Guest 635589831

koneiden tunnistaminen

22 viestiä aiheessa

Koneiden kuvaaminen on alkanut kiinnostamaan ja muutaman kerran käynyt sitä kokeilemassa, mutta koneiden tunnistaminen on joskus hankalaa. Kyllä AB 330, 340 ja MD11 erottuu samoin B737 sekä nämä erikoisemmat näköiset. Miten erottaa kauempaa katsottuna esim Airbus 321 ja Boing 757:n tai Airbus 319 ja Embraer 190 toisistaan. Onko jotain sivustoa joilta tietoa muutakin kuin pelkkää pituusmittaa löytyy???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo melkein on vain sellainen juttu, että ei noita opi, kuin oppimalla  ;D Toiset oppii koneet "ensisilmäyksellä", toiset ei ihan niin helposti. Mutta onneksi netti on kuvia pullollaan. Airliners.net auki ja sieltä vaan kuvia katselemaan ja vertailemaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salainen vihje:

Netistä löytyy jokaisen lentoyhtiön sivuilta ko. yhtiön fleetin eli konelaivaston kuvaus.

Esimerkiksi Finnair: http://www.finnairgroup.com/group/group_9.html löytyi hakusanoilla Finnair Fleet.

 

Tunnistaminen helpottuu kummasti, kun tietää mitä koneita ko. lentoyhtiö yleensä käyttää. Lentoyhtiön tunnistaminenhan onnistuu yleensä jo kaukaa.

 

Tervetuloa foorumille  :thmbup:

 

EDIT: Tuo ei tainnut auttaakaan noiden esimerkkikonetyyppien kanssa.

Joten pari vihjettä.

Embraerin E170/190 tunnistaa helposti nokan muodosta verrattuna Airbussiin. Airbusin 319/320-sarjassa on helposti tunnistettavat wingletit. B757:n tuntomerkkejä voisi olla vaikkapa nokan muoto, hoikka "kissamainen" olemus ja isot moottorit suhteessa runkoon. Ja Finnairin koneissa isot pitkät wingletit.

 

Itselleni tuottaa joskus vaikeuksia erottaa Boeing 767/777-sarja ja Airbusin leveärunkoiset. Yksi vihje tähän on että Airbusseissa perärungon "selkäosa" jatkuu suorana peräpäähän saakka, kun Boeingeissa se taittuu hieman alaspäin sivuvaakajasta taaksepäin.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Finnairin Emberaerit tunnistaa siitä, että wingletti peittää rekisterin joka kulmasta katsottuna  :laugh: E170 ja E190 ovat kyllä vaikeita erottaa toisistaan kaukaa ja nopeasti katsottuna, ainoa ero kun näyttää olevan rungon pituus.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Finnairin Emberaerit tunnistaa siitä, että wingletti peittää rekisterin joka kulmasta katsottuna  :laugh:

 

Ei ny ihan joka kulmasta kuitenkaan :D

 

[ attachment removed ]

 

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

 

Itselleni tuottaa joskus vaikeuksia erottaa Boeing 767/777-sarja ja Airbusin leveärunkoiset. Yksi vihje tähän on että Airbusseissa perärungon "selkäosa" jatkuu suorana peräpäähän saakka, kun Boeingeissa se taittuu hieman alaspäin sivuvaakajasta taaksepäin.

 

 

Isoilla busseilla on aina häntä pystyssä.

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing 757 ja AB320 sarjan erottaa helposti päätelineen pyörien määrästä. bussissa on pääsääntöisesti kaksi pyörää per teline, kun taas bojossa neljä per teline (Airbussia on tehty myös neljällä pyörällä per teline, mutta sellaisen näkeminen suomessa on  erittäin epätodennäköistä.)

Toinen mistä bojon ja bussin erottaa helposti on winglet. Bojo on joko ilman, tai sitten isolla wingletillä. Airbussissa on pieni siiven ylä ja alapuolella ulottuva winglet.

 

Embraerin erottaa nokan kulmasta. 170 kulke nokka selkeästi pystyssä, kun taas 190 nokka jonkin verran laskusuuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloittaa vaipoista päästyään katsella lentokonekuvakirjoja ja  kouluiässä lukee Ilmojen korkeajännitystä sekä hengailee lentokentillä niin homma alkaa jo murkkuikäisenä luistamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloittaa vaipoista päästyään katsella lentokonekuvakirjoja ja  kouluiässä lukee Ilmojen korkeajännitystä sekä hengailee lentokentillä niin homma alkaa jo murkkuikäisenä luistamaan.

 

Ite opin 9-vuotiaana parissa kuukaudessa tunnistamaan Airbusin ja Boeingin kaikki konetyypit :D Netissä opiskelin  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tuli aikanaan joka vuosi pyydettyä lahjaksi Observer's Book of Aircraft jossa oli sen hetken koneiden (siviili, sotilas, yleisilmailu) kuvat, tekniset tiedot ja kolmitahopiirroskuva. Hyvin meni oppi perille ja kantaa vieläkin hedelmää.

 

Tämmöisestä vuosittain ilmestyvästä kirjasta oli siis kysymys:

 

http://www.observerbooks.co.uk/images/observerstitles/11-aircraft.jpg

 

http://www.cahood.com/acobs78thumbn.jpg

 

http://i551.photobucket.com/albums/ii457/kendyer/Silhouette%20Challenge/Untitled-Scanned-05-2.jpg

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/75/DC6_Silh.jpg

 

http://www.alibris.com/booksearch.detail?invid=9035833349&browse=1&qwork=4789233&qsort=&page=1

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä FlightForumin ilmailuvalokuvat -osiostakin toisinaan oppii kaikenlaista. Koneiden rekkareiden kautta voi löytää konetyypin sitten Airliners.netistä. Siis jos ei kuvan postaaja ole laiskuuksissaan laittanut konetyyppiä esille. Olen yrittänyt useaan otteeseen vihjailla, että kuvan yhteyteen voisi sen konetyypinkin laittaa (kun ei ole iso vaiva), ja monet sen tekevätkin, mutta valitettavan usein olen saanut vastaukseksi vain v***tuilua tyyliin "kaiva itse airliners.netistä kun rekkari kerran näkyy".   >:(

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....lukee muuten ohjeissa, että kuvia postatessa pitäisi konetyyppi ja rekkari mainita...että v**tuilijoille voi sillä v**tuilla takas... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....lukee muuten ohjeissa, että kuvia postatessa pitäisi konetyyppi ja rekkari mainita...että v**tuilijoille voi sillä v**tuilla takas... ;)

 

Yritin joskus, mutta siitähän syntyi kalabaliikki, kapina, sota, kansanselkkaus ja pari muuta konfliktia... :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä omia "tunnistuskikkoja" edellä mainittujen lisäksi:

 

B767 - B777

Maassa päätelineen renkaat: 4 - 6

Rungon peräosa: 767 muistuttaa DC-9:ä eli suippo ja sivuperäsin jatkuu (kaartuu) rungon kattolinjan alle. 777 pyrstön takaosa latta eli sivulta näkyy tasaisena. Lisäksi omasta mielestä sivuperäräsin on edempänä ja kattolinja on suora loppuun asti.

 

A330 - B767/777

Wingletit, joita Boeingeissa ei ole. 767 taitaa olla retrofitted, mutta winglet shape on 757, 737 mallinen.

 

A321 - B757

B757 pyrstö muistuttaa enemmän rakenteeltaan 767. Airbussin 320-perheen kattolinja suora. Lisäksi pyrstön loppu on hieman erilainen, Airbussin loppu on hieman "leikattu".

 

B747-versiot:

-400 pitkä upper deck ja wingletit

-300 pitkä upper deck eikä winglet

-200 short upper deck useita ikkunoita rungon oikealla puolen

-100 short upper deck, 3 ikkunaa  rungon oikealla puolen

SP, miten nyt kauniisti sanoisi, otetaan B747:n nokka ja pyrstö sekä lisätään siivet.

 

A340 versiot

200-300, 2 oven sijainti on -300 edempänä sekä 3s ja 4s ovien etäisyys pitempi

300-500 vaikea erottaa, -500 vähemmän nose heavy

- 600 selkeästi pitempi 1-2 ovien väli

 

Toivottavasti noilla pääsee alkuun eikä tarvitse tarvitse etsiä sanalla "Boeing" pelkästään vaan saat hieman tarkennettua hakua, koska Airliners.net antaa melkein 500000 valokuvaa Boeingilla.

Kannattaa opetella konetyyppien moottorien määrät, laskutelineet sekä pyrstö että wingletit.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ite käytän näitä tunnistusapuna nä'issä 319-321 ja 170&190:

 

A319:ssä on yksi hätäuloskäynti siivellä. (Kummallakin puolella)

A320:ssä on kaksi hätäuloskäyntiä siivellä. (Kummallakin puolella)

A321:ssä on 4 normaalin kokoista ovea. (Kummallakin puolella)

(Tosin pituudestakin voi päätellä, mutta nämä ovat ''varmempia'' :)

E170:ssa ei ole yhtään varauloskäyntiä siivellä, ja E190 on yksi varauloskäynti. (kummallakin puolella)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A340 versiot

 

300-500 vaikea erottaa, -500 vähemmän nose heavy

 

-300 ja -500 -versioiden erottaminen toisistaan ei kyllä pitäisi olla vaikeaa... Kattiloiden koosta ei voi erehtyä.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B747-versiot:

-400 pitkä upper deck ja wingletit

-300 pitkä upper deck eikä winglet

-200 short upper deck useita ikkunoita rungon oikealla puolen

-100 short upper deck, 3 ikkunaa  rungon oikealla puolen

SP, miten nyt kauniisti sanoisi, otetaan B747:n nokka ja pyrstö sekä lisätään siivet.

 

Täydennetään:

-400F: lyhyt yläkansi, wingletit (matkustajaversiosta konvertoidussa rahtarissa tietysti pitkä yläkansi)

-400D: ei winglettejä

-100, -200, -300:  Siipien kärjissä winglettien sijasta suoraan taaksepäin lähtevä "piikki".

 

Pitkä yläkansi löytyy myös -100/200SUD -mallista (Stretched Upper Deck)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ite käytän näitä tunnistusapuna nä'issä 319-321 ja 170&190:

 

A319:ssä on yksi hätäuloskäynti siivellä. (Kummallakin puolella)

A320:ssä on kaksi hätäuloskäyntiä siivellä. (Kummallakin puolella)

A321:ssä on 4 normaalin kokoista ovea. (Kummallakin puolella)

(Tosin pituudestakin voi päätellä, mutta nämä ovat ''varmempia'' :)

E170:ssa ei ole yhtään varauloskäyntiä siivellä, ja E190 on yksi varauloskäynti. (kummallakin puolella)

 

Muistakaa kuitenkin että esim. Easyjetin A319 kalustossa on kaksi varauloskäytävän ovea kuten A320 koneissa koska ahtavat sen verran ihmisiä sisään että pitää olla enemmän varauloskäyntejä.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään