helilagonin F-ODLI tosiaan oli parkissa Eperonissa. Kopteri näyttäisi olevan edelleen käytössä vaikka oli vanha jo kuvia otettaessa.

Laajennetaan vähän kuvaa. Taustalla häämöttää masto joka oli osasyy vierailla täällä. Kyseessä on Chabrierin Omega-aseman eli station E:n 428 metriä korkea, 1999 räjäyttämällä purettu masto. Kuinka moni vielä muistaa kauan sitten käytöstä poistuneen Omegan? Navigaatiojärjestelmien oppitunneilta oli jäänyt mieleen piirros eksoottisen tuntuisessa paikassa sijaitsevasta mastosta ja pitihän se nähdä.

Finnairin kympit lensivät vuosia Pariisin ja Réunionin väliä Air Libertelle vuokrattuina. Ainakin muutama suomalainen yllättyi lennon luonteesta, se kun oli kotimaan lento. Hyvästi suunnitelmat tax free-ostoksista.

Tero siis jatkaa.

Heko.jpg

Milloin Tero yllättää? Aivan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllätyksistä en tiedä, mutta tämä pitäisi löytää seuraavaksi.

Tekisi mieleni sanoa että todennäköisesti helppo, mutta sellaiset ovat ketjussa osoittautuneet usein hankalaksi kun kysyjä on näin määritellyt. Joten katsotaan miten käy.

BTW: Réunionin Omega-antennin "jalanjälki" näkyy edelleen selvästi.

https://goo.gl/maps/RMjU5hpcyLP9dyHo9

sciencecentre_2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tero Tuominen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/18/2019 at 16.03, Martti Saarinen kirjoitti:

Kuinka moni vielä muistaa kauan sitten käytöstä poistuneen Omegan? Navigaatiojärjestelmien oppitunneilta oli jäänyt mieleen piirros eksoottisen tuntuisessa paikassa sijaitsevasta mastosta ja pitihän se nähdä.

Menee jälleen pahasti OT:ksi, mutta kuinka moni vielä muistaa missä oli silloin kun Omega-ketju lopetti toimintansa ja VLF-signaalien lähettämisen, mikä tapahtui 1997-09-30 03.00 UTC?

Itse lensin aikaisin tuona aamuna työmatkalla Johannesburgista Windhoek'iin. Omega oli iso osa työelämääni tasan kuukauden alle 20 vuotta. Suuri(n) Omegan käyttäjäryhmä olivat sääpalvelut, jotka käyttivät Omegaa ilmakehän ylätuulien havainnointiin Omega-radiosondien avulla. http://www.jproc.ca/hyperbolic/omega.html https://en.wikipedia.org/wiki/Omega_(navigation_system) https://www.vaisala.com/sites/default/files/documents/VN168_The_CORA_Automatic_Sounding_System_–_a_Brief_History.pdf

Rodney :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
typo
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä Off Topicia: tuollaiset Omegan käyttämät yli 400-metriset mastot ovat huimia rakennelmia. Joku on ne pystyttänyt ja joku niitä huoltaa. Tässä kiivetään ilman varmistuksia 540-metriseen radiomastoon vaihtamaan huipun varoitusbeaconin lamppu. Ja alaskin pitää vielä päästä.

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helpotetaan: Suomessa ollaan. Kaksi savolaista ilmailukytköstä on parin sadan metrin säteellä, toinen siviili-, toinen sotilasilmailua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset tähän väliin Omegan ja mastojen muistelijoille. Itse olen kiipeillyt vain kaikissa Suomen yli 300 metrisissä mastoissa ja vähän matalemmissakin. Omega ja muut VLF-jutut tulivat tutuiksi jo Laajasalon mittausasemalla.

Valitettavasti palstan paras Omega- ja navigointiekspertti Väiski Lehtoranta on jo edesmennyt.

Kuvasta en tiedä. Mutta haarukoidaan Jyväskylän tienoot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei olla Keski-Suomessa. Kohteen nimessä on mukana kaupunginosan nimi. Ikkuna näkyy Googlen StreetViewissä ja myös kohteen omilla nettisivuilla olevassa kuvassa. Tämän ratkaisemiseen ei pitäisi tarvita suurempaa viisautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään