Guest juhake

Rallia!

505 viestiä aiheessa

Onkos Ilola katkeroitunut yleisemminkin moottoriurheiluun vai juuri nimenomaan J-M Latvalaan? ???  Sopineeko kysyä...

 

En minä mihinkään ole katkeroitunut. Latvalalla ei vain oikein ole eväitä mestariksi asti. Mies on jo 14 vuotta rämpinyt noissa kuvioissa, eli sellainen ikuinen kakkonen se on.  Ja kyllähän se Latvalan ikuinen selittely on hiukan vastenmielistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En minä mihinkään ole katkeroitunut. Latvalalla ei vain oikein ole eväitä mestariksi asti. Mies on jo 14 vuotta rämpinyt noissa kuvioissa, eli sellainen ikuinen kakkonen se on.  Ja kyllähän se Latvalan ikuinen selittely on hiukan vastenmielistä.

No,joulun aikoihin ollaan viisaampia,ainakin MM -suhteen. Toivotaan kuitenkin parasta,että se oikea tahtipuikko olis löytyny lopultakin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kyllä minäkin (ja moni muukin) ajoin varmaan parikymmentä kisaa edes pääsemättä omassa luokassa kärkikahinoihin, saati yleiskilpailussa. Tupruttelin penkkoja ja pyörin katon kautta ympäri pelloilla ennen kuin joku viisas kertoi, että kuule poika, palkinnot jaetaan vasta maalissa. No, oppia ikä kaikki, ja tulihan niitä parempiakin sijoituksia sittemmin...  ;D

 

Mitä tulee Latvalaan, niin onhan se pitkään takonut tuolla, mutta en usko, että olisi vielä mitenkään myöhäistä saavuttaa jotain parempaa. Peukkua vaan yritykselle.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi Mäkinen antaa oikeat neuvot JM:lle. Ne menikin jotenkin näin : "älä ajattele autoa, ajattele tietä edessä ja nuotteja." Ei huono neuvo kun kerta toimi hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juniori Rovanperä johtaa Mikkelissä kisaa. Tosin, ei aja SM-pisteistä, mutta nuorukainen saattaa olla meidän tulevaisuuden tähti. Toivotaan, että ura on suotuisa, ja että poika osaa pitää jalat polkimilla.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalle Rovanperä (16-vee) ajoi Mikkelin SM Vaakuna -rallin yleiskilpailun voittoon rengasrikosta huolimatta. Melkoinen suoritus!  :thmbup:

 

Kalle itse ajoi auton lähtölavalle. Tässä kuvassa Kalle vaihtaa vänkärin paikalle Mikkelissä lähtölavan jälkeen. Kartturi Risto Pietiläinen ajaa siirtymät.

 

vaakuna_kaller.jpg.3a4e451bb35a9d0c5c430b4d9178f875.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalle Rovanperä (16-vee) ajoi Mikkelin SM Vaakuna -rallin yleiskilpailun voittoon rengasrikosta huolimatta. Melkoinen suoritus!  :thmbup:

Kalle itse ajoi auton lähtölavalle. Tässä kuvassa Kalle vaihtaa vänkärin paikalle Mikkelissä lähtölavan jälkeen. Kartturi Risto Pietiläinen ajaa siirtymät.

Epäuskoiset toisteli pari vuotta "Helppohan Latviassa on menestyä kun kuskit ja autot on mitä on". Mitähän ne epäuskoiset tähän SM-osakisan voittoon sanoo? Todella loistosuoritus Kallelta. Ekan kerran seurasin SM-rallia gps-livestreamissa ja katselin kun Kallen pallura eteni kartalla. Vikalla ek:lla jännäsin antaako edellinen kuski tietä Kallelle ja hyvin antoi.

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Kallen ja Riston yhteistyötä Vaakuna -rallin EK 4:ltä. Yhteistyö on kyllä saumatonta.  8)

 

 

Gps -seuranta oli ihan ok, mutta reaaliaikainen tulosseuranta ei toiminut pätkän vertaa. Tuossa on vielä paljon kehittelemisen varaa jos vertaillaan MM-rallien vastaavaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Gps -seuranta oli ihan ok, mutta reaaliaikainen tulosseuranta ei toiminut pätkän vertaa. Tuossa on vielä paljon kehittelemisen varaa jos vertaillaan MM-rallien vastaavaan.

 

Oli vissiin noin kymmenkertainen määrä käyttäjiä normaaliin verrattuna... Penkallakin porukkaa enempi SM-rallissa normaalisti. Oli kyllä hyvä veto AKK:lta antaa Kallelle ajolupa - kotimaan SM-rallisarja sai kertaheitolla runsaasti lisää näkyvyyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuo Rovanperän poika vaan todisti suomalaisen rallin kehnon tilanteen. Ei mitään sen enempää. AKK:n kermapersejoukon olisi ehkä syytä rukata sääntöjä, että mukaan saataisiin lisää muitakin nuoria kuskeja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuo Rovanperän poika vaan todisti suomalaisen rallin kehnon tilanteen. Ei mitään sen enempää. AKK:n kermapersejoukon olisi ehkä syytä rukata sääntöjä, että mukaan saataisiin lisää muitakin nuoria kuskeja.

 

Minkälaisia sääntöjä Pasi alkaisi rukkaamaan? Sulla on varmaan hyviä ideoita. Ihan pelkkänä korvana olen (tai ollaan) täällä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli vissiin noin kymmenkertainen määrä käyttäjiä normaaliin verrattuna... Penkallakin porukkaa enempi SM-rallissa normaalisti. Oli kyllä hyvä veto AKK:lta antaa Kallelle ajolupa - kotimaan SM-rallisarja sai kertaheitolla runsaasti lisää näkyvyyttä.

 

Kallen ei ole tarvinnut käydä läpi rallin junioriluokkiakaan, kuten normaalisti on tapana. Saa ajaa yleisessä luokassa, vaikkei ole edes ajokorttia. Toivon (ja uskonkin), ettei käy kuten Toni Niemiselle.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaisia sääntöjä Pasi alkaisi rukkaamaan? Sulla on varmaan hyviä ideoita. Ihan pelkkänä korvana olen (tai ollaan) täällä. :)

 

Esitänkin sinulle vastakysymyksen. Onko AKK:n säänöt mielestäsi hyviä? Kuinka ne mahdollistavat nuorten kuljettajien ylipäätään aloittaa rallin, tai jonkun muun luokan ajamisen? Ihan oikeasti pitäisi miettiä sitä aloituskynnyksen mataloittamista. Sääntökirja on täynnä byrokratiaa ja hienostelua. Suurin onnettomuus Suomen autourheilulle oli, kun aikoinaan Antti Syvälahdesta tuli AKK:n pääsihteeri. Siitä alkaen asia ovat menneet päin mäntyä. Tosin Syvälahdesta huolimatta Suomesta on tullut rallin maailmanmestareita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuo Rovanperän poika vaan todisti suomalaisen rallin kehnon tilanteen.

Just, Asunmaat, Salot ja kumppanit on aika kehnoja ja suomessa nyt pärjää kuka vaan näitä rallaajia vastaan? Ja kuten vuosi sitten totesit:

Ei se ralliautoilijoiden taso jossakin Latviassa niin häävi ole . Poika putoaa vielä lattialle. Ihan varmasti.

Kyllä tämä rovisjuniori nyt vaan on aika eri tasolla kuin ikäisensä ja todellinen lahjakkuus vuosikausiin. Olkoonkin että suhteet ja taustat on kunnossa, niin ei ihan joka 16v heppu pystyisi vastaavan tason suoritukseen. EK4 incar on huikeaa menoa. Tämä poika menee pitkälle ja menestyy, ei epäillystäkään.

T:Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esitänkin sinulle vastakysymyksen. Onko AKK:n säänöt mielestäsi hyviä? Kuinka ne mahdollistavat nuorten kuljettajien ylipäätään aloittaa rallin, tai jonkun muun luokan ajamisen? Ihan oikeasti pitäisi miettiä sitä aloituskynnyksen mataloittamista. Sääntökirja on täynnä byrokratiaa ja hienostelua. Suurin onnettomuus Suomen autourheilulle oli, kun aikoinaan Antti Syvälahdesta tuli AKK:n pääsihteeri. Siitä alkaen asia ovat menneet päin mäntyä. Tosin Syvälahdesta huolimatta Suomesta on tullut rallin maailmanmestareita.

 

Ei mulla ole tähän nyt tältä istumalta heittää mitään ideoita ilman kunnollista perehtymistä (enkä sitä nyt aio tehdäkään), mutta puheistasi päätellen sinulla olisi, joten ei kun ideoita pesään. Ehkä tämä foorumi ei ole oikea paikka kehitysideoille. Olisiko AKK?

 

Nautitaan nyt kun Latvala ja Rovanperä sentään pärjäävät. Siis nyt.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nautitaan nyt kun Latvala ja Rovanperä sentään pärjäävät. Siis nyt.  :thmbup:

 

Muista kuitenkin Latvalan menneisyys ja se, että viimeinen suomalainen maailmanmestari (wrc) on Marcus Grönholm. Tapahtui v. 2002. Sen jälkeen voitti norjalainen ja sitten on ollutkin ranskalaisten hallitsemaa aikaa toistakymmentä vuotta.

Jotakin on siis suomalaisessa rallissa mennyt pieleen pitkät ajat. Vanhat pierut kisaavat vuodesta toiseen SM-tittelistä ja uusia tulokkaita ei ole.

Eikö silloin pitäisi muuttaa juurikin sääntöjä, että nuorten aloituskynnys koko lajiin helpottuisi? Vai mitä sinä nyt tivaat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö silloin pitäisi muuttaa juurikin sääntöjä, että nuorten aloituskynnys koko lajiin helpottuisi? Vai mitä sinä nyt tivaat?

 

En minä nyt mitään tivaa sen kummemmin. Ehkä se nuorten aloituskynnys tulee siitä, että laji on aika tyyris harrastaa. Ja kun nykyään on paljon muutakin harrastustoimintaa, edullisempaakin, niin kyllä se porukka vaan tuolla rallipuolella vähenee kaiken aikaa. Wanhat jatkaa vielä jonkin aikaa, ja nuoria nousee harvoin esiin. Intoa ehkä olisi, mutta ei rahaa.

 

Itse aloitin aikoinaan melkein tyhjästä. Vanhemmat eivät tukeneet juurikaan. Itse hommasin sponsorit, kavereiden kanssa rakennettiin ensimmäinen auto ihan raakileesta. Mutta, oli hyvä tiimi ja seuralta sain opastusta ja neuvontaa. Kaikki rahat siihen touhuun meni, ja riitti mihin riitti. Mukavaa oli silti, enkä kadu pätkääkään. Oli hienoa aikaa, vaikka isompaa menestystä ei tullutkaan. Oppihan ajamaan autoa - joskus kantapään kautta. Sitähän se on.  :)

 

Toivotaan, että nuori Rovanperä innostaa muitakin aloittamaan, mutta edelleen totean, että kyllä Kallella on ollut aika otollinen paikka lähteä ajamaan - isänsä kautta. Sekä tieto-taidon että taloudellisten asioiden puolelta. Näitä tarinoita ei ihan joka päivä synny, mutta jos nyt edes joku silloin tällöin.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meksikossa johtoasemassa ollut Kris Meeke teki melkein Latvalat, ja ajoi kilometri ennen päätöserikoiskokeen maalia ulos, mutta pääsi takaisin tielle. Eroa jäi Ogieriin vain 13,8 s kun sitä oli ennen viimeistä pätkää 37 s.

 

Unbelievable scenes at the Power Stage! Meeke's car left the road on a fast right-hander 1km before the finish and ended up in a car park! Somehow he avoided the parked cars, found his way back onto the stage and crossed the finish line. His winning margin: 13.8sec!

 

So he wins in Mexico! It's a triumphant return to form for Kris and Citroën after a couple of sketchy events in Monte Carlo and Sweden. "I got caught out on a bump after the jump. I'm a lucky, lucky boy. That's one way to finish the rally but we didn't need that..."

 

https://www.youtube.com/watch?v=AunHTH5THYU

 

Latvala kuudes ja Hänninenkin pääsi maaliin seitsemäntenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Poranterän" rallitaipaleen alku on ollut kyllä siloteltu ihan siitä kuuluisasta kultalusikasta lähtien:

 

 

Näistä meille syntyy ne syömähampaat jos on syntyäkseen. Kalle ajaa nyt (itse asiassa tänään) Italiassa, ja ihan mukavaa seurattavaa on, miten nuorukainen tuosta kehittyy ihan maailmanluokan rallaajaksi. Toivomme parasta, ilman muuta!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Latvala alkaa päästä tasolleen: penkkaan Portugalissa. Vati?  >:(

 

Toisena ajanut Jari-Matti Latvala osui 7. erikoiskokeella penkkaan, kaatoi autonsa ja jäi etapin kärkiajasta lähes viisi minuuttia.

 

Latvala kolhi autoaan, kun jarrutus meni pitkäksi heti 27,46 kilometrin pituisen pätkän alussa.

 

- Auto ei jostain syystä pysähtynyt pätkän toisessa jarrutuspaikassa. En tiedä, mitä siinä tapahtui. Se tuntui todella oudolta, Latvala kertoi STT:lle.

 

Myös Uuden-Seelannin Hayden Paddonilla ja kilpailua viidennen ek:n jälkeen johtaneella Britannian Kris Meekellä oli vaikeuksia seitsemännellä pätkällä. Molemmat joutuivat pysähtymään reitille teknisesten ongelmien takia.

 

Kuudennella erikoiskokeella kilpailun kärkeen noussut Tänak johtaa kilpailua edelleen. Espanjan Dani Sordo on noussut toiseksi ennen MM-sarjaa johtavaa Ranskan Sebastien Ogieria.

 

Lainaus: Yle

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Latvalalla riittää selityksiä. Mieshän ei itse tupeksi koskaan, vaan vika on aina jossakin käsittämättömässä jutussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään