Guest juhake

Rallia!

505 viestiä aiheessa

Ja taas. Uskomaton tupelo.

 

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan ihan hlökohtaisella tasolla kuinka osuu tupeloinnit kohdilleen... vaikka ihan vain hieman laimeammillakin laitteilla.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan ihan hlökohtaisella tasolla kuinka osuu tupeloinnit kohdilleen... vaikka ihan vain hieman laimeammillakin laitteilla.  ;)

 

Miksi? Ei se tee Latvalasta yhtään sen varmempaa/parempaa kuljettajaa, vaikka Ilolalta karkaisi litranen Micrakin käsistä. Latvala vaan on moka-altis kuski ja siksi ei varmaan koskaan voita mestaruutta. Varmemmat kuskit korjaa potit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi? Ei se tee Latvalasta yhtään sen varmempaa/parempaa kuljettajaa, vaikka Ilolalta karkaisi litranen Micrakin käsistä. Latvala vaan on moka-altis kuski ja siksi ei varmaan koskaan voita mestaruutta. Varmemmat kuskit korjaa potit...

 

Tuo perspektiiviä kritiikkiin mikäli on moittijalla mitään tajua puuhan luonteesta. Siksi.

Ja jos sitten sattuukin olemaan jo valmiiksi harrastaja/ammattilainen lajissa niin tulipahan kommentoitua..  ;D

 

Tosi on, että Latvala valitettavasti ei tahdo pysyä tiellä, syystä tai toisesta.. Kiistämättä erittäin nopea kaveri onnistuessaan, mutta edelleen meinaa lipsua ihan liian usein pitkästä kokemuksesta huolimatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo perspektiiviä kritiikkiin mikäli on moittijalla mitään tajua puuhan luonteesta. Siksi.

 

Kyllä minä silti olen sitä mieltä, että ei siihen kyllä mitään rallikokemusta tarvitse, että pystyy heittämään kommentin siitä, että Latvala vaan ei ole riittävän varma rallikuski ollakseen joskus paras. Tällä hetkellä näyttää siltä, että vuonna 2022 Ranskaan on mennyt 18 mestaruutta putkeen :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo perspektiiviä kritiikkiin mikäli on moittijalla mitään tajua puuhan luonteesta. Siksi.

Ja jos sitten sattuukin olemaan jo valmiiksi harrastaja/ammattilainen lajissa niin tulipahan kommentoitua..  ;D

 

Tosi on, että Latvala valitettavasti ei tahdo pysyä tiellä, syystä tai toisesta.. Kiistämättä erittäin nopea kaveri onnistuessaan, mutta edelleen meinaa lipsua ihan liian usein pitkästä kokemuksesta huolimatta.

 

Mitenköhän paljon sinulla riittää kompetenssia tähän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pihalla on se, joka tekee minkäänlaisia johtopäätöksiä koko MM-sarjasta jonkun Monten perusteella. Muuta, kuin että Loeb naureskelee partaansa... Lappi on mestariainesta ehkä kymmenen vuoden päästä. Siihen mennessä on Hänninenkin ehtinyt pian yhden mestaruuden kuitata, sen jälkeen, kun Hirvonenkin on ehtinyt jo lopettaa mestaruuden voittaneena. Ehkä jopa Latvalakin... :P

 

;D

             

--------------

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D

             

--------------

 

Just ton takia mä en voittanut lotossakaan tänään. Enkä menneilläkään kerroilla... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän paljon sinulla riittää kompetenssia tähän?

 

Sen verran että teki mieleni kommentoida dissaamisiasi.

Mutta kuitenkin vain juuri ja juuri riittävästi tietääkseni että ei se niin helppoa ole..  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran että teki mieleni kommentoida dissaamisiasi.

Mutta kuitenkin vain juuri ja juuri riittävästi tietääkseni että ei se niin helppoa ole..  ::)

 

Se ei ole helppoa ja siksi Latvala onkin väärä mies ajamaan Volkkaria.

 

Omasta dissaamisestasi sanoisin, että löit kirveesi kiveen. Kompetenssista sen verran, että asioita on tullut seurattua 1970-luvun alusta ja aikojen saatossa on tullut istuttua kartturinakin noin kolmessakymmenessä kisassa...

 

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos sitten sattuukin olemaan jo valmiiksi harrastaja/ammattilainen lajissa niin tulipahan kommentoitua..  ;D

Omasta dissaamisestasi sanoisin, että löit kirveesi kiveen. Kompetenssista sen verran, että asioita on tullut seurattua 1970-luvun alusta ja aikojen saatossa on tullut istuttua kartturinakin noin kolmessakymmenessä kisassa...

 

;D

 

Njaa.. Kuten tuossa aiemmin tuuminkin niin jos olet jo lajin parissa puuhastellut niin tulipahan kommentoitua.

Mielestäni en kuitenkaan ole kirveen kanssa heilumassa niin ei väliä.. ;)

 

Pitää vissiin minunkin vähän paukuttaa henkseleitä kompetensseista...  :laugh:

Lajia olen seurannut pikkupojasta asti, tosin vähemmän aikaa, vasta 80-luvun alusta asti. Viime vuosituhannen puolella lähdin järjestelypuolelle, jossa häärin 4-5 vuoden ajan aikasta useissa kisoissa eri tehtävissä. Myös muissa kuin välisuluissa... ;)

Lopulta piti hankkia lisenssi ja lähteä katsomaan miltä puuha näyttää auton sisältä käsin. Tämä tapahtui ensimmäisen kerran vuonna 2003. Kisojen lukumäärästä ei mitään käryä, en ole pitänyt kirjaa. Olisiko kiivaimpana vuotena ollut jotakuinkin ~7-8 kilpailua, ihan riittävästi perheelliselle ihmiselle vaikka kotimaassa vain onkin ajettu. Tallitöineen päivineen ja öineen.

Tuoreimpana kokemuksena kuukauden takainen tunturiralli 00-auton kyydissä...mielenkiintoinen tehtävä, toisin kuin monet olettaa. Pakko pitää kohtuullista vauhtia koska varsinaiset kilpailijat ei saa ajaa kiinni. Kuitenkaan ulos ei saa missään tapauksessa saa ajaa.  ;D

 

Eiköhän ala riittämään vaikka jollain tasolla ollaankin pysytty topicin otsikon alla? Penkalta huutelu on aina helpoin tapa esittää asioita, siihen ei tarvita mitään muuta kuin mielipide. Ja niitähän meillä kaikilla riittää. Siksi helpostikin suosittelen edes vähän lajiin tutustumista ennen kovin kärkevien mielipiteiden jakelua. Jopa niin että suositukset välissä menee jo asiasta tietäville..  ;D

 

Jos vielä yhden mielipiteen heitän niin aika paljon saa tapahtua että Loebin ennätyksiä tullaan ikinä rikkomaan, ylivoimaisesti kaikkien aikojen paras, ja ennenkaikkea tulosvarmin ralliautoilija.

Vaikka Ogier kiistämättömän lahjakas ja nykyään kohtalaisen vähän virheitä tekevä mies onkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko Hirvonen osallistuu parhaillaan Mikkelin SM-Vaakunaralliin hienolla ja legendaarisella Vatas -mallin BDA -Escortilla. Tiet Mikkelin ympäristössä ovat kyllä menneet aika mössöksi, mutta ilmoille ei voi mittää. Riittää kuskeilla tekemistä, kun tiet ovat sohjossa, jäässä, hiekalla ja paikoin melkoisilla urilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskeyttäneiden lista on pitkä. Listalla mukana myös tuttu nimi.  :thmbdn:

 

105 Mikko Hirvonen Ford Escort RS 2000 11 EK 5j säälin autoa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskeyttäneiden lista on pitkä. Listalla mukana myös tuttu nimi.   :thmbdn:

 

105 Mikko Hirvonen Ford Escort RS 2000 11 EK 5j säälin autoa

 

Joo, Mikko päätti jättää hienon auton turmelemisen kesken EK 5:n jälkeen. Ymmärrän Mikkoa täysin. Tiet menivät todella huonoon kuntoon, ja viimeinen EK jätettiin ajamatta. Siitä olisi ehkä kunnialla selvinnyt parikymmentä kilpuria.

 

Muistan aikoinaan Savonlinnassa kun lähtönumeromme oli N-ryhmän alle 1600cm3:ssa 174. Samanlainen pehmeä keli. Metsäautoteillä ja muilla peltopätkillä oli aivan karmeat urat ja ulkopuolella pelkkää sohjoa. Jos niistä urista lipesi, niin ulkoilu alkoi välittömästi. Spoorit olivat sitä luokkaa, että eniten Corollasta kului pohjapanssari. Kilvanajamisesta ei tuolloin tullut kyllä yhtään mitään...  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Penkalta huutelu on aina helpoin tapa esittää asioita, siihen ei tarvita mitään muuta kuin mielipide.

 

Tähän lausahdukseen täytyy tarttua. Olin vuosia sitten (ehkä 2007) katsomassa Jyväskylän rallia, eli lähinnä kuvaamassa koptereita. Poikkeuksellisesti ajattelin kuvata myös erästä kumpua, jossa autot kuulemma yleensä vähän pomppaa. Kuvailin rauhassa ohi menevää kalustoa, kun jostain takaani alkoi kuulua kommentointia ohittajista tyyliin: tuo ajaa nyt ihan liian hiljaa, no onneksi ei ajanut kovempaa olisi lentänyt latoon, hieman väärä ajolinja joutuu hölläämään liikaa...tuota jatkui koko puolen tunnin ajan mitä olin paikalla. Ajattelin, että kukahan paikallinen Escort kuningas tuo kommentaattori on, mutta pois lähtiessäni huomasin takana seisseessä ihmislaumassa Tommi Mäkisen, ehkä hän sitten tiesi miten ko kaartuva nyppylä ajetaan.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heinolassa ajettiin lujaa... hmmm... ulos. Aivan järjettömiä vetoja lepikkoon. Käsittämätöntä, ettei järjestäjä laittanut poikki tuota pätkää. Porukka ihan hullussa paikassa ihailemassa. Ihme, ettei sattunut mitään pahempaa.

 

Aina kannattaa yrittää, mutta ei sentään ihan mahdottomia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heinolassa ajettiin lujaa... hmmm... ulos. Aivan järjettömiä vetoja lepikkoon. Käsittämätöntä, ettei järjestäjä laittanut poikki tuota pätkää. Porukka ihan hullussa paikassa ihailemassa. Ihme, ettei sattunut mitään pahempaa.

 

Velipoika oli paikalla, hänen mukaansa ulkokaarre oli pakkautunut täyteen ns. satunnaisia katsojia. "Ammattikatsojat" olivat asianmukaisesti sisäkaarteen puolella ja yrittivät välillä varsin kovasanaisestikin häätää väkeä ulkokaarteen puolelta pois. Osa lähti, mutta sitkeimmät jäivät paikoilleen. Onneksi mitään ei sattunut.

 

Eipä tuo järjestäjiltäkään ihan putkeen mennyt, alunperin mutka piti varustaa huomiolla - mutta päättivät jättää merkin ennen kisaa pois. Järjestäjilläkin on varmasti ollut tiedossa paikan suosio, siksi on ihmeellistä että yhtäkään järjestysmiestä ei paikalla ollut. Toki on selvää ettei niitä kansallisessa rallissa ihan joka metrille riitä, mutta suosituimmat paikat ovat varmasti tiedossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heinolassa ajettiin lujaa... hmmm... ulos. Aivan järjettömiä vetoja lepikkoon. Käsittämätöntä, ettei järjestäjä laittanut poikki tuota pätkää. Porukka ihan hullussa paikassa ihailemassa. Ihme, ettei sattunut mitään pahempaa.

 

Sallinette mun heittää ikävän arvauksen lopputalveksi: Vielä näillä lumilla tulee katsojauhreja,vakavia tai enempi vakavia! Toivottavasti erehdyn kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järjestäjä tulee samaan tapauksesta noottia, se on jo selvää. Jo se, että katsojia oli kielletyllä katselualueella, ja se, että paikka olisi ollut huomiomerkinarvoinen - etenkin kun kyseessä oli junnareitten kisa. Tuossa vielä kuulemma tuo hakkuuaukea näkyi lähestyvälle autolle ikään kuin suoraan jatkuvana tienä.

 

Meille kävi aikoinaan Mäntyharjulla niin, että mentiin vanhaan "puhelinlinja suoraan, tie väärään" -metkuun. Toisin sanoen, puhelinlinja näkyi reitille ennen nyppylää menevän suoraan, ja niinhän se menikin: pellon läpi. Tie kuitenkin koukkasi nypyn jälkeen ennen peltoa vasemmalle, ja niinhän sitä vauhtia oli nypyllä sen verran liikaa, ettei ollut paljon tehtävissä. Ei tullut hartialukkoa, jolla olisi päästy ehkä pienin vaurioin pellolle, vaan piti heittä Esko luisuun veto päällä, ja toivoa parasta. Ei saatu palkintoa tästä, kun perä putosi ojaan, ja siellä lymyillyt kivi napsahti takarenkaan kohdalle. Siitä katon kautta pellolle muiden joukkoon...  :-[

 

Meidän lähtönumero oli 30, ja 15 autoa ajoi pellolle tuossa paikassa. Joka toinen siis, kun varoittaja oli laskenut varoituskolmion alas heti kun edellinen ulosajo oli "selvitetty". Järjestäjä laittoi pätkän poikki meidän kaadon jälkeen, ja se ajettiin siirtymänä. Tapauksesta on kuvasarja olemassa, mutta kaivan sen joskus esille jos jaksan. Niin, ja onhan siitä incar -videokin olemassa, että oikein on muistoja...  ;) Tässä järjestäjä myönsi jälkikäteen, että olisi ollut huomiomerkin paikka. No, mitäs se enää lohduttaa.  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sallinette mun heittää ikävän arvauksen lopputalveksi: Vielä näillä lumilla tulee katsojauhreja,vakavia tai enempi vakavia! Toivottavasti erehdyn kuitenkin.

 

Joo, ja etenkin kun lunta ei ole ihan penkoiksi asti jarruttamassa suistuvaa autoa. Kuitenkin, jos nyt tästä saisivat järjestäjät jotain oppia, ja hoitaisivat kunnolla noita järjestysmiehiä ohjaamaan katsojat oikeille alueille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Järjestäjilläkin on varmasti ollut tiedossa paikan suosio, siksi on ihmeellistä että yhtäkään järjestysmiestä ei paikalla ollut. Toki on selvää ettei niitä kansallisessa rallissa ihan joka metrille riitä, mutta suosituimmat paikat ovat varmasti tiedossa.

 

Jollain lukuisista ko.paikassa kuvatuista videoista näkyi että siellä oli järjestysmies- siellä ulkokurvissa.... :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jollain lukuisista ko.paikassa kuvatuista videoista näkyi että siellä oli järjestysmies- siellä ulkokurvissa.... :thmbdn:

 

Jos siellä oli järkkäri, niin ei se saanut kuitenkaan porukkaa pysymään poissa? Tuossa tapauksessa pitäisi järjestysmiehen ottaa yhteys ek -päällikköön ja kertoa, että porukkaa on vaarallisella alueella. Pätkä olisi laitettu poikki. Nolla-autojen (ja niitä ennen turva-auton) tehtävä on varmistaa, että reitti on ajettavassa kunnossa, yleisö ja varoitusmerkit ym. reittiin liittyvä paikoillaan. Ja monestihan käy niin, että 0-autojen mentyä porukka "hiipii" ns. parempiin paikkoihin.

 

Joskus on sattunut omalle kohdallekin, että tiekirjaan merkittyä huomiomerkkiä ei löytynyt reitiltä. Valveutuneet katsojat olivat napanneet merkin mäkeen...  :thmbdn:>:( Tai ohjaavaa lippusiimaa oli kerätty omaan taskuun. Tuo on vaarallista peliä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

20 vuotta tuli täyteen rallihommista tässä ja uskallan sanoa että tälläset paikat näyttää videolla aina aivan erilaiselta kun paikan päällä. Saattaa olla aivan hyvin että jos olisi ollut tuossa paikassa nniin ei olisi tullu mieleenkään että auto tulee noinkin pitkälle mitä tuli. Ja AKK:n edustajat kiertää reitin ennen kisaa ja katsoo että kaikki on kunnossa. Jos ks. paikassa ei ollut "Kielletty katselualue"- kylttejä niin ei järkkäri voi kieltää siellä olemasta. Pelkkä "vaarallinen katselualue" ei kiellä alueella olemista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa katsoa ne Jari-Pekka ralli 2016 videot. Ulkokurvi kun oikenee, siinä oli melkein varpaat tiellä useilla katsojilla. Muutamalla kun perä roikkui ojassa niin sentään askeleen ottivat taakse. Meno oli kuin San Remossa 1985.. Eipä siinä mitään niin kauan kun mitään ei satu, mutta sitten kun sattuu se kostautuu kaikille tavalla tai toisella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään