Mika B Virolainen

Äm Ree ykstoista

40 viestiä aiheessa

...on sentään hiano kone!

Täällä on semmoista hienonhienoa kahtiajakoa esiintynyt sen suhteen, että toiset tykkää toiset ei. Ainakin itse olen ollut panevinani merkille. No ei se mitään, kun noita kuvia tuosta nyt tuli "kauhaistua" framille ja skanneri oli käynnistetty, tässä muutama, jo mennyt sitten näytille.

 

Kaikissa kuvissa siis konetyyppi on MD-11.. ;)

 

Itse oikeutetusti, yksi avainasiakkaita heti konetyypin astuessa palvelukseen, Swissair. Käytti kautta historiansa oikein mielellään Douglasin tuotteita.

HB-IWM Syyringissä 1997.

[ attachment removed ]

 

Delta sai myös aika liudan koneita. Täytyy sanoa, aika nätti maalaus...

N810DE Frankissa 1994.

[ attachment removed ]

 

LTU lennätti Gynttööreitä etelän aurinkoon oikein isosti aikanaan. Muistaakseni 3 tai 4 MD-11:ta oli parhaimmillaan laivastossa.

D-AERZ Mallorkalla 1998.

[ attachment removed ]

 

Thain värit toimivat koneessa kuin koneessa. Uusissa väreissä en valitettavasti saanut näitä kuvattua.

HS-TMF tulossa laskuun Kai-Takissa 1996.

[ attachment removed ]

 

Alitalia. Need I say more?

I-DUPO Malpensan jonkun kiitotien finaalissa v 1993.

[ attachment removed ]

 

MAS vuokrasi Worldiltä ihan vaan muutaman MD-11:n. Ei pöllömpää, oisivat ottaneet enemmänkin ja pidemmäks aikaa vaan..

N271WA Kai Tak 1996.

[ attachment removed ]

 

American sai ekan MD-11:n ja sen jälkeen himppua vaille hiton monta lisää. Toimiva maalaus mielestäni, ja koneessa on karaktääriä!

N1752K Miamissa 1994.

[ attachment removed ]

 

Ja nyt Finnairin luopuessa konetyypistä tulee Amsterdamista entistä painottuneemmin MD-11 -mekka. Ehkä jossain Memphisissä voi nähdä enemmän näitä upeita lentskareita.

PH-KCI jyräyttää niin että tuntuu Amsterissa 1999.

[ attachment removed ]

 

 

Pankaahan omianne jatkoks, tätä konetyyppiä on syytä ihailla niin kauan kuin voi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

American tiesi jo tuolloin miten hieno peli on käsissä kun katsoo tuota slogania koneen etuosassa.  ;)

Tuo pitäisi lukea jokaisessa yksilössä.

 

Mikalle kiitos aiheesta missä ei ole mitään turhaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

American tiesi jo tuolloin miten hieno peli on käsissä kun katsoo tuota slogania koneen etuosassa.  ;)

Tuo pitäisi lukea jokaisessa yksilössä.

 

Mikalle kiitos aiheesta missä ei ole mitään turhaa.

 

American Airlinesin kyseessä ollen termit 'MD-11' ja 'Luxury Liner' eivät voisi olla kauempana toisistaan. Ehkä Midnight Diner olisi ollut kuvaavampi ko. nakkikattilalle. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
:thmbup: ...ei tarvi muuta sanoa (ensimmäinen lentokokemus, ja ohjaamonkin puolella käynti, tapahtui tämän 'nakkikattilan' kyydissä joskus 90-luvun alussa, tää on vähän kun salarakas  ;D ..konetyyppinä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

American tiesi jo tuolloin miten hieno peli on käsissä kun katsoo tuota slogania koneen etuosassa.  ;)

... Mutta myöhemmin tuli järkiinsä ja luopui niistä ennen kuin yksikään kone kerkesi edes yhdeksää vuotta olemaan laivastossa...

 

No onhan se oikeasti upea kone, ja upeita on myös MikaBeen kuvat!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidän kovasti näistä tämäntyyppisistä teemapostauksista. Hyvälaatuisia dioja ei niitäkään voita mikään.  :thmbup:

 

Alkaa vain aina harmittaa miksei tätä harrastusta itse löytänyt yhtään nuorempana. Nooh, aikaa ehkä olisi ollut, mutta rahaa välineistöön ja maailman ääriin reissaamiseen ei..  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno ketju ja hienot kuvat.

Mulla on vähän samanlaiset fiilikset, kuin Jussilla. Kovin pitkältä ajalta ei kuvia löydy, joten yritän saada tuota historia-aspektia toisella tavalla mukaan.

 

FedEx Express MD11F kuvattu Frankfurtissa 5.5.2009 laskeutumassa kiitotielle 25L.

Tämä on ensimmäinen rakennettu MD11.

width=800 height=531http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Fleets/FedEx+Express/N601FE.jpg/_small.jpg[/img]

 

Kaikkien tuttu Olga, eli Finnairin OH-LGA laskeutuu 4.12.2005 Helsinki-Vantaan kiitotielle 15.

Tämä on ensimmäinen toimitettu MD11.

_small.jpg

 

Finnairin OH-LGE ponnistaa 17.12.2006 Helsinki-Vantaan kiitotielta 22R.

Tämä on viimeinen rakennettu matkustaja-MD11.

_small.jpg

 

Lufthansan MD11F D-ALCN laskeutuu 5.5.2009 Frankfurtin kiitotielle 25R.

Tämä on viimeinen rakennettu MD11.

_small.jpg

 

Sitten historiapläjäyksen jälkeen pari ihan muuten vain.

EVA Air Cargo B-16113 on laskeutumassa 30.3.2008 Frankurtin kiitotielle 25L.

width=800 height=535http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Fleets/EVA+Air+Cargo/B-16113.jpg/_small.jpg[/img]

 

Aeroflot Cargon VP-BDR hinataan EFHK:n standille 222 parkkiin 10.10.2009.

_small.jpg

 

Martinair Cargon MD11CF pöllyttelee 10.3.2009 Amsterdamin kiitotiellä 18R.

_small.jpg

 

Kun Mika laittoi Kelmin vanhoissa väreissä, niin laitanpa Kelmin uusissa väreissä.

PH-KCI samana päivänä ja samassa paikassa kuin edellinen.

_small.jpg

 

tomppa

 

EDIT: Kuvalinkki kuntoon

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidän kovasti näistä tämäntyyppisistä teemapostauksista. Hyvälaatuisia dioja ei niitäkään voita mikään.  :thmbup:

 

Samoilla linjoilla Jussin kanssa! Mikäs näitä katsoessa kun teema on valittu hyvällä maulla ja laatukin on kohdallaan.  :) Kotimaisista ykstoistasista on kuvia nähty vaikka hurumycket, kiva että tähän ketjuun on valikoitunut muiden yhtiöiden koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi että ku MD-11 on niin komea AA:n ja Deltan vanhoissa väreissä! Tottakai Finskin uusi ja vanha väritys pukivat myös konetyyppiä. Kyllä tulee tätä kunnon "amerikanrautaa" aivan mieletön ikävä! Täytyy matkustaa Schipolin kentälle kun oikein tuskaiseksi tulee ;):P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

LTU lennätti Gynttööreitä etelän aurinkoon oikein isosti aikanaan. Muistaakseni 3 tai 4 MD-11:ta oli parhaimmillaan laivastossa.

D-AERZ Mallorkalla 1998.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hyvää settiä! Enpä tiennytkään että LTUllakin oli ÄmRee 11 - koneita...tietääkö joku mitä tuossa kakkosmotin etuosassa lukee? L-1011 koneissa luki TriStar, ja tuossa näyttäisi olevan joku samantyyppinen teksti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, montako putiikkia noista nyt sitten on tassuillaan ja missäs niitä Popniittejä taas tehtiinkään. ::)

Oli ihan pakko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulit oikein, sinne ne menee, kertoivat että ei edes Budw.. joka sentään on Puskan suvun virma hyväksy tölkkeihinsä.

Tiedä sit. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketjun eka kuva on sen verran "savuinen" että vanha, että (valitettavasti) mieleen tulee pelkästään Swissair 111. Kun tuosta pääsee ohi, niin muistot paranevat jonkin verran...

 

No, tämäkin konemalli tulee koettua varmaan 20. kerran vielä tämän vuoden puolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu,tuo MD11 on tosi kaunis kone,ja vielä Swissairin värissä... 8)

Se  àm Ree (en osa sen kirjoita kunnolla tietsikalla!),mä en ole koskaan kuullutkan.?

Mitä se Tarkoita tarkka?Meikälaisille?

Kiitos!

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

M-kirjain on lausutaan suomalaisittain Äm.

 

Ree tarkoittaa kirjainta D, se on vain lausuttu murteella.

 

Äm Ree = MD

ykstoista = 11

 

;D joku voisi selittää paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu,tuo MD11 on tosi kaunis kone,ja vielä Swissairin värissä... 8)

Se  àm Ree (en osa sen kirjoita kunnolla tietsikalla!),mä en ole koskaan kuullutkan.?

Mitä se Tarkoita tarkka?Meikälaisille?

Kiitos!

Chris

 

Moi Chris,

 

Tuo Äm Ree tarkoittaa samaa kuin MD. Etelä-Pohjanmaalla D lausutaan R kirjaimella ja tuossa otsikossa on haettu murteellista ilmaisua. Jos halutaan kirjoittaa M kirjain niinkuin se lausutaan suomessa, niin silloin se kirjoitetaan äm.

 

Tätä on vaikea selittää. Selitinköhän nyt liian monimutkaisesti?

 

Tuossa wikipediasta D kirjaimesta etelä-pohjanmaalla:

http://de.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCd%C3%B6sterbottnischer_Dialekt

http://fi.wikipedia.org/wiki/Etel%C3%A4-Pohjanmaan_murre

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla