59 462 viestiä aiheessa

No nyt tuli muokkaus ja sen mukana oikean museon ja sen perustajan nimi. Alkuperäinen vastaus ei olisi kelvannut, sillä KISM:ssä on aikojen saatossa ollut muitakin alan toimijoita. Tom Reilly muutti hurrikaani Charleyn tuhojen jälkeen Georgiaan. Hänen viimeisimpiä kunnostuksiaan on ollut XP-82 Twin Mustang.

Vuoro Terolle.

Rod

P.S. Kuvat ovat luultavasti vuodelta 1992, kun kävin lentämässä vesikonekelpuutuksen (ASES) Jack Brownilla Winter Havenissa. Minulla näyttää olevan päälläni JB:n T-paita.

http://www.wingsacrossamerica.us/web/kaddy/kaddy.htm

http://www.aero-news.net/index.cfm?do=main.textpost&id=1811d217-c5bd-46c5-98c6-5d999073e0bc

https://www.gaaviationhalloffame.com/nominations/2022-gahof-candidates/tom-reilly/

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
P.S.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen käynyt Kissimmeessä joskus ysärin alkupuolella ja toki myös Reillyllä. Siitä ei ollut nyt mitään apua.

BTW: Tuo aluperin eteläafrikkalainen Tiger Moth on ainakin jossain vaiheessa ollut Tanskan rekisterissä, siksi nuo kaksi aiempaa arvausta.

Jatketaan historiallisilla sotakoneilla.

battleofbritain_2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Tero Tuominen kirjoitti:

Tuo aluperin eteläafrikkalainen Tiger Moth on ainakin jossain vaiheessa ollut Tanskan rekisterissä, siksi nuo kaksi aiempaa arvausta.

En alkanut selvittämään koneiden alkuperiä, enkä edes testaamaan löytääkö kuvahaku. Pari päivää sitten skannasin diojani ja sattuivat olemaan hollilla.

Rod

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 hours ago, Jorma Kosonen said:

Enkä edes testaamaan löytääkö kuvahaku

Tiger Motheja löytyi kuvahaulla vaikka kuinka mutta tuo ampiaisraidoitettu yksilö vaati oikeasti kaivamista. Onneksi löytyi juuri sellainen sivu jolla oli aikaisemmat rekisterit, sitä kautta pääsi Kissimmeen jäljille.

Avataanpa nykyistä kuvaa.

battleofbritain_3.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tero Tuominen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
32 minuuttia sitten, Tero Tuominen kirjoitti:

Tiger Motheja löytyi kuvahaulla vaikka kuinka mutta tuo ampiaisraidoitettu yksilö vaati oikeasti kaivamista. Onneksi löytyi juuri sellainen sivu jolla oli aikaisemmat rekisterit, sitä kautta pääsi Kissimmeen jäljille.

Rajasin Tiger Mothin kuvaa siten, että potkurin takana olevan koneen tunnuksesta näkyy vain "851". Rekisteri on N851D eli Lee Lauderbackin P-51D Crazy Horse. Lauderbackilla ei vielä silloin ollut omaa hallia, vaan kone oli Tom Reillyn hallissa.

Rod

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minutes ago, Jorma Kosonen said:

 Lee Lauderbackin P-51D Crazy Horse.

Kun kävin Kissimmeessä 90-luvun alussa, Crazy Horsen kyytiin olisi päässyt 500 dollarilla, keikan pituus taisi olla parikymmentä minuuttia. Kovasti teki mieli, mutta siinä vaiheessa Ameriikan reissua luottokortti oli jo aika tapissa. Nykyään hinnat Mustang-luokan warbirdeihin ihan toiset. On kyllä harmittanut!

Nyt haettu on suosittu kohde.

Muokattu: , käyttäjä: Tero Tuominen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tero Tuominen kirjoitti:

Nyt haettu on suosittu kohde.

Teron vinkit ovat kyllä maailman luokkaa! ;D

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Lasse Palmgren said:

Kuva muistuttaa Suomen pelimuseota Tampereella.

Ei vain muistuta vaan on sieltä. Tampereen Vapriikki on hieno kohde, joka tarjoaa monta museota yhden katon alla. Pelimuseossa on eri aikakausien teemoihin sisustettuja teemahuoneita.

Tämä Sininen huone esittää vuotta 1985. Itselläni ei ole ollut Commodore Kuusnepaa, mutta nostalgiaviboja tämä tila tuottaa ihan ilmankin. Hienona yksityiskohtana Humbrol-maalipurkki hyllyn päällä. Pelimuseossa on vaarana jämähtää pelihuoneeseen, jossa on erilaisia kolikkopelejä sekä kaksi flipperiä ilmaiseksi käytössä.

Lasselle vuoro.

battleofbritain_1.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Tero, minun ensimmäinen tietokone oli C64. Harmi ettei toimi enää, mutta on kuitenkin tallessa.

Laitetaan tällainen kuva, niin päästään nopeasti etenemään...

Kenttä.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Duxford?

Kyllä vain. Kuva on Duxfordista, jossa oli useiden vastaavien koneiden "kokoontumisajot" vuonna 2019. Tämä on kuvattu OH-LCH:n vierestä, kun odottelimme passintarkastusta. Tunnuksella 3X oleva kone "That's All, Brother" oli varsin merkittävässä roolissa Normandian maihinnousun aikoina.
https://en.wikipedia.org/wiki/That's_All,_Brother

Vuoro Markulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Off Topiccina: Opin juuri tänään että C-47 on edelleen palveluskäytössä Kolumbian ilmavoimissa AC-47 T -tulitukikoneena. Toki turbopropeilla terästettynä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ainakin myös Etelä-Afrikan ilmavoimat lennä vielä noilla BT67 konversioilla?  

No, aiheseen liittyen, missäs tämä C-47 on eläkepäiviään viettämässä? 
 

 

78BD031B-0B94-4AD2-9D66-E6D260C15A9F.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, siellähän se Oregonin mäntyjen varjossa.  Sisällä siellä onkin sitten hieman harvinaisempaa kalustoa. Tulisiko Teroltakin välillä yhtä helppoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Eikös ainakin myös Etelä-Afrikan ilmavoimat lennä vielä noilla BT67 konversioilla?

SAAF:n C-47 TP:t eivät olleet Baslerin BT67 konversioita, vaan Etelä-Afrikassa tehtyjä, tosin Jenkkiyhtiön suunnittelemia. Ohessa ottamani kuva African Aerospace & Defence 2008 näyttelystä Ysterplaatissa Cape Townissa. Jos oikein muistan, niin ainakin osasta luovuttiin ja myytiin Jenkkeihin. Törmäsin muutamaan niistä, kun olin lentämässä kopteria Fort Lauderdalessa Floridassa (KFXE). Olivat SAAF:n väreissä mutta N-rekisterissä.

Rod

https://www.saairforce.co.za/the-airforce/aircraft/19/c-47tp-turbo-dakota

"The SAAF C-47TP conversions are not the same as the Basler BT-67, it's a licensed copy of the Schafer/AMI-65TP conversion developed by Schafer and AMI in the US.

AMI of Fort Worth, Texas, marketed a DC-3 conversion called the DC-3-65TP Cargomaster, for which the company received an STC in August 1987. Original research and development work for the modification was performed by Schafer Aircraft Modifications, Waco, Texas. AMI delivered seven DC-3 conversions.

The AMI DC-3 conversion featured 1,062-kW (1,424-shp) Pratt & Whitney Canada PT6A-65AR turboprops, each flat-rated to 917 kW (1,230 shp). The engines drove Hartzell five-blade constant-speed propellers, which featured the ability to feather, were reversible, had a de-icing capability, and were governor regulated.

Maximum level speed was increased to 402 kmph (217 kt) at 3,049 meters (10,000 ft). The conversion also included a 1.02-meter (3.33-ft) fuselage plug installed forward of the wing root to maintain the aircraft's center of gravity envelope. With the extension, the Cargomaster had a useful load of 5,352 kilograms (11,800 lb). The aircraft was (still) capable of operating from unimproved runways.

Other features of the DC-3-65TP included new circuits (to replace existing electrical wiring), AlliedSignal (Bendix/King) avionics, 118-gallon internal fuel tanks, a fire detection/extinguishing system, a dual-battery system and a new throttle quadrant. AMI said that the converted DC-3 cost less to operate than a standard DC-3."

61abc04f41044_C-47TPYsterplaat2008-09-17.thumb.jpg.ff535cb038bdbf3956d00ab689f054e2.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulin että nuo Basler-kolmoset ovat siviilikoneita. Aina oppii.

Haettava kuva on Suomesta. Jos en väärin muista, kohde on tainnut olla uutisissakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ysterplaatissa kävin 2013 ja silloin siellä noita näkyi, kun ajeltiin platalla museohangaariin Shackletonia katsomaan.  Tässä vielä ilmakuva Ysterplaatin tukikohdasta kaiman C210:stä kuvattuna.

 

E1602344-FCD4-4BFE-A038-189384CB02E5.png

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, täällä on kuva arvattavana, unohdetaan ne DC-kolmoset ;)

Yövuorolle: kohde on valmistunut 90-luvun alkupuolella. Ja jokerivinkkinä: näitä on kaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään