Timo Hyvönen

Kävinpä perjantaina lentämässä

8 viestiä aiheessa

Moi,

 

jutut täällä ovat aika yleisaiheisluontoisia niin ajattelinpa kertoa tähän väliin, miltä tuntuu lentää.

 

Perjantaina haikailin koko päivän konttorin ikkunasta kun aurinko paistoi ja syyssää vain parani. Iltapäivällä pääsin sitten kuitenkin lähtemään kentälle, oikeastaan kaverit kyllästyivät hehkutteluihin niin että käskivät painua jo viikonloppuun.

 

Ajelin Hyvinkäälle ja siellähän se Pilatus lollotti kertausharjoitusta paossa Konekorhosen kulmalla. Siivetkin olivat umpijäässä melkein maahan asti. Onneksi oli jääskraba autossa niin sain siivet puhtaaksi. Peltisiivet, voi siis skrabata, ja tulipahan tarkastettua konekin kunnolla.

 

Pienellä museokoneiden (= Rallye 4-lapaisella potkurilla ja äänenvaimentimella) hinailulla sain ketterän taitolentokoneeni platalle niin että uskalsin lähteä varsinaisiin lentovalmisteluihin. Kirjojen tsekkaus kertoi ettei edellisestä lennosta ollut kuin vähän reilu viikko. Öljyä oli ja muutenkin kone oli kaunis. Ei kun käyntiin.

 

[ attachment removed ]

Hyvinkään kentällä oli 300 miehen kertausharjoitus, koneet olivat turvassa kiitotien toisella puolella

 

Ryyppy auki. 12 kierrosta potkurista. Virta ja sytytys päälle. Jalka laskutelineen eteen. Tukeva ote potkurista. Nykäisy. Nykäisy. Nykäisy. Nykäisy. Nykäisy. Nykäisy. Nykäisy. Nykäisy. Nykäisy.

 

***kele.

 

Eikö se muka lähde käyntiin. Kaivoin tsekkilistan ja tarkistin mitä ihmettä - perhana joo, ryypytyksen aikana kaasun piti olla auki eikä kiinni! Niin, pitäisi aina lukea tsekkilista ensin. Rajattomasta muististani huolimatta olin muistanut tuon väärin. Äkkiä se kone lähti käyntiin kun oikein väänteli. On muuten pirun viileää seistä potkurivirrassa pakkassäässä (siis cold, ei cool). Hyppäsinkin äkkiä ohjaamoon ja suljin kabiinin. Luurit olivat tietenkin siellä pyllyn alla ja vyöt solmulla ja...no, kabiinissa on juuri sen verran tilaa, että nuo mahtui oikomaan.

 

Hyvinkään kentällä oli pientä vilskettä, joku treenasi helikopterilla ja joku toinen lensi yli matkalla Arlandaan (?) 1500 jalassa. Siinä vaiheessa kun kone oli lämminnyt sen verran että uskalsi rullailla, ei enää ketään ollutkaan maisemissa. Taisivat pelätä!

 

Rullauksen aikana moottori lämpeni ja tuli testailtua niin että ei kun lentoon. Joku taitolentäjä oli varannut pinnatkin ettei tarvinnut huolehtia niistä. Pakkasesta huolimatta moottori toimi kivasti nousussa ja lentelin kohti Riihimäkeä. Harmaa katto päättyi lännessä kirkkaaseen punaiseen auringonlaskuun. Porvoossa paloi iso soihtu, nätti.

 

[ attachment removed ]

Riihimäellä on junia

 

Sen kummempaa tavoitetta lennolle ei ollut, piti vain päästä verestämään sauvajalkatuntumaa. Kaartelin ja kiertelin. Hain hyvää lentoasentoa koneelle, trimmailin, säätelin. Lensin Riksuun ja otin pari kuvaa ratapihasta. Kävin ruuvaamassa vähän lentointoa Myllymäen Samin katon päälle. Sitten takaisin kentälle.

 

[ attachment removed ]

Pilatuksen siipi syksyn muotiväreissä. Taustalla kajastaa aurinkokin

 

Lähestyessä miettin että voishan näin tyynellä laskea 04:llekin. Ei jaksais ihan sitä koko pitkää laskukierrosta...mutta hetkinen, tehtaan savu on alkanut liikkua! Parempi siis oikoa kohti 22:ta. Krematorio ja hautausmaa on ketterällä Pilatuksella helppo kiertää kentän puolelta, jotkut ultrat ovat lennelleet sieltä niiin kaukaa välillä. Melunvaimennusalueethan on tietenkin hyvä huomioida.

 

Tasainen, hiljainen tuuli ei paljon haastetta laskuihin tuonut. Laskuasentoa oli hyvä treenata muutaman läpärin verran. Ketään muita ei koko aikana ollut kentän lähiseudulla, mitä nyt sotamiehet ihmettelivät lentotoimintaa. Luulivat varmaan Hornetiksi.

 

 

Loppulaskua vääntäessä päätin laskeutua lähemmäs halleja. Siinä finaalissa, tyhjäkäynnillä liidellessä harmittelin tietenkin vähän sitä moottorin pörinää mutta ihastelin myös auringonlaskussa avautuvaa kenttänäkymää. Vaikea sitä tietenkin on sanoin kuvailla muuten kuin että nättihän se on.

 

[ attachment removed ]

Hyvinkään kenttä 22-finaalista aiemmin syksyllä

 

Kone pääsi laskun jälkeen kertausharjoituksilta vapautuneeseen halliin. Vaikka purjelento onkin tietenkin parasta, on tällä moottoroidulla vaihtoehdolla puolensa. Taas tuli 20 minuuttia tiimaa tymäkelissä!

 

[ attachment removed ]

Pilatuksella kohti auringonlaskua

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauska nähdä, että muitakin mopumiehiä ollut ilmassa perjantaina. Vähän pilvikattoa näkyy olleen siellä etelässä, kun täällä susirajalla oli kirkas auringonpaiste, mutta hieman tuuli heilutteli.

Pitkästä aikaa vaivauduin käväisemään adiz-vyöhykkeellä, kun sinne pitää olla lentosuunnitelma ja turhan byrokratian välttämiseksi tulee vältetyksi koko itärajan maisemia.

Adiz-vyöhykkeen rajalle ei Punkaharjun kentältä ole kymmentä kilometriä ja ylitysilmoituksen jälkeen suunnistettiin ensimmäiseksi Akonpohjaan, joka on Saaren pitäjän entinen keskustaajama ja kuuluu nykyään Parikkalaan.

 

[ attachment removed ]

Akonpohjan taajama on entistä järvenpohjaa kuten nimikin kertoo. Kuutostie kulkee kylän ohi.

 

Akonpohjasta matka jatkui kohti Uukuniemeä rajavyöhykkeen suuntaisesti. Metsien kanssa maisemassa vuorottelivat järvien kuivauksen ansiosta saadut laajat peltoaukeat, joita Saarella on paljon.

 

[ attachment removed ]

Jyrkilästä on jäljellä vain pikku lampare, kun entisen järven paikalla lainehtivat nyt pellot.

 

Seuraava etappi, Pyhäjärven rantamaisemissa sijaitseva Uukuniemen entinen keskustaajama Niukkala on myös nykyään Parikkalan kunnan syrjäkylä. Kirkonkylälle ei voinut lentää, kun se on ns. kieltoalueella, jonne ei kannata edes yrittää lupaa hakea.

 

[ attachment removed ]

Niukkalan kylämaisemassa ei ruska enää hehku, puut ovat lehdettömät.

 

Rajaseudun kierroksen jälkeen pyörähdettiin vielä tunnetuissa harjumaisemissa, vaikka ruskan jälkeen ne eivät niin komeilta enää näyttäneetkään. Niin oli taas tullut tunti tiimaa lisää tälle kesälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites toi ADIZ-alue - onkos siinä muuta erikoista kuin vaade lentosuunnitelmalle (vrt. lähi/estymisalueet).

 

Mulla on kuvia Joutsenon YLE-mastosta Neuvostoliittoon päin, oisit nyt pannut pari niistäkin kuvista näkyviin :)

 

t. Timo

 

(joo se oli vielä Neuvostoliitto kun siinä mastossa kävin 1989 :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites toi ADIZ-alue - onkos siinä muuta erikoista kuin vaade lentosuunnitelmalle (vrt. lähi/estymisalueet).

Mulla on kuvia Joutsenon YLE-mastosta Neuvostoliittoon päin, oisit nyt pannut pari niistäkin kuvista näkyviin :)

t. Timo

(joo se oli vielä Neuvostoliitto kun siinä mastossa kävin 1989 :)

Eipä sinne ADIZille muuta tarvita kuin lentosuunnitelma, mutta se pitää olla vähintään kaksi tuntia, vai oliko se nykyään vain tunnin etukäteen.

Naapurin puolella ei ollut paljon kuvattavaa, kun ei hilattu korkeutta, jotta olisi nähnyt pitemmälle. Eikä siellä olekaan paljon muuta kuin metsää näillä korkeuksilla. Tuossa kuvassa perimmäinen järvi on rajan takana.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä malliksi muutama vuosi sitten otettu kuva, jossa etummainen järvi on rajalla, sitten Jaakkiman Iijärvi ja horisontissa Laatokan Sieklahti, jonka pohjukassa on Lahdenpohja. Kirkkaalla kelillä Laatokka näkyy jo tonnin korkeudesta ja ylempää näkyy Valamonsaareen asti.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai ku hieno kertomus

Mut hei

Älä vain kerro kenelekkään, että tuolla ainoana maailmassa olevalla Pilatuksella lentäminen maksaa vain 35€/t , muuten meillä on jono kentälle Hämeenkadulta saakka.  :D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas kivoja mopuretkiä poijaat tehny. Hempan ensimmäisen kuvan alueella on meitin mökki, vaikken nyt saa ihan haltuun missä. Taitaa jäädä vähän puiden taa. Tuttuja nurkkia taas joka tapauksessa!

 

Minä kävin lauantaina tuulioimassa, mutta unohdinpa kameran kotiin ja kännykamerakin tuli mieleen vasta siinä vaiheessa, kun olin niin ikään ADIZ:n rajalla ja Suursaari möllötti komeasti nenän edessä. No oli sinne parikymmentä kilometriä vielä. Kännykkää en nyt kuitenkaan saanut hattuhyllyltä kaivetuksi. Kävinpä vielä Vaalimaan suunnillakin, mutta sitä plaania ei ollut, joten rajalle jäi vielä pätkä matkaa. Upeaa oli syksyinen saaristo. Joka tapauksessa, tunti ADIZ-plaaniin on riittänyt ainakin niin kauan kuin minulla on lupakirja ollut - täyttää ensi vuonna 20.

 

Mutta kiitokset kivoista kertomuksista ja kuvista itse kullekin!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka tapauksessa, tunti ADIZ-plaaniin on riittänyt ainakin niin kauan kuin minulla on lupakirja ollut - täyttää ensi vuonna 20.

 

Jeps, AIP ENR 1.10 kohta 1.2.2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään