Guest 55-HO

Polikarpov I-153 nostettu suosta

19 viestiä aiheessa

Polikarpov I-153 nostettu suosta Viipurin läheltä. 

 

http://www.1tv.ru/news/social/154348

 

  Risto

 

http://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=ru&u=http://www.1tv.ru/news/social/154348&prev=/search%25

 

Yllättävän hyvässä hapessa Tsaikka näyttäis olevan kohta 70 vuotta suossa olleeksi, vaikka tuo video olikin niin vahvalla itä-Karjalan murteella ettei oikein ymmärtänyt.  Aseetkin suorastaan hyvän näköiset ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko 5.3. M. Perälän GL-278:lla Äyräpäässä alasampuma Tsaikka, vai sitten 7.3. Tervajoella T Ollikaisen GL-279:llä tai samassa paikassa R Malisen GL-276:lla alasampuma yksilö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko 5.3. M. Perälän GL-278:lla Äyräpäässä alasampuma Tsaikka, vai sitten 7.3. Tervajoella T Ollikaisen GL-279:llä tai samassa paikassa R Malisen GL-276:lla alasampuma yksilö?

 

 

Niin, tuossa käännöksessä mainitaan lentäjän olleen mahdollisesti luutnantti Eugene Zaitchikov, syntynyt 1914 Lvovissa. Auttaako asiaa...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polikarpov I-153 nostettu suosta Viipurin läheltä. 

 

http://www.1tv.ru/news/social/154348

 

  Risto

 

 

Tuossa on jutussa on ehkä muitakin vihjeitä:

- löytöpaikka suolla, Viipurin lähellä Suomen rajalla

- taistelu käytiin silloisen rintaman kohdalla

- ohjaamon lattiassa on kymmenmillsiä luodinreikiä (Oleg Leiko, tukimusryhmän johtaja ihmettelee, miten se on mahdollista, konetta olisi silloin ammuttu ylhäältä alas.)

- kone paloi rajusti ilmassa (päätelleen sulaneesta, peltisestä hätäpakkauksesta)

 

Eipä ihme, että ovat löydöstä innoissaan. Tsaikkoja on tällä hetkellä maailmassa viisi, kaikki Venäjän ulkopuolella. Meinaavat kunnostaa koneen lentäväksi.

 

Edit: Leningradin alueen paikallisaviisissa ( http://www.47news.ru/2009/10/16/008/)  oli pari tiedonmurusta lisää:

- löytöpaikka Zulkovon kylän alueella  ( http://wikimapia.org/5565996/ru/%D0%A7%D1%83%D0%BB%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE )

- koneen valmistenumero, 7325

- Zaitsikov jäi palaamatta lennolta 7.3

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa tv jutussa mainittiin että kone menee moskovaan ja se kunnostetaan näytteille Asevoimien Keskusmuseoon Moskovassa Olumpiski stadionin lähellä.

Leiko tosiaan hämmästelee sitä että ohjammon tullut luoti on tullut ylhäältä päin, ja toteaa että ilmeisesti ohjaaja on kuitenkin jollain lailla pystynyt laskemaan koneen vaikka se olikin voimakkaasti tulessa, kuten kuvistakin hyvin näkee.

Löytäjänä on sama mieshenkilö joka muutama vuosi sitten löysi T-26 panssarin viipurin lahdesta. Omituinen sattuma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Zulkovon kylä (Чулково) on entistä Tervajokea ja päivämäärä 7.3. täsmää noihin ylempänä olevaan kahteen jälkimmäiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ohjaamon lattiassa on kymmenmillsiä luodinreikiä (Oleg Leiko, tukimusryhmän johtaja ihmettelee, miten se on mahdollista, konetta olisi silloin ammuttu ylhäältä alas.)

 

Heh, kyllähän ilmataistelussa voi sattua tällaistakin. Varsinkin jos ampuvan koneen kaartosäde on pieni kuten Gladiatorilla. Puhumattakaan siitä, että kone saattaa lentää ylösalaisin, jolloin maasta ammutut säkäosumat tulevat "ylhäältä".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viipurin Sanomissa on pitkähkö juttu koneen löydöstä.

 

http://www.vyborg-press.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=16447&Itemid=232&bsb_midx=1

 

Valmistenumeron perusteella on varmaa, että koneen pilotti oli Zaitsikov. Miksi kone löytyi vasta nyt, löytäjä Nikolai Zatevahin selittää että metsä on entistä suota, eikä siellä ole marjoja ja sieniä, joten paikallisilla ei ollut mitään syytä liiikkua siellä. Vielä, koneen löytänyt metsästäjä Zatevahin ilmoitti löydöstään viranomaisille, joten laittomat sotamuistojen keräilijät eivät saaneet sitä kynsiinsä.

 

Leiko on venäjän asevoimien keskusmuseon palveluksessa, ei sotamuistojen metsästäjä.

 

Edit: löytäjä Zatevahin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän koneen historia on yksikäsitteinnen:

Ohjaajana oli luutn. Jevgenij Ivanovitsh Zajtshikov, 148 IAP, katosi Kannaksen Rieskjärvellä 7.3.1940, I-153 c/n 7325.

 

Ko. päivänä LLv 14:n luutn Ollikainen (GL-267) ja vänr Malinen (GL-276) ilmoittivat kahden Tshaikan pudottamisesta Tervajoen luona.

 

cfg

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tässäpä "konekäännös" jutusta.

 

 

Hakukoneet Leningradin alueella on todettu harvinainen Neuvostoliiton sotilaslentokoneen - I-153, ammutaan alas ylitsepääsemätön soiden vuonna 1939, ja nostetaan pintaan. Nyt maailma on jäljellä enintään viisi tällaisia koneita. Tämä tulee palauttamaan vuosipäivän Victory.

 

Vuoteen Dmitry Vitova.

 

Se, että suot Viipurin - rajalla Suomi - on taso, joka viime keväänä kertoi paikallinen metsästäjä. Topi on ylitsepääsemätön. Ja jotta järjestää retkikunta oli leikata läpi tiheän metsän kilometri ratsastaa. Viime hetkeen asiantuntijoiden epäili, että olisi mahdollista purkaa 200 punnan rungon alla koneen pois suohon.

 

Tämän jälkeen ja useita löydöksiä - joiden määrä runko, laskutelineet, moottori - epäilemättä jäi: hakukone harvinainen ja täysin säilynyt taistelevat kone - I-153. Fighter Polikarpov Design toimisto, joka perustettiin vuonna 1938 nimenomaan torjua "Messerschmitt". Joukot hän hellästi nimeltä "Lokki" - alkuperäisen muodon siipi.

 

Vielä ennen toista maailmansotaa I-153 on todistanut olevansa taistelussa vuonna Halkin-Gol, ohittaen Japanin taistelijat ja nopeutta, ja ohjattavuutta. Massat tämän konetyypin käytettiin ensimmäisen kerran talvella kampanja 1939-1940 - sodassa Suomen kanssa. Etsitty taistelija - yksi niistä. Hän voimakkaasti poltetaan, sen puiset osat, osana rungon ja siipien I-153 on vaneria, mädäntyi. Ja katkelmia merkittävää näyttöä lentokoneiden luoteja ja kuoret.

 

Oleg Leiko, järjestäjä retkikunta, työntekijä keskusmuseo asevoimien jäsenen Commons "Winged Victory muisti:" Desyatimillimetrovye Hole - lattialämmitys ohjaamon. On kuitenkin yllättävää, koska tilanne on saatu täällä - ylhäältä alas, joka voisi ampua häntä edellä -- epäselvä.

 

Erityinen Mystery - kohtalon ohjaajan. Mukaan arkiston tietoja, se lensi luutnantti Eugene Zaychikov 1914 syntynyt Lvov. Hän katosi vain viikkoa ennen sodan - maaliskuun alussa 1940. Tiedämme nyt, että hänen taistelija päivänä johtanut ilman taistelun asema Suomen armeijan. Pikemminkin hyökkäsi vihollisen taistelijoita, kone hajosi ilmassa. Mitä oli lämpötila palamisen, sanoi sulatettu laatikkoa ammuksia.

 

Andrei Nikitin, hallinnon virkamiestä Mo "Viipurin piiri, Leningradin alue:" Haluaisin löytää. Täytä tämän vaiheen loppuun asti - löytää edelleen ohjaajan, koska ilmeisesti hän on jossain täällä. Todennäköisimmin, että hänet ammuttiin alas ja hän kuoli syksyllä, mutta silti onnistui laittaa koneeseen, mutta hän sai, ei kaatua, mutta se oli hän pystyi hänet suksilla. "

 

Etsi ohjaajan edelleen jatketaan, ja sen torjunta kone, 69 vuotta vanha makaavan suolla, nyt menee uuden polun. Muutamaa päivää myöhemmin ilma toimitetaan Moskovaan, jossa ne otetaan vakavasti restauroijat. Teknikoille - Tämä on myös ainutlaatuinen löytää. Koska 3,5 tuhatta ilma tyypin myönnetty Neuvostoliiton maailmassa on vain viisi. Ja ne ovat kaikki edustettuina museot ja yksityiset kokoelmat ulkomailla: Ranska, Uusi-Seelanti, Espanja, USA ja Suomi. Meidän etsijät toivovat palauttaa koneen lentämiseen edellytyksellä, että ensi vuonna ja toimittaa sen Punaiselle torille aikana paraatin kunniaksi 65-vuotispäivää Voitto WWII

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän koneen historia on yksikäsitteinnen:

Ohjaajana oli luutn. Jevgenij Ivanovitsh Zajtshikov, 148 IAP, katosi Kannaksen Rieskjärvellä 7.3.1940, I-153 c/n 7325.

 

Ko. päivänä LLv 14:n luutn Ollikainen (GL-267) ja vänr Malinen (GL-276) ilmoittivat kahden Tshaikan pudottamisesta Tervajoen luona.

 

cfg

 

 

 

Niinpä, venäläisten kannalta koneen kohtalo on selvitetty, kone on tunnistettu ja pilotti tiedetään. Etsinnät jatkuvat vielä pilotin osalta, ehkä jäännökset löytyvät putoamispaikan lähettyvilta. Mutta kumpi suomalaisista pudotti koneen ja missa on toinen pudotettu Tsaikka, vai pudotettiinko ollenkaan? Kun 7325 joskus asetetaan Moskovassa näytille, niin voi olla, että pudottajaa ei ole mainittu infotaulussa, koska sitä ei varmuudella tiedetä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, venäläisten kannalta koneen kohtalo on selvitetty, kone on tunnistettu ja pilotti tiedetään. Etsinnät jatkuvat vielä pilotin osalta, ehkä jäännökset löytyvät putoamispaikan lähettyvilta. Mutta kumpi suomalaisista pudotti koneen ja missa on toinen pudotettu Tsaikka, vai pudotettiinko ollenkaan? Kun 7325 joskus asetetaan Moskovassa näytille, niin voi olla, että pudottajaa ei ole mainittu infotaulussa, koska sitä ei varmuudella tiedetä. 

 

Ilmataistelukertomukset saattaisivat selvittää asiasta jotakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmataistelukertomukset saattaisivat selvittää asiasta jotakin.

 

Joku paikallinen voisi käydä vaihtelun vuoksi Kansallisarkistossa ja kopioimassa ilmataistelukertomukset tänne.  ;) Löytynevät kansiosta T 20618/2 (lentosuoritusilmoituksia v. 1940) tai Lentolaivue 14:n/Lentorykmentti 1:n sotapäiväkirjan liitteiden joukosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lunttasin (toivon mukaan tähän suhtaudutaan myönteisesti tekijöiden suunnalta) Suomen Ilmavoimien Historia kirjoista no 26 Ilmavoitot osa 1 ja no 27 Ilmavoitot osa II (Kalevi Keskinen & Kari Stenman) asiaan liittyen seuraavaa:

 

Vänr Kalervo Malinen, syntynyt 20.04.1913 Kitee, sai surmansa lento-onnettomuudessa 04.09.1942 koneen iskeydyttyä matalalennossa veteen ja upottua (RI-152).

 

Ainoa ja samalla myös todistettu ilmavoitto 07.03.1940 klo 15.15 - 15.25 Tervajoki, LLv 14, GL-276, I-153.

 

Ltn Tauno Ilmari Ollikainen, syntynyt 17.04.1914 Shuvalova, kaatui 10.03.1940 ajettuaan ilmataistelussa puihin Kirvun yllä (GL-279). Toinen lähde kertoo tapahtumapaikaksi Korpilahden?

 

Ainoa ja samalla myös todistettu ilmavoitto 07.03.1940 klo 15.15 - 15.25 Tervajoki/Kannas, LLv 14, GL-279, I-153, 148 IAP.

 

Samojen kirjoittajien SlH no 25 (Hurricane & Gladiator) kertoo 7.3. tapahtumista LLv 14 osalta seuraavaa:"7.3. luutn Ollikainen suojasi kuudella koneella maavoimia Tienhaaran maastossa. Kolme I-153 -konetta hyökkäsi alivoimastaan huolimatta, mutta menetti vahvuudestaan kaksi. Yksi Gladiator vaurioitui yhteentörmäyksessä Tsaikan kanssa."

 

Edelleen samojen kirjoittajien mainioista kirjoista no 20 LeR 1 kertoo tapahtumista (s. 21) seuraavaa:

"7.maaliskuuta LLv 14 sai suojaustehtävän Viipurin länsipuolelle kuudella koneella. Suoritusilmoitus kuvaa syntyneen ilmataistelun 148 IAP:n kanssa:"Koneet ja miehistöt: GL-267 Ollikainen, GL-273 Pitkänen, GL-274 Kuula, GL-276 Malinen, GL-278 Perälä ja GL-279 Roine. Suoritus kello 14.35 - 16.10. Tienhaaran yläpuolella partioitaessa havaittiin kaksi I-16 partiota a kaksi konetta. Ei taistelua. Tervajoen kylän kohdalla tuli vastaan kolme I-153:a, vetivät yli ja hyökkäsivät jälkimmäisen partiomme (luutn Pitkänen) kimppuun. Ensimmäinen partio käänsi ympäri ja ryhtyi taiteluun, joka käytiin välillä 15.15 . 15.25 ko.300 metristä pintaan. Tuuli kuljetti Tervasjoesta länten. Kaksi I-153:a ammuttiin alas ja syöksyivät ne metsään. Ampujat: Luutn. Ollikainen ja näkijä luutn Kuula. Vänri Malinen ampui toisen ja näkijä luutn Pitkänen. Alik Roine teki onnistuneen pakkolaskun Löytöjärvelle bensiinitankkiin tulleen osuman takia. Ylik Perälän koneen siipi hipaisi I-153:n siipeä. Oikean ylätason kärki murtui."

 

Merkitsin punaisella nuo Ollikaisen koneet, kun niiden kohdalla on ilmeisesti pieni painovirhepaholainen päässyt nakertamaan viestitystä. Oikea kone lienee tuo GL-267, joka on mainittu koneeksi tuossa suoritusilmoituksessa? 

 

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Zulkovon kylä (Чулково) on entistä Tervajokea ja päivämäärä 7.3. täsmää noihin ylempänä olevaan kahteen jälkimmäiseen.

 

Itse asiassa ei ole, vaan se on entinen Säkkijärven Nisalahti. Tervajoki on kyllä naapurissa, mutta se on nykyään Polevaja (Полевая). Kävin Zulkovossa viime kevättalvella, mutta enpäs arvannut moisen löydön siellä sijainneen. Kylä sijaitsee aivan entisen Viipurin mlk:n rajalla ja Vaalimaalta johtavan E18-tien kupeessa sen eteläpuolella.

 

EDIT: Löytyipä kuvakin kylään vievästä risteyksestä. Sikäli kun sillä nyt mitään väliä on, mutta etäisyys valtatiestä selviää ainakin...

 

[ attachment removed ]

 

-A-

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentolaivue 14:n sotapäiväkirja 10.10.39-28.3.40. SPK 2325.

7.3.40.

[...] Ollikainen, Pitkänen, Kuula, Malinen, Perälä, Roine, GL-267, 273, 274, 276, 278, 279, ko. 300 m:stä pintaan, kol 14,35 - 16.10.

[...] Klo 15.0. Tienhaaran yläpuolella. Partioitaessa havaittiin 2 kpl I-16 partioita á 2 konetta. Ei taistelua. Tervajoen kylän kohdalla tuli vastaan 3 kpl I-153, vetivät yli ja hyökkäsivät jälkimäisen partiomme (luutn. Pitkänen) kimppuun. Ensimmäinen partio kaartoi ympäri ja yhtyi taisteluun. Taistelu käytiin klo 15,15-15,25, ko. 300 m pintaan. Tuuli kuljetti Tervajoesta länteen. 2 kpl I-153 ammuttiin alas ja syöksyivät ne metsään. Ampujat: Luutn. Ollikainen seurasi jäljeäää pintaan, näkijä res. luutn. Kuula. Res. vänr. Malinen ampui toisen, syöksyi metsään. Näkijä luutn. Pitkänen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään