Ilkka Mäkelä

Airbag-turvatyynyt tulossa myös matkustajakoneisiin

7 viestiä aiheessa

Uusien koneiden osalta on (ainakin USA:ssa) tulossa piakkoin voimaan tiukennetut vaatimukset sen suhteen, kuinka suuria kiihtyvyyden muutoksia matkustajakoneiden penkkien pitää onnettomuustilanteissa kestää ehkäisten vammojen syntyminen penkissä istuvalle matkustajalle. Vuosikausia voimassa ollut 9 G:n sääntö tiukentuu 16 G:hen. Tähän uuteen standardiin pyritään pääsemään muuttamalla penkkien rakennetta, mutta myös siten, että ainakin joillekin penkkiriveille asennetaan turvavyöt, jotka sisältävät airbag-tyynyn. Turvavöitä valmistavan yrityksen AmSafen mukaan tällä hetkellä tyynyt on asennettu vasta yhteen prosenttiin kaikista tällä hetkellä lentävien matkustajakoneiden istuimista, mutta määrä tulee kasvamaan nopeasti jatkossa. Yleisilmailukoneisiin asennettujen airbagien väitetään pelastaneen tähän mennessä 14 henkeä.

 

http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=114115635&ps=cprs

 

Videoita valmistajan sivuilla:

 

http://www.amsafe.com/airbag-videos.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenkin odottanut sitä, milloin (vähintään) kolmipistevyöt tulevat.  Ja yläkiinnityspiste koneen runkoon.  :thmbup:

 

Nuo lannevyöt ovat surkeita ja  mennyttä maailmaa.  Ajat muuttuvat ja hyvä niin ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thai Airways on asettanut maksimirajan sille, kuinka tukeva vyötärö matkustajalla voi olla, jotta hän voisi matkustaa uusien 787-9:ien bisnesluokassa, johon on asennettu airbagin sisältävät turvavyöt. Maksimi vyötärönmitta on 56 tuumaa eli 142 cm. Pikkulapsen pitäminen sylissä ei myöskään ole tässä luokassa sallittua. - Turistiluokassa ei ainakaan toistaiseksi ole rajoituksia, joskaan ei vastaavia vöitäkään.

Lainaa

Passengers intending to fly business class on Thai Airways’ new Boeing 787-9 Dreamliner aircraft will have to first pass the waist test.

Flight Lieutenant Pratthana Pattanasirim, THAI’s director of security and flight standard division, said on Friday that a passenger with waist wider than 56 inches cannot fly business class on Boeing 787-9.

He explained that the business class seats have been installed with new safety belts and airbag system by the manufacturer in accordance with the safety standards of the US Federal Aviation Administration.

The safety belt cannot accommodate a passenger whose waist is larger than 56 inches.

Pratthana said the new safety-belt system cannot accommodate a parent with a child sitting on his or her lap hence parents travelling with young children also cannot fly business class on the Dreamliner.

http://www.nationmultimedia.com/detail/breakingnews/30341042

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä minkä valmistajan vöitä ovat, mutta kyllähän ainakin AmSafen turvatyynyjen aktivointi vaatii (vaati ainakin ennen) vyön kiinnittämisen sen omaan liitoskappaleeseen, ja väliin voitiin laittaa extender tai lyhyempi dekaktivointipalikka, jos haluttiin sulkea vyö ilman turvatyynyn aktivointia. Onkohan tässä nyt sitten joku aito turvallisuusvaatimus vai Thaimaalainen päähänpisto taustalla, ettei näin voida menetellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään