Guest juhake

Rallia!

505 viestiä aiheessa

HEHE, arvasin ;D Huomaa, että hämäläinen on "maakuntalaisuutta" kuvaavassa muodossa, ei erisnimenä  :laugh:

 

Ps. Johan se vanha asfaltti-/soraviidakon, vai liekkö vielä vanhempikin sananpari, puhu hitaista hämäläisistä ;)

 

No, siksihän laitoin molemmat muodot esiin - pienellä ja isolla Hoolla. Luuletko, etten erota "maakuntalaisuutta" erisnimestä???!!

 

Mitä tulee hitaisiin hämäläisiin, esim. Kyösti Hämäläinen on moninkertainen Suomen mestari rallipuolella. Sukulaisia sen verran että pääsee kehumaan. Tosin, ei varsinais-hämäläisiä, vaan Hyvinkäältä. 12 Suomen mestaruutta, ja yksi päälle energiakriisin aikaan, jolloin ei ajettu kuin kaksi osakilpailua 1974. Niin, ja Jyskälänkin voitti 1977.

 

Meikäläinen on ristisiitoskansalainen: hämäläistä "hitautta" yhdistettynä umpikierron ja vilkkaaseen savolaisuuteen. Ja tämä sitten hymiön kanssa.  ;D

 

Jokainen voi sitten arvailla mistä olen syntyisin.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, siksihän laitoin molemmat muodot esiin - pienellä ja isolla Hoolla. Luuletko, etten erota "maakuntalaisuutta" erisnimestä???!!

 

Joo en luule. Mutta kun otit siitä nokkiisi, niin oli tarve tarkentaa. Ettei tule vääriä olettamuksia. Viesti ei ollut tarkoitettu henkilökohtaiseksi ainakaan vittuilumielessä...

 

No hard feelings? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo en luule. Mutta kun otit siitä nokkiisi, niin oli tarve tarkentaa. Ettei tule vääriä olettamuksia. Viesti ei ollut tarkoitettu henkilökohtaiseksi ainakaan vittuilumielessä...

 

No hard feelings? ;)

 

Kukaan tästä mitään nokkiinsa ole ottanut. Minä ainakaan, ymmärrän huumoria aika pitkälle. Sattui vaan aika "kivasti", että vedit tuohon tuon hämäläisteeman. Ja "sopivasti", kun "sattui" sukunimeni olemaan. Eihän se mitään v***uilua ole. Ei.

 

No hard feelings. Anyway.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukaan tästä mitään nokkiinsa ole ottanut. Minä ainakaan, ymmärrän huumoria aika pitkälle. Sattui vaan aika "kivasti", että vedit tuohon tuon hämäläisteeman. Ja "sopivasti", kun "sattui" sukunimeni olemaan. Eihän se mitään v***uilua ole. Ei.

 

No hard feelings. Anyway.  :thmbup:

 

Joo, ei tosiaankaan ollut vittuilua. Ihan oikeasti ei. Viestiä kirjoittaessani naureskelin jo itsekseni, miten sopivasti oikeasti attui kohdalle ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joopajoo... Sun kanssa on ihan turha vääntää kun tunnut olevan semmoinen jokapaikanhöylä. Kaikki sujuu ja kaiken sä tiedät.

 

Mutta sen verran on kyllä pakko korjata, että ihan soopaa tuo väitteesi on. Ajomotivaatiota tarvitaan huippuaikoihin. Kun kokonaiskisassa ovat mahdollsuudet menneet, niin se motivaatio tippuu huomattavasti. Monesti haluaisivat kuskit lopettaa leikin siihen paikkaan, mutta yleensä tiimit kieltää. Toki poikkeuksiakin on.

 

HEHE, selitystä selityksen perään. Mitä luulet, miksi tartuin aiheeseen? Kyllä tässä on "vuosien saatossa" luettu sun mielipiteet Latvalasta ja tiedetään, miten "kuningasasemassa" miestä pidät. Tilastot näyttää kuitenkin aivan muuta. Niin näyttää tässäkin rallissa. Turhaa tuota asiaa enempää puimaan. Minä en pidä Latvalaa niin "suurena lupauksena", kuin moni muu. En ennen kuin tulokset alkavat ehkä puhumaan puolestaan ;)

 

Mitä tulee soopaan, niin miksi aikaisemmin kuskit ovat yltyneet huippuaikoihin mahdollisuuksien karattua käsistä, mutta nyt ei?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahus - ensin todella hyvä aika kolmanneksi viimeiselle pätkälle Hirvoselta - ja sitten seuraavalla piti konepellin nousta tielle.  >:(

 

Loeb voipi körötellä maaliin.

 

YLE

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se oli sitten siinä. Onnea Loebille historiallisesta kuudennesta maailmanmestaruudesta.

 

Hieno kausi oli kyllä sinisten lasien läpi katsottuna häviöstä huolimatta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäntyharjun Jani Paasonen (Subaru Impreza) on sijoittunut toiseksi New Yorkin rallissa. Kaveri johti ekan päivän jälkeen, mutta joutui toisena ajopäivänä tekniikkamurheiden vuoksi päästämään voittaja Tom Lawlessin (Mitsu Lancer Evo) edelleen. Hieno sijoitus kuitenkin tuo hopea.  :thmbup:

 

Täälläkin mainittu jenkkitaituri Ken Block joutui keskeyttämään jo kisan alkupätkillä tasauspyörästön hajottua. Block ajoi kaksivetoisten luokassa Ford Escort Mk 2:lla.

 

http://www.rallynewyork.net/index.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... ei ole kovinkaan helppoa päästä huippusuoritukseen alussa pilalle menneessä kisassa. Poikkeuksiakin on, sitä en kiistä. Esimerkiksi Latvala vuonna 2007 Walesissa. ;D

 

Meille kävi eräässä rallissa niin, että alkupätkillä Escortin pakosarjaan tuli juureen halkeama, ja syksyisillä huonokuntoisilla metsäautoteillä putki rynkyttyi irti ihan kokonaan kahdesta kohtaa. Kone ei käynyt kaikilla pytyillä ja olin varma, että tulppa on rikki.  Kartturi soittelemaan huoltoon onko tulppia. Ei ollut. Huollossa todellinen vika huomattiin, ja olin jo heittämässä pyyhettä kehiin, kun huoltomiehet saivat sen verran pakosarjaa kiinni rautalangoilla ja jollakin massalla tilkittyä, että kone kävi kaikilla pytyillä. Oli enää yksi pätkä jäljellä, ja eikun äkkiä (ylinopeudella tietenkin) viimeiselle pätkälle. Kartturi laski hätäpäissään saapumisajan AT:lle väärin, ja ennakosta rapsahti 20 sekkaa sakkoa. Saamari, että suututti. Ajattelin, että nyt on pakko vetää täysillä, ja maaliin päästiinkin. Tuloksena luokan kakkossija. Kaikki muut olivat keskeyttäneet.

 

Aina kannattaa ajaa maaliin, sillä siellä ne palkinnot vasta jaetaan.  ;D 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo o, on tämä rallikin tylsää kun sama kaveri ajaa joka ikinen vuosi mestaruuden, vaikka Mikolle täydet peukalot ainakin itseltäni, taistelu oli kovaa tänä vuonna ja herran paras kausikin tämä.

Menee vaan tylsäksi tämä homma, todella tylsäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo o, on tämä rallikin tylsää kun sama kaveri ajaa joka ikinen vuosi mestaruuden, vaikka Mikolle täydet peukalot ainakin itseltäni, taistelu oli kovaa tänä vuonna ja herran paras kausikin tämä.

Menee vaan tylsäksi tämä homma, todella tylsäksi.

 

Se on kato kun koko citikan tehdaskalusto kuskeja myöten pelaa schumin tyyliin Lööperin taskuun niin pari bongoa alkaa tuntumaan. Wilsonin olisi pitänyt jo keväällä Latvalan huonon alkukauden jälkeen alkaa pelaamaan Hirvosen taskuun. Sardiniassa tallimääräys ja Hirvonen olis nyt mestari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on kato kun koko citikan tehdaskalusto kuskeja myöten pelaa schumin tyyliin Lööperin taskuun niin pari bongoa alkaa tuntumaan. Wilsonin olisi pitänyt jo keväällä Latvalan huonon alkukauden jälkeen alkaa pelaamaan Hirvosen taskuun. Sardiniassa tallimääräys ja Hirvonen olis nyt mestari.

 

Josjosjos.. Jos Loebilta olisi viimeisellä erikoiskokeella hajonnut moottori, niin historia toistaisi itseään.

 

Turha sitä on jossitella. Wilson pelaa reilua peliä toisin kuin patongit Sordoa kohtaan ja mielestäni se on kunnioitettavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Josjosjos.. Jos Loebilta olisi viimeisellä erikoiskokeella hajonnut moottori, niin historia toistaisi itseään.

 

Turha sitä on jossitella. Wilson pelaa reilua peliä toisin kuin patongit Sordoa kohtaan ja mielestäni se on kunnioitettavaa.

 

Moottorin hajoamista ei voi kontrolloida (kuin toiseen suuntaan), mutta kaksoisvoiton maaliintulojärjestystä voi. :P

 

Kuka muistaa kahden vuoden päästä kuinka Wilson pelasi reilua peliä? Kukaan tuskin muistaa edes tallipäällikön nimeä. Kaikki muistavat vain että Hirvonen hävisi mestaruuden pisteellä.

 

Keväällä olisi pitänyt tehdä linjaus että Latvala soittaa kakkosviulua ja jättää jatkosoppari tekemättä koska todennäköisesti Latvala syö taas ensi kaudella muutamassa kisassa Hirvoselta pisteitä, muuta apua ei tarvi odotella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensi kausi on uusi kausi ja JM saa ajaa maailmanmestaruudesta. Fordilla ei ennen kautta laiteta pystyyn minkäänlaisia ykköskuski-kakkoskuski -skeemoja. Tämä suoraan Timo Jouhkin suusta. Helppohan siihen on yhtyä, JM on aina saanut ajaa (ainakin alkukaudesta) mestaruudesta, mutta omat virheet ovat (ainakin tähän mennessä) vesittäneet mestaruushaaveet ja täten "automaattinen siirto" kakkoskuskiksi on tapahtunut. Mutta siis ennen kauden alkua ei Fordilla kuskeja asetella kastiin, sen tekee kauden tapahtumat. Malcolm on tunnettu tästä taktiikasta ja harvoin antaakaan tallimääräyksiä, ellei se ole ensiarvoisen tärkeää tiimille.

 

Juuri näin. Jos Loopilla on vielä intressejä seitsemänteen niin asetelma on sama ensi vuonnakin.

 

Toki tallipelin ulkopuolelta poimisin että näyttihän herra viikonloppuna lauantaina parilla pätkällä olevansa muita edellä.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Loopilla on vielä intressejä seitsemänteen niin asetelma on sama ensi vuonnakin.

 

Varmasti on. Pitää päästä ainakin Schumin lukemiin mestaruuksissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi että ei ole mitään tekemistä rallin kanssa.  :thmbdn:

Onko sitä rallia aina pakko ajaa keskellä pimeintä metsää ja aikaa vastaan?  ::) Voin ottaa tuon linkin sitten poiskin jos ei kerran aiheeseen kuulu...  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takavuosina kun minäkin tuota junnujen SM:ää tuhrustin menemään, oli se vaan kaikkein opettavaisinta ja haasteellisinta painaa menemään pilkkopimeässä (niin, no olihan meillä aika tehokkaat valaisimet keulilla), ennakkoon harjoittelemattomilla, täysin tuntemattomilla äkkiväärillä teillä. Siinä piti ajaa just tasan tarkkaan sen mitä näki tai aavisti. Ja jos aavisti väärin, pöpelikkö kutsui. Ja kutsuihan se joskus...  ;)

 

Nykypäivän mikkihiiriralli on lekkeripeliä. Ajetaan valoisassa, tien näkee pitkälti eteenpäin, kartturi kertoo mitä tulee seuraavaksi (jos nuotti on kohdallaan), ja vauhdit nousevat aivan älyttömiin. Kaikki tietenkin yleisön vuoksi.

 

Voi, kuinka kaipaankaan noita pimeitä aikoja.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mut kyllä mä jotenkin koen, että top-level rallailuun kuuluu voimakkaasti ennakkotutustuminen ja nuotit. Se on kuitenkin aivan oma, kaunis, taiteenlajinsa ja sitäkin täytyy osata tehdä taidokkaasti.

 

Toki siihen tarvitaan armottoman hyvää tiesilmää, mitä tuo alku-uralla harrastettu pimeään vetäminen huimasti kehittää.

 

 

Totta, Juha, se on oma taiteenlajinsa, ja siinä se kuskin ja kartturin yhteistyö korostuu omiin sfääreihinsä. Pimeissä ralleissa, niissä missä me aikoinaan mentiin, kartturin tehtävä oli huutaa ainoastaan tiekirjaan merkityt huomiomerkit ja risteykset. Niin, ja maali. Kuskin oli itsenäisesti tehtävä päätökset ajolinjoista ja nopeuksista. Mutta, olen ajanut myös ennakkoharjoiteltuja ralleja, ja kyllä minä tykkään enemmän noista "pimeistä hommista"...  ;)  En tiedä, jokin viehätys siinä vain on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nykypäivän mikkihiiriralli on lekkeripeliä.

 

 

No no! Tuota en kyllä allekirjoita lainkaan. Itse ajettiin useampi vuosi tuossa SM-ralleja Mitsuilla ja nyt GT Corollalla f-cupin yleistä puolta ja mielestäni tuo homma on kaikkea muuta kuin "lekkeripeliä". Mutta mistä kukakin tykkää! Kyllä tuollaisella huippu GT:llä pimeään nööliin ajaminen antaa ihan hyvät sävärit vielä tänäkin päivänä. Ei siinä tarvitse lähteä vuosikymmeniä taaksepäin. Ja mielestäni se todellinen ralli alkaa vasta sitten, kun aletaan ajelemaan nuotista. Siinä tulee kartturillekin täysin erilainen vastuu, kuin vain aikojen laskeminen siirtymillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään