Guest Henksu

Ongelmia uuden tietokoneen kanssa

16 viestiä aiheessa

Sitä vaihtoehtoa tarjosi myös myyjäliike kun kysäisin, harmi vaan että se levy on 2pv vanha lätty, olisko sitten ihan dead on arrival?

Joo se voi olla susi syntyessään. Vieppä sinne liikkeeseen ja jos mahdollisuutta nii testauta siellä. Eikös niitten pitäs antaa uus jossei toimi ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeileppas käynnistää 'viansietotilassa', F8 jekku käynnistäessä Windowssia, ja hae ATIlaiselle uudet ajurit sekä päivitä BIOS ehdottomasti. W7 logeista näkee mutta voisin veikata jumituksen aiheuttajaksi ati_jotain.dll.

Monella kokoonpanolla (siis Intel emo + ATIlainen) on ollut ongelmaa syystä tai toisesta, BIOS:n päivittäminen usein auttaa. Itsellä nyt HD3450 + P4 -setillä teki tuota, sekä uudella MSI P43 Neo + HD4770 myös, BIOS:n päivitys ja taas toimii ok  :thmbup: Ilmeisesti joku IRQ ongelma jonka voi setviä manuaalisestikkin biossista mutta helpoimmalla pääsee BIOS:n päivittämällä, siitä harvemmin kun on haittaakaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ollut myöskään kovalevy, koitin ilman epäiltyä kovoa eikä ainakaan paremmalta touhu vaikuttanut, huonommalta pikemminkin. En itse enää keksi kuin ajaa memtestiä ja koittaa jos sittenkin olisi muistit kyseessä, onko kellään antaa muita neuvoja enää?

Oletko koittanut korjata windowsin käynnistystä win7 DVD kautta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, ei se havainnut mielestään mitään vikaa missään.

Koitatko vielä uudelleen asennusta tuolle windowsille? Ja jos se kovalevysi olisi "dead on arrival", niin sille tuskin mitään pystyisi edes asentamaan. Kuollut on kuollut, joten sitä vikaa tuskin on, oletko koittanut vaan konetta yhdellä kovalevyllä, siis jos siinä on useampia käytössäsi? Kannattaa esim kaikki JMicron asetukset ottaa biosista pois päältä ja RAID ominaisuudet, ottaa vaan ns IDE moodilla SATA ja boot priority varmistaa että on kohdallaan. Esim Intelin C-State pois päältä ja päivittää bios uusimpaan mahdolliseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Bios on uusinta mallia, samaten kaikki SATA-laitteet on IDE-moodissa olleet jo defaulttina, ja boot priorityt on toki kunnossa.

Alkaa ehkä selviämään kuitenkin. Tilasin näiden komponenttien yhteydessä nääs yhden ison kovalevyn (Samsung F3) ja ennestään koneessa oli vanhempi SATA-kovalevy ja yksi IDE-levy, joskin nyt kun muistelen oon tuon vanhemman SATA-levyn tiputtanut lattialle (varsin korkealta) viime viikolla. Molempiin SATA-levyihin on windowsia koitettu eli mun teoria on että josko tuo uusi kovo olisi DOA ja vanha mennyt särki siinä tiputuksessa? Nyt nääs IDE-kovolle menee asennus kuin tanssi...

Ainahan voi koittaa Firmware päivitystä tuolle kovolle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samaa veivasi päivittämättömällä ja päivitetyllä biosilla

Oletko kurkkinut logia, että mihinkä kohtaa hirttää itsensä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En päässyt windowsiin sillä kovalevyllä että olisi päässyt katsomaan. Täytynee testata uudemmalla SATA-kovalevyllä jahka pystyy.

Eli F8 + 'viansietotila'kin jumittaa käynnistyksessä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos antaa tippuneen kovalevyn olla koneessa kiinni windowsin käynnistykseen asti niin ongelma jatkuu, ei käynnisty.

Niin no tuohan nyt on kuitenkin ihan selvä homma ::)

Ei se mullakaan tietokone etene tunnistuksiakaan edemmäs yhdellä hajonneella Seagaten 500gt kovolla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helpommalla pääsisi, kun antaisi suosiolla ammattilaisten asentaa käyttis ja testata laitteen toiminta. Ei se yleensä paljon edes maksa (50+-x euroa - omalla toimittajallani tuo sisältyy laitteen hintaan).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

(50+-x euroa - omalla toimittajallani tuo sisältyy laitteen hintaan).

Sitä tässä itse kokoamisessa haetaankin, ettei laitteiden hintoihin lisättäisi "ilmaisesta" lisäpalvelusta tulevaa hintaa. Kovat pitää katteet olla tietokoneliikkeellä, jos on varaa antaa ilmaiseksi koneen kasaus+asennus.

Itse kasaamista voi ajatella myös harrastuksena. Huoltaahan osa ihmisistä autonsakin itse vaikka autokorjaamoja on jokaisessa kadunkulmassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voin käyttää sen 50+-x euroa paremminkin kun ei tuota rahaa sada taivaasta täällä Vantaalla (tuskin sielläkään) ;) Lisäksi ei tuo koneen kasaaminen koskaan ole ongelma ollut kun se on meikälle opetettu joskus aikoinaan, ei ne amiksessa olevat harjoittelijat siellä pc-liikkeessäkään kristallipallosta nää että mikä komponentti on hajalla, testata niidenkin pitää eri jutut.

Ensimmäisen mikrotietokoneeni ostin valmiiksi kasattuna ja asennettuna, kun en silloin mikroista vielä mitään tiennyt. Toisen kasasin itse hankkimistani osista alusta loppuun. Tuo tapahtui 80-luvulla.

90-luvun alussa tilasin mikron Yhdysvalloista, sillä vielä siihenkin aikaan mikrotietokoneet maksoivat Suomessa enemmän kuin Keski-Euroopassa. Sekin oli vielä miltei tuplahintaista Amerikan markkinoihin verrattuna.

Sen jälkeen olen tilannut tietokoneet Suomesta ja kasauttanut ne toimittajalla, koska huomasin, että en saavuta juuri mitään etua itse kasaamisella. Aikaa vain menee paljon ja "tuntipalkaksi" sillä tavoin tulee huomattavasti vähemmän kuin mitä itse saan leipätyöstäni (vaikka sekään ei kovin paljon ole). Tällöin ei myöskään tarvitse turhaan lähetellä viallisia osia toimittajalle ja takaisin, koska ne vaihdetaan jo ennen toimitusta. Vain päivitykset olen tehnyt aina itse, koska se on puolestaan joustavampaa.

Arvostan luotettavuutta ja toimivuutta enemmän kuin halpaa hintaa, koska jos hinnassa kovin paljon pihistää, se tulee lopulta kuitenkin kalliimmaksi.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Eipä tuo tietokoneen kasaaminen mitään "rakettitiedettä" ole...  :)

Jos on muutaman koneen kasannut, ei siihen hirveästi mene aikaakaan.

Toisille tuo tietokoneiden kasaaminen ym. ym.  on myös jonkinlainen harrastus. Keräähän jotkut postimerkkäjäkin tai kuulakärkikyniä.

Kyllä siinä pitkän päälle säästää rahaa, kun ei jokaisen ongelman  takia tarvitse soittaa Helpsoniin tai kiikuttaa konetta korjaamolle.

Siinäkin on oma vaivansa, eikä ole ihan ilmaista

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helpommalla pääsisi, kun antaisi suosiolla ammattilaisten asentaa käyttis ja testata laitteen toiminta. Ei se yleensä paljon edes maksa (50+-x euroa - omalla toimittajallani tuo sisältyy laitteen hintaan).

Pekka

Se asentaminen on mukavaa hommaa. Minulla on kohta edessä Windows 7 koneen rakennus. Ostan osat todennäköisesti eri kaupoista.

Ja rakennan pikkuhiljaa  :).  Nykyinen äärimmäisenvakaa XP kone on "tuotantokäytössä", kunnes W-7 kone on riittävän hyvä. Sitten XP kone menee lasten pelikäyttöön.  :)

Minä ostin ensimmäisen PC koneen valmiina ( Windows 95),  mutta formatoin levyn ja asensin käyttöjärjestelmän uudestaan . Koneella oli turhia ohjelmia . Halusin "pelkän" 95:n.

Windows ME -koneen rakensin itse. Sen kiintolevy pyörii nykyään mun E- asemana. Ovat luotettavia nuo Seagate Barragudat . :) Tuolla 40 G levyllä on jo ikää n. 9 vuotta.

Olen hyppinyt muutamien Windowsien yli.  W-98 ja Vista jäivät kokematta  ::) Windows 2000 Professional on tuttu työkäytössä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Kyllä siinä pitkän päälle säästää rahaa, kun ei jokaisen ongelman  takia tarvitse soittaa Helpsoniin tai kiikuttaa konetta korjaamolle.

Siinäkin on oma vaivansa, eikä ole ihan ilmaista

...

Mitenkä tuo liittyy siihen, että kone kasataan itse eikä osteta valmiiksi kasattuna?

Vaikka nykyisin ostankin valmista (kaikkea kuten näppiksiä, hiiriä, näyttöä ja mitä milloinkin pakettiin ei tietenkään aina tarvitse ottaa) ei minun yleensä tarvitse soittaa helpdeskeihin. Nehän ovat silkkaa rahastusta - jos on pakko soittaa johonkin, soitan suoraan huollon numeroon, jossa edes tiedetään mistä puhutaan. Eipä ole tarvinnut kiikuttaa muistaakseni yhtään (omaa) konetta vielä korjaamollekaan. Ei tästä ole kovin monta vuotta, kun vielä yksin pidin kunnossa sellaisen 400 oppilaan koulun koneetkin omani lisäksi.

Oli se koneiden kanssa räpeltäminen aikanaan hauskaakin, mutta enempi hauskuus siitä katosi kun siitä tuli työtä.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään