Kirjoitettu Lokakuu 23, 2009 Pari helmeä suuren museon annista. siellä oli Fokkereita jo etupihalla... Tämä yksilö oli F50:n toinen prototyyppi. [ attachment removed ] Tästä kaikki alkoi, Fokker Spin (hämähäkki). Kolmannella Spinillä Anthony Fokker teki ilmailuhistoriaa Hollannissa vuonna 1911. [ attachment removed ] Taas yksi "ainoa alkuperäinen" Dr.1. [ attachment removed ] Hollannin toinen suuri nimi ilmailussa, Frits Koolhooven, oli paljon huonommin esillä. Bantam eli B.A.T. F.K.23 on peräisin hänen Englannin vuosiltaan. [ attachment removed ] Fokker F.VII, joka oli ehkä paremmin tunnettu kolmimoottorisena versiona. Monet näistä yksimoottorisista muunnettiin kolmimoottorisiksi. [ attachment removed ] Fokker C.V, tuttu kone suomalaisille, tosin tähtimoottorilla toisin kuin tämä hollantilaisten oma. [ attachment removed ] Toisen maailmansodan jälkeen Fokkerilla keskityttiin tämän S.11-koneen suunnitteluun. Näytti olevan samassa arvossa kuin Safirit meillä Skandinaviassa. [ attachment removed ] Edellisestä kehitettin nokkapyöräversio tyyppinimellä S.12. [ attachment removed ] Fokkerin yritys sotilassuihkukoneiden saralla jäi vaatimattomaksi, S.14 oli tosin tarjolla Suomeenkin. Vain 20 koneen sarja rakennettiin. [ attachment removed ] Museon varsinainen erikoisuus oli Schipolin matkustajaterminaalin kopio vuodelta 1928. [ attachment removed ] Ulkoa löytyi aarteita ja lisää uusia tuttavuuksia. Grumman S-2 Tracker siviiliversiona. [ attachment removed ] Lisää merihenkeä, Lockheed P-2 Neptune. [ attachment removed ] Vaan tämä se vasta kaunokainen oli: Lockheed L-749A (rakennettu VC-121A:sta) Constellation. [ attachment removed ] Lähdössä keikalle... [ attachment removed ] Ohjaamo. [ attachment removed ] Museon kunkku, ei voi muuta sanoa. [ attachment removed ] Tosin ainutlaatuista Euroopassa oli myös DC-2 Uiver, lentokelpoinen yksilö. [ attachment removed ] Linkki museon sivuille: http://www.aviodrome.nl/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2009 Niin, aivan ilmeisesti suosittu museo harmaan lokakuisen sunnuntain kävijämääränkin perusteella. Monissa moderneissa museoissa on tavoiteltu elämyksiä tarjoavaa museokäyntiä ja täytyy todeta Aviodromen onnistuvan tässä oikein hyvin. Tosin suurimmassa hallissa koneet olivat sikin sokin eli niitä oli liikaa pienessä tilassa. Varsinkin museokierroksen alku varhaisilmailun osalta oli toteutettu onnistuneesti ja multimediakin oli kerrankin ajatuksen tukena eikä kömpelönä ja kalliina pakkopullana. Myös valojen käyttö oli tehokasta ja koneiden esillepanossa oli paikoitellen onnistuttu. Tuo Schipolin vanha terminaali loi vahvan tunnelman ja platalla olevat koneet istuivat hyvin maisemaan. Käyntiäni seuraavalla viikolla museon elokuvateatteri avattiin ja uusia museokoneitakin oli luvassa, mm. DC-8. Soesterbergin Neptune oli jo aika heikossa hapessa monen vuoden ulkosäilytyksen takia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla