Mikko Rahkala

Paras lukemasi ilmailu-aiheinen kirja?

87 viestiä aiheessa

Rod Simpson: The General Aviation Handbook

Jp Biz Jets alkaen v- 2005 Julkaisijana Flightglobal

Pocket Guide to Business Aircraft julkaisijana Flightglobal

Näitä aapisia tulee tavattua  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Anehdin tällä viikolla George Beurlingin ja Leslie Robertsin Maltan Ässän. Kova heppu; 14 taistelupäivän aikana tiputti 27 akselivaltojen konetta. Vihasi sydänjuuriaan myöten saksalaisia siinä missä myös Ivan Kozhedub kirjassaan Palvelen synnyinmaata.  :P

Mutta, mutta... nyt löytyi Sakaille ja Clostermannille vakava haastaja. Geoffrey Wellumin Aamu sarastaa on kyllä nyt paras lukemani ilmailukirja! Kirjan välittämä tunnelma on aito. Omat mokat kerrotaan avoimesti. Kirjan teksteissä on onnistumisen riemua ja epäonnistumisen tuomaa masennusta. 18-vuotias pikkuwanha Wellum oli Englannin taistelun nuorin pilotti ja hän kuvailee liitymisensä taitelulaivueeseen (92. Sqn) mainiosti. Poikaa ei odoteta ensimmäisestä ilmataistelusta kotio. Poika vaan palailee aina rikkiammutulla Spitillä kotio (Duxfordiin ja Biggin Hilliin). Lentueenpäällikkö (Kingcome) rajoittaa Pubissa nautitut oluet kolmeen, jotta poikaa ei kutsuttaisi "juoppopojaksi". Pian poika otetaan laivueen riveihin miehenä. Jolly good book!  :thmbup:

1. G. Wellum: http://en.wikipedia.org/wiki/Geoffrey_Wellum

2. First light:

Itse asiassa tuota kakkoslinkin filmiä näytettiin usein Englannissa, kun vierailin Flying Legends 2010 lentonäytöksessä... tai sitten se oli sen Battle of Britain-näytöksen aikoihin syyskuussa samana vuonna... no anyway paljon oli puhetta em. aiheesta Englannin televiisiossa, ja kirjan luettuani ymmärrän hyvin "yskän". Schlosssteinin tapainen sympaattinen valkotukkainen wanha kotka.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lupakirja on tietenkin paras :D eivaan, faktapuolelta The Complete Book Of Flying on hauska kirja,  tosin edustettuna on vaan matkustajakoneet ja lentokentät, historiasta nykyaikaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lauri Puintila: Kaappari Lamminparras

Ei ehkä paras, mutta kuvaa varsin seikkaperäisesti syksyllä 1978 tapahtuneen lentokonekaappauksen ja ne tapahtumat, jotka saivat oululaisen yrittäjän ryhtymään siihen. Muistan vielä hyvin tapauksen ja siitä aiheutuneen kohun. Tuolla Anekdootteja lennonjohdosta -säikeessä Esa K. kuvaa hyvin elävästi tunnelmia tutkalennonjohtajien luolassa tuona päivänä, jona sattui itse olemaan työvuorossa ja joutui mukaan tapahtumien polttopisteeseen.

Tiettävästi kirjasta ollaan tekemässä elokuvaakin, ja pääosassa lienee Kari Hietalahti, jonka Hurriganes-fanit muistanevat Ganes-elokuvasta.

t. Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kirja, minkä mottona on:

Kun sota alkoi olin luutnantti ja lentueenpäällikkö.

Kun sota loppui olin kenraaliluutnantti Ja lentueenpäällikkö.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kirja, minkä mottona on:

Kun sota alkoi olin luutnantti ja lentueenpäällikkö.

Kun sota loppui olin kenraaliluutnantti Ja lentueenpäällikkö.

Kuinkas tulee mieleen muudan sikaria tuprutteleva viiksekäs... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaappari Lamminparras kertoo suomen ensimmäisestä ja toivottavasti viimeisestä lentokone kaappauksesta ja tällä hetkellä vielä kesken Stuka lentäjä joka kertoo saksalaisen syöksy pommittaja

Hans Ulrich Rudelin tarinasta. Molemmat hyviä suosittelen.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaappari Lamminparras kertoo suomen ensimmäisestä ja toivottavasti viimeisestä lentokone kaappauksesta ja tällä hetkellä vielä kesken Stuka lentäjä joka kertoo saksalaisen syöksy pommittaja

Hans Ulrich Rudelin tarinasta. Molemmat hyviä suosittelen.  :thmbup:

Oliko Tero tuo Rudelin kirja kenties tama?

http://www.amazon.com/Stuka-Pilot-Hans-Ulrich-Rudel-Schiffer/dp/0887402526/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1316372679&sr=1-1

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään