Jukka Juslin

Uusi keksintö: automaattisesti täyttyvä lokikirja?

20 viestiä aiheessa

Hei!

 

Kyseinen uusi keksintö tarvisi antureina äkkiä arvellen GPS-sirun, kierrosnopeusmittarin (potkurin), korkeusmittarin.

 

Ohjeistoimintaa varten voisi ottaa painemittarin. Lämpömittarit tietysti kanssa.

 

Olen ajatellut Arduino pohjalta, mutta puheominaisuuksien vuoksi corena joutuisi varmaan pitämään

Linux-käyttöjärjestelmää. Järjestelmä tekisi kiinteästi kiinnitetylle screenille lentopäiväkirja screenin,

toinen skriini voisi olla infoa moottorin tilasta ja loki.

 

Järjestelmä voisi tehdä ainakin PDF exportin, jonka se kykenisi wlanin kautta uppammaan automaattisesti

suomalaistenpilottienlokikirjat.fi osoitteeseen. Säilyisi sitten tallessa, vaikka kovalevy hajoaa. Lokikijan voi

jakaa muiden nähtäväksi tai olla jakamatta. Täyttäminen mahdollista kännykällä ja läppärillä.

 

Eikös tämäkin olisi killeri idea? Mielestäni lentokoneen elektroniikka kannattaa kaikki toteuttaa itse, sillä

silloin siihen on parempi kontrolli ja pystyy itse korjaamaan - toisin kuin autoissa. Auto taas on väline, jonka

pitäisi oikeasti toimia eikä se ole harraste.

 

t. Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Kyseinen uusi keksintö tarvisi antureina äkkiä arvellen GPS-sirun, kierrosnopeusmittarin (potkurin), korkeusmittarin.

 

Ohjeistoimintaa varten voisi ottaa painemittarin. Lämpömittarit tietysti kanssa.

 

Olen ajatellut Arduino pohjalta, mutta puheominaisuuksien vuoksi corena joutuisi varmaan pitämään

Linux-käyttöjärjestelmää. Järjestelmä tekisi kiinteästi kiinnitetylle screenille lentopäiväkirja screenin,

toinen skriini voisi olla infoa moottorin tilasta ja loki.

 

Järjestelmä voisi tehdä ainakin PDF exportin, jonka se kykenisi wlanin kautta uppammaan automaattisesti

suomalaistenpilottienlokikirjat.fi osoitteeseen. Säilyisi sitten tallessa, vaikka kovalevy hajoaa. Lokikijan voi

jakaa muiden nähtäväksi tai olla jakamatta. Täyttäminen mahdollista kännykällä ja läppärillä.

 

Eikös tämäkin olisi killeri idea? Mielestäni lentokoneen elektroniikka kannattaa kaikki toteuttaa itse, sillä

silloin siihen on parempi kontrolli ja pystyy itse korjaamaan - toisin kuin autoissa. Auto taas on väline, jonka

pitäisi oikeasti toimia eikä se ole harraste.

 

t. Jukka

 

Jaa'a... Pelkkä lokikirjahan onnistuu kyllä pelkän gps-datan turvin, sieltä saadaan myös normaalikäytössä riittävä korkeustieto. Nykyiset GPS-laitteethan osaavat pitää kirjaa lentoajoista, lennon alku perustuu tietyn nopeuden ylitykseen, blokkiaikalaskuria niissä ei kuitenkaan taida olla. Yksi käytännön ongelma muodostuu lennoista, joista opettajan tai tarkastuslentäjän pitää vahvistaa lento lentäjän kirjaan (erinäiset koulutukset, tarkastuslennot). Nämä on kyllä varmaan ratkaistu jollain tavalla niissä yhtiöissä, joissa käytetään sähköistä kirjaa.

 

Kiinteästi asennettu itsevalmisteinen screeni ei käytännössä ole mahdollisuus tyyppihyväksytyissä lentokoneissa, joissa hyväksytynkin screenin tai muun ylimääräisen sähkölaitteen kiinnitys vaatisi muutostyöluvan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ajatellut Arduino pohjalta, mutta puheominaisuuksien vuoksi corena joutuisi varmaan pitämään

Linux-käyttöjärjestelmää. Järjestelmä tekisi kiinteästi kiinnitetylle screenille lentopäiväkirja screenin,

toinen skriini voisi olla infoa moottorin tilasta ja loki.

 

Mulla oli tällainen projekti kerran Nokian N800 alustalle. Kaikki muu on tehtävissä helposti, mutta millaisia tietoja saa peruskessnan tai -ultran moottorista luettua a) langattomasti bluetooth/wlan tai b) langallisesti usbilla/sarjaportilla tms.? Pistetään hymiö perään.

 

Oma sovellukseni oli suunniteltu (purjelennon)opettajille ja ihan vaan lentoaikojen, koulutusohjelman edistymisen ja yms. asioiden kirjaamista varten. Samallahan ois saanut myös oppilaiden lentopk:t (ja koneiden matkapk:t kirjattua).

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös ainakin osa EFIS:stä osaa pitää kirjaa lennoista eli erillisiä laitteita ei tarvita kuin vanhemmissa koneissa. Homma toki vaikeutuu hieman, jos koneella on useampia käyttäjiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla oli tällainen projekti kerran Nokian N800 alustalle. Kaikki muu on tehtävissä helposti, mutta millaisia tietoja saa peruskessnan tai -ultran moottorista luettua a) langattomasti bluetooth/wlan tai b) langallisesti usbilla/sarjaportilla tms.? Pistetään hymiö perään.

 

Kierrosnopeuden saa optisesti potkurinvälkettä lukemalla (onnistuu vaikka ikkunankin läpi), kaikki muu meneekin sitten jo merkittävästi hankalammaksi. Logikäyttöön sekin toki riittää (eikä sitäkään välttämättä edes tarvita).

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kierrosnopeuden saa optisesti potkurinvälkettä lukemalla (onnistuu vaikka ikkunankin läpi), kaikki muu meneekin sitten jo merkittävästi hankalammaksi. Logikäyttöön sekin toki riittää (eikä sitäkään välttämättä edes tarvita).

 

Kierrosnopeuden saa myös akustisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kierrosnopeuden saa myös akustisesti.

 

Joo ja herkällä kiihtyvyysanturilla ja hahmontunnistuksella saa tehtyä kaiken: se lukee rungon värinöistä moottorin kierrosluvun ja lennonvaiheen. Tietyn laajuinen ja taajuinen värähtely tulee moottorista, tietynlainen renkaista ja tietynlainen ilman liikkeistä, ohjaajan käsialasta jne.

 

:thmbup:

 

Ihan vaan sen takia kyselin jotain langatonta tai langallista yhteyttä, että vaikeuskerroin pysyisi kohtuudessa.

 

Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ja herkällä kiihtyvyysanturilla ja hahmontunnistuksella saa tehtyä kaiken: se lukee rungon värinöistä moottorin kierrosluvun ja lennonvaiheen. Tietyn laajuinen ja taajuinen värähtely tulee moottorista, tietynlainen renkaista ja tietynlainen ilman liikkeistä, ohjaajan käsialasta jne.

 

:thmbup:

 

Ihan vaan sen takia kyselin jotain langatonta tai langallista yhteyttä, että vaikeuskerroin pysyisi kohtuudessa.

 

Mika

 

 

Samaa projektia olen itsekkin miettinyt N810 pohjalta ja nyttemmin N900 pohjalta.  N810:n ongelma on ollut että GPS-fixin saaminen vie liian kauan. N900 saa position

riittävällä tarkkuudella kännykkäverkosta välittömästi.  Onko tuo moottorin käynti niinkään tarpeelinen, sitähän ei kirjaan merkitä vaan ainoastaan

lentoonlähtö ja rullausajat. Oikeastaan ainot missä moottorin käyntiääni voisi olla merkityksellinen on pystyä erottamaan odotuksessa kulutettu aika

parkkiruudussa kulutetuun tai autossa kuljettuun aikaan jos softa jää päälle.

 

Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla se että tiedot tulisivat raakadatana ja niitä voisi käsin viilata kohdalleen jos on tarpeen.

 

Logiikka voisi olla likipitäen seuraava:

1- Sihjainti tunnettu lentopaikka ja nopeus alta sakkausnopeuden --> rullaus,

2- Nopeus yli sakkausnopeuden, lento

 

1- kohtaan voi ottaa lisäehdoksi riittävän äänenvoimakkuuden jotta softa ei reagoisi siihen että tullaan autoklla kenttälle

2- kohtaan taas riittävän korkeuden

 

Tietenkin jos softa pitää raaka-dataa editoitavana niin noiden virhehälytysten poiston voi tehdä käsinkin aika helpolla.

 

Jos haluaa kerätä muuta lentämiseen liittyvää dataa niin sittenhän voi pistää bluetoothilla kiinni pienen anturiboxin josta

saisi ilmanpaineen ja ilmanopeuden. Bluetoothin etuna olisi että boxia ei tarvitsis asentaa "kiinteästi" edes tyyppihyväksyttyyn

koneeseen.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkeahan saa, ja vielä nopeasti, vaikka huomenna, mutta STC:n tekeminen on se tuska.... ;)

 

Ei tarvitse STC:tä jos laite kulkee taskussa. Ei mikään ilmailumääräys kiellä kuljettamasta vaikka N900:aa taskussa

tai kassissa.  Jos haluaa olla tarkka niin cellular-modemin voi vääntää off-lineen lennon ajaksi.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse STC:tä jos laite kulkee taskussa. Ei mikään ilmailumääräys kiellä kuljettamasta vaikka N900:aa taskussa

tai kassissa.  Jos haluaa olla tarkka niin cellular-modemin voi vääntää off-lineen lennon ajaksi.

 

... mutta mites se pitotstaattiseen järjestelmään kiinnitettävä laite? Vai meinasitko koneen ulkopinnalle jotain ylimääräistä laatikkoa, joka antaisi ehkä suunnilleen oikeita arvoja (eihän tätä mihinkään varsinaisesti tarvita, jos pelkkä päiväkirja halutaan)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... mutta mites se pitotstaattiseen järjestelmään kiinnitettävä laite? Vai meinasitko koneen ulkopinnalle jotain ylimääräistä laatikkoa, joka antaisi ehkä suunnilleen oikeita arvoja (eihän tätä mihinkään varsinaisesti tarvita, jos pelkkä päiväkirja halutaan)?

 

ja onko sillä niin suurta merkitystä loggaantuuko ilmanopeus vai riittääkö GPS:n tarjoama nopeus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... mutta mites se pitotstaattiseen järjestelmään kiinnitettävä laite? Vai meinasitko koneen ulkopinnalle jotain ylimääräistä laatikkoa, joka antaisi ehkä suunnilleen oikeita arvoja (eihän tätä mihinkään varsinaisesti tarvita, jos pelkkä päiväkirja halutaan)?

 

Päiväkirjan täyttämiseen erillistä laatikkoa ei tarvita mihinkään. Pelkkään korkeuteen antaa koneen sisälläkin olava laatikko jo riittävän tarkan tiedon.

Jos IAS.in halluaa niin sitten varmaan helpoin on koneen ulkopuolella oleva pieni laatikko jossa on akku ja oma pitot putki. Jossakin Cessnassa sen

voi pistää kiinni steevaan mutta Diamondissa voi olla vaikeampi löytää sopivaa paikkaa joka ei olisi kiinni potkurivirrassa.

 

Jos purkkiin pistää sisään puolijohdegyrot niin saa saman laitteen toimimaan myös backup EFISinä/keinohorisonttina.

 

Ulkopuolelle kiinnitetyn laitteen ainoa ongelma on se sähkön saanti. Paristoilla ja akuilla on taipumus olla tyhjiä aina kun

niitä tarvitaan.

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päiväkirjan täyttämiseen erillistä laatikkoa ei tarvita mihinkään. Pelkkään korkeuteen antaa koneen sisälläkin olava laatikko jo riittävän tarkan tiedon.

Jos IAS.in halluaa niin sitten varmaan helpoin on koneen ulkopuolella oleva pieni laatikko jossa on akku ja oma pitot putki. Jossakin Cessnassa sen

voi pistää kiinni steevaan mutta Diamondissa voi olla vaikeampi löytää sopivaa paikkaa joka ei olisi kiinni potkurivirrassa.

 

Jos purkkiin pistää sisään puolijohdegyrot niin saa saman laitteen toimimaan myös backup EFISinä/keinohorisonttina.

 

Ulkopuolelle kiinnitetyn laitteen ainoa ongelma on se sähkön saanti. Paristoilla ja akuilla on taipumus olla tyhjiä aina kun

niitä tarvitaan.

 

Kate

 

 

Eikö G1000:ssa ole jotain väylää josta pääsisi kaapelilla datoihin kiinni?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö G1000:ssa ole jotain väylää josta pääsisi kaapelilla datoihin kiinni?

 

Onhan siellä niitä väyliä vaikka kuinka aina ethernettiin saakka. Tällainen väyliin tuleva purkki vaan vaatisi varmaan sen STC:n.

 

Ei-kiinteästi asennettava riippumaton laite on tässä mielessä aina helpompi.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Kyseinen uusi keksintö tarvisi antureina äkkiä arvellen GPS-sirun, kierrosnopeusmittarin (potkurin), korkeusmittarin.

 

Ohjeistoimintaa varten voisi ottaa painemittarin. Lämpömittarit tietysti kanssa.

 

Olen ajatellut Arduino pohjalta, mutta puheominaisuuksien vuoksi corena joutuisi varmaan pitämään

Linux-käyttöjärjestelmää. Järjestelmä tekisi kiinteästi kiinnitetylle screenille lentopäiväkirja screenin,

toinen skriini voisi olla infoa moottorin tilasta ja loki.

 

Järjestelmä voisi tehdä ainakin PDF exportin, jonka se kykenisi wlanin kautta uppammaan automaattisesti

suomalaistenpilottienlokikirjat.fi osoitteeseen. Säilyisi sitten tallessa, vaikka kovalevy hajoaa. Lokikijan voi

jakaa muiden nähtäväksi tai olla jakamatta. Täyttäminen mahdollista kännykällä ja läppärillä.

 

Eikös tämäkin olisi killeri idea? Mielestäni lentokoneen elektroniikka kannattaa kaikki toteuttaa itse, sillä

silloin siihen on parempi kontrolli ja pystyy itse korjaamaan - toisin kuin autoissa. Auto taas on väline, jonka

pitäisi oikeasti toimia eikä se ole harraste.

 

t. Jukka

 

 

Olen hieman ajatellut jatko-opintoja polilla. Kehitetäänpä sitten lentokonekin tuon ympärille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä olen miettinyt lennonsuunnittelupuolelle softaa, joka hakisi annetun reitin mukaisesti säätiedot, notamit yms. Tämän pohjalta tehtäisiin automaattisesti operatiivinen lentosuunnitelma (joka tietenkin pitää tarkastaa muuten ;)) Tämän voisi yhdistää myös karttadataan, käsittääkseni ilmatilarajat ja muut ilmatila-alueet saa ilmaiseksi ilmailuhallinnosta vektorimuodossa -> voidaan tehdä tarvittavista radiotaajuuksista, ilmoittautumispisteistä yms valmiit taulukot helposti.

 

Ajattelin toteuttaa tämän N900 laitteelle Qt:lla (+ MapTP/qt kartat).

 

Tässähän periaatteessa olisi kova sana yhdistää projektit ja tehdä kimpassa molemmat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtopic:

Lentosimulaattoripuolella ko. systeemi on tietenkin helpompi toteuttaa, kun datat saa automaattisesti ulos. Malmin Ilmailukerhon lentosimulaattorin, OH-SIM:n virtuaaliseen lentopäiväkirjaan tulee aikojen lisäksi lennon tallenne, jossa on paikka- ja korkeustieto sekunnin välein. Ohjelma koostaa kml-tiedoston simukoneella lennon jälkeen ja pulauttaa ftp:n avulla ko. tiedoston webiin.

 

OH-SIM lentopäiväkirja: http://mik.thegroup.fi/

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä olen miettinyt lennonsuunnittelupuolelle softaa, joka hakisi annetun reitin mukaisesti säätiedot, notamit yms. Tämän pohjalta tehtäisiin automaattisesti operatiivinen lentosuunnitelma (joka tietenkin pitää tarkastaa muuten ;)) Tämän voisi yhdistää myös karttadataan, käsittääkseni ilmatilarajat ja muut ilmatila-alueet saa ilmaiseksi ilmailuhallinnosta vektorimuodossa -> voidaan tehdä tarvittavista radiotaajuuksista, ilmoittautumispisteistä yms valmiit taulukot helposti.

 

Onko linkkiä mistä nuo datat löytyisi. Ulkolaisen datan haalimiseen ei taida

anää olla DAFIF:in kuoleman jälkeen mitään hyvää keinoa ?

Pelkän lentopäiväkirjan tekemiseen riittää toki pelkät lentoasemien koordinaatit.

 

Lentosuunnitelman tekemiseen tarvitaan myös fixit.

IFR Fixit tuntuvayt olevan oletuksena tietokannoissa mutta

VFR-portit ei taida olla.

 

Tuohon lentosuunnitelman tekemiseenhän on olemassa ihan ilmainen

softa, flightplanpro  joka pyörii Macissa, Linuxissa ja jopa wintoosassakin

http://www.flightplanpro.eu/Home.html

 

Softa osaa reitittää ja validoida flightplanit Eurocontrollissa ja

tuottaa pdf:nä lentosuunnitelmakaavakkeetkin. Täällä Euroopan

puolella lentäessä olen tehnyt kaikki lentosuunnitelmat sen kanssa.

Todella kätevä työkalu. Ilman sitä homma olisi aika mahdotonta koska

näemmä eivät yleensä mene Eurocontrollista läpi jos niitä ei ole validoitu

tai tiedä entuudestaan toimiviksi.

 

Ajattelin toteuttaa tämän N900 laitteelle Qt:lla (+ MapTP/qt kartat).

 

Hyvä toteutusalusta ;)

 

Tässähän periaatteessa olisi kova sana yhdistää projektit ja tehdä kimpassa molemmat?

 

Kannatan ajatusta

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko linkkiä mistä nuo datat löytyisi. Ulkolaisen datan haalimiseen ei taida

anää olla DAFIF:in kuoleman jälkeen mitään hyvää keinoa ?

Pelkän lentopäiväkirjan tekemiseen riittää toki pelkät lentoasemien koordinaatit.

Ei ole suoraa linkkiä, muistelen vaan kahvipöytäkeskustelusta että joku mainitsi tuon datan olevan saatavilla.

 

Lentosuunnitelman tekemiseen tarvitaan myös fixit.

IFR Fixit tuntuvayt olevan oletuksena tietokannoissa mutta

VFR-portit ei taida olla.

Hm, tuo voi kyllä olla totta. En ole vielä ehtinyt tutustua niin pitkälle asiaan että olisin tarkastellut saatavilla olevaa dataa tarkemmin.

 

Tuohon lentosuunnitelman tekemiseenhän on olemassa ihan ilmainen

softa, flightplanpro  joka pyörii Macissa, Linuxissa ja jopa wintoosassakin

http://www.flightplanpro.eu/Home.html

 

Softa osaa reitittää ja validoida flightplanit Eurocontrollissa ja

tuottaa pdf:nä lentosuunnitelmakaavakkeetkin. Täällä Euroopan

puolella lentäessä olen tehnyt kaikki lentosuunnitelmat sen kanssa.

Todella kätevä työkalu. Ilman sitä homma olisi aika mahdotonta koska

näemmä eivät yleensä mene Eurocontrollista läpi jos niitä ei ole validoitu

tai tiedä entuudestaan toimiviksi.

Kiitos, täytyypä tutustua.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään