59 680 viestiä aiheessa

3 minuuttia sitten, Tero Tuominen kirjoitti:

Isosaari?

No nyt tuli paikka jossa olen kerran työn puolesta käynyt kun etelä-afrikkalaiset esittelivät tykkiään Puolustusvoimille mutta silloin tuskin olisi saanut kuvata. Ei olla Isosaaressa.

Rod

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh. kuva on kuin jostain paluu tulevaisuuteen elokuvasta. Kiskot päättyvät, mutta myöhemmin paikalle rakennetaan rautatiesilta. Arvaan Tamperetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei olla Russarössä eikä muuallakaan Hangossa. Ensivierailu Russaröhön on listalla ennen Örötä.

Lisävihje ohessa.

Rod

Lennonjohto.thumb.jpg.86e490f9105c2d283450752e81669796.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Heh. kuva on kuin jostain paluu tulevaisuuteen elokuvasta. Kiskot päättyvät, mutta myöhemmin paikalle rakennetaan rautatiesilta. Arvaan Tamperetta.

Laitetaan nyt sanallinenkin vihje. Kuvan kiskoista saisi aasinsillan kreikkalaiseen mytologiaan ja vanhaan amerikkalaiseen rokkibandiin.

Rod

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kotikirjastossa on opus, josta tämä mytologinen kohde muistaakseni selviää. Mutta siitä ei ole hyötyä täällä Raumanmeren rannalla ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aioin juuri antaa lisävihjeen että tätä kreikkalaiseen mytologiaan liittyvää kohdetta on kysytty Arvaa Paikassa tämän vuoden puolella mutta Tero selvitti ilman kotikirjastoaan.

Kyseessä on vanha Hästö-Busön linnakesaari Raaseporissa jossa oli aikanaan Meritorjuntaohjus 66:ia (MtO 66) NATOn koodinimeltään Styx. Kyseiset kiskot vievät ohjuksen hallista laukaisupaikalle.

Vuoro Terolle.

Rodney

100mm.thumb.jpg.406d55209f6a6acd46f13abb5c0c7f46.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Bändi voisi olla Styx liittyen ohjusjärjestelmään, mutta en kyllä keksi missä.

Jaa, tämä selvisikin...::)

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

mutta en kyllä keksi missä

Itse patteri valmistettiin Suomessa ja ohjus oli valmistettu Neuvostoliitossa. Kantama n. 45 km. Paino 2 tonnia, josta räjähdysainetta 500 kg. Polttoaine kerosiini ja lähtöraketilla ruuti. Nopeus 0,9 mach. Itsenäinen tutkahakupää. Järeiden tykkien käytyä vanhanaikaisiksi ja toisaalta Pariisin rauhansopimuksentulkinnan muututtua ja mahdollistettua ohjusaseistuksen käyttämisen, hankittiin Neuvostoliitosta ohjusveneitä ja niiden ohjuksia. Hangon Rannikkopatteristo alkoi rakentaa maalta ampuvia ohjuslavetteja näiden ohjusten ampumista varten. Kehitystyö tehtiin Hästö-Busön linnakkeella sitä varten aidatulla salaisella alueella. Koko asiaan osallistuva henkilöstö oli palkattua, ei varusmiehiä, eivätkä he saaneet puhua asiasta kenellekään. Siksi heitä kutsuttiin "mustapartaisiksi miehiksi" pakinoitsija Ollinvastaavan vaiteliaan pakinahahmon mukaan. Ensimmäinen ohjus ammuttiin 1968 Russarön edustalla olevaan maaliin. Ohjus osui ja maali tuhoutui, mutta niin tuhoutui myös lavettikin. Useita erilaisia lavettimalleja kokeiltiin ja lopulta toimiva ratkaisu löydettiin. Se oli kumipyöräinen hinattava malli. Niitä oli patterilla kaksi ja ne olivat käytössä vuoteen 1991 asti jolloin oli niiden viimeinen sotaharjoitus. Ohjukset museoitiin 1995. Yksi lavettikokeilu, Cometpanssarivaunun päälle rakennettu, on myös museoitu Kuivasaareen

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hangon_Rannikkopatteristo

Rod

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen käynyt Hästö-Busössä useammankin kerran, mutta yhtään Rodin kuvien paikoista en tunnistanut. Koko ajan olin kuitenkin varma että linnakesaarella ollaan.

Tuo Styx-vinkki muistutti merivoimien tutkimuslaitoksen historiikistä Tyrskyjä, terästä, tekniikkaa. Siinä kerrotaan neuvostoliittolaisen ohjusveneiden mukana tulleen Mto66-ohjuksen koelaukaisuista maalaveteilta.

Vaikka kirja ei ollut käsillä, pienellä googlauksella tuo saari löytyi. Samasta lähteestä kävi ilmi minulle uutta tietoa, että kyseistä ohjusta on testailtu myös täällä Raumanmeren rannoilla ;)

Seuraavaksi tämä.

skargarden_2.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Tero Tuominen kirjoitti:

Olen käynyt Hästö-Busössä useammankin kerran, mutta yhtään Rodin kuvien paikoista en tunnistanut. Koko ajan olin kuitenkin varma että linnakesaarella ollaan.

Ilmeisesti vierailusi ovat olleet niin lyhyitä että puucee on jäänyt käyttämättä.

Rod :cool:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sattumalta olin toissapäivänä lounaalla Villa Tallbossa, mutta kuva ei ole sieltä eikä muualtakaan Raumalta. Suomi kuitenkin oikein. Erilainen rajaus samasta kuvasta.

skargarden_3.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei olla Turussakaan, mutta selvästi Tarmo on jäljillä millaisesta kohteesta on kyse. Ja Rodille tiedoksi, kuva on otettu Merivoimien Jehu-luokan kuljetusveneestä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole Stansvik, suljetaan pois samalla koko Helsinki. Haetussa kohteessa toimii ravintola. Kohteesta on kuvia netissä ja se näkyy myös GoogleMapsin StreetViewissä.

Vielä yksi erilainen rajaus.

skargarden_5.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko niin hienot ilmat, ettei kukaan ehdi edes arvailemaan ;)

Rakennus on sillattomassa saaressa, silti se näkyy StreetViewissä. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään